روستای فیلبند کجاست؟ ییلاقی برفراز ابرهای مازندارن

روستای فیلبند مازندران

همان‌طور که می‌دانید شمال کشورمان بسیار دیدنی و از مقاصد پرطرفدار برای گردشگران است. اگر تاکنون به مازندران سفر کرده باشید نام فیلبند را شنیده و یا دیده‌اید. این روستای زیبا که از جاهای دیدنی شمال است در شهرستان بابل بر روی رشته‌کوه البرز و در میان ابرها قرار گرفته است. هر فردی در طول زندگی خود حداقل باید یک‌بار به این منطقه رویایی و بکر سفر کند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با فیلبند مازندران و مسیر دسترسی به آن آشنا شوید.

روستای فیلبند؛ ییلاقی رویایی

ییلاق فیلبند روستای دیدنی در استان مازندارن است که بهترین جای شمال برای سفر است، به بام مازندران شهرت دارد. این ییلاق که در ارتفاعات رشته کوه البرز قرار گرفته، مناظر بی‌نظیری را پیش چشم بازدیدکنندگان ترسیم کرده است. زیبایی این مناظر طبیعی که در انبوهی از ابرها قرار گرفته‌اند به حدی است که به آن لقب بهشت رویایی را داده‌اند.

این روستا که در قلب ارتفاعات البرز قرار دارد با حدود 3هزار متر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین روستای شرق استان مازندارن محسوب می‌شود. ارتفاع زیاد از سطح دریا سبب شده تا فیلبند در میان ابرها قرار داشته باشد؛ این منظره به همراه طبیعتی سرسبز چشم‌انداز بی‌نظیری را به وجود آورده تا فیلبند مقصدی ایده‌آل برای طبیعت گردی باشد.

ییلاق فیلبند

فیلبند (عکس: ریحانه نامداری)

اقلیم سرد این منطقه باعث شده تا از دیرباز به عنوان ییلاق مورد استفاده بومیان این منطقه باشد. در حال حاضر نیز مراتع اطراف این روستا چراگاه مناسبی برای گله‌های دامی محسوب می‌شود که متعلق به ساکنان روستای دیواملکشاه هستند. شغل ساکنان دائمی فیلبند اغلب کشاورزی است.

زمستان‌های بسیار سرد در این منطقه باعث شده تا روستای فیلند جمعیت دائمی بسیار کمی داشته باشد. گویش ساکنان فیلند مازندران طبری است. این مردمان میهمان‌نواز هنوز هم به آداب‌ورسوم سنتی خود پایبند هستند که برای گردشگران می‌تواند بسیار جذاب باشد. اگر به کشتی علاقه دارید خبر خوبی برای‌تان داریم، یکی از ورزش‌های خاص این منطقه کشتی لوچو است.

جالب است بدانید در فیلند پوشش جانوری متنوعی وجود دارد. از جمله این پوشش جانوری می‌توان اشاره کرد به اسب، خرس، گرگ، خرگوش، گراز، راسو، پلنگ، شوکا و گونه‌های کمیاب پرندگان مانند قرقاول اشاره کرد.

روستای فیلبند آمل

فیلبند مازندران (عکس: احسان ترکمن)

علت نام گذاری ییلاق فیلبند

شاید با شنیدن نام فیلبند فکر کنید که ارتباطی با فیل داشته باشد؛ اما این‌طور نیست. در گویش مازندرانی‌ها “فیل یا فِل” به معنای خستگی و “بند” هم بند آمدن و متوقف کردن معنی می‌دهد.

در گذشته مسیر رسیدن به این روستا سخت و طاقت فرسا بود و مسافران این روستا پس از طی این مسافت بسیار خسته می‌شدند؛ از این‌رو نام آن را فیلبند گذاشتند.

تفریحات و دیدنی های ییلاق فیلبند

تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر فیلبند با ابرهایی که زیر پای شما قرار دارد و پیاده‌روی در هوای پاکیزه روستا بهترین تفریحی است که انتظار شما را می‌کشد. قدم زدن در چنین شرایطی نه تنها لذت‌بخش بلکه آرامش بخش نیز هست. اگر در فصل ییلاق به این روستا سفر کنید می‌توانید در دشت‌های سرسبز اطراف آن می‌توانید به تماشای دام‌های مشغول چرا بنشینید.

در کنار زیبایی‌ها و مناظر دیدنی این تپه سرسبز، یک چشمه آب معدنی نیز در این روستا وجود دارد که از جاهای دیدنی فیلبند محسوب می‌شود. چشمه لار فیلبند مازندران خواص درمانی دارد و به اعتقاد ساکنان این روستا باعث درمان بیماری‌های کلیوی می‌شود. به‌علاوه اهالی این روستا باور دارند که به‌خاطر املاح و مواد معدنی موجود در آب این چشمه است که ساکنان روستا استخوان‌بندی محکمی دارند.

این مناظر زیبا برای عکاسی نظیر ندارند. بنابراین اگر به عکاسی علاقه دارید یا به فکر عوض کردن عکس پروفایل‌تان هستید؛ این منطقه مناظر بی‌نظیری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

کوهنوردی تفریح دیگری است که در این منطق می‌توانید آن را تجربه کنید. فیلبند در فاصله نزدیکی از قله‌های حصین‌بن و اندوار با ارتفاع 3هزار و ۳۹۲ متر از سطح دریا قرار دارد.

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند کجاست؟ (عکس: امین علیان)

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند در استان مازندران و در نزدیکی شهرستان بابل قرار گرفته است. این ییلاق حدود 86 کیلومتر با بابل فاصله دارد. اگرچه فیلبند جز بابل محسوب می‌شود، اما به آمل نزدیک‌تر است و حدودا 56 کیلومتر تا آن‌ فاصله دارد. به دلیل همین نزدیکی گاهی با نام فیلبند آمل هم از این روستا یاد می‌کنند.

فیلبند آمل روستایی است در بخش بند پی غربی که آن را در دل جنگل و در ارتفاعات می‌یابید. ییلاق فیلبند در بخش شمال غربی جغرافیای خود روستای سنگ چال را دارد. در جنوب فیلبند نیز روستای ونه بن قرار دارد و در جنوب شرقی این روستا به دو روستای شیخ موسی و لهه بابل می‌رسیم.

مسیر دسترسی به فیلبند

برای دسترسی به فیلبند ابتدا باید به سمت جاده هراز بروید. حدود 140 کیلومتر که از تهران دور شدید، مسیر فرعی فیلبند را می‌بینید. وارد این مسیر شوید. این جاده فرعی کیفیت چندان مطلوبی ندارد اما، سریع‌تر به مقصد م‌رسید. از جاده هراز تا ییلاق فیلبند حدودا 30 کیلومتر فاصله است. در طول مسیر می‌توانید از افراد محلی سوال کنید تا از مسیر اصلی روستا منحرف نشوید. در طول مسیر دشت‌های سرسبز و طبیعت هوش از سرتان  خواهد برد.

در حال گذر از جاده هراز به نقطه‌ای می‌رسید که تابلوی روستای سنگ چال را می‌بینيد اینجا باید از جاده هراز جدا شوید و در مسیر روستای فیلبند قرار بگیرید. جاده‌ای کوهستانی و پر پیچ و خم و البته هر چه پیشتر بروید ارتفاع نیز بیشتر می‌شود. بعد از طی مسیر مارپیچ امامزاده کوچکی را می‌بینید که نوید رسیدن به روستای فیلبند را به شما می‌دهد.

روستای فیلبند

ییلاق فیلبند (عکس: مهلا قربانی)

بهترین فصل سفر به فیلبند

فیلبند منطقه‌ای ییلاقی است که در فصول گرم سال هوایی خنک و دلپذیر دارد. بنابراین بهترین فصل سفر به این روستای ییلاقی بهار و تابستان است تا علاوه‌بر لذت بردن از طبیعت مسحور کننده این منطقه برای مدتی از گرمای هوا نیز در امان باشید.

البته سفر به این منطقه در فصل پاییز و زمستان نیز خالی از لطف نیست؛ اما توصیه نمی‌کنیم در این فصول به ییلاق فیلبند بروید زیرا سرمای هوا نه تنها مسیر را صعب‌العبور و حتی گاهی مسدود می‌سازد، بلکه تحمل این سرما برای همه امکان‌پذیر نخواهد بود.

زمستان در فیلبند مازندران خیلی زود شروع می‌شود. به دلیل ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا زمستان‌هایی بسیار سرد را در این منطقه داریم. بنابراین سفر به ییلاق فیلبند را در زمستان پیشنهاد نمی‌کنیم. اما وقتی زمستان تمام می‌شود و رودخانه‌ها جاری می‌شوند می‌‍‌‌‌توانید با خیال راحت راهی این سفر جذاب شوید.

بهترین فصل سفر به روستای فیلبند

روستای فیلبند (عکس: سهیل شمس‌الدینی)

اقامت در سفر به روستای فیلبند

به فیلبند که می‌رسید آنچنان فضایش در دل و جانتان می‌نشیند که سختی رسیدن را فراموش می‌کنید. مگر می‌شود در روستای زیبای فیلبند چند روزی نماند و اقامتی بر فراز ابراها را تجربه نکرد؟

کوهستانی بودن این منطقه ساخت‌وساز را در ییلاق فیلبند به امری دشوار تبدیل کرده است؛ از این‌رو هیچ هتلی در آن وجود ندارد. بنابراین مسافران برای اقامت در هتل باید به شهرهای آمل و بابل بروند. در این شهرها می‌‌توانید اقامتگاه‌هایی با امکانات رفاهی مناسب پیدا کنید. البته توصیه می‌کنیم همواره پیش از سفر محل اقامت خود را رزرو کنید تا مشکلی در زمان رسیدن به مقصد برای شما به‌وجود نیاید.

همانطور که در بالا اشاره شد دو شهر نزدیک به ييلاق فیلبند شهر آمل و بابل است. اگر به هر دلیلی مایل نبودید در فیلبند بمانید شهر نزدیکتر بعدی آمل است در آمل می‌توانید از میان هتل‌های سه ستاره مانند هتل المپیک شمال، هتل شهر و هتل نیلوفر را انتخاب کنید. شهرآمل تا روستای فیلبند حدود یک ساعت راه است.

اگر خواستید در بابل اقامت کنید (فاصله بابل تا فیلبند حدود یک ساعت و نیم است) و مایل بودید در هتلی اقامت داشته باشید هتل رضا، هتل مرجان، هتل نگین می‌تواند بنا به شرایط و سلیقه شما انتخاب بعدی باشند. اگر هم می‌خواهید در اقامتگاهی روستایی بمانید در روستاهای بابل نیز اقامتگاه‌های بوم گردی نظیر کیمه عادل در روستای دراز کلا و اقامتگاه کیمه بابل در روستای سید کلا از گزینه‌های انتخابی دیگر شما هستند.

لازم به ذکر است اگر هیچکدام از گزینه‌های پیشنهادی مد نظر شما نبود خیالتان راحت باشد چرا که در تمامی شهرهای شمالی می‌توانید ویلا، سوییت، آپارتمان را از بومیان اجاره کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که برای داشتن لحظاتی دلنشین از سفری جذاب چند روزی را در فیلبند سپری کنید. همانطور که گفته شد فیلبند هتل ندارد اما مراکز اقامتی نظیر ویلا، سوییت و… در این روستای کوچک وجود دارد که خیال شما را از طی مسیری طولانی برای رسیدن به شهر بعدی راحت می‌کند.

اگر ترجیح می‌دهید که در ییلاق فیلبند اقامت داشته باشید؛ می‌توانید از مردم محلی خانه‌ای را اجاره کنید. به‌علاوه می‌توانید در طبیعت کمپ بزنید؛ البته در این صورت باید وسایل و تجهیزات مورد نیاز را همراه داشته باشید و حتی‌الامکان از یک راهنما کمک بخواهید.

روستای فیلبند مازندران

فیلبند (عکس: آریا میرزاده)

جاذبه های نزدیک به فیلبند

براي رسیدن به روستای فیلبند آمل اگر از تهران بیایید و مسیر جاده هراز را در پیش بگیرید چنان محو تماشای زیبایی‌های این منطقه می‌شوید که رسیدن به فیلبند را فراموش می‌کنید. جاده هراز خود جاذبه گردشگری بی نظیری در مسیر فیلبند است. برای رفتن به فیلبند بهتر است با ماشین‌های آفرود بروید. در غیر این صورت حتما از قابلیت خودروی خود برای طی مسیری این چنینی مطمئن شوید. چرا که راهی کوهستانی و پر پیچ و خم در انتظار شما است.

جاده هراز از دره ای می‌گذرد که بستر رود زیبای هراز است. از جاذبه‌های دیدنی این جاده امامزاده هاشم، آبشار پلور، چشمه آبگرم اسک (چشمه ای دارای خواص درمانی)، گور دخمه‌های کافر کلی (حفره‌هایی در دل کوه به قدمت پیش از اسلام) و … است.

جاذبه‌های نزدیک به روستای فیلبند کم نیست. اگر توانستید از زیبایی‌های جاده هراز دل بکنید از طریق این جاده وارد جاده روستای فیلبند می‌شوید. اولین روستا روستای چلاو، مکانی رویایی و ییلاقی است که زیبایي‌هایش کم از فیلبند نیست. از دیگر دیدنی‌های این مسیر آبشار برجی کلا است.

این مسیر چهار آبشار را در خود جای داده است. اگر علاقه مند به بازدید از آبشارها هستید کفش مناسب به پا کنید و با یک کوله پشتی راهی شوید؛ چرا که با یک پیاده روی سبک می‌توانید به آنجا بروید. از چشمه لار روستای فیلبند مازندران نیز غافل نشوید. چشمه لار چشمه‌ای درمانی است که به دلیل فلوئور موجود در آن همواره مورد توجه گردشگران و افراد بومی بوده است.

حدودا 7 کیلومتر قبل از روستای فیبلند، روستای دیگری به نام سنگچال با ارتفاع 2هزار متر از سطح دریا قرار دارد. این روستای ییلاقی مملو از درختانی تنومند و چشمه آبی گوار است. اگر به این روستا رفتید از دژ باستانی آن نیز دیدن کنید. در مجاورت این روستا جنگل زیبایی به همین نام وجود دارد که تماشای درختان سربه فلک کشیده آن شما را مدهوش خواهد کرد.

آرامگاه امام‌زاده قاسم و امام‌زاده یحیی نیز در مجاورت این ییلاق قرار دارند. می‌توانید برای زیارت سری به آن‌ها بزنید و نماز را نیز در این اماکن مذهبی بخوانید.

در این نوشتار با هم به شمال کشور رفتیم از جاده هراز گذشتیم و مسیر پر پیچ و خمی را طی کردیم تا به فیلبند رسیدیم. در مسیر رسیدن به ييلاق فیلبند از مراتع و جنگل ها می‌گذرید. در این مسیر طبیعت تابلوهای جادویی و منحصر به فرد خود را به نمایش گذاشته است. در سفر به فیلبند مازندران دوربین خود را برای ثبت لحظه‌هایی ناب فراموش نکنید. شگفتی‌های طبیعت اینجا شما را غافلگیر خواهد کرد.

از جمله شگفتی‌های طبیعت در فیلبند سفری بر روی ابرها است. اینجا ابرهای زیبا را در مقابل چشمان و زیر پاهای خود خواهید داشت. خانه‌های چوبی، صدای شنیدن زنگوله دام‌ها در طبیعت سبز، چشمه‌های آبگرم، محیطی آرام و به دور از آلودگی همه و همه دل کندن از فیلبند را برایتان سخت می‌کند.

با دیدن ییلاق فیلبند باز هم برای دیدن آن برنامه ریزی خواهید کرد. یادمان باشد در سفر به طبیعت زیبای فیلبند مراقب باشیم تن طبیعت اینجا را زخمی و آلوده نکنیم و این طبیعت دوستداشتنی را برای ایران زمین و نسل‌های بعدی همچنان زیبا نگه داریم.

دیدنی های ماسال - روستای اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه (عکس: داود فاضلی)

اکنون که با ییلاق فیلبند آمل آشنا شدید؛ علت محبوبیت آن را در میان گردشگران درک خواهید کرد. بنابراین اگر به دنبال فرار از گرمای بهار و تابستان هستید یا به فکر سفری آرامش‌بخش هستید، سفر به فیلبند مازندران انتخاب خوبی خواهد بود. اگر به مناطق ییلاقی علاقه دارید، ییلاق‌ ماسال، ییلاق سوباتان، اولسبلنگاه، جواهرده و… نیز می‌توانند مقاصد خوبی باشند. نظر شما چیست؟ چه اطلاعات دیگری از این ییلاق دارید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۷ از ۵ – ۹ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. محمد پاسخ

    همیشه از زیبایی روستای فیلبند، تعریف زیادی شنیده بودم، اما با این‌که تا مازندران رفته بودم از نزدیک به دیدن این روستا نرفته بودم تا این‌که با گروهی از دوستان راهی روستای فیلبند شدیم. می تونم بگم سفر بینظیری بود.

  2. مریم پاسخ

    از زیبایی این روستا خیلی تعریف شنیدم، میگند در بین ابرها قرار گرفته، منم قصد سفر به‌این منطقه ییلاقی را دارم. اما شنیدم در فصل گرمای سال برم بهتره چون، در زمستان هوا خیلی سرد و افراد کمی در آن زندگی می‌کنند.

    1. مدیر وبسایت پاسخ

      ممنون که نظراتتون را با ایرانگرد به اشتراک می‌گزارید. بله درسته بهترین فصل سفر به روستای ییلاقی فیلبند بهار و تابستان است، زیرا در فصول گرم سال هوایی خنک و دلپذیر دارد.

  3. مریم پاسخ

    من عاشق سفر به روستاهای اطراف شمال هستم و این‌دفعه تصمیم گرفتم به‌روستای فیلبند برم. کسی رفته که بدونه چه جور روستایی هست؟ تعریفش را خیلی شنیدم.

    1. sara پاسخ

      روستای فیلبند، روستای خیلی قشنگیه که در وسط ابر قرار گرفته و با این تفاوتی که داره قشنگی این روستا چندین برابر شده، پیشنهاد میدم اگر تا مازندارن رفتید به‌این روستا سفر کنید تا آفرینش خدا را از نزدیک ببینید.

  4. سارا پاسخ

    من به روستای فیلبند رفتم و از چشمه لار که در نزدیک این روستا هست هم دیدن کردم، چقدر آب زلال و شفافی داره که از نوشیدن اون آدم سیر نمیشه.

  5. mohsen پاسخ

    من به روستای فیلبند رفتم، واقعاً جای عالی بود با طبیعت سرسبزی که در وسط ابرها قرار گرفته، خیلی رویایی و قشنگ هست. من که عاشق این روستا شدم و فقط از قشنگی هر جای روستا عکس می‌گرفتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد