اقامتگاه بوم گردی مریم گلی صومعه سرا؛ کلبه‌ای در آرامش

اقامتگاه بوم گردی مریم گلی

سفر به شمال کشور اغلب به منظور لذت بردن از طبیعت و دور شدن از هیاهوی شهر است. اقامتگاه‌های بوم‌گردی به خوبی این نیاز مسافران خطه شمال را برآورده می‌کنند. با اقامت در این خانه‌ها می‌توان چند صباحی به شیوه مردم بومی منطقه زندگی کرد و از طبیعت زیبای شمال لذت برد. در این نوشتار ما یکی از بهترین اقامتگاه ‌های بوم‌گردی گیلان، یعنی اقامتگاه بوم گردی مریم گلی را به شما معرفی می‌کنیم. این اقامتگاه که در شهر صومعه ‌سرای گیلان قرار دارد، با اینکه چندان از شهر دور نیست، اما بسیار دنج و باصفاست.

اقامتگاه بوم گردی مریم گلی

شهرستان صومعه‌ سرا از شهرهای زیبای استان گیلان با دشت‌هایی وسیع و زیباست که روستاهای کوچک و بزرگ خوش آب و هوایی دارد. یکی از زیباترین این روستاها، روستای جاده کنار است؛ جایی که اقامتگاه بوم گردی مریم گلی در آن قرار دارد. خانه بوم گردی مریم گلی متعلق به مریم خانم فخیمی است که هفده سال پیش آن را خریداری کرده و با عشق به این اقامتگاه تبدیل کرد، به نحوی که انگار همه وسایل و تزئینات این خانه قصه‌ای برای گفتن دارند.

اقامتگاه مریم گلی در باغی به مساحت 900 مترمربع ساخته شده و دو کلبه دارد؛ یکی چوبی و دیگری آجری. نام کلبه چوبی، برکه و نام کلبه آجری، نارون است که به صورت مستقل یا با هم به گردشگران ایرانی و غیر ایرانی اجاره داده می‌شود. خانه بوم گردی مریم گلی محوطه‌ایی اختصاصی و امن نیز دارد که می‌توان در آلاچیق‌های آن نشست و از طبیعت زیبا و سرسبز منطقه لذت برد. یک محوطه بازی هم برای بچه‌ها در نظر گرفته شده است.

اقامتگاه بوم گردی مریم گلی

اقامتگاه مریم گلی

کلبه آجری نارون با 50 متر زیربنا 13 نفر ظرفیت دارد که برای 7 نفر در سوئیت تخت تک نفره و برای دیگر افراد، وسایل خواب به شکل کف‌خواب موجود است. سوئیت نارون دارای یک نیم طبقه است و آشپزخانه با وسایل آشپزی، میز غذاخوری و تراس دارد. داخل خانه نارون، سرویس فرنگی و حمام وجود دارد و سرویس ایرانی اختصاصی خارج از سوئیت است.

کلبه چوبی برکه با 25 متر زیربنا پنج نفر ظرفیت داشته و دارای چهار تخت تک نفره است. برای دو نفر اضافه نیز سرویس کف‌خواب در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد. کلبه برکه نیز دارای آشپزخانه و میز غذاخوری است و سرویس فرنگی و حمام اختصاصی آن بیرون از کلبه هستند. در این اقامتگاه یک اتاق چوبی نیز وجود دارد، به نام اتاق روشن که 10 متر بوده و برای اقامت دو نفر مناسب است.

مسیر دسترسی به اقامتگاه مریم گلی

برای رفتن به خانه بوم گردی مریم گلی از تهران باید از مسیر اتوبان قزوین-رشت به سمت گیلان بروید. در طول مسیر ابتدا به رودبار، بعد رشت و در نهایت به صومعه‌سرا خواهید رسید. کلبه در کنار جاده اصلی مناره بازار قرار دارد. هنگامی که وارد جاده اصلی شدید، با رسیدن به دهستان طاهرگوراب، اقامتگاه مریم گلی منتظر شماست. اگر قبل از حرکت با مدیر این اقامتگاه یعنی خانم مریم فخیمی در ارتباط باشید، ایشان لوکیشن اقامتگاه را برای شما ارسال خواهند کرد، تا با خیال راحت سفرتان را آغاز کنید.

آدرس اقامتگاه بوم گردی مریم گلی: گیلان، صومعه سرا، روستای جاده کنار، در بخش گسکرات، بین طاهرگوراب و گوراب زرمیخ

اقامتگاه بوم گردی مریم گلی

اقامتگاه بوم گردی مریم گلی گیلان

امکانات اقامتگاه مریم گلی

هر دو کلبه اقامتگاه بوم گردی مریم گلی زیبا و دارای امکانات قابل قبولی هستند. این کلبه‌ها با فرش‌های متنوع و پرده‌های سفید گلدار تزئین شده‌اند و طراحی داخل خانه‌ها به شکلی است که در آنها احساس راحتی خواهید کرد. هر دو کلبه دارای آشپزخانه با وسایل مورد نیاز هستند. وسایل خوابی که در کلبه‌ها وجود دارند، به شکل تخت، پتو و تشک‌هایی است که از نظر رنگ و طرح متنوع بوده و همین باعث می‌شود، احساس نکنید در یک خوابگاه هستید. کلبه‌ها دارای سرویس بهداشتی تمیز و اختصاصی بوده و مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی بخاری، کولر و پنکه هستند. امکانات اقامتگاه مریم گلی به طور کلی عبارتند از:

  • آشپزخانه با تجهیزات کامل
  • باربیکیو در حیاط
  • تخت خواب و سرویس خواب سنتی
  • سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی
  • حمام مستقل
  • آب گرم
  • پارکینگ غیرمسقف
  • پرسنل مسلط به انگلیسی
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • راهنمای تور و ارائه تورهای گردشگری
  • آلاچیق‌های چوبی زیبا برای دورهمی‌های شبانه گردشگران

شکم‌گردی در اقامتگاه بوم گردی مریم گلی

در اقامتگاه مریم گلی شما علاوه بر اینکه می‌توانید خودتان در آشپزخانه آشپزی کرده یا از باربیکیو محوطه استفاده کنید، این امکان مهیاست که با هماهنگی قبلی غذا سفارش دهید. ما پیشنهاد می‌کنیم برای صبحانه حتما املت یکی از قهوه خانه‌های نزدیک اقامتگاه یعنی املت دایی بهرام را امتحان نمایید که با لوبیا و پنیر طبخ می‌شود و می‌توانید در کنارش چای ایرانی خوش طعمی هم نوش جان کنید.

برای وعده‌های ناهار و شام هم می‌توانید به مریم خانم انواع غذاهای محلی مثل میرزاقاسمی، باقلاقاتق، ترشه كباب، ترش‌تره، سیر قلیه، کال کباب، واویشکا، اناربیج، ترشه آش، سیرابیج، شش‌انداز، لونگی مرغ، لونگی ماهی و… را سفارش دهید. خانم‌های محلی منطقه با هماهنگی مریم خانم سفارش‌های شما را آماده کرده و به کلبه می‌آورند.

جاهای دیدنی نزدیک به اقامتگاه مریم گلی صومعه سرا

گردشگرانی که در اقامتگاه مریم گلی اقامت دارند، می‌توانند علاوه بر لذت بردن از اقامت در این کلبه‌های زیبا و استراحت در هوای پاک و فضای سبز منطقه به جاذبه‌های گردشگری نزدیک هم سر زده و به طبیعت‌گردی بپردازند. از جمله جاهای نزدیک به خانه مریم گلی می‌توان به جاذبه تاریخی مناره بازار، ییلاق ماسال، منطقه شاندرمن و تالاب انزلی اشاره کرد. محوطه تاریخی 1200 ساله هفت دغنان، مجموعه قلعه رودخان، تالاب سیاه درویشان و پل تاریخی گوراب از دیگر جاذبه‌هایی هستند که دسترسی به آنها از خانه مریم گلی آسان است. خود شهر صومعه سرا و بازارهای هفتگی آن نیز برای گردشگران بسیار جذاب است. در ادامه با برخی از جاهای دیدنی نزدیک به این اقامتگاه بیشتر آشنا می‌شویم.

  1. تالاب انزلى

تالاب انزلی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به اقامتگاه بوم گردی مریم گلی صومعه سرا می‌باشد. تالاب یا مرداب انزلی بسیار منحصر به فرد بوده و یکی از جالب‌ترین زیستگاه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود که هر ساله پرندگان مهاجر زیادی از کشورهای همسایه به این تالاب می‌آیند. این تالاب همچنین محل رویش گل لاله مردابی است که این تالاب را بسیار تماشایی کرده‌اند. تماشای لاله‌های مردابی و پرنده‌نگری از مهمترین تفریحات گردشگران این منطقه است و دیدار از پناهگاه حیات وحش سلکه، منطقه حفاظت شده سیاه کشیم و پناهگاه حیات وحش سرخانکل می‌تواند برای مسافران این ناحیه بسیار جذاب و لذت بخش باشد.

  1. ماسال

منطقه کوهپایه‌ای ماسال یکی از زیباترین مناطق استان گیلان می‌باشد که به خاطر داشتن آب و هوایی فوق‌العاده و طبیعت بکر و زیبا برای گردشگران بسیار جذاب و تماشایی است. همه ساله عده زیادی از علاقه‌مندان به طبیعت به این منطقه سفر می‌کنند و از جاذبه‌های گردشگری آن همچون بام سبز ماسال، ییلاقات ماسال، آبشارهای ماسال، دیواره سنگی اسبه ریسه ماسالو و بازارهای محلی دیدن می‌کنند.

جاهای دیدنی ماسال

بام سبز یکی از دیدنی های ماسال (عکس: کریم)

  1. قلعه رودخان

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به اقامتگاه بوم گردی مریم گلی صومعه سرا قلعه رودخان است که در فاصله 50 کیلومتری اقامتگاه مریم گلی قرار دارد. قلعه رودخان بزرگترین قلعه آجری ایران به شمار می‌رود و در پارک جنگلی قلعه رودخان واقع شده است. مسیر رسیدن به قلعه تماشایی رودخان جاده‌ای زیباست که شما را به اعماق جنگلی انبوه می‌برد و در میان این جنگل این قلعه تاریخی خودنمایی می‌کند. مسیر رسیدن به قلعه بسیار زیباست و به خودی خود یک جاذبه طبیعی محسوب می‌شود.

قلعه رودخان کجاست

دژ باستانی رودخان (عکس: آقای نقی‌زاده)

  1. مناره بازار

مناره بازار یکی از بناهای شکوهمند دوره سلجوقی است که در 9 کیلومتری غرب شهرستان صومعه سرا بنا شده است و بر سر راه روستای جاده کنار به مناره بازار قرار دارد. این بنا که یکی از مهمترین آثار تاریخی گیلان است، شکلی مخروطی داشته و بدنه آجری آن نارنجی رنگ به نظر می‌رسد. از کناره جاده یک مسیر باریک و سیمانی وجود دارد که شما را به مناره می‌رساند و اطراف آن را شالیزارهای برنج و درختان زیبا فراگرفته‌اند. همان طور که به مناره نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوید، عظمت آن را بهتر درک خواهید کرد.

همان طور که در ابتدا اشاره شد، شهرستان صومعه سرا که اقامتگاه مریم گلی در آن قرار دارد، دشتی وسیع و سرسبز است که تعداد زیادی روستای کوچک و بزرگ دارد. از دیدنی‌های صومعه سرا می‌توان به محوطه تاریخی 1200 ساله هفت دغنان روستای بهمبر، منطقه حفاظت شده سیاه در جنوب غربی تالاب انزلی، تالاب سیاه درویشان در قسمت شمالی صومعه سرا و پل تاریخی گوراب تولم اشاره کرد. بازارهای هفتگی شهر صومعه سرا و روستاهای اطراف آن نیز برای گردشگران بسیار جذاب بوده و می‌توانند از آنها خوراکی‌های بومی و سوغاتی‌های محلی تهیه کنند.

فاصله اقامتگاه مریم گلی تا جاذبه های گردشگری منطقه:  

  • فاصله تا شهر صومعه سرا حدود 19 کیلومتر
  • فاصله تا مناره بازار حدود 6.7 کیلومتر
  • فاصله تا تالاب انزلی حدود 16 کیلومتر
  • فاصله تا تالاب سیاه درویشان حدود 31 کیلومتر
  • فاصله تا تالاب هندخاله حدود 32 کیلومتر
  • فاصله تا منطقه زیبا و کوهستانی تنیان حدود 25 کیلومتر
  • فاصله تا پارک ساحلی بندرانزلی (دریا) حدود 44 کیلومتر
  • فاصله تا قلعه رودخان حدود 49 کیلومتر

اگر اقامتگاه بوم گردی مریم گلی صومعه سرا را برای اقامت انتخاب کردید، یادتان باشد بعد از گشت و گذار روزانه حتما زمانی را به استراحت در اقامتگاه و لذت بردن از محیط دنج و زیبای آن اختصاص دهید. خانه مریم گلی و محیط اطراف آن بسیار زیباست و باعث می‌شود مدتی را دور از هیاهو و استرس روزانه در آرامش سپری کنید. اگر شما خوانندگان مجله ایرانگرد تجربه‌ای از اقامت در این خانه بوم گردی دارید، نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد