دریاچه فراخین کجاست؟ راهنمای سفر (1402) + عکس

دریاچه فراخین کجاست؟

دریاچه فراخین یکی از دریاچه‌های بکر استان مازندران و خطه شمال است که اغلب علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی از وجود آن بی‌خبرند. اگر به دنبال ماجراجویی در سفر هستید، این دریاچه زمردی می‌تواند مقصد ایده‌آلی برای سفر شما باشد. تصور کنید پا به دل جنگلی می‌گذارید که با درختان انبوه و تنومند احاطه شده و به سختی می‌توان آسمان آبی را از بین شاخه‌های درهم تندیده درختان مشاهده کرد. با کمی پیاده‌روی در مسیر سرپایینی جنگل و عبور از میان درختان سر به فلک کشیده به ناگاه به بهشت گمشده‌ای می‌رسید که نظیر آن را در کمتر جایی دیده‌اید. اگر شما هم به این ماجراجویی علاقه‌مند شده‌اید؛ بیایید نگاهی دقیق‌تر به تالاب فراخین، مسیر دسترسی و بهترین فصل سفر به آن بیندازیم.

دریاچه فراخین نوشهر را بشناسید

دریاچه فراخین با طول 130 متر و عرض 35 متر حدود نیم هکتار مساحت دارد. به‌خاطر وسعت کم این دریاچه به آن تالاب فراخین نیز می‌گویند. آب تالاب از چشمه فراخین و برف و باران فصول سرد سال تامین می‌شود.

اگر با هدف لذت بردن از سکوت و به دست آوردن آرامش قصد طبیعت‌گردی را دارید؛ این دریاچه مرموز را در لیست سفرهای آینده خود بگنجانید. مناظر طبیعی اطراف این دریاچه به قدری مسحور کننده است که از تماشای آن سیر نخواهید شد. این دریاچه‌ زیبا با درختان بلند و سرسبز هرکانی احاطه شده است. هوای تمیز و مرطوب موجود در تالاب که با بوی خزه و سبزه‌ها معطر شده تجربه تنفس در شهرهای پردود و آلوده را از یاد و جسم شما پاک ‌می‌کند و به روح شما جلای تازه‌ای می‌بخشد.

این تالاب یکی از جاذبه‌های بکر و کمتر شناخته شده استان مازندران است که فقط ماجراجویان به فکر بازدید از آن می‌افتند و به دل جنگل سفر کنند. بکر بودن این جاذبه گردشگری باعث شده تا امکانات رفاهی و تفریحی خاصی برای بازدیدکنندگان وجود نداشته باشد؛ با این حال تفریح کردن در تالاب فراخین خالی از لطف نیست و می‌توانید برای داشتن تجربه‌ای متفاوت و به یاد ماندنی به این تالاب سفر کنید.

تفریحاتی که در سفر به دریاچه فراخین می‌توان از آن‌ها لذت برد عبارتند از:

  1. کمپ زدن

گذراندن شب در کنار تالاب فراخین تجربه‌ای بی‌نظیری را برای شما رقم خواهد زد. البته اگر قصد دارید چادر زده و شب را در این منطقه سحر کنید حتما همراه با یک راهنما یا تورلیدر به این دریاچه سفر کنید؛ زیرا حیواناتی نظیر گراز و روباه در جنگل‌های اطراف دریاچه زندگی می‌کنند.

کمپ زدن در تالاب فراخین

کمپ زدن در تالاب فراخین

  1. پیاده‌روی

پیاده‌روی در طبیعتی بکر و میان درختان هیرکانی را از دست ندهید. یکی از بهترین تجربه‌ها در سفر به این تالاب، قدم زدن در کنار دریاچه و تماشای طبیعت اطراف آن است. گوش دادن به موسیقی طبیعت هر تنش و ناراحتی را از شما دور خواهد کرد.

  1. دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری و پدال زدن در میان جنگل‌های خطه شمال تجربه بسیار جذاب و به یاد ماندنی برای کسانیست که از گردش کردن در طبیعت لذت می‌برند. عبور کردن از میان زمین‌ نم‌زده در زیر آسمانی که آفتابش با برگ‌های درختان پوشیده شده است نه تنها مناظر زیبایی از تالاب فراخین به تصویر می‌کشد، بلکه ورزش بسیار مفید و مهیجی برای شماست.

  1. عکاسی

طبیعت بکر و زیبا و نور ملایم آفتاب در این منطقه باعث شده تا محیط مناسبی برای عکاسی کردن و ثبت خاطرات باشد. ترکیب سنگ‌های خزه بسته، آب تیره تالاب، فضای مه‌آلود و انعکاس درختان در آب، زاویه عکاسی بسیار مناسبی را به شما می‌دهد تا عکس‌های بی‌نظیری بگیرید.

  1. قایق سواری

اگر با خود قایق بادی به همراه داشته باشید می‌توانید آن را در دریاچه فراخین باد کرده و در تالاب قایق سواری کنید. از آنجا  که این دریاچه در میان درختان سر به فلک کشیده جنگل محصور شده تماشای آسمان از روی تالاب و تابش آفتاب روی آب منظره‌های بی‌بدیعی را پیش چشم شما ترسیم می‌کند که بدون وجود قایق از دیدن آن محروم خواهید بود.

دریاچه فراخین کجاست؟

استان مازندارن مملو از جاذبه‌های طبیعی است و تالاب فراخین یکی از بکرترین این جاذبه‌ها محسوب می‌شود. این مکان گردشگری زیبا در استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور و روستای ویسر قرار گرفته است؛ از این‌‌رو به آن دریاچه نوشهر نیز می‌گویند.

دریاچه فراخین کجاست؟

مسیر دسترسی به تالاب فراخین (عکس: امیرصدرا صادقی)

مسیر دسترسی به دریاچه فراخین

اکنون که می‌دانید دریاچه فراخین کجاست؛ بیایید نگاهی به مسیر دسترسی به این آبشار بیندازیم. برای رسیدن به این مکان باید ابتدا به جاده کمربندی چالوس به نوشهر بروید. یک مسیر فرعی در سمت راست این جاده کمربندی وجود دارد که به سمت روستای دلسم می‌رود. پس از رسیدن به این روستا از طریق تابلوها به سمت روستای ویسر رانندگی کنید و جاده را تا جایی ادامه دهید که مسیر آسفالت تمام شود.

سپس در جاده خاکی حدود 40 کیلومتر پیش بروید. در این مسیر به 5 دوراهی برخورد خواهید کرد که دو تای اول را باید به سمت راست و در مسیر رسیدن به بخش کجور بروید. دوراهی سوم را به سمت چپ، دوراهی چهارم سمت راست و دوراهی آخر را به سمت چپ بروید تا به دریاچه فراخین نزدیک شوید.

لازم به ذکر است که پس از رد کردن روستای ویسر، مغازه دیگری برای خرید مایحتاج وجود ندارد. به‌علاوه تلفن‌های همراه پس از عبور از این روستا آنتن نمی‌دهند؛ بنابراین بهتر است به نزدیکان خود شرایط را اطلاع دهید.

به‎‌علاوه برای ادامه سفر خود باید وسایلی را همراه داشته باشید؛ این وسایل عبارتند از:

  • لباس ضد آب اضافه
  • کفش مناسب جنگل‌گردی
  • کمک‌های اولیه
  • آب تمیز
  • غذا و مواد اولیه
  • چادر و کیسه خواب
  • چراغ قوه
  • قطب‌نما
  • پاوربانک برای شارژ دوربین و گوشی به منظور عکاسی

نکته: توجه داشته باشید اگر برای اولین بار است که به این دریاچه می‌روید؛ حتما همراه با یک تورلیدر یا راهنمای محلی به این منطقه سفر کنید.

بهترین فصل سفر به تالاب فراخین

از آنجا که دریاچه فراخین در ارتفاع 2 هزار و 200 متری از سطح دریا قرار دارد در فصل بهار و تابستان از آب‌وهوای دلپذیر و مطبوعی برخوردار است. به‌علاوه در این فصول دریاچه آب بیشتری دارد.

ناگفته نماند که با رسیدن فصل پاییز، تالاب حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. تلفیق شدن رنگ‌های پاییزی و ریزش برگ‌ها، چهره دیگری به این منطقه می‌بخشد که تماشای آن نیز خالی از لطف نیست. البته در این فصل گاهی به علت بارش برف و باران جاده مسدود می‌شود یا امکان کمپ زدن وجود ندارد. سفر به این تالاب در فصل زمستان توصیه نمی‌شود؛ زیرا جاده منتهی به دریاچه مسدود است.

بهترین فصل سفر به دریاچه فراخین

بهترین فصل سفر به فراخین (عکس: میثم شفیعی)

جاذبه های اطراف تالاب فراخین

اکنون که قصد سفر به این تالاب را دارید؛ سری هم به جاذبه‌های اطراف آن بزنید و لذت سفر را دوچندان کنید. آبشار دارنو یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی خطه شمال است که فاصله چندانی با دریاچه فراخین ندارد. پس از آنکه از آبشار بازدید کردید به جاده برگردید و مسیر را ادامه دهید تا به تابلوی دارنو برسید. ادامه مسیر را باید راهپیمایی کنید تا به آبشار دارنو برسید. دارنو مجموعه‌ای از 7 آبشار است؛ آبشار دوم که بلندترین آبشار این مجموعه محسوب می‌شود 25 متر ارتفاع دارد.

روستای کندلوس حدود 45 کیلومتر با تالاب فاصله دارد؛ بنابراین در بازگشت از این دریاچه سری هم به این روستا بزنید. قدمت این روستا به حدود 4 هزار سال می‌رسد؛ سبک و سیاق سنتی در ساخت بناهای این روستا کاملا مشهود هست. بنابراین بازدید از این کندلوس را از دست ندهید.

سوالات متداول در مورد سفر به تالاب فراخین

  • دریاچه فراخین کجاست و مسیر درسترسی به آن چگونه است؟ این دریاچه زیبا در استان مازندران در بخش کجور شهر نوشهر در نزدیکی روستای ویسر قرار دارد.
  • چه زمانی برای سفر به فراخین مناسب است؟ از آنجا که این تالاب در ارتفاه بیش از 2هزار متری از سطح دریا قرار دارد، فصول سرد زمان مناسبی برای سفر به این منطقه نیست. بنابراین برای سفر در بهار و تابستان برنامه‌ریزی کنید تا از زیبای طبیعت اطراف دریاچه نیز لذت ببرید.
  • آیا برای رسیدن به فراخین باید پیاده‌روی کرد؟ برای رسیدن به این دریاچه باید مقداری را در سطح شیب‌دار پیاده‌روی کنید. بنابراین تجهیزات مناسب برای پیاده‌روی را همراه ببرید.
  • فراخین دریاچه است یا تالاب؟ مساحت این دریاچه حدود نیم هکتار است. همین وسعت کم باعث شده که به آن تالاب نیز بگویند.

تالاب فراخین نوشهر در یک جنگل کوهستانی قرار دارد. در اطراف این دریاچه زیبا جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارد که بازدید از آنها لذت سفر به تالاب فراخین را دوچندان می‌کند.  لذا پیشنهاد می‌شود  که در مسیر سفر خود از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنید. نظر شما درباره دریاچه فراخین نوشهر چیست؟ چه اطلاعات دیگری در مورد این دریاچه دارید؟ به یاد داشته باشید که شما می‌توانید نظرات و تجربه‌های خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. سپهر پاسخ

    اینجا واقعا دنج بود. تو دل جنگل یه مسیری رو پیاده روی کردیم تا رسیدیم به دریاچه و کنارش کمپ زدیم. قایق بادی هم همراهمون برده بودیم. قایق سواری کردیم و حسابی لذت بردیم. کاشکی فرهنگش جابیوفته کسی زباله هاشو جا نذاره تو طبیعت.

  2. شراره پاسخ

    از سفرهام به شهر نوشهر همیشه خاطرات خوبی دارم. پارسال دسته جمعی با خانواده رفتیم و اتفاقا دریاچه فراخین هم دیدیم. بی نظیره فضای اینجا بشینی ساعتهای از دیدن این همه زیبایی و آب و هوای خوب لذت ببری و کیف کنی. کلی عکش خوشگلم گرفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد