باغ ارم شیراز: میراثی ثبت شده در یونسکو

باغ ارم

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که شهرت جهانی دارد. این باغ علاوه‌بر منظره‌های طبیعی زیبا قسمتی از تاریخ بزرگان ایران را نیز دربر گرفته است. اگر قصد سفر به شیراز را دارید همراه ما باشید تا گشتی در باغ ارم بزنیم.

باغ ارم شیراز را بشناسید

درختان و گیاهان متنوعی در باغ ارم شیراز وجود دارد که این باغ را تبدیل به نمایشگاه گل و گیاهان کمیاب و زیبا کرده‌اند. بنابراین در این باغ قدم بزنید و از تماشای این گیاهان لذت ببرید؛ در کنار اکثر این گیاهان تابلوی کوچکی برای معرفی آن‌ها نصب شده است.

شهر شیراز، شهر درختان سرو سر به فلک کشیده است و باغ ارم نیز از این نعمت بی‌بهره نیست. سروناز شیرازی یکی از زیباترین درختانی محسوب می‌شود که در این باغ می‌توانید ببینید. این درخت با ارتفاعی بیش از 40 متر و قدمتی بالغ بر هزار سال به عنوان زیباترین و کهن‌سال‌ترین سرو شیراز شناخته می‌شود.

درختان موجود در ارم به 2 قسمت مثمر (میوه‌دار) و غیرمثمر تقسیم می‌شود. از درختان مثمر موجود در این باغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انار
  • نارنج
  • گردو
  • زردآلو
  • گلابی

علاوه‌بر این درختان غیرمثمر زیادی در باغ ارم وجود دارند که علی‌رغم اینکه میوه‌ای برای استفاده ندارند، اما زیبایی مسحور کننده‌ای به باغ می‌بخشند و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. این درختان عبارتند از:

  • کاج
  • افرا
  • بیدمجنون
  • زبان گنجشک
  • اکالیپتوس
  • بیدمشک
عمارت باغ ارم

عمارت باغ ارم (عکس: بهنام یوسفی‌مهر)

تاریخچه باغ ارم

شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که با آب و هوای عالی زیستگاه مناسبی برای انواع گیاهان و درختان به شمار می‌رود. باغ ارم شیراز نیز به علت موقعیت جغرافیایی خود از گذشته مورد توجه بزرگان شهر شیراز قرار داشته و دولتمردان زیادی از آن به عنوان تفریحگاه استفاده می‌کردند. در گذر زمان ساکنان این باغ به صورت تدریجی به زیبایی و شکوه آن اضافه کردند و یادگاری زیبایی را برای نسل امروز به جای گذاشتند.

این باغ در دوره زندیه توسط کریمخان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و به اوج شکوفایی و زیبایی خود رسید. ارم پس از فوت ابوالقاسم خان نصیرالملک به دست وراث افتاد و نهایتا به سران ایل قشقایی فروخته شد. پس از تبعید شدن سران ایل قشقایی، باغ ارم توسط حکومت پهلوی مصادره و به دانشگاه شیراز واگذار شد و امروزه دانشکده کشاورزی شیراز از باغ گیاه‌شناسی آن استفاده می‌کند و ساختمان باغ نیز در اختیار اساتید و دانشجویان حقوق قرار گرفته است.

 لازم به ذکر است که باغ ارم شیراز علاوه بر اینکه در لیست آثار ملی ایران قرار دارد؛ در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

عمارت باغ ارم

اگر کمی در میان درختان زیبا و سر به فلک کشیده ارم قدم بزنید به بخش مرکزی باغ می‌رسید که زیباترین بخش باغ ارم محسوب می‌شود. در این قسمت عمارتی باشکوه بنا شده است که بزرگان زیادی در آن زندگی خود را سپری کرده‌اند. این عمارت که بارها مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته، توسط یکی از معروف‌ترین معماران شیراز به نام حاج محمد حسن خان طراحی شده است و یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار محسوب می‌شود.

در جلوی عمارت استخر بزرگی با مساحت 300 مترمربع وجود دارد که تصویر عمارت را در خود منعکس می‌کند و شکوه و عظمت آن را برای تماشاگران دوچندان می‌سازد. وجود درختان نخل زیبا در هر گوشه استخر نیز به زیبایی و طراوت محیط اطراف عمارت می‌افزاید. به‌علاوه فواره‌های میان استخر نیز حال هوای بهتری به محیط می‌بخشند.

این عمارت سه طبقه علاوه بر معماری خاص خود، شاهکارهای گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های منحصر به فرد زیادی را از دوران قاجار به همراه دارد. نقاشی‌های موجود در عمارت باغ ارم شیراز نیز به قدری زیبا و ماهرانه به تصویر کشیده شده است که می‌تواند هر انسان ‌هنردوستی را به وجد بیاورد. در قسمت‌های خاصی از این عمارت کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های ارزشمندی از دوره‌های پیشین به چشم می‌خورد که از قدمت این عمارت و باغ حکایت دارند. لذا تماشای این آثار باستانی نیز برای گردشگران خالی از لطف نیست.

گل های باغ ارم

باغ ارم (عکس: پویان دهقانی)

 وقت گذرانی در باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز تلفیقی ماهرانه از زیبایی‌های طبیعت و شاهکارهای تاریخی و معماری محسوب می‌شود و بیشترین زمان گردشگران به تماشای درختان و گیاهان زیبا و بازدید از عمارت تاریخی آن می‌گذرد. اما تفریحات دیگری نیز در این باغ وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • عکاسی کردن
  • پیاده روی در پیاده‌روهای اطراف باغ
  • خوردن فالوده اصل شیرازی

بهترین فصل سفر به باغ ارم

به دلیل اقلیم خاص شهر شیراز و وجود گونه‌های متفاوت گیاهان و درختان بهترین فصل سفر به شیراز و بازدید از باغ ارم، فصول بهار و تابستان است. چرا که درختان سرسبزترین و زیباترین حالت خود را دارند و هوا کاملا مناسب شرایط باغ‌گردی و لذت بردن از طبیعت است که در این فصول علاوه بر بازدید از باغ می‌توانید سری هم به دریاچه مهارلو شیراز بزنید.

اما اردیبهشت گل‌سرسبد این 2 فصل برای سفر به شیراز و بازدید از این باغ زیبا محسوب می‌شود. زیرا در این ماه درختان شکوفته داده‌اند و گل‌ها سرتاسر باغ را پوشانده‌اند. تلفیق بوی گل‌های رنگارنگ با عطر بهارنارنج، فضای باغ ارم را عاشقانه و رویایی‌تر از هر زمان دیگری می‌کند.

اگرچه 2 فصل اول سال بهترین زمان سفر به شیراز و بازدید از باغ ارم است، اما نمی‌توان از زیبایی‌های باغ ارم در فصل هزار و یک رنگ پاییز گذشت. پس اگر به هوای پاییزی، درختان چند رنگ و قدم زدن روی زمین‌های پوشیده شده از برگ‌های زرد و نارنجی علاقه دارید، سفر به این باغ را در این فصل زیبا و پرشور از دست ندهید.

بهترین فصل سفر به باغ ارم

باغ ارم شیراز (عکس: داوود مینایی)

مسیر دسترسی به ارم

جهت رسیدن به باغ ارم شیراز می‌توانید از اتوبوس‌های شهری، تاکسی و یا ماشین شخصی خود استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه به باغ ارم، ایستگاه نمازی است که 10 دقیقه پیاده‌روی با باغ فاصله دارد.

اگر با ماشین شخصی قصد رفتن به این باغ را دارد؛ کافی است مسیر بلوار شهید چمران، میدان ارم (میدان خوابگاه)، خیابان ارم را دنبال کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به باغ ارم

پس از بازدید کردن از ارم می‌توانید از دیگر جاذبه‌های دیدنی شیراز که نزدیک آن هستند نیز بازدید کنید و از سوغات شیراز برای دوستان و خانواده خود خرید کنید. نزدیک‌ترین جاهای دیدنی شیراز به ارم عبارتند از:

این باغ از آن جاهای دیدنی شیراز است که در سفر به این شهر نباید از آن بگذرید؛ تلفیق طبیعت و قدمت در این جاذبه باعث محبوبیت آن شده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز از مسجد نصیرالملک، تخت جمشید و بهشت گمشده شیراز نیز بازدید کنید. همچنین می‌توانید در مسیر سفر از تنگ براق استان فارس که طبیعی شگفت‌انگیز دارد هم دیدن کنید. نظر شما درباره این جاذبه طبیعی گردشگری شیراز چیست؟ چه اطلاعات دیگری از این جاذبه معروف دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد در میان بگذارید.

امتیاز ۴.۸۳ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. احمدزاده پاسخ

    واقعا باغ زیبا و دیدنیه اینجا، مخصوصا اردیبهشت ماه شیراز و باغ ارم ، اصن یه چیز دیگه است. حتما کلی عکس یادگاری بگیرید و با دقت تمام قسمتهای باغ رو ببینین و لذت ببرین.

  2. سمانه پاسخ

    من خیلی دوست دارم ببینم باغ ارم رو .هنوز قسمت نشده برم. خیلی تعریف زیبایی شو شنیدم و توی عکسها هم مشخصه. امیدورام زودتر برم یه شیرازگردی مفصل داشته باشم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد