کویر کاراکال یزد کجاست؟ معرفی کامل زیستگاه گربه کاراکال + عکس

کویر کاراکال یزد

یکی از مقاصد گردشگری در ایران که در فصول سرد بسیار طرفدار دارد، کویرها هستند. در کویر می‌توانید تماشای آسمان پرستاره، قدم زدن در تپه‌های شنی، تماشای دریاچه نمک و تفریحاتی مانند آفرود سواری را تجربه کنید. یکی از این کویرها، کویر کاراکال یزد است که به کویر صادق‌آباد و سرزمین سیاه گوش هم شناخته می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت کویر کاراکال کجاست و شما را با دیدنی‌های این کویر و گربه کاراکال آشنا خواهیم کرد.

کویر کاراکال کجاست؟

ابتدا باهم ببینیم که کویر کاراکال کجاست؟ کویر صادق‌آباد یا کاراکال در بخش مرکزی کشور ایران، استان یزد، 18 کیلومتری شهرستان بافق و در منطقه‌ای به نام صادق‌آباد واقع شده است؛ از این‌رو به آن کویر صادق‌آباد هم می‌گویند. مسیر دستیرسی به این کویر بسیار راحت است.

اگر از سمت تهران راهی این کویر می‌شوید ابتدا باید خود را به یزد (اگر برنامه‌ریزی سفرتان به شما این امکان را می‌دهد که یکی دو روزی در یزد توقف کنید، حتما سری هم به دیدنی های یزد بزنید)، سپس بافق برسانید. در اواسط ورودی شهر بافق بلواری را خواهید دید که سمت چپ آن شما را به سمت روستای صادق‌آباد هدایت می‌کند. یکی از نکات مثبت این کویر وجود راه آسفالت شده تا مقصد است که مسیر دسترسی را برای مسافران راحت می‌کند. در طول مسیر از درختان بیشمار پسته و انار نیز دیدن کنید.

گشتی در کویر کاراکال یزد و دیدنی های آن

نام کاراکال برای این کویر از نام گربه مشهوری که در آن منطقه زندگی می‌کند گرفته شده است. در واقع در زبان فارسی باستانی کاراکال به معنای گربه‌ای است که در این کویر زندگی می‌کند. در کویر کاراکال یزد نیز مانند دیگر کویرها پوشش گیاهی اندکی وجود دارد که عبارتند از بوته های نسیو و به ندرت اسکنبیل و درختچه‌های گز. ترکیب تپه‌های شنی با آسمانی صاف و آبی، پیاده روی در نخلستان، سکوت حاکم در کویر و… آرامشی بی‌‌نظیر را برای شما به ارمغان می‌آورند.

کویر صادق آباد

کاراکال یزد (عکس: مجید سهیلی‌نیا)

تفریحات سرزمین سیاه گوش

علاوه‌بر گشت و گذار در کویر و تماشای آسمان پر ستاره می‌توانید از تفریحاتی مانند شترسواری، سافاری، موتورسواری روی شن‌ها، غلت خوردن از بالای تپه‌های شن روان و… را نیز در کویر صادق‌آباد تجربه کنید.

در نزدیک به کویر مجموعه رفاهی شهید برزگری ساخته شده است که امکانات رفاهی مانند اتاق و سوئیت، سرویس بهداشتی، پارکینگ و تفریحاتی مانند پرواز با چتر پاراسل، زمین بدمینتون و والیبال ساحلی، مکان مناسب برای حمام آفتاب، تورهای ریگ ‌نوردی و رصد آسمان شب را دارد که با پرداخت ورودی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

کویر کاراکال یزد

سرزمین کاراکال (عکس: علی رشیدی‌فر)

گربه کاراکال از شگفتی های کویر

یکی از شگفتی‌های این کویر که آن را از دیگر کویرهای ایران متمایز می‌کند، حضور نوعی گربه خاص در این منطقه است. از گذشته تا کنون کویر کاراکال یزد زیستگاه نوعی گربه سان زیبا به نام کاراکال بوده است. همین امر خود یکی از دلایل شهرت این کویر محسوب می‌شود. با گذشت زمان به این نوع گربه “سیاه‌گوش” یا “منگوله گوش” هم می‌گویند. گربه کاراکال یکی از 8 گونه گربه سانان در ایران است و جالب است بدانید که این نوع گربه‌سان به غیر از ایران در آفریقا هم وجود دارد.

گربه کاراکال

گربه سیاه‌گوش (عکس: مشرق‌نیوز)

این گربه سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌سان کوچک است که با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که روی ژنتیک آن انجام شده، گربه طلایی آفریقایی و یوزگربه نزدیک‌ترین خویشاوندان گربه سیاه‌گوش یا کاراکال هستند. این گربه برای حیات وحش ایران بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل نام کویری که گربه در آن زندگی می‌کند را کاراکال گذاشته‌اند.

توجه کنید که برخی گربه کاراکال را با نوع دیگری گربه به نام لینکس اشتباه می‌گیرند. این دو جانور از نظر ظاهری بسیار به هم شبیه هستند ولی به هیچ عنوان یکسان نیستند. کاراکال یک حیوان تک‌زی، قلمروطلب و شبگرد است؛ به طوری که منطقه‌ای خشک به ابعاد 270 تا 1116 مترمربع را به راحتی تحت سلطه خود درمی‌آورد و اجازه ورود هیچ کاراکال دیگری را نمی‌دهد.

بهترین زمان سفر به کویر صادق‌آباد

همیشه سوالی که برای گردشگران پیش می‌آید این است که سفر به هر منطقه‌ای در چه زمانی مناسب‌تر است. باید به شما بگوییم که این کویر دارای هوای گرم در روز و هوای خنک در شب است. اگر تحمل گرما و تابش شدید نور خورشید را ندارید باید در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار (تا پایان فروردین ماه) به این کویر بروید. زیرا در این فصل‌ها دمای هوا متعادل‌تر از فصل تابستان است.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که در فصل زمستان، کویر شب‌های بسیار سردی دارد و این به خود شما بستگی دارد که کدام یک را ترجیح می‌دهید؛ گرمای شدید یا سرمای طاقت فرسا!

سرزمین گربه سیاه گوش

سرزمین گربه سیاه گوش (عکس: جواد دهقانی)

دیدنی های نزدیک به کاراکال

و اما سفر به کویر کاراکال یزد تنها به تماشای کویر و تفریحاتش محدود نمی‌شود. شما پس از گشت و گذار در کویر یا در طول مسیر رسیدن به کویر می‌توانید از دیگر دیدنی‌های نزدیک به کویر نیز دیدن کنید و سفری به یادماندنی برای خود و همراهانتان رقم بزنید. در ادامه با دیدنی‌های نزدیک به این کویر آشنا خواهید شد.

  • خانه وحشی بافقی: یکی از جاذبه‌های نزدیک به کویر، خانه وحشی بافقی ( یکی از بزرگترین شاعران تاریخ ایران) در بافق است. این خانه از قرن 10 هجری به جای مانده و به دلیل معماری زیبا و خاصی که دارد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. علاوه‌بر آن کنار خانه وحشی بافقی مسجد جامع بافق را نیز می‌توانید ببینید. برای دسترسی بهتر نقشه دسترسی به خانه وحشی بافقی در زیر قرار گرفته است.

  • بافت قدیمی شهر فهرج: فهرج که به پهره هم شناخته می‌شود، در قدیم یکی از شهرهای بزرگ یزد بوده، ولی امروزه به شهری کوچک و از رونق افتاده تبدیل شده است. شما برای رسیدن به کاراکال باید از شهرستان فهرج عبور کنید. پس می‌توانید توقفی کوتاه داشته باشید و از دیدنی‌های فهرج مانند مسجد قدیمی، آب انبار و بافت قدیمی شهر دیدن کنید.
  • قلعه باقرآباد: یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به کاراکال (2 کیلومتری کویر) قلعه باقرآباد در شهرستان بافق است. گفته شده این قلعه به دوره قاجار مربوط می‌شود و در سه مرحله ساخته شده است. در مرحله اول برج شمالی قلعه، ده سال بعد برج جنوبی و در نهایتا در سال 1298 دیوارهای قلعه برای حفاظت از قلعه ساخته می‌شود. قلعه باقرآباد 45 اتاق، 2 برج نگهبان، 3 جایگاه برای سنگ‌اندازها و 10 جایگاه برای تیراندازها دارد. مسیر دسترسی به قلعه باقرآباد در زیر قرار داده شده است.

  • حمام و آب انبار کاکامیر: یکی از بزرگترین آب انبارهای شهرستان بافق آب انبار کاکامیر با حجم 250 مترمکعب است. این آب انبار با معماری گنبدی و آجری در عمق چهارمتری زمین قرار دارد.
  • باغ‌های انار و پسته: نخلستان‌ها و باغ‌های اطراف کویر پر از درخت‌های انار و پسته است که مکان‌های مناسبی برای علاقمندان به عکاسی هستند.

اقامت در سفر به سرزمین گربه کاراکال

این کویر از جمله کویرهایی است که هر سال مسافران زیادی به سمت آن حرکت می‌کنند. حجم زیاد توریست و مسافر منجر به ساخت اقامتگاهی در این منطقه شده است. بنابراین اقامت در سفر به کاراکال هیچ جای نگرانی ندارد و شما می‌توانید شب را در اقامتگاه سنتی کویر بگذرانید.

علاوه‌بر آن در کنار کویر صادق‌آباد مجموعه رفاهی برزگری را خواهید دید که سوئیت و اتاق‌هایی برای اجاره نیز دارد.
همچنین شهرستان بافق دارای هتل‌های کوچک اما مجهزی است که می‌توانید پس از گشت و گذار در کویر برای اقامت به بافق بروید. از جمله هتل‌های بافق می‌توان به هتل 4 ستاره نیکان که به کویر هم نزدیک است اشاره کرد.

سوالات متداول در مورد زیستگاه سیاه‌گوش

  • کویر کاراکال کجاست؟ این کویر در 18 کیلومتری شهر بافق در منطقه صادق آباد قرار گرفته است.
  • چه زمانی به این کویر سفر کنیم؟ فصول پاییز، زمستان و اولین ماه از فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این کویر زیباست.
  • ماجرای گربه این کویر چیست؟ گربه کاراکال یا سیاه‌گوش یکی از انواع گربه سانان ایران است. این نوع گربه علاوه‌بر ایران در مناطقی از آفریقا نیز زندگی می‌کند.

با کویری شگفت‌انگیز آشنا شدید و اکنون می‌دانید که کویر کاراکال کجاست، توجه داشته باشید که کفش مناسب، لباس خنک برای طول روز و لباس گرم برای غروب به بعد، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، آب معدنی و مواد غذایی کافی همراه خود داشته باشید. برای آنکه وسیله‌ای را از قلم نیندازید می‌توانید یک چک لیست سفر تهیه کنید.

به شما توصیه می‌کنیم که مناطقی مانند کویر را بهتر است با تورهای مناسب تور کویر بروید یا از یک راهنما یا جی پی اس کمک بگیرید، زیرا شبیه بودن مسیر ممکن است شما را گمراه کند. اگر شما هم تجربه‌ یا نظری در مورد سفر به این منطقه دارید لطفا آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۷۴ از ۵ – ۴ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد