ییلاق دیلمان؛ بهشت کوچک گیلان

ییلاق دیلمان -جاهای دیدنی شمال

ییلاق دیلمان یکی از زیباترین ییلاقات خطه شمال است که طبیعتی مسحور کننده دارد. اگر برای سفر به دنبال مقصدی خوش آب‌وهوا و طبیعتی سرسبز هستید تا آرامش پیدا کنید این ییلاق گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود. باما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این ییلاق، جاذبه‌ها، مسیر دسترسی و امکانات اقامتی موجود در آن بیندازیم.

گشتی در ییلاق دیلمان

دیلمان یا دیلمون در ۴۶ کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل استان گیلان قرار دارد و از سمت غرب به منطقه حفاظت شده سیاه رود می‌رسد. دیلمون، این روستای سبز و زیبا در ارتفاع 2هزار و 200 تا 2هزار و 500 متری از سطح دریا قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق ییلاقی خطه شمال کشورمان محسوب می‌شود.

این ییلاق زیبا تا قرن پنجم هجری دیلم نامیده می‌شد و پس از آن به اسم دیلمان شناخته شد. این نام از سه بخش دیل (به معنی مکانی که در آن دام نگهداری می‌شود)، ام (پسوند نشان دهنده ارتفاع و بلندی) و ان (پسوند مکان) تشکیل شده است و نامگذاری این مکان به نام دیلمان به خاطر ارتفاع بلند آن و نگهداری دام در آنجا بوده است.

دیلمان گیلان یک طبیعت بکر و بسیار خوش آب‌وهوا دارد که در هر سمت آن اسب‌ها و دام‌ها آزادانه در طبیعت در حال گردش و چرا هستند. این منطقه ییلاقی به خاطر طبیعت بکر و زیبایی که دارد هر ساله گردشگران بسیاری را از دور و نزدیک به سوی خود می‌کشاند. اما جاذبه‌های گردشگری دیلمون تنها به طبیعت بی‌نظیر این منطقه محدود نمی‌شود؛ قدمت این خطه باعث شده تا آثار تاریخی بسیاری از گذشتگان در دیلمون وجود داشته باشد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

طبیعت دیلمان

دیلمان گیلان

دیلمان کجاست؟

دیلمان کجاست و چگونه باید به آنجا رسید؟ دیلمون این ییلاق بی نظیر در شرق گیلان و جنوب شهرستان سیاهکل واقع شده است که برای رسیدن به آن باید از یک مسیر جنگلی و خیره کننده عبور کرد. برای رفتن به دیلمون باید ابتدا خود را به رشت برسانید، سپس از رشت مسیری ۴۲ کیلومتری را طی کنید و به سمت لاهیجان بروید.

سپس از لاهیجان ۱۵ کیلومتر را طی کنید تا به سیاهکل برسید. از سیاهکل مسیری پر پیچ و خم پیش رو دارید و پس از ۴۵ کیلومتر به دیلمون خواهید رسید. قابل ذکر است که مسیر پر پیچ و خم سیاهکل به دیلمون جاده‌ای آسفالت شده و ایمن است.

ییلاق دیلمان

دیلمان کجاست؟ (عکس: مهران باغی)

بهترین فصل برای سفر به دیلمان گیلان

دیلمون گیلان آب و هوای سرد و کوهستانی دارد؛ به گونه‌ای که قله‌های این ییلاق در زمستان همیشه سفید و پر از برف است. این منطقه زمستان‌های بسیار سرد و سختی دارد به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به دیلمان گیلان از اواسط بهار (اردیبشهت ماه) تا آخر تابستان است.

بهترین فصل سفر به دیلمان

جا‌های دیدنی نزدیک به دیلمون

در اطراف این بهشت کوچک گیلان مکان‌های زیبای دیگری نیز وجود دارد که در کنار طبیعت گردی در این منطقه، گشت و گذار در آن‌ها خالی از لطف نیست. زیباترین جاهای دیدنی نزدیک به دیلمون عبارتند از:

  1. منطقه شکار ممنوع: یکی از قشنگ‌ترین تجربه‌هایی که در سفر به این ییلاق می‌توانید کسب کنید بازدید از منطقه شکار ممنوع دیلمون است. در این منطقه که در ۱۰ کیلومتری جنوب سیاهکل قرار دارد انواع حیوانات از جمله پلنگ، گربه وحشی، شغال، گراز، خرس قهوه ای، سمور و… زندگی می‌کنند و گردشگران بدون هیچ ممنوعیتی می‌توانند از آنجا دیدن کنند.
  2. حمام دیلمان: حمام دیلمان یک حمام با چند گنبد است که در بالای آن‌ها نورگیر‌هایی برای روشن نگه داشتن داخل حمام وجود دارد. این حمام مربوط به دوره ایلخانیان است و چون پس از آن دوران شخصی به نام میرزا علی میربلوک آن را کشف و مرمت کرده به آن حمام میربلوک هم می‌گویند. حمام دیلمان در ۵۰ کیلومتری شهر سیاهکل، دیلمون، مجاورت کوچه میراث فرهنگی و قبل از میدان اصلی شهر واقع شده است.
  3. آبشار لونک: لونک در مسیر جاده‌ سیاهکل به دیلمون و در فاصله ۲۲ کیلومتری دیلمون قرار دارد و مکانی بسیار زیبا و مناسب برای اتراق و استراحت‌های کوتاه مدت است. در کنار این آبشار امکاناتی مانند منقل‌های بتونی، آب لوله کشی، صنایع دستی برای خرید و…. جود دارد.
  4. دشت شقایق: اگر در فصل بهار با ییلاق دیلمان رفتید حتما از دشت شقایق که در ۶ کیلومتری این ییلاق واقع شده است دیدن کنید.
  5. منطقه باستانی قلعه کوتی: کوتی در زبان دیلمی به معنای تپه است و چون بیشتر خانه‌های این منطقه روی تپه‌ها ساخته شده‌اند به این منطقه قلعه کوتی می‌گویند. قلعه کوتی در دیلمان، دهستان پیرکوه روستای پیشکیل جان قرار دارد.
  6. آرامگاه باباولی یا پیر پیغمبر: قسمت جالب این آرامگاه وجود دو صندوق عتیقه داخل آن است که قدمت آن‌ها به سال‌ ۹۹۵ هجری قمری بازمی‌گردد. علاوه‌بر این بر دیواره‌های داخلی این آرامگاه نقاشی‌های زیبای مذهبی کشیده شده است.
  7. غارهای ییلاق دیلمون: اگر در فصل زمستان به دیلمان می‌روید حتما از غار‌های کوه درفک، کوهی با ارتفاع ۲۷۳۳ متر در غرب دیلمان دیدن کنید. در این کوه دو غار معروف وجود دارد که در یکی از آن‌ها قندیل‌های یخی زیبا و دیگری اشکالی شبیه به انسان وجود دارد.
  8. کاروانسرای تی تی: کاروانسرای تی تی از دیگر جاذبه‌های تاریخی است که در ۱۵ کیلومتری جاده دیلمون به سیاهکل قرار دارد. کاروانسرای تی تی علاوه بر اینکه یک مکان دیدنی و تاریخی محسوب می‌شود می‌تواند مکانی برای استراحت‌های موقت مسافران در جاده سیاهکل به دیلمون نیز باشد.
  9. قلعه گرماور: قلعه گرماور مربوط به دوران پیش از اسلام و در ۶۰ کیلومتری سیاهکل روی یک صخره بلند قرار دارد. بخش پایینی این قلعه با سنگ‌های صیقل داده شده و بخش بالایی آن با خشت خام درست شده است.
  10. دشت سوسن چلچراغ: دشتی شبیه به بهشت و پر از گل‌های سوسن است که در روستای داماش و در مسیر دیلمان به سمت جنوب واقع شده است.

اقامت در سفر به ییلاق دیلمون

برای اقامت و سفر به دیلمان گیلان انواع ویلا‌ها و سوئیت‌های شخصی، ویلا‌های جنگلی، اقامتگاه‌های بومگردی و… وجود دارند. همچنین اگر به دنبال یک هتل مجهز هستید می‌توانید به شهرستان سیاهکل در فاصله ۴۶ کیلومتری از دیلمان بروید.

همانطور که خواندید دیلمون گیلان یکی از طبیعت‌های بکر شمال ایران است و ما به شما توصیه می‌کنیم که از تفریح در این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا غافل نشوید. به‌علاوه اگر به مناطق ییلاقی علاقه دارید سری هم به دیگر ییلاقات گیلان از جمله ییلاق سوباتان ،ماسال و جواهرده بزنید. البته در صورت تمایل می‌توانید از خدمات تور داخلی برای رفتن به این مناطق بکر و زیبا استفاده کنید تا دغدغه‌ای در مورد سفر نداشته باشید. در پایان هم بد نیست بدانید با سفر به ییلاق گیلان می‌توانید عسل‌های خوب و مرغوب این استان را برای خانواده خود سوغاتی بیاورید. فراموش نکنید اگر اطلاعات دیگری در مورد این منطقه دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۷ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. سارا پاسخ

    چقدر خوب شد که در مورد ییلاق دیلمان صحبت کردید. با این‌که من گیلان رفته بودم، نمی‌دونستم همچین جای قشنگی وجود داره، حتماً به خاطر آب‌وهوا و طبیعتش به دیلمان سفر می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد