بهشت گمشده یا تنگ بستانک کجاست؟ جاذبه ای شگفت انگیز در شیراز

بهشت گمشده

در جنوب ایران جاذبه‌های گردشگری خاص و دلنشینی قرار دارد که هر کسی را برای سفر به سمت این منطقه جذب می‌کند. بهشت گمشده یا تنگ بستانک یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز و منحصر به فرد در جنوب ایران است. اگر می‌خواهید بدانید بهشت گمشده کجاست، بهترین فصل سفر به آن چه زمانی است و اهل گشت و گذار در طبیعت هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

گشتی در بهشت گمشده یا تنگ بستانک

شاید زمانی که برای سفر به شیراز می‌روید، فکر کنید این شهر فقط دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مثل تخت جمشید، باغ ارم شیراز، حافظیه و… است؛ اما قطعا برای شما هم جالب است بدانید که در دل شیراز، جاذبه‌ای منحصر به فرد به نام بهشت گمشده قرار دارد. جاذبه‌ای که با دیدن آن شگفت زده می‌شوید و دیگر دلتان نمی‌خواهد از آن مکان بیرون بروید و یکی از جاهای دیدنی شیراز بشمار می‌رود.

بهشت گمشده دارای طبیعت بکر و ناب، آبشارهای خروشان، رودخانه‌های زیبا و جنگل‌های سرسبزی است که با قدم زدن در طبیعت آن، می‌توانید آرامش تازه‌ای را به روح و جسم خود هدیه دهید. پوشش گیاهی این منطقه نیز شامل بلوط، بادام کوهی، کیکم، آویشن شیرازی، زالزالک و دیگر موارد است.

بهشت گمشده ساری

تنگ بستانک

اگر اهل تجربه کردن هستید، می‌توانید در روستاهای این منطقه با دست خودتان پسته یا بلوط بچینید. زمین‌های کشاورزی این منطقه به دلیل آب فراوان، دارای خاک حاصلخیزی است.

همچنین کشاورزان این منطقه، مردمانی دلنشین و مهمان نواز هستند که از صحبت کردن با آن‌ها به هیچ عنوان سیر نمی‌شوید.

خوب است بدانید که نام اصلی این منطقه گردشگری، تنگ بستانک است و در شهرستان مرودشت، نزدیک شیراز قرار دارد. تا چندین سال پیش این منطقه برای خود اهالی شیراز نیز شناخته شده نبود؛ اما به مرور زمان و بازدید توریست‌ها و گردشگران از این جاذبه بکر، شناخته شد.

قطعا برای شما هم جالب است بدانید که حجم آب این منطقه بسیار بالا بوده؛ اما به مرور زمان کم شده است. کمی جلوتر از این تنگه، استخری هم وجود دارد که عمق آن حدود سه متر بوده و برای آب تنی خیلی مناسب است. در زیر این استخر یک طاق سنگی قرار دارد که باعث جذاب‌تر شدن آن شده است.

اگر به دنبال یک طبیعت‌گردی خاص و جذاب هستید سفر به تنگ بستانک را از دست ندهید، چرا که در راه رسیدن به این منطقه باید از جنگل‌های سرسبز بلوط و روستاهایی با معماری سنتی و خاص عبور کنید. قطعا شما هم با دیدن آن‌ها حیرت زده شده و شور و نشاط خاصی پیدا می‌کنید.

تنگ بستانک کجاست؟

تنگ بستانک

دیدنی‌های بهشت گمشده

معمولا هر منطقه گردشگری دارای دیدنی‌های جذاب و منحصر به فرد است. این منطقه نیز دارای دیدنی‌های دلنشینی است. در ادامه زیباترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. دریاچه سد درودزن: جالب است بدانید که قدمت این سد به دوره هخامنشیان می‌رسد. در حال حاضر آب این سد به مقدار کمی رسیده است.
  2. روستاهای سنتی: در مسیر رسیدن به این منطقه، روستاهایی با معماری سنتی وجود دارد که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام سفر حتما از این روستاها دیدن کرده و با اهالی خوش ذوق آن آشنا شوید. صحبت کردن با اهالی این منطقه، شما را یاد ایام قدیم می اندازد که خیلی شیرین و دلچسب است.
  3. جنگل‌های بلوط: خوب است بدانید که تنوع پوشش گیاهی این منطقه بسیار زیاد است و انواع درخت‌های بلوط، پسته، گردو، بادام کوهی، چنار و… را دارد که با دیدن آن‌ها جان تازه‌ای می‌گیرید.
  4. حیات وحش: اگر عاشق حیوانات هستید در این منطقه حیواناتی مانند قوچ، سنجاب، خرگوش، خرس قهوه‌ای، روباه، کبک، میش هم وجود دارد که شاید بتوانید آن‌ها در جنگل ببینید.

بهشت گمشده کجاست؟

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که بهشت گمشده کجاست و مسیر دسترسی به آن چگونه است؟ اگر شما هم می‌خواهید به این بهشت زیبا و سرسبز بروید و سفری به یادماندنی را برای خودتان بسازید، باید بدانید که این منطقه گردشگری منحصر به فرد در استان فارس، 120 کیلومتری شمال غربی شیراز در شهرستان کامفیروز قرار دارد. در ادامه مسیر دسترسی به این منطقه را توضیح داده‌ایم.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک

برای رفتن به این منطقه گردشگری دلنشین، ابتدا به جاده شیراز، جاجرود بروید و بعد که به روستای گویم رسیدید. در بین دو روستای محجن آباد و منگان، با توجه به تابلوهای راهنمایی، این جاذبه منحصر به فرد را مشاهده می‌کنید.

همچنین برای ادامه مسیر، ماشین خود را باید در پارکینگ منطقه بگذارید و بعد به صورت پیاده به سمت این جاذبه و آبشار بروید.

بهترین فصل سفر به تنگ بستانک

همانطور که می‌دانید این جاذبه گردشگری در منطقه کوهستانی قرار گرفته و آب و هوای بسیار معتدل و خوبی دارد. بهترین فصل سفر به این مکان خوش آب و هوا بهار و تابستان است.

اگر در ماه‌های اردیبهشت تا مرداد نیز به این منطقه سفر کنید، می‌توانید از آب و هوای خوش و کوهستانی این منطقه لذت ببرید. در ماه‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان هم می‌توانید به این منطقه گردشگری سفر کنید؛ اما بعضی از افراد ممکن است سرمایی باشند، به همین علت سفر در این فصل‌ها را پیشنهاد نمی‌کنیم.

سالانه گردشگران و کوهنوردان زیادی راهی این منطقه می‌شوند و یک روز تفریحی خوشی را برای خودشان می‌سازند. چشم انداز طنین انداز این بهشت زیبا، هرکسی را به سمت خود جذب می‌کند و انگار که به بهشت واقعی رفته‌اید.

تنگ بستانک یا بهشت گمشده

تنگ بستانک (عکس: علیرضا جواهری)

دیدنی‌های نزدیک به بهشت گمشده

جالب است بدانید که در نزدیکی این بهشت وصف نشدنی، چند دیدنی جذاب دیگر هم وجود دارد که با رفتن به این جاذبه‌های گردشگری ذوق زده می‌شوید. در ادامه برخی از جاذبه‌های نزدیک این بهشت را معرفی می‌کنیم.

  1. رود کر: این رود یکی از دیدنی‌های نزدیک این بهشت است و دارای پرآب‌ترین رودخانه است و از آن برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کنند. در مسیر رفتن به این رود، جاذبه‌های تاریخی دیگری را نیز می‌توانید مشاهده کنید. این جاذبه‌ها همه مربوط به دوره هخامنشیان است.
  2. تنگ براق: یکی دیگر از دیدنی‌های نزدیک به این منطقه، تنگ براق شیراز است که حدود یک ساعت فاصله دارد. این تنگه دره‌ای عمیق با رودخانه‌ای خروشان است که تمام گردشگران و مسافران را به خود جذب می‌کند. در فصل تابستان آب تنی در این تنگه، مزه خاص دیگری دارد.
  3. روستای دشتک: این روستا دارای فضایی دلنشین و شبیه ماسوله است. کوچه‌های باریک، خانه‌های پلکانی، فضای سرسبز همه و همه دلیلی برای بازدید از این روستا است. اگر به ماسوله در گیلان رفته باشید، قدم زدن در روستای دشتک، شما را یاد ماسوله در گیلان می‌اندازد.
  4. نقش رستم: یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک به این منطقه، نقش رستم است که از نظر زمانی حدود یک ساعت فاصله دارد. حیف است به شیراز بروید؛ اما نقش رستم را نبینید.
  5. آبشار مارگون: اگر به دنبال جذاب‌ترین آبشار هستید ، آبشار مارگون بهترین گزینه است. فاصله این آبشار تا این منطقه، حدود دو ساعت است. جذابیت این آبشار، بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

    زیباترین آبشارهای ایران - آبشار مارگون

    آبشار مارگون (عکس: هادی کریمی)

  6. پاسارگاد: اگر به شیراز سفر کردید، حتما از پاسارگاد و تخت جمشید هم دیدن کنید، تا سفری خوش و خاطره‌انگیزی را برای خودتان ساخته باشید.

اقامت در سفر به بهشت گمشده

در تنگ بستانک مکان‌هایی برای اقامت وجود دارد که در آن اماکن می‌توانید چادر بزنید یا کمپ کنید. تمام امکانات اولیه از جمله سرویس بهداشتی، نیمکت، باربیکیو، آلاچیق، آبنما و… در این منطقه وجود دارد.

اما یادتان باشد که وسایلی مانند لباس، مواد اولیه غذا، آب و… را همراه داشته باشید، چرا که در اطراف آن رستوران و بوفه‌ای وجود ندارد. همچنین حیوانات اهلی مانند اسب و الاغ، برای حمل بار به مکان مورد نظر اقامت شما کمک می‌کنند.

اگر عاشق کمپ زدن باشید، اقامت در این منطقه زیبا بسیار دلنشین است و تنوعی را در زندگی روزمره شما ایجاد می‌کند. قبل از راه افتادن به این مسیر، حتما وسایل کمپ را بردارید که اقامت در فضای باز این منطقه را از دست ندهید.

همچنین اگر نمی‌خواهید شب را در فضای باز و یا چادر بگذرانید، می‌توانید به دو هتل نزدیک مرودشت بروید. این هتل‌ها به نام هتل آپادانا تخت جمشید و هتل جهانگردی تخت جمشید هستند که تمام امکانات رفاهی و بهداشتی را برای اقامت شما مسافران عزیز و دوست داشتنی دارند.

بهشت گمشده

کمپ زدن در تنگ بستانک

نکات مهم در سفر به بهشت گمشده

برای سفر به این منطقه جذاب حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • لباس گرم، کفش مناسب، عینک آفتابی، کلاه، کرم ضدآفتاب، وسایل چادر، مواد اولیه غذایی، کوله پشتی، چراغ قوه و دیگر موارد را حتما همراه خود داشته باشید.
  • اگر قصد اقامت در فضای باز این منطقه را دارید، حتما در مکانی اقامت کنید که دیگران هم باشند و به جای خلوت نروید، چرا که به هنگام شب حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای و روباه ممکن است به شما حمله کنند.
  • فصل مناسب سفر به این منطقه را انتخاب کنید، تا مشکلی برایتان پیش نیاید.
  • تا جایی که برایتان مقدور است با تورهای گروهی به این منطقه سفر کنید که دیگر نگران نباشید.
  • اگر با ماشین شخصی خودتان به این منطقه می‌روید، حتما تمام تجهیزات ماشین را بردارید که مشکلی در حین مسیر پیش نیاید.
  • اگر قصد شنا و آب تنی در آبشار و رودخانه این منطقه دارید، حتما وسایل شنا و لباس اضافه با خود همراه داشته باشید.

سوالات متداول در مورد بهشت گم شده

  1. تنگ بستانک یا بهشت گمشده کجاست؟ این بهشت زیبا در شهرستان کامفیروز استان فارس قرار گرفته است که برای رفتن به این منطقه باید به جاده شیراز، جاجرود بروید.
  2. فاصله بهشت گمشده تا شیراز چقدر است؟ تنگ بستانک که در استان فارس قرار دارد در 120 کیلومتری شمال غربی شیراز واقه شده است.
  3. چه زمانی به بهشت گمشده سفر کنیم؟ بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه خوش آب و هوا است.

حالا که با بهشت گمشده آشنا شدید و می‌دانید که بهشت گمشده کجاست. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل طبیعت‌گردی به همراه خانواده و دوستان هستید، حتما یکبار به این منطقه خوش آب و هوا و سرسبز بروید و اوقات خوشی را برای خودتان ثبت کنید.

همچنین در پایان سفر خود به شیراز، می‌توانید سوغات شیراز را که خوشمزه و خاص هستند مانند مسقطی، یوخه، بادام سوخته، صنایع دستی شیراز و… برای دوستان و آشنایان خود هدیه ببرید. اگر شما هم به این منطقه سفر کرده‌اید و تجربه‌ای دلنشین را در این بهشت زیبا دارید، آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۸۶ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. شیدا پاسخ

    تنگ بستانک واقعا بهشت گمشده اس. من یکبار رفتم و باورم نمیشد که همچین جایی توی ایران باشه. خیللللللللللی خوشگله البت من اواخر بهار بود که رفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد