آبشار گزو مازندران کجاست؟ راهنمای سفر به آبشار

آبشار زیبای گزو کجاست؟

آبشار گزو یکی از چندین آبشار زیبای مازندران است؛ آبشاری در دل جنگل‌های انبوه که شکوهش نگاه هر کسی را خیره می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم آبشار گزو کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد. همچنین با مهم‌ترین نکات سفر به این منطقه و شرایط اقامت در آن نیز بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

آبشار گزو و دیدنی های آن

آبشار زیبای گزو در منطقه‌ای قرار دارد که امکان لذت بردن از دیدنی‌های دیگری را هم به گردشگران و علاقمندان می‌دهد. در واقع به بهانه دیدن این آبشار از طبیعت بکر اطراف نیز می‌توان دیدن کرده و از نقاشی شگفت انگیز خداوند لذت برد.

همانطور که گفتیم آبشار باشکوه گزو در دل جنگلی انبوه قرار دارد. از این رو برای دیدن این آبشار در ابتدا باید مسیری را پیدا طی کرد. بخشی از این مسیر از میان جنگل می‌گذرد. جنگلی قدیمی که بخشی از جنگل‌های هیرکانی است. درختان کهن این جنگل طوری سر به فلک کشیده‌اند که اگر بالای سر خود را نگاه کنید، چیزی جز باریکه‌های ضعیف نور نخواهید دید. عبور از میان این درختان در هم تنیده قطعا خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

این مسیر جنگلی بسیار سرسبز و خوش آب و هواست. سکوت و زیبایی جنگل خستگی را از یاد هر کسی می‌برد. قدم زدن در چنین طبیعتی و استشمام بوی طبیعت بکر و گوش دادن به آواز پرندگان در میان شاخه‌های بلند درختان بسیار روح نواز است. در این مسیر می‌توانید درختانی چون راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، ازگیل و… را ببینید و از میوه‌های وحشی و بی نظیر آن لذت ببرید.

بخشی از جنگل‌های هیرکانی

بخشی از جنگل‌های هیرکانی (عکس: احسان هژبری)

پس از کمی پیاده روی در جنگل، کم کم صدای آبشار خروشان را خواهید شنید. صدای برخورد آب زلال با صخره‌ها و سنگ‌های مسیر از ارتفاع چند متری، یکی از گوش نوازترین صداهایی است که هر کسی می‌تواند بشنود. به آبشار زیبای گزو که رسیدید می‌توانید سقوط آب از میان صخره‌ها و درختچه‌های کوچک و بزرگ را ببینید. آبشار گزو در واقع دو آبشار است که به فاصله نه چندان زیاد از هم قرار دارند. یکی از آن‌ها ارتفاعی ۵ و دیگری ۴۳ متری دارد.

آبشاری که ارتفاع کمتری دارد، عریض‌تر است و حوضچه بزرگتری دارد که در میان درختان و سرسبزی انبوه آن مانند نگینی می‌درخشد. آب این آبشار پس از پر کردن حوضچه به صورت رودخانه‌ای در دل جنگل جاری می‌شود. آبشار بلندتر از میان صخره‌ای گودمانند سرازیر شده و حوضچه نسبتا کوچکتری در پای خود ایجاد می‌کند. در پای این آبشار اگر بایستید می‌توانید طراوت و خنکی آب و جنگل را به خوبی احساس کنید. حوضچه‌ها محل پرطرفداری برای شنا و آبتنی در گرمای تابستان هستند.

آبشار گزو کجاست؟ مسیر دسترسی به آبشار

حال که با دیدنی‌های این آبشار زیبا آشنا شدیم، بیایید ببینیم آبشار گزو کجاست و چطور می‌توان به آن دسترسی داشت. آبشار با شکوه گزو در دل جنگل‌های لفور در استان سرسبز مازندران قرار دارد. در استان مازندران، شهرستان سوادکوه،‌ شهر زیرآب باید به دنبال این آبشار زیبا بگردید. شهر زیرآب یکی از معروف‌ترین شهرهای استان مازندران در میان طرفداران شمال ایران است که از جاهای دیدنی شمال به‌شمار می‌آید. این منطقه به دلیل‌ آب و هوای مطلوب و طبیعت سرسبز و جنگل‌هایش علاقمندان خاص خود را دارد.


برای رسیدن به آبشار زیبای گزو از سمت تهران ابتدا باید خود را به جاده فیروزکوه برسانید. با استفاده از این جاده از شهرهای فیروزکوه، پل سفید و زیرآب عبور کنید. بعد از شهر زیرآب، شهر قائم شهر است که قبل از رسیدن به آن باید از جاده فرعی شیرگاه بپیچید. در این جاده تابلوی جمشیدآباد را که دیدید مسیرتان را به سمت جنگل ادامه دهید. مسیر خاکی را تا امامزاده گزو با استفاده از خودرو ادامه دهید. پس از آن مسیر پاکوب پیاده‌ای را در دل جنگل در پیش خواهید داشت تا به آبشار برسید.

نکته: به یاد داشته باشید که برای عبور از جنگل حتما از فردی آشنا به مسیر یا یکی از افراد محلی منطقه کمک بگیرید. به هیچ وجه برای بار اول به تنهایی قدم به این جنگل نگذارید.

آبشار گزو مازندران

آبشار گزو مازندران (عکس: علی مالکی)

جاهای دیدنی نزدیک به گزو

در منطقه سرسبز جمشیدآباد و گزو دیدنی‌های دیگری هم وجود دارد که هر کدام به تنهایی احساس طروات و زندگی خاصی به دنبال دارند. برخی از دیدنی های نزدیک به آبشار باشکوه گزو را در ادامه آورده‌ایم.

۱. سد و دریاچه لفور

سد و دریاچه لفور در منطقه‌ای به همین نام قرار داشته و نام رسمی آن سد صالحی مازندرانی است. این سد در تلاقی سه رودخانه بزرگ به نام‌های کارسنگ رود، آذررود و اسکلیم روهار ساخته شد. آب پشت این سد برای تامین آب مردم منطقه و حفظ آب رودخانه‌ها استفاده می‌شود. همچنین ماهی‌هایی مانند ماهی زردپر، ماهی سرخ باله و ماهی سفید رودخانه‌ای نیز در این دریاچه سد زندگی می‌کنند. امکان ماهی گیری نیز برای گردشگران فراهم است.

اطراف این دریاچه سد محیطی بسیار بکر و زیباست. قدم زدن و استفاده از هوای پاک و اکسیژن خالص آن فرصتی است که نباید از دست داد. در محیط جنگلی این منطقه می‌توانید حیواناتی مانند اسب، خرگوش، گربه سانان و… را به راحتی ببینید.

آدرس سد و دریاچه لفور:‌ سوادکوه، دهستان لفور، منطقه دیوتک

سد و دریاچه لفور

سد و دریاچه لفور (عکس: آرش قاسمی‌راد)

۲. امامزاده گزو

امامزاده گزو نزدیک‌ترین دیدنی به آبشار زیبای گزو است. به طوری که حتی نام آبشار را نیز از این امامزاده گرفته‌اند. امامزاده گزو یکی از مراکز روحانی منطقه است که ارزش معنوی بسیاری هم برای مردم محلی دارد. این امامزاده در منطقه‌ای خوش آب و هوا و در نزدیکی جنگل‌های انبوه لفور قرار دارد. می‌توانید در کنار بازدید از این امامزاده تاریخی و زیارت، به گردش در طبیعت بکر اطراف نیز مشغول شوید.

آدرس امامزاده گزو: فیروزکوه، ‌جنگل‌های لفور

۳. پل ورسک

پل ورسک یکی از بزرگترین آثار مهندسی باقی مانده از دوران پهلوی است که توسط رضا شاه پهلوی به بهره برداری رسید. این پل در ارتفاعات روستای ورسک در نزدیکی شهر پل سفید ساخته شده و جزوی از راه آهن سراسری تهران به شمال به شمار می‌رود. پلی شگفت انگیز که بین دو کوه مرتفع قرار دارد و شکوه آن زبان زد است. در مسیر سوادکوه این پل را به راحتی می‌توانید ببینید.

آدرس پل ورسک: ۴۵ کیلومتری بخش جنوبی زیرآب، مسیر جاده فیروزکوه

پل زیبای ورسک

پل زیبای ورسک (عکس: کوروش تهرانی)

۴. آبشار هفت تیرکن

آبشار هفت تیرکن یا هفت آبشار یکی دیگر از آبشارهای جنگل‌ بزرگ لفور است که بعد از بازدید از آبشار گزو می‌توانید از آن‌ هم دیدن کنید. آبشار هفت تیرکن در واقع مجموعه‌ای از هفت آبشار بزرگ و کوچکی است که به صورت پلکانی به یک حوضچه بزرگ می‌ریزند. ارتفاع بزرگترین آن‌ها به بیش از ۹ متر هم می‌رسد. آب این آبشارها پس از ایجاد یک حوضچه بزرگ به پایین دست جنگل حرکت می‌کند و رودخانه‌ای زیبا می‌آفریند. حوضچه بزرگ پای آبشار هفت تیرکن محل پرطرفداری برای شنا و آبتنی است.

آدرس آبشار هفت تیرکن: ۳۵ کیلومتری غرب سوادکوه، روستای تیرکن، جنگل‌های لفور

آبشار 7 تیرکن

آبشار 7 تیرکن (عکس: سعید زارعی)

۵. مراتع کالبوشت

در نزدیکی آبشار هفت تیرکن مراتع زیبای کالبوشت قرار دارد. طبیعت بکر و سرسبز این مراتع یکی از زیباترین تصاویری است که شاید فقط در عکس‌ها دیده باشید. پوشش طبیعی و حیوانی این مراتع یکی دیگر از دلایل جذب طبیعت دوستان است. در میان درختان سر به فک کشیده‌ای مانند کلهو، ممرز، توسکا، ازگل و… می‌توانید حیواناتی همچون پرندگان زیبا و خوش آواز، خرگوش، اسب و… ببینید و از عظمت و زیبایی منطقه لذت ببرید.

آدرس مراتع کالبوشت:‌ ۳۵ کیلومتری غرب سوادکوه، روستای تیرکن

مراتع کالبوشت روستای تیرکان

مراتع کالبوشت روستای تیرکان

۶. شهر آلاشت

در مسیر آبشار پرخروش گزو می‌توانید آلاشت را ببینید که زیبایی‌اش از دور هم جلب توجه می‌کند. طبیعت سرسبز و آب و هوای بهاری و دیدنی‌های جذاب سالانه گردشگران بسیاری را به این روستا می‌کشاند. شما هم می‌توانید در کنار بازدید از آبشار زیبای گزو از دیدنی‌های این روستا هم لذت ببرید. شهر آلاشت علاوه بر طبیعت بکر، دیدنی‌هایی مانند خانه‌ای که زادگاه رضا شاه پهلوی بوده و اکنون تبدیل به موزه شده، رصدخانه، مسجد تاریخی امام حسین و… دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

آدرس شهر آلاشت: در نزدیکی شهر سوادکوه

روستای آلاشت

روستای آلاشت (عکس: سعید شعبانی)

۷. روستای چرات

چرات روستایی در حوالی آلاشت است. روستایی سرسبز با مراتع و جنگل‌هایی انبوه و زیبا. در این روستا آبشار و رودخانه‌ای خیره کننده خواهید دید که گردش در خنکای اطراف آن روح هر کسی را می‌نوازد. همچنین غارها و چشمه‌های فراوانی هم در این روستا به چشم می‌خورد. به علاوه،‌ دیدنی‌های تاریخی بسیاری مانند حمامی ۲۰۰ ساله نیز در روستای چرات وجود دارد که همگی به نوبه خود محل جذابی برای بازدید هستند.

روستای چرات

روستای سرسبز چرات

آدرس روستای چرات: ۲۲ کیلومتری آلاشت، غرب شهر پل سفید
همچنین مسیر دسترسی به روستای سرسبز چرات در زیر قرار داده شده است.

نکات مهم در سفر به گزو

همانطور که گفتیم آبشار گزو در دل جنگل‌های انبوه لفور جای گرفته و برای دیدنش باید مسیری طولانی پیاده روی کنید. بنابراین اولین نکته مهم در این سفر به همراه داشتن کفش مناسب پیاده روی در مسیر ناهموار جنگلی است. همچنین آب آشامیدنی کافی نیز یکی دیگر از ملزومات این پیاده روی است. چرا که در محیط جنگلی آب سالم برای آشامیدن به ندرت پیدا می‌شود.

قبل از شروع مسیر پیاده روی، ابتدا باید جاده‌ای خاکی را با خودروی شخصی طی کنید. در این صورت بهتر است قبل از حرکت از ایمن و سالم بودن خودرو اطمینان حاصل کنید. توصیه می‌کنیم از ماشین آفرود برای پیمودن این مسیر استفاده کنید.

به علاوه پوشیدن و به همراه داشتن لباس مناسب فصل یکی دیگر از الزامات است که باید مورد توجه قرار گیرد. لباس خنک برای فصل گرم مناسب است که شرجی بودن هوا آزارتان ندهد و لباس گرم برای فصل‌های سردتر. به خصوص اگر قصد کمپ زنی دارید لباس اضافی به همراه داشته باشید چرا که شب‌های این منطقه سردتر از روزهای آن است.

آبشار زیبای مازندران

آبشار زیبای مازندران (عکس: احسان صفردخت)

اقامت در سفر به گزو

برای اقامت در سفر به آبشار زیبای مازندران راه‌های مختلفی پیش رویتان قرار دارد. یکی از پرطرفدارترین آن‌ها کمپینگ است. می‌توانید در طبیعت هموار اطراف سد لفور کمپ کنید و از اقامت در هوای آزاد لذت ببرید. همچنین می‌توانید از کلبه اجاره‌ای نزدیک امامزاده نیز استفاده کنید. اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی یکی دیگر از راه‌های پیش روست. هر چند که باید کمی از آبشار دور شوید. اقامتگاه‌های بوم گردی در منطقه سوادکوه محل مناسبی برای اقامت مسافران این منطقه به شمار می‌روند.

در نهایت اگر به اقامت در هتل و سوئیت علاقمندید می‌توانید به قائم شهر یا زیرآب و پل سفید برگردید و هتلی را برای اقامت اجاره کنید.

سوالات متداول در مورد سفر به این آبشار

  • آبشار گزو کجاست؟ این آبشار زیبا در استان مازندارن در میان جنگل‌های سرسبز و زیبای لفور قرار دارد.
  • چگونه به این آبشار برویم؟ اگر از تهران رهسپار این سفر هستید، ابتدا به سمت فیروزکوه بروید. در ادامه خود را به قائم شهر برسانید، البته پبش از آنکه به این شهر برسید به سوی جاده فرعی شیرگاه تغییر مسیر دهید. بعد از دیدن تابلوی جمشید آباد مسیر را به سوی جنگل ادامه دهید. این مسیر خاکی را ادامه دهید تا به آبشار برسید. ترجیحا برای آنکه مسیر را گم نکند از تور طبیعت‌گردی استفاده کنید.
  • بهترین زمان برای بازدید از این آبشار چه فصلی است؟ خطه شمال کشورمان همیشه زیباست، اما برای سفر به این منطقه فصل بهار گزینه مناسب‌تری است. البته حتما لباس گرم همراهتان ببرید.
  • بازدید از این آبشار برای چه افرادی مناسب است؟ قطعا طبیعت‌گردی برای تمام گردشگران مناسب است. اما توجه کنید که باید مسافتی را پیاده طی کنید.

در این مطلب فهمیدیم که این آبشار مرتفع کجاست و چه دیدنی‌هایی در اطراف آن وجود دارد. همچنین اطلاعاتی نیز در رابطه با نکات مهم سفر و اقامت در این این منطقه فرا گرفتیم. امیدواریم از دیدن آبشار گزو لذت ببرید. در آخر لطفا فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۳۳ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد