دریاچه مهارلو شیراز؛ دریاچه ای صورتی رنگ

دریاچه مهارلو شهر شیراز

دریاچه‌ها جز پر طرفدارترین مقاصد سفری است. در این مقاله با ما همراه شويد چرا که می‌خواهیم به تماشای دریاچه مهارلو بنشینیم. دریاچه صورتی مهارلو از جاذبه‌های تماشایی شیراز است. دریاچه‌ای که جادوی طبیعت رنگ دلفریب صورتی بر آن پاشیده است. در ادامه به معرفی این دریاچه و دیدنی‌های آن می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت دریاچه مهارلو کجاست؟ کجا اقامت کنید، در چه فصلی به دیدار دریاچه بروید و در پایان جاهای دیدنی اطراف دریاچه را نیز معرفی خواهیم کرد.

دریاچه مهارلو و دیدنی های آن

در نزدیکی شیراز در کنار روستای با صفای مهارلو، دریاچه‌ای آرام و زیبا به همین نام قرار گرفته است. این دریاچه به دریاچه نمک نیز شهرت دارد و منبع مهم و اصلی تامین نمک خوراکی و صنعتی استان فارس است. سفر به دریاچه صورتی مهارلو برای گریز از شهر نشینی و هیاهوهای شهری فرصت مناسبی به شمار می‌رود. پس دل به جاده بسپارید و راه سفر در پیش بگیرید. سفر به دریاچه نمک و قدم زدن بر روی سواحل نمکی آن از تجربه‌های لذت بخشی است که در خاطرتان باقی خواهد ماند.

دریاچه صورتی مهارلو

مهارلو (عکس: حمیدرضا)

دیدنی‌های دریاچه نمک کم نیست. از جمله این دیدنی‌ها فلامینگوهایی هستند که در تابستان به این دریاچه کوچ کرده‌اند. فلامینگو‌ها قبل از پرواز با حرکتی سریع روی آب راه می‌روند و با رد پای خود دایره‌های ناپایدار روی آب بر جا می‌گذارند و بعد از طی مسیری کوتاه بال می‌گشایند. تماشای نمایش بی بدیل فلامینگوها بر صحنه دریاچه نمک عجیب دلنشین است. این زمان فرصت خوبی برای عکاسی است. پس در سفر به مهارلو دوربینتان را فراموش نکنید؛ چشم انداز زیبای دریاچه شما را برای ثبت خاطرات در قاب دوربین وسوسه می‌کند. بی‌گمان عکس‌های خاطره انگیزی برای شما از این سفر باقی خواهد ماند.

قایق سواری از دیگر تفریحات دریاچه نمک است. با کرایه قایق‌های پدالی، این دریاچه صورتی را در زیر پای خود خواهید داشت. لذت گشت در دریاچه صورتی با قایق‌های پدالی تجربه‌ای تکرار نشدنی برای شما خواهد بود. به دلیل شوری بیش از حد آب هیچ نوع ماهی در این دریاچه زندگی نمی‌کند اما خزندگانی نظیر مار، سوسمار، لاک پشت و… در این دریاچه یافت می‌شوند.

علت تغییر رنگ دریاچه مهارلو

شاید برایتان جالب باشد بدانید چرا دریاچه مهارلو رنگ صورتی به خود می‌گیرد؛ این تغییر رنگ در واقع یک پدیده دریایی است. علت این فرایند زیبا وجود جلبکی به نام کشند قرمز است. این جلبک بسیار کوچک که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود نوعی بتاکاراتن در خود ذخیره دارد؛ بر اثر پدیده انفجار گونه جمعیتی این جلبک شاهد رنگ صورتی دریاچه خواهیم بود. گفتنی است کشند قرمز منبع تغذیه بندپایی به نام آرتمیا است که تاثیر بسزایی در پرورش ماهیان دارد به این دلیل می‌توان گفت ثروت سرخ دریاچه بسیار ارزشمند است.

دریاچه صورتی مهارلو

قایق سواری در مهارلو (عکس: رضا رستم‌زاد)

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو در جنوب شرقی شیراز و در غرب دریاچه بختگان قرار گرفته است. دو رودخانه “سلطان آباد و رودخانه خشک” به مهارلو می‌ریزند و چندین چشمه نیز وارد این دریاچه می‌شوند. از شیراز که حرکت کنید حدود یک ساعت تا مهارلو راه است.

برای رفتن به مهارلو ابتدا باید به شیراز بروید، بعد از عبور از پل غدیر به اتوبان خلیج فارس می‌رسید و در ادامه مسیر بعد از گذشتن از پلیس راه فسا وارد اتوبان شیراز- فسا می‌شوید. از اینجا به بعد در مسیر دریاچه قرار گرفته‌اید. با طی مسیری کوتاه مهارلوي زیبا مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد.

بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو

دریاچه صورتی مهارلو دریاچه‌ای فصلی است. در فصل تابستان به دلیل تبخیر زیاد، آب دریاچه فروکش می‌کند و در پاییز و زمستان افزایش می‌یابد. در واقع باران به این دریاچه جانی دوباره می‌بخشد. دریاچه نمک را نیمه اول سال آبی رنگ خواهید دید اما از اواخر اردیبهشت ماه و با گرم شدن هوا رنگ دریاچه به صورتی تغییر رنگ می‌دهد.

اگر می‌خواهید شاهد فلامینگو‌ها و رنگ صورتی دریاچه باشید با گرم شدن هوا و در فصل تابستان راهی دریاچه نمک شوید. بهترین زمان سفر به دریاچه صورتی مهارلو از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط فصل پاییز است. گفتنی است در اطراف مهارلو در اوایل اسفند ماه شاهد شکوفه‌های زیبای درختان بادام خواهید بود.

دریاچه صورتی مهارلو

مهارلو (عکس: مرتضی برجسته)

جاهای دیدنی اطراف مهارلو

همانطور که گفته شد دریاچه صورتی مهارلو در مجاورت روستای مهارلو قرار گرفته است. همین همجواری سبب شده که در سفر به دریاچه از دیدنی‌های این روستا نیز بی نصیب نمانید. مهارلو روستایی با طبیعتی خیال انگیز در دامنه‌های زاگرس است که شما را به تماشا فرا می‌خواند. با طی مسیری کمتر از ۱۵ دقیقه از دریاچه به این روستا می‌رسید.

از دیدنی‌های روستای مهارلو می‌توان به چشمه آب گوگردی، باغهای زیبای بادام، انار و انجیر اشاره کرد. در بالای تپه‌ای سرسبز نیز می‌توانید به زیارتگاه خدیجه بانو بروید. کاروانسرای شاه عباسی، گورستان تاریخی و بقعه بی بی شریف نیز از دیگر جاذبه‌های این روستاست.

اطراف دریاچه نمک چندین روستا با آب و هوایی مطلوب و طبیعتی تماشایی همچون روستای محمود آباد، برمشور، قنبری، انجیره، اعلاالدوله نیز قرار گرفته اند؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر به روستا گردی علاقه‌مندید برای گشت و گذار در این روستاها نیز برنامه ریزی کنید.

دریاچه مهارلو با قرار گرفتن مابین سه شهر شیراز، مرودشت و سروستان جاهای دیدنی بسیاری را پیش روی شما قرار می‌دهد. که هر کدام دیدنی‌های منحصر به فردی دارد؛ یکی از این شهرها شیراز است با توجه به اینکه دیدنی‌های شیراز کم نیست بهتر است زمانی را فقط برای سفر به این شهر اختصاص دهید ولی اگر بعد از دیدار از دریاچه زمان کافی داشتید از آثار مهم شیراز همچون آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، ارگ کریمخان زند، بازار وکیل، نارنجستان، حمام وکیل، باغ ارم، باغ دلگشا و… دیدن کنید.

بعد از گذشتن از پلیس راه شیراز-اصفهان به سمت مرودشت می‌توانید در این مسیر از باغ وحش سیروس قهرمانی دیدن کنید؛ و در ادامه نیز تاکستان صدر آباد و پارک جنگلی قرار گرفته است. همانطور که می‌دانید مهمترین اثر تاریخی و مهم مرودشت تخت جمشید است. بعد از دیدار از تخت جمشید می‌توانید از نقش رجب، شهر تاریخی استخر، سه گنبدان، و… نیز دیدن کنید.

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک مهارلو سروستان است. در این مسیر بعد از عبور از دریاچه در جاده شیراز- فسا به سمت سروستان رستوران ملی قرار دارد که می‌تواند برای صرف ناهار فضای مناسبی باشد. اگر این مسیر را ادامه دهید سروستان پیش روی شما است. جاذبه های شهرستان سروستان هم کم نیست. در سروستان آثار طبیعی نظیر چشمه‌ها و باغ‌های مصفا و زیبا و همينطور آثار تاریخی همچون کاخ سروستان، قلعه‌های گبری و آرامگاه شیخ یوسف سروستانی نیز از دیدنی‌های سروستان است.

مهارلو شیراز

دریاچه صورتی (عکس: مرتضی برجسته)

اقامت در سفر به مهارلو

در سفر به دریاچه نمک نگران اقامت نباشید چرا که در سه شهر نزدیک دریاچه می توانید اقامت داشته باشید. بیایید نگاهی به اقامتگاه‌های نزدیک به مهارلو به تفکیک شهر بیندازیم.

  1. سروستان: اول آنکه می‌توانید در سروستان اقامت کنید. به دلیل اینکه سروستان فاصله کمتری با دریاچه دارد اولین گزینه اقامتی شما می‌تواند باشد. برای رسیدن به سروستان باید حدود ۴۰ دقیقه از دریاچه فاصله بگیرید. در سروستان می‌توانید اقامتگاه بوم گردی نیم روز را رزرو نمایید و اگر مایلید چادر نشینی را تجربه کنید با کمی پرس و جو می‌توانید چادر‌هایی با حال وهوای عشایری را پیدا کنید و چند روزی زندگی به سبک عشایر را تجربه نمایید.
  2. شیراز: گزینه بعدی شما اقامت در شیراز است. همانطور که گفته شد فاصله شیراز تا دریاچه حدود یک ساعت و ده دقیقه است. در شیراز هم اقامتگاه‌های بوم گردی و هم هتل‌هایی با ستاره‌های مختلف وجود دارد. انتخاب این
    واحد‌های اقامتی با توجه به اینکه در کدام قسمت شیراز مایلید اقامت کنید و یا چه امکاناتی مد نظر شما است متفاوت خواهد بود. از اقامت گاه‌های بوم گردی شیراز می‌توان به اقامتگاه بوم گردی ترنجستان، اقامتگاه سنتی سپهری، اقامتگاه سنتی فروغ مهر و… اشاره کرد. با اقامت در این شهر می‌توانید از جاهای دیدنی شیراز نیز دیدن کنید و لذت سفر را دو چندان کنید.
  3. مرودشت: آخرین گزینه اقامتی شما مرودشت است. از دریاچه تا مرودشت فاصله بیشتری نسبت به دو انتخاب قبلی دارید. برای رسیدن به مرودشت باید حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه از دریاچه قاصله بگیرید. برای اقامت در مرودشت می‌توانید اقامتگاه بوم گردی شیدگر و یا اقامتگاه بوم گردی نقش رستم را انتخاب کنید. اگر هم مایلید در نزدیکی تخت جمشید اقامت کنید هتل آپادانا و هتل جهانگردی تخت جمشید انتخاب مناسبی است. گفتنی است هتل آپادانا در فاصله ۱۰۰ متری تخت جمشید است.

سوالات متداول در مورد دریاچه مهارلو

  1. دریاچه مهارلو کجاست؟ این دریاچه در جنوب شرقی شیراز و در غرب دریاچه بختگان قرار گرفته است که برای رسیدن به آن ابتدا باید به شیراز بروید.
  2. فاصله دریاچه تا شیراز چقدر است؟ این دریاچه حدود 30 کیلومتر با شیراز فاصله دارد که برای زمان رسیدن به دریاچه با خودرو شخصی حدود 30 دقیقه است.
  3. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه چه فصلی است؟ بهترین فصل سفر برای بازدید از این دریاچه صورتی از اواسط بهار تا اواسط فصل پاییز است.

به پایان سفر به دریاچه نمک رسیدیم. امیدواریم این نوشتار راهنمای خوبی برای سفر شما به این دریاچه صورتی باشد. و سفر به دریاچه نمک جزو خاطرات خوب سفر شما باشد. اگر شما نیز تجربه ای از سفر به دریاچه نمک شیراز دارید با ما و همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۱۱ از ۵ – ۱۴ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. شهاب پاسخ

    دو سال قبل اواخر فروردین رفتم این دریاچه رو دیدم و خیللللی قشنگ بود.اما هوا یکم گرم بود حتما لباس خنک همراه ببرید

  2. مریم سهرابی پاسخ

    اگر دریاچه را صورتی می‌خوایند ببینید در فصل بهار و یا تابستان برید. تا هم از رنگ صورتی دریاچه لذت ببرید و هم فلامینگوهایی که به‌این دریاچه برای گرما کوچ می‌کنند. من که از دیدن این منظره‌های زیبا خیلی خوشم اومد و مدام با دوربین عکاسی عکس گرفتم.

  3. maede salari پاسخ

    همیشه می‌دونستم اطراف شیراز دریاچه خیلی قشنگی به‌نام مهارلو هست که تعریفش را خیلی شنیده بودم اما هیچ‌وقت از نزدیک برای دیدن این دریاچه که به‌رنگ صورتی هست نرفته بودم. تا این‌که با گروهی راهی سفر به‌این دریاچه شدم.
    من از نزدیک دریاچه مهارلو را دیدم، واقعاً پیشنهاد میدم به‌این دریاچه سری بزنید تا از آفرینش خدا لذت ببرید. من که از دیدن این همه زیبایی که یک‌جا جمع شده بود خیلی خوشم اومد.

  4. سمیه پاسخ

    من در شیراز زندگی می‌کنم و پیشنهاد میدم، به‌این دریاچه سری بزنید. دریاچه مهارلو، به جای رنگ آبی به‌رنگ صورتی هست و این رنگ خاص دریاچه را زیبا کرده و ساحل قشنگ کنار دریاچه که هر چه قدم بزنی و عکس بگیری زمان کم میاری.

    1. saba پاسخ

      چقدر جالب، من نمی‌دونستم رنگ این دریاچه صورتی هست. پس واجب شد تا به شیراز سفر کنم تا هم دیدنی‌های جذاب شیراز را ببینم و هم از نزدیک رنگ صورتی این دریاچه را

  5. سیما پاسخ

    من نمی‌دونستم در شیراز دریاچه قرار داره، همیشه فکر می‌کردم جای خشک و کویری هست. دقیقاً کجای شیراز قرار گرفته؟

    1. کیمیا پاسخ

      در روستای مهارلو، قرار گرفته و به همین نام هم معروف شده.
      اما من به‌اسم دریاچه نمک هم اسمش را شنیدم و می‌دونم برای تامین نمک خوراکی از نمک‌های این دریاچه استفاده می‌کنند.

  6. فرشته پاسخ

    من در فصل تابستان دریاچه مهارلو را از نزدیک دیدم، پیشنهاد میدم توی این فصل برید، چون پرنده‌های فلامینگو مدام به‌این دریاچه رفت‌وآمد می‌کنند و خیلی حس قشنگی داره.

  7. ساغر پاسخ

    چقدر جالب، فکر کنم منظره خیلی قشنگیه. وقتی‌ تصور می‌کنم پرنده‌های فلامینگو بالای این دریاچه صورتی پرواز می‌کنند.

  8. سمیرا پاسخ

    من چند سال قبل خرداد ماه رفتیم این دریاچه رو دیدم و واقعا کیف کردم. فقط تو رو خدا وقتی میرین طبیعت گردی مواظب طبیعت باشید و انقدر آشغالاتون رو هر جایی رسیدین دور نریزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد