راهنمای سفر به صومعه سرا: جاهای دیدنی، مسیر دسترسی، غذاهای محلی و سوغات

شهر صومعه سرا

همانطور که می‌دانید شمال ایران پر از جاذبه‌های گردشگری بکر و ناب بوده که با دیدن و رفتن به هر کدام از آن‌ها شگفت‌ زده می‌شوید. یکی از مکان‌های جذاب برای سفر به شمال، صومعه سراست که در استان گیلان؛ بهشت ایران قرار دارد. اگر قصد سفر به این مکان دل‌انگیز را دارید و می‌خواهید بدانید شهر صومعه سرا کجاست، در ادامه با ما همراه باشید، تا با مسیر دسترسی، جاهای دیدنی، غذاهای محلی، بهترین زمان سفر، سوغات و هتل‌های آن بیشتر آشنا شویم.

 جاهای دیدنی صومعه سرا

استان گیلان به عنوان عروس بهشت طبیعت ایران شناخته شده و سالانه گردشگران زیادی به قصد بازدید از جاهای دیدنی گیلان به این استان سفر می‌کنند. یکی از دیدنی‌های این استان صومعه سراست و حدود 600 کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهرستان در حدود 25 کیلومتری استان گیلان قرار دارد و زبان مردم آن بیه پس یا گیلکی است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نام این شهرستان را از شیخی به نام عبدالقادر صومعی گرفته‌اند. این عارف در قرن چهارم و پنجم صومعه‌های زیادی را برای مکاتب عرفان و دیگر موارد بنا کرد. به همین جهت این شهرستان را صومعه سرا نام‌گذاری کرده‌اند.

این منطقه جذاب دارای دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری دل‌انگیزی است که هر کسی را شیفته و مجذوب خود می‌کند. در ادامه با هم بریم، تا با این جاذبه‌های شگفت انگیز بیشتر آشنا شویم.

1- تالاب هندخاله

خوب است بدانید که این شهرستان در اطراف بندر انزلی قرار دارد. به همین جهت در کنار آن، تالاب‌های زیبایی دیده می‌شود که بسیار جذاب هستند. یکی از این تالاب‌ها، هندخاله نام دارد که در گذشته با تالاب انزلی راه ارتباطی داشته است. کسانی که علاقه‌مند به پرنده‌نگری هستند، این مکان برای دیدن پرندگان بهترین گزینه است. چرا که هر ساله در فصل پاییز و زمستان، پرنده‌های مهاجر زیادی به این تالاب می‌آیند.

آدرس تالاب هندخاله: شمال شرقی صومعه سرا، دهستان هندخاله، 15 کیلومتری رشت

تالاب هندخاله از دیدنی های صومعه سرا

تالاب هندخاله (عکس: نیما فرود)

2- تالاب نرگستان

یکی دیگر از این تالاب‌ها، تالاب نرگستان در روستای نرگستان است. بد نیست بدانید که این روستا مکانی برای داد و ستد در گذشته بوده و هر هفته در آن بازار محلی تشکیل می‌شد. همچنین این روستا فاصله بسیار نزدیکی با تالاب انزلی دارد.

آدرس تالاب نرگستان: نزدیک به تالاب انزلی در روستای نرگستان

3- تالاب سیاه کشیم

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا این تالاب، سیاه کشیم نام دارد؟ بد نیست بدانید کشیم نام پرنده‌ای است که به این منطقه مهاجرت می‌کند. همچنین برخی می‌گویند در زمان‌های قدیم، عروسی در این تالاب‌ها غرق شده است. به همین جهت این تالاب را، سیاه کشیم نام‌گذاری کرده‌اند. پرستوهای دریایی نیز هر ساله به این تالاب می‌آیند و مکان مناسبی برای پرنده نگری محسوب می‌شود.

آدرس تالاب سیاه کشیم: نزدیک جنوب غربی تالاب انزلی

4- تالاب سیاه درویشان

این تالاب از نظر زیست محیطی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد. در آن انواع پرندگان مهاجر مانند لک لک، خوتکا، کیلار و… دیده می‌شود. واقعا دیدن تمامی این پرنده‌ها از نزدیک، حس و حال خوب و آرامشی توصیف نشدنی دارد. برای اینکه گل‌های مرداب را از دست ندهید، در فصل بهار و یا تابستان به این منطقه سفر کنید.

آدرس تالاب سیاه درویشان: در نزدیکی تالاب بندر انزلی

تالاب سیاه درویشان در صومعه سرا

تالاب سیاه درویشان (عکس: علی کاشانی‌زاده)

5- کلبه اسرار آمیز انزلی

در مورد این کلبه، داستان‌های ترسناک اسرار آمیزی وجود دارد که گفته شده چند نفر در این مکان، جان خودشان را از دست داده‌اند؛ اما در مورد آن هیچ سند و شواهدی وجود ندارد. اطراف این کلبه، دارای طبیعت اعجاب‌ انگیزی است که از سکوت بی‌نظیر آن، شاید دچار خوف و ترس شوید.

آدرس کلبه اسرار آمیز: شرق روستای بهمبر، نزدیک هفت دغنان

6- هفت دغنان

اگر به مکان‌های تاریخی و فرهنگی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم  هنگامی که به این شهرستان رفتید، حتما سری هم به هفت دغنان بزنید. قدمت این منطقه تاریخی به 1200 سال پیش برمی‌گردد.

آدرس هفت دغنان: دهستان ضیابر، روستای بهمبر، منطقه گسکر

7- مناره آجری گسکر

یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان، مناره آجری گسکر بوده که به دوره سلجوقیان  برمی‌گردد. این آثار آنقدر قدیمی و فرسوده است که از دیدن آن متعجب و شگفت‌زده می‌شوید.

آدرس مناره آجری گسکر: حدود 9 کیلومتری غرب صومعه سرا، دهکده جاده کنار

8- پناهگاه حیات وحش سرخانکل

این پناهگاه در نزدیکی تالاب انزلی قرار دارد و به تالاب‌های هندخاله و سیاه درویشان نزدیک است. پوشش گیاهی این پناهگاه شامل نی و لوئی هستند. همچنین در فصل زمستان در این منطقه پرندگان مهاجر مانند مرغابی، طاووسک، کاکایی، چنگر، قو، غاز و… دیده می‌شوند. از آبزیان سرخانکل نیز می‌توان به ماهیانی همچون کپور، اردک ماهی، ماهی سفید، سفید کولی، سیم، هشترخان، سیاه کولی و… اشاره کرد.

آدرس پناهگاه حیات وحش سرخانکل: محدوده تالاب انزلی، نزدیک کانال ماهروزه و روستای هندخاله

9- پناهگاه حیات وحش سلکه

یکی دیگر از پناهگاه‌های حفاظت شده این منطقه، سلکه بوده که در دو بخش، تالاب و مراتع دارد. این پناهگاه از منطقه‌های مهم اکولوژیک و پرنده‌نگری محسوب می‌شود. در این پناهگاه می‌توان انواع پرندگانی مانند خوتکا، گیلار، سرحنایی، عقاب تالابی، قو، غاز، سنقر تالابی و… را مشاهده کنید.

آدرس پناهگاه حیات وحش سلکه: بخش جنوبی تالاب انزلی

10- منطقه جنگلی تنیان

این منطقه کوهستانی بوده و برای ییلاق روستاییان بسیار مناسب است. چشمه‌ها، رودخانه‌های خروشان و طبیعت سرسبز آن، همه و همه از دلایل جذب شدن گردشگران محسوب می‌شود. از دیدنی‌های این منطقه جنگلی، می‌توان به مواردی مانند تالاب، دشت پلنگان، غار خونابکش، امامزاده دوال کوه اشاره کرد.

آدرس منطقه جنگلی تنیان: میرزا کوچک گوراب زرمیخ، 20 کیلومتری شهرستان صومعه سرا

منطقه جنگلی تنیان

منطقه جنگلی تنیان (عکس: ویکی پدیا)

11- بازار محلی

یکی دیگر از دیدنی‌های خاص این شهرستان، بازار محلی آن است که هر هفته در روزهای خاصی برگزار می‌شود. با سر زدن به این بازارها و بوی سیر ترشی و ماهی در اطراف بازار، جان تازه‌ای گرفته و شور و شوق خاصی پیدا می‌کنید. در سفر خود به این شهرستان، روزهای یکشنبه برای خرید اغذیه محلی به این بازار بروید، تا تجربه‌ای ماندگار را برای خودتان ثبت کنید.

آدرس بازار محلی: در روستاهای ضیابر، گوراب، زرمیخ به طور هفتگی

12- روستا کسما

قطعا برای شما هم جالب است که بدانید در نزدیکی این شهرستان، روستایی به نام کسما قرار دارد که در زمان‌های قدیم آن را به عنوان نهضت‌های میرزا کوچک خان جنگلی می‌شناختند. حمام و بقعه‌های مختلف، از جاهای دیدنی این روستا هستند که نمایی بسیار دیدنی و جذاب دارند.

آدرس روستا کسما: در داخل این منطقه

همچنین خوب است بدانید که از جاهای دیگر این منطقه بسیار جذاب شامل مواردی از جمله باغ چای، مزارع توتون، غار خونابکش، روستای نوخاله، پارک جنگلی سیاه کوه، منطقه ییلاقی پیرسرا، روستای لیفشاگرد و… هستند که رفتن به این مکان‌ها و دیدن آن‌ها تنوع تازه‌ای به زندگی روزمره‌تان می‌بخشد.

صومعه سرا کجاست؟

حالا که با جاهای دیدنی این شهرستان آشنا شدید، شاید برایتان این سوال پیش بیاید که به طور دقیق صومعه سرا کجاست؟ این منطقه که در استان گیلان قرار دارد به شهرهای شمالی از جمله انزلی، فومن، ماسال و رشت نزدیک و همسایه است، فاصله این شهر تا رشت حدود ۲۵ کیلومتر است. این شهرستان با طبیعت زیبا و جلگه‌ای به سه بخش میرزا کوچک خان، مرکزی و تولمات تقسیم بندی می‎‌شود.

مسیر دسترسی

اگر قصد سفر به گیلان و این شهرستان را دارید، از چند مسیر می‌توانید به این منطقه جلگه‌ای بروید. این مسیرها شامل موارد زیر هستند:

  • مسیر یک: ابتدا به آزادراه تهران کرج بروید و بعد از اینکه به کرج رسیدید، مسیر مستقیم را در پیش بگیرید، تا به قزوین برسید. بعد از رسیدن به قزوین، مسیر خود را ادامه دهید تا به رشت برسید. زمانی که جاده فومن را مشاهده کردید، مسیر خود را به سمت فومن و سراوان تغییر دهید و کمی جلوتر از فومن، این شهرستان قرار دارد.
  • مسیر دوم: به جای آزادراه تهران -کرج، جاده کرج-ماهدشت را انتخاب کرده تا به قزوین برسید و بعد از آن مسیر با آدرس بالا یکسان است.
  • مسیر سوم: با قطار، هواپیما و یا تاکسی به راحتی می‌توانید به این شهرستان سفر کنید.

بهترین زمان سفر به صومعه سرا و آب و هوای آن

بهترین فصل سفر به این منطقه بهار و اوایل پاییز است. سفر در فصل تابستان به این منطقه خوب نیست چرا که بسیار گرم و شرجی بوده و باعث آزار و اذیت شما می‌شود.

آب و هوای این منطقه نیز معتدل و رطوبتی است و با توجه به فصل‌های مختلف، دمای آن تغییر می‌کند. البته اگر گرما و سرما زیاد برایتان مهم نیست، می‌توانید در تمام فصول سال به این منطقه سرسبز سفر کنید.

در فصل بهار، گل‌های زیبای بهاری، درختان صنوبر و توت فرنگی‌های زیبایی در این منطقه پیدا می‌شود که از دیدن آن‌ها به هیچ عنوان سیر نمی‌شوید و انگار در بهشت هستید. همچنین در فصل زمستان در این منطقه، انواع مختلف پرندگان مهاجر را می‌توانید از نزدیک مشاهده کنید.

اگر عاشق پرندگان هستید، پیشنهاد می‌کنیم با تور مسافرتی پرنده‌نگری به این منطقه سفر کرده، تا اطلاعات خوبی را به دست بیاورید.

غذاهای محلی و سوغات صومعه سرا

اگر اهل شکم‌گردی بکر و ناب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این منطقه سفر کنید، چرا که در این شهرستان انواع غذاهای محلی از جمله چلوکباب و ترش تره، چغرتمه، پامادور قاتق، خولی، کباب ترش، باقالی قاتوق و خوشکو واویج را می‌توانید امتحان کنید. از خوردن این غذاها لذت کامل ببرید.

همچنین اگر این غذاها را مردم محلی روستا درست کنند، طعم آن‌ها مزه دیگری دارد که بسیار دلچسب و خوشمزه است. در کنار غذاهای محلی، حتما انواع چاشنی و دسرهای شمالی را امتحان کنید تا تجربه شکم‌گردی دلچسبی داشته باشید و تا مدت‌ها مزه و طعم آن‌ها را در زیر دهان خود حس کنید.

رستوران‌های این شهرستان بسیار معروف بوده و اگر می‌خواهید غذاهای محلی آن را امتحان کنید، به رستوران‌هایی مانند ترنگ طلایی، پرستو، رستوران صدری بروید و یک تجربه شکم‌گردی لذت بخشی را برای خودتان بسازید.

در پایان سفر خود، اگر می‌خواهید به عزیزان خود یادگاری و هدیه دهید، پیشنهاد می‌کنیم به مغازه‌های صنایع دستی و یا کارگاه‌های سفال سازی این منطقه بروید. انواع ظروف سفالی و صنایع دستی را می‌توانید از این مغازه‌ها خریداری کنید.

از صنایع دستی‌های این شهرستان می‌توان به مواردی همچون گلیم بافی، مروارید بافی، سرامیک سازی، قلاب دوزی، فرش بافی، حصیر بافی، چموش دوزی و… اشاره کرد.

در بازارهای محلی این منطقه نیز، انواع سیر ترشی، سیر، زیتون، ترشی، کلوچه و آلوچه و دیگر موارد را می‌توانید خریداری کرده و برای دوستان خود سوغات ببرید.

هتل‌ها و اقامتگاه های شهر زیبای استان گیلان

اگر قصد سفر به این شهرستان را دارید، برای مکان اقامت خود می‌توانید به اقامتگاه بوم گردی مریم گلی، اقامتگاه بومگردی داروک، هتل امیرکبیر، هتل ابریشم، مجتمع اقامتی مهرگان و یا مهمان‌پذیر امین بروید.

تمامی این اقامتگاه‌ها در روستاهای این منطقه قرار دارند که تنها با گفتن نام این اقامتگاه‌ها به مردمان محلی، به راحتی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. همچنین نگران قیمت این اقامتگاه‌ها نباشید، چرا که ارزان قیمت هستند و با خیال راحت می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید.

اگر اقامت در ویلاهای جنگلی را دوست دارید، می‌توانید به روستاهای این منطقه رفته و توسط بنگاه‌های موجود، ویلای مورد نظر خود را اجاره کنید. اگر اهل کمپ کردن هم باشید، می‌توانید وسایل مورد نیاز کمپ را با خود به همراه داشته باشید و در مکان‌های امن این منطقه، بساط کمپ خود را بچینید.

برای کمپ کردن در این شهرستان، حتما وسایل مورد نیاز اعم از ضدآفتاب، لباس اضافه، ظروف پخت و پز، کلاه، چادر، پتو و دیگر موارد را به همراه داشته باشید، تا سفری خوش را به همراه خانواده تجربه کنید.

اگر تمایل به اقامت در این شهرستان را ندارید، بعد از گشت و گذار در این منطقه، می‌توانید به هتل‌های فومن و یا رشت بروید و در آنجا، اقامت چند روزه خوشی را در کنار خانواده خود داشته باشید.

حالا که می‌دانید صومعه سرا کجاست. برنامه سفر خود را آماده کنید و راهی سفر به این منطقه زیبا و دلنشین شوید. در پایان سفر به این منطقه، می‌توانید به رشت بروید و غذای اصیل رشتی را امتحان کنید. بعد از رشت به شهرستان فومن رفته و طبیعت زیبا  و بکر آن را از دست ندهید. اگر تجربه سفر به صومعه سرا و جاهای دیدنی آن را دارید، آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۲۵ از ۵ – ۶ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد