جنگل هیرکانی کجاست؟ معرفی بهشتی در شمال ایران + عکس

جنگل های هیرکانی

جنگل های هیرکانی یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی است. این جنگل زیبا در استان مازندران قرار دارد، بخشی از این جنگل‌ها در ایران و بخشی از آن در کشور آذربایجان قرار گرفته است. طبیعت زیبای هیرکانی باعث شده تا هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند. اگر می‌خواهید بدانید هیرکان کجاست، بهترین زمان سفر به آن چه فصلی است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

گشتی در جنگل های هیرکانی

حتما شما هم دوست دارید گشتی در جنگل‌های سرسبز شمال ایران بزنید و انواع جانورهای مختلف را از نزدیک مشاهده کنید. جنگل های هیرکانی یکی از محبوب‌ترین جنگل‌ها در جنوب دریای خزر است که با دیدن آن شگفت‌زده می‌شوید. این طبیعت به قدری منحصر به فرد و زیباست که هر فردی را شیفته و مجذوب خودش می‌کند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این جنگل‌ها قدمتی بسیار دیرینه دارند و برخی می‌گویند قدمت این طبیعت زیبا به عصر دایناسورها می‌رسد. عمر این جنگل‌ها حدود 40 میلیون سال است و قدمت آن به دوره سوم زمین شناسی برمی‌گردد. لازم به ذکر است که نیمی از آن در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

هیرکان نام قدیم گرگان در لهجه و زبان مازنی بوده که آن را به نام‌های جرجان و ورکان هم صدا می‌زنند. جنگل‌های هیرکانی را می‌توان در استان‌های مازندران، گیلان، گرگان، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی و تبریز مشاهده کرد.

جنگل هیرکان مازندران

هیرکان (عکس: مرتضی برجسته)

جلوگیری سیل یکی از مهمترین دلایل اهمیت هیرکانی است. این جنگل‌ها نقش ویژه‌ای در هوای تمیز و پاک خطه شمال دارند. خوب است بدانید که تعدادی از گیاهان این منطقه خاص و تک هستند که در هیچ جنگل دیگری نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. علاوه بر این گیاهان خاص، گونه‌های مختلف پستانداران هم دیده می‌شود که خیلی کمیاب و نادر هستند.

جنگل هیرکانی به تازگی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است؛ بعد از کویر لوت، هیرکانی به عنوان دومین اثر بزرگ و مهم طبیعی شناخته می‌شود. این طبیعت منحصر به فرد به عنوان جاذبه‌ای تاثیرگذار در رونق گردشگری محسوب می‌شود که سالانه گردشگران زیادی را از گوشه و کنار کشورهای مختلف به خود جذب می‌کند.

جنگل هیرکانی

هیرکان مازندران (عکس: بیژن سلمانپور)

دیدنی های جنگل های هیرکانی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در دل این طبیعت خاص جاذبه‌های منحصر به فرد دیگری هم وجود دارد که از دیدن آن‌ها ذوق زده شده و شور و نشاط خاصی پیدا می‌کنید. در واقع با دیدن این طبیعت‌های بکر جان تازه‌ای می‌گیرید. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • پارک ملی گلستان: این پارک ملی در شرق استان گلستان قرار دارد. آبشارهای خروشان، گونه‌های جانوری مختلف، جنگل‌های بکر همه و همه از دلایل جذب شدن گردشگران به این طبیعت بکر است.
  • جنگل ابر شاهرود: یکی دیگر از جاذبه‌های منحصر به فرد در دل هیرکانی، جنگل ابر شاهرود است که تلاقی ابر و درخت‌ها، باعث جذابیت بکر این جاذبه شده و سالانه بسیاری از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند.

    جنگل ابر شاهرود

    جنگل ابر (عکس: کیان مدنی)

  • جنگل الیمستان: سرسبزی و چشم انداز بی‌نهایت این جنگل، بسیاری از توریست‌ها را جذب خود کرده است. این جنگل در آمل استان مازندران قرار دارد.
  • منطقه حفاظت شده لیسار: این منطقه در تالش قرار دارد. در این طبیعت زیبا می‌توانید از دریاچه نئور، گونه‌های جانوری و پوشش‌های گیاهی مختلف بازدید کنید.
  • جنگل ارسباران: این جنگل در آذربایجان شرقی قرار دارد و در آن می‌توانید انواع گونه پستاندار، خزنده، پرنده، دوزیست و ماهی را مشاهده کنید.
  • کجور نوشهر: یکی دیگر از دیدنی‌های زیبای هیرکانی، جنگل‌های کجور نوشهر است که طبیعت بکر و منحصر به فردی دارد.
  • منطقه حفاظت شده جهان نما: این منطقه به بام گلستان شهرت دارد. طبیعت زیبا، کوهستانی بودن این منطقه، چشمه‌های خروشان همه و همه از علل مهم رفتن به این منطقه هستند.

برخی دیگر از دیدنی‌های این منطقه شامل منطقه حفاظت شده بولا، جنگل خشکه داران، واز، سیاه رودبار گیلان، جنگل افراتخته، پلنگ دره، چهارباغ چالوس، منطقه حفاظت شده گشت رودخان و پارک جنگلی بی بی یانلو می‌شود.

گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی هیرکانی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که حیوانات هیرکانی از چه نوع گونه‌هایی هستند؟ بدون شک گونه جانوران این جنگل بکر و ناب، شامل پرنده و پستانداران مانند یوزپلنگ ایرانی و گربه سان در حال انقراض هستند. در این طبیعت زیبا حدود 58 گونه پستاندار و 58 گونه پرنده وجود دارد. همچنین گونه‌های متنوعی از خزندگان هم در این جنگل دیده می‌شوند.

بعضی از پستانداران این جنگل شامل لاک پشت، گربه وحشی، مرال، شوکا، بز، خرس قهوه‌ای، خرگوش، روباه سردم سیاه، موش جنگلی، گرگ، شغال و… هستند.

پرنده‌های این جنگل شامل 58 گونه بوده و بعضی از گونه‌های آن شامل دارکوب، جغد، عقاب، شاهین، کرکس، قرقاول، کبک، بلدرچین و دیگر پرندگان مختلف هستند که در حال عبور از این طبیعت زیبا، شاید بتوانید آن‌ها را مشاهده کنید.

پوشش گیاهی این جنگل‌ها بسیار نادر و کمیاب است. از مهمترین گونه‌های گیاهی جنگل هیرکانی می‌توان به بلوط، راش، توسکا، انجیل، نارون، سرخدار، زبان گنجشک، نمدار، افرا و… اشاره کرد. همچنین درختان آن پهن برگ، سوزنی و 80 گونه هستند. خوب است بدانید که در آب‌های کنار طبیعت هیرکانی مانند آنچه در جنگل ارسباران وجود داردحدود 70 نوع مختلف ماهی دیده می‌شود.

هنگامی که در طبیعت زیبای این جنگل بکر قدم می‌زنید، می‌توانید این گونه‌های گیاهی را مشاهده کنید. همچنین چندین گونه درختچه کمیاب مثل ازگیل، انار، زالزالک، زغال اخته، سرو نوش و… در این جنگل جلب توجه می‌کنند.

جنگل هیرکانی

هیرکانی در استان مازندران (عکس: مرتضی برجست)

یکی دیگر از عللی که جنگل هیرکانی توجه شما را به خود جلب می‌کند، درختان راش است که در جای دیگری رشد نمی‌کنند. دیدن و قدم زدن در این جنگل بکر شما را به دنیای دیگری می‌برد.

ماجرای تخریب هیرکانی

متاسفانه این جنگل زیبا هر ساله در حال تخریب است و بسیاری از مردم درخت‌های آن را برای مصارفی مانند تولید کاغذ قطع می‌کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند، به زودی شاهد نابودی این جنگل‌ها هستیم. همچنین روشن کردن آتش، جمع نکردن زباله‌ها در محیط طبیعت، محیط زیست این جنگل را نابود کرده و ممکن است باعث کشته شدن و آزار و اذیت گونه‌های جانوری این طبیعت زیبا شود.

جنگل هیرکانی

هیرکانی (عکس: مرتضی برجسته)

جنگل هیرکان کجاست؟

آیا می‌دانید جنگل هیرکان کجاست؟ جنگل‌های هیرکانی در ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته شده است. این جنگل‌ها در شش استان شمالی ایران شامل اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی پراکنده هستند. در واقع جنوب دریای خزر و شمال رشته کوه البرز را جنگل‌های هیرکانی تشکیل داده‌اند. همانطور که گفتیم بخش از این جنگل‌ها در کشور آذربایجان قرار دارد. از بخشی که در ایران قرار گرفته بیشتر آن در استان مازندران کشور ایران است.

مسیر دسترسی به هیرکانی

حالا که می‌دانید هیرکان کجاست، برای رفتن به طبیعت هیرکانی می‌توانید یکی از استان‌های شمال ایران را انتخاب کنید. در ابتدا بهتر است به استان مازندران بروید، چرا که بیشتر این جنگل‌ها در استان مازندران قرار دارند.

در سفر به استان مازندران می‌توانید به جنگل‌های الیمستان، جنگل واز، کجور نوشهر، خشکه داران تنکابن و چهارباغ چالوس بروید که تمامی این جنگل‌ها، هیرکانی هستند. بعد از رفتن به جنگل‌های استان مازندران نیز می‌توانید به جنگل‌های گلستان، گرگان، گیلان و اردبیل بروید و سفر چند روزه خوشی را برای خودتان بسازید.

بهترین زمان سفر به جنگل هیرکانی

همانطور که می‌دانید خطه شمال ایران دارای آب و هوایی معتدل در زمستان و بهار، خشک و مرطوب در فصل‌های تابستان و پاییز است. به همین علت بهترین فصل سفر به این جنگل‌ها فصل‌های بهار و اوایل پاییز است که بهترین شرایط آب و هوایی را دارد.

اگر می‌خواهید سرسبزی طبیعت هیرکانی را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در فصل تابستان به این جنگل‌ها سفر کنید، تا اوقات خوشی را برای خودتان ثبت کنید. همچنین فصل پاییز و زمستان این جنگل‌های بکر بسیار جذاب و دیدنی است.

جنگل هیرکانی

بهترین زمان سفر به هیرکانی (عکس: مرتضی برجسته)

اقامت در سفر به هیرکانی

حالا که متوجه شدید هیرکان کجاست، اگر قصد اقامت در جنگل‌های بکر هیرکانی را دارید، می‌توانید در دل طبیعت کمپ بزنید و تجربه خوشی را برای خودتان بسازید. البته برای این منظور حتما از یک راه‌بلد کمک بگیرید. اگر اهل چادر زدن در طبیعت نیستید، می‌توانید به اقامتگاه‌های سنتی  و محلی در این جنگل‌ها بروید و با زندگی روستایی و مردمان آن هم آشنا شوید.

طبیعت فوق العاده هیرکان برای کسانی که اهل طبیعت‌گردی هستند، بهترین گزینه است. اگر می‌خواهید در دل جنگل کمپ کنید، حتما به جاهای امن و شلوغ بروید تا خطری شما را تهدید نکند. اگر با اصول طبیعت‌گردی آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با تور داخلی حتما به این جنگل‌ها بروید، تا تنها نباشید.

همچنین اگر کمپ و اقامت در جنگل را دوست ندارید، می‌توانید به هتل‌های نزدیک این جنگل‌ها در شهرهای آمل، نوشهر، چالوس، گرگان، شاهرود و… بروید و در این مکان‌های اقامتی، لحظات خوشی را برای خودتان بسازید. البته اجاره ویلا شمال به ویژه اجاره ویلا چالوس نیز راهکاری مناسب برای اقامت در این خطه سرسبز است.

سوالات متداول در مورد سفر به هیرکانی

  • جنگل هیرکانی کجاست؟ جنگل‌های هیرکانی در دو کشور ایران و آذربایجان قرار گرفته‌اند. بخشی از این جنگل‌ها که در کشورمان است، در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، اردبیل و خراسان شمالی قرار دارد.
  • چگونه به هیرکانی برویم؟ جنگل‌های هیرکانی در شش استان کشورمان قرار گرفته‌اند، اما اغلب گردشگران برای بازدید از این جنگل‌ها راهی استان‌های شمالی می‌شوند. جنگل‌های الیمستان، جنگل واز، کجور نوشهر، خشکه داران تنکابن و چهارباغ چالوس که همگی در خطه شمال قرار دارند از جنگل‌های هیرکانی به حساب می‌آیند.
  • چه زمانی به هیرکانی سفر کنیم؟ اوایل بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به این جنگل‌ها محسوب می‌شود. در این زمان آب‌وهوا در بهترین حالت برای بازدید از این جنگل‌هاست.
  • قدمت جنگل‌های هیرکانی چقدر است؟ قدمت این جنگل‌ها بالغ بر چند میلیون سال است. برخی از کارشناسان قدمت این جنگل‌ها را مربوط به دوره سوم زمین شناسی می‌دانند،یعنی حدود 40 میلیون سال قبل.

با جنگل‌های هیرکانی آشنا شدید و می‌دانید که هیرکان کجاست. پس اگر هنوز به جنگل‌های بکر و منحصر به فرد هیرکانی نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر برنامه خود را آماده کرده و راهی سفر شوید. این جنگل‌ها سالانه گردشگران و توریست‌های زیادی از خارج کشور را به خود جذب می‌کند. اگر به گشت‌وگذار در جنگل‌های بکر علاقه دارید و مقاصدی ایده‌آل برای شما محسوب می‌شوند، توصیه می‌کنیم جنگل راش را نیز در برنامه سفرهای آتی خود قرار دهید. اگر اطلاعات دیگری از جنگل هیرکانی دارید، آن را با ما و مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۹ از ۵ – ۱۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. فهیمه پاسخ

    من عاشق این هستم که به جنگل سفر کنم تا آرامش و طبیعت را با هم تجربه کنم. این دفعه هم تصمیم گرفتم به جنگل‌های هیرکانی سری بزنم.

  2. سینا پاسخ

    من به هیرکانی رفتم و باید بگم که جزء یکی از جنگل‌های قدیمی هست که قدمتی میلیون ساله داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد