جاهای دیدنی نوشهر: معرفی دیدنی ها، مسیر دسترسی و سوغات

جاهای دیدنی نوشهر

مگر می‌شود درباره زیبایی‌های مازندران سخن گفت و حرفی از جاهای دیدنی نوشهر نزد؟ این شهر هر چشم انداز زیبایی از طبیعت را که بخواهید، برای شما دارد و یکی از بهترین جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود. یعنی اگر منظره دریا دوست دارید، جنگل یا رودخانه و آبشار نوشهر تمامی آنها را داراست. پس شما می‌توانید با سفر به نوشهر یک تیر و چند هدف رویایی را بزنید. اگر تا به حال به این شهر سفر نکرده‌اید و دوست دارید تمامی اطلاعات درباره دیدنی‌های آن داشته باشید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

جاهای دیدنی نوشهر

نوشهر از شمال با دریای کاسپین و از جنوب با رشته کوه‌های زاگرس محاصره شده است. این مساله باعث شده تا جاهای دیدنی نوشهر بسیار متنوع و همه پسند واقع شود. این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمالی است. البته هیچ تعجبی هم ندارد. چرا که هر فرد خوش ذوق و طبیعت دوستی به راحتی تفاوت این شهر با دیگر شهرهای شمالی را درک می‌کند. بیایید در ادامه نگاهی به دیدنی‌های این شهر بیندازیم.

1. تالاب ارواح

شاید با شنیدن نام این تالاب کمی احساس ترس کنید و فکر کنید این منطقه بسیار خلوت و خطرناک است اما اصلا این گونه نیست. چرا که زیبایی منحصر به فرد طبیعت باعث شده تا این تالاب لحظه‌ای تنها نباشد و همیشه گردشگران در آن حضور داشته باشند. مه آلود بودن فضا و وجود درختان پوسیده در میان تالاب باعث شده تا این منطقه به نوعی رازآلود به نظر برسد و گردش در آن را هیجان انگیزتر کند. علت پوسیدگی درختان به وجود رطوبت بالا در منطقه و قرار داشتن در آب بازمی‌گردد که باعث شده چوب‌های درخت کاملا پوشیده شود و منظره تالاب اندکی رازآلود و مرگبار به نظر برسد.

پس اگر به نوشهر سفر کردید حتما دریاچه ارواح را به یاد داشته باشید چرا که تجربه بازدید از آن بسیار جالب و متفاوت است. این تالاب در ۱۲ کیلومتری جاده نور به نوشهر قرار دارد و اصلا به شما دور نیست.

تالاب ارواح

دریاچه (عکس: موسی سعدی)

2. دیو چشمه

هر تکه از شهرهای شمالی دارای چشمه‌های کوچک و بزرگی است که هر کدام زیبایی خاص خودش را دارد و می‌تواند خستگی سفر را از تن شما به در کند. به نظر می‌رسد مردم نوشهر به داستان‌های رازآلود و ترسناک علاقه شدید دارند چرا که نام یکی از زیباترین چشمه‌های این شهر را دیو چشمه گذاشته‌اند. علت این نام‌گذاری به شباهت دهانه چشمه به دهان یک موجود بزرگ و مخوف مانند دیو بازمی‌گردد.

شهرت این چشمه تا حد زیادی به زلال بودن آب آن بازمی‌گردد که باعث شده تا سقوط آب از ارتفاعات کوه بر زمین بسیار زیبا و باشکوه‌تر شود. جالب اینجاست که آب چشمه در تابستان‌ها نسبت به فصل زمستان خنک و گواراتر است.

دیو چشمه از جاهای دیدنی نوشهر

دیو چشمه

حدود ۱۰۰ متر از چشمه ، کاملا سنگچین شده و آب به سمت توربینی می‌رود تا آن را به حرکت در آورد.  تماشای به حرکت درآمدن توربین توسط آب زلال چشمه خالی از لطف نیست و صدای آب می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد.

این چشمه حدود 50 کیلومتر از نوشهر فاصله دارد و تنها در عرض چند دقیقه رانندگی به آن خواهید رسید. محلی‌ها معتقدند که هرکه از آب این چشمه اندکی بنوشد، حتما تا سال آینده بازهم به آن چشمه سر خواهد زد. پس اگر مسحور دیدنی‌ های نوشهر شده‌اید، حتما بازدید و آب خوردن از دیو چشمه را از دست ندهید.

3. روستای لرگان

اطراف شهر نوشهر، روستاهی زیادی وجود دارد که بسیار باصفاست و می‌تواند روح آدم را تازه و جوان کند. یکی از این روستاها، روستای لرگان در 65 کیلومتری نوشهر است. جنگل‌های سرسبز و انبوه و پوشش گیاهی متنوع روستا باعث شده تا این مکان، مقصد گردشگری مناسبی برای پیاده‌روی از طبیعت و لذت بردن از جنگل باشد.

روستای لرگان در نزدیکی نوشهر

روستای لرگان (عکس: عباس غفاری)

4. روستای حیرت

وقتی مردم شمال کشور که همیشه زیبایی‌های طبیعت جنگلی  را در جلوی چشمان خود دارند به این روستا، روستای حیرت می‌گویند؛ حتما زیبایی‌های خاص و بی‌نظیری در آن باید وجود داشته باشد. هوای خنک و مطبوع و بازش‌های نم نم باران باعث شده تا هوای روستا همیشه تمیز، سبک و لطیف باشد و درختان و سرسبزی طبیعت را درخشان و زیباتر گرداند. این روستا تنها 50 کیلومتر از نوشهر فاصله دارد و شما به راحتی می‌توانید به دهستان پنجک ‌رستاق رفته و خود را به این روستای حیرت انگیز برسانید.

روستای حیرت از دیدنی های نوشهر

روستای حیرت (عکس: جواد احضار)

5. تالاب فراخین

حدود 20 کیلومتر که از نوشهر دور می‌شوید به دریاچه زیبای فراخین خواهید رسید که تالابش از خود دریاچه زیباتر می‌شود. این تالاب در منطقه‌ای بکر واقع شده و به همین دلیل مسیر دسترسی به آن خیلی صاف و راحت نیست. اما مطمئنا ارزش این سختی کشیدن را دارد چرا که مناظر آن بسیار بکر و رویایی است و سکوت دریاچه فراخین می‌تواند شما را در خود غرق کند.

بهترین فصل سفر به دریاچه فراخین

بهترین فصل سفر به فراخین (عکس: میثم شفیعی)

6. روستای کندلوس

یکی از زیباترین جاهای دیدنی نوشهر، روستای کندلوس است. این روستا در 75 کیلومتری نوشهر قرار دارد و شهرت خود را مدیون قانون ممنوعیت ساخت و ساز در روستاست. هنوز هم خانه‌های روستایی بافت قدیمی و کاه‌گلی خود را دارند که باعث می‌شود گردش در روستا احساس بسیار خوبی را به شما القا کند. از دیگر زیبایی‌های این روستا می‌توان به سنگ فرش بودن تمامی معابر و کوچه‌های روستا اشاره کرد که باعث شده گشت زدن در روستا بسیار راحت و لذت بخش شود.

روستای کندولوس از جاهای دیدنی نوشهر

روستای کندولوس (عکس: سهند)

7. پارک جنگلی سی سنگان

رفتن به پارک جنگلی سی سنگان هم فال است و هم تماشا، چرا که شما به دریا دسترسی خیلی خوبی دارید و از طرفی دیگر فرصت قدم زدن در یکی از زیباترین جنگل‌های شمال کشور را نیز خواهید داشت. در این پارک جنگلی گونه‌های متفاوتی از درختان و گیاهان وجود دارد و مناظر زیبایی را برای شما رقم زده تا از تماشای آن لذت ببرید و عکاسی‌های بسیار خوبی از طبیعت انجام دهید. سی سنگان از مشهورترین پارک‌های جنگلی و ساحلی مازندران به حساب می آید و آن را به عنوان یکی از مجموعه‌های بزرگ تفریحی و طبیعی در شمال ایران می‌شناسند.

جاهای دیدنی نوشهر - پارک سی سنگان

پارک حنگلی سی سنگان (عکس: جواد نوربخش)

8. سد آویدر

یکی دیگر از جاهای دیدنی نوشهر سد آویدر است که تنها 30 کیلومتر از شهر نوشهر فاصله دارد و از پارک جنگلی سی سنگان خیلی دور نیست. از آب این سد برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود اما به دلیل وجود فرصتی عالی برای عکاسی از طبیعت، غذا خوردن در رستوران‌های اطراف، اسب سواری و دیگر تفریحات گردشگران آن را یکی از مکان های دیدنی نوشهر می‌دانند.

سد آبیدر

دریاچه سد آبیدر (عکس: مهدی خوش‌سیما)

9. دریاچه خضرنبی

این دریاچه یکی از زیباترین دیدنی های نوشهر است که به گفته برخی از مردم محلی، در گذشته آن را دریاچه‌ای مقدس می‌دانستند. امروزه دیگر صحبتی از تقدس این منطقه نیست اما مطمئنا هر گردشگری در هنگام ورود به این مکان احساس بسیار مثبتی خواهد داشت. چرا که گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه بسیار متنوع هستند و آب دریاچه به دلیل سرسبزی اطراف آن به رنگ سبز تمایل دارد.

معرفی جاهای دیدنی نوشهر به راستی که تمامی ندارد. اما اگر در کنار تمامی جاهای معرفی شده، به دنبال  دیگر مکان‌های دیدنی نوشهر هستید، به شما آبشار زانوس، باغ گیاه‌شناسی، غار چلک، روستای انگاس، خورشیدآباد و کجور را پیشنهاد می‌کنیم.

مسیر دسترسی به نوشهر

نوشهر از غرب به چالوس می‌رسد و از شهر به شهر نور راه پیدا می‌کند. همین دو شهر می‌تواند شاهد خوبی برای زیبایی‌های طبیعت و هوای عالی آن باشد. شاید از خود بپرسید که اصلا این شهر نوشهر کجاست و مسیر دسترسی به آن چگونه است؟

در اکثر شهرها برای رسیدن به شهرهای شمالی نیاز است ابتدا خود را به پایتخت کشور، یعنی تهران برسانید. سپس کافیست مسیر زیر را در پیش بگیرید:

  1. وارد بزرگراه آیت الله مهدوی کنی شوید و آن را تا رسیدن به آزادراه تهران- شمال ادامه دهید.
  2. وراد جاده چالوس شوید و از منطقه سیاه بیشه و پل زنگوله نیز عبور کنید.
  3. از مرزن آباد نیز عبور کنید و پس از آن دوباره وارد آزادراه تهران- شمال شوید.
  4. وارد خروجی آزادراه را به سمت بزرگراه سردار یاسر زندی شوید و مسیر خود را با استفاده از تابلوهای راهنما به سمت چالوس ادامه دهید.
  5. در چالوس وارد بلوار هفده شهریور شوید و خود را به بلوار شهید کریمی برسانید.
  6. در بلوار شهید کریمی با استفاده از تابلوهای راهنما به شهر نوشهر خواهید رسید.

بهترین فصل سفر به نوشهر

اکثر افراد طبیعت دوست، برای دیدن  مکان های دیدنی نوشهر، نیمه اول سال را انتخاب می‌کنند. چرا که هوا بسیار عالی و خنک است و خبری از گرمای آزاردهنده نیست. همچنین درختان در زیباترین و سبزترین حالت خود قرار دارند و رودخانه‌ها نیز کاملا پرآب می‌شوند. اگرچه بهترین زمان سفر به این منطقه و تماشای جاهای دیدنی نوشهر فصل بهار و تابستان هستند، اما نمی‌توان به سادگی از زیبایی فصل پاییز هزار رنگ در این منطقه گذشت. در این فصل درختان به رنگ‌های قرمز، زرد، نارنجی و سبز دیده می‌شوند که چشم‌انداز زیبایی را برای تماشاگران رقم می‌زند.

ساحل سیترا در نوشهر

ساحل سیترا

پس اگر کودک خردسال با خود به همراه ندارید و هوای سرد شما را اذیت نمی‌کند، فصل پاییز نیز می‌تواند یکی از زیباترین فصول برای سفر و بازدید از جاهای دیدنی نوشهر باشد. اگرچه هر چهار فصل شهرهای شمالی زیبایی و جذابیت منحصر به فرد خود را دارد، اما سفر به نوشهر را در فصل زمستان به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. چرا که بارش برف و باران زیاد است و سرمای هوا در برخی از روزها قابل تحمل نیست. همچنینی بازدید از جاهای دیدنی نوشهر به دلیل قرارگیری در طبیعت‌های بکر شهر ممکن است سخت و غیرممکن شود.

سوغات و صنایع دستی نوشهر

هر شهری بسته به اقلیم، فرهنگ و عادات غذایی مردم خود دارای سوغاتی‌های خاص و منحصر به فردی است که تنها در همان شهر پیدا می‌شود. اکثر سوغاتی‌های مختص شهر نوشهر موادغذایی و خوراکی‌های خوشمزه هستند. اما اگر دوست دارید پس از بازدید از مکان های دیدنی نوشهر، یادگاری زیبایی برای عزیزانتان بگیرید که برای همیشه برای آنها باقی بماند به شما خرید صنایع دستی را پیشنهاد می‌کنیم. از بهترین سوغاتی‌های شهر نوشهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برنجک: شاید با خود فکر کنید که برنجک نوعی غذاست اما اشتباه می‌کنید چرا که برنجک نوعی شیرینی محلی خوشمزه است که کودکان علاقه به خصوصی به آن دارند و اکثرا در پذیرایی مراسمات و جشن‌ها استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده این شیرینی شامل برنج، روغن، آبلیمو و شکر است.
  2. پشت زیک: یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه نوشهر که می‌توانید به عنوان سوغاتی با خود از این شهر ببرید، شیرینی پشت زیک است. این شیرینی شباهت زیادی با سوهان دارد و بسیار مقوی است. چرا که در تهیه آن از کنجد، عسل، کره، شکر، گردو، هل و زعفران استفاده می‌شود.
  3. آغوز نان: این شیرینی که در بیشتر مواقع برای شب یلدا در شهر نوشهر طبخ می‌شود، بسیار خوشبو و مقوی است. به نظر می‌رسد علت خوشمزگی و محبوبیت این شیرینی در میان پیر و جوان، استفاده  از گردو و کنجد در مواد اولیه آغوز نان است.
  4. رشته به رشته: این شیرینی خوشمزه نیز ظاهر متفاوت و جذابی دارد که می‌تواند در سفره‌های مهمانی به خوبی بدرخشد. مواد تشکیل دهنده رشته به رشته نوشهری  شامل خاک قند، آرد برنج، گردو و روغن می‌شود و طعم بسیار بی‌نظری دارد.
  5. قماق: به نظر می‌رسد که شهر نوشهر، شهر شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است. اما اگر به هر دلیلی تمایل به خوردن شکر ندارید، حتما شیرینی قماق را امتحان کنید. چراکه این شیرینی تنها از آرد گندم، گردو، تخم‌مرغ، پیاز، کره و شبزیجات تهیه می‌شود و هیچ‌گونه شکر یا ماده شیرینی در آن استفاده نمی‌گردد.

ار دیگر سوغاتی‌های خوراکی خوشمزه این منطقه می‌توان به کلوچه، برنج، ترشیجات، دوغ و ماست اشاره کرد. اکثر صنایع دستی شهر نوشهر با دیگر شهرهای مازندران مشابهت دارد و شما می‌تانید آن را از بازارهای محلی نوشهر و یا مغازه‌های سوغاتی موجود در جاده‌ها خریداری نمایید. از بهترین صنایع دستی این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حصیر
  • جاجیم
  • گلیم
  • ظروف سفالی
  • ظروف چوبی
  • ظروف سرامیکی

هتل ها و اقامتگاه های نوشهر

اگر برای دیدن جاهای دیدنی نوشهر به این منطقه سفر کردید علاوه بر اجاره ویلا و سوئیت‌های مردم محلی که در مشاور املاک هر محل اجاره داده می‌شود می‌توانید از هتل‌های موجود در این شهر بهره ببرید. از بهترین هتل‌هایی که می‌توانید در مدت اقامتتان در این شهر از آن استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل صدف (آدرس: نوشهر، ۵ کیلومتری جاده نوشهر به رویان، بعداز پل خیرود)
  • هتل عرش نوشهر (آدرس: نوشهر، جاده نوشهر_ محمودآباد)
  • هتل شادی نوشهر (آدرس: نوشهر، روبروی دانشگاه آزاد)
  • هتل صحرا (آدرس: نوشهر، ابتدای جاده نور، روبروی دانشگاه آزاد اسلامی)
  • هتل ژربرا (آدرس: نوشهر، خیابان شهید خیریان)

نوشهر شهری زیبا با ساحلی آرام و زیباست که به جنگل‌های سرسبز و انبوه منتهی می‌شود. شما می‌توانید با سفر به این منطقه و بازدید از جاهای دیدنی نوشهر اوقات خوبی را با عزیزانتان سپری کرده و از طبیعت زیبای شمال لذت ببرید. دیدنی های نوشهر شامل چه موارد دیگری می‌شود؟ آیا توصیه خاصی برای کسانی که به این منطقه سفر می‌کنند، دارید؟ شما می‌توانید نظرات و پرسش‌های خود را با و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد