راهنمای سفر به ییلاق جهان نما: معرفی، مسیر دسترسی، دیدنی ها و اقامت در سفر

ییلاقات جهان نما در استان گلستان

اگر از آلودگی و شلوغی شهر خسته شدید و به منطقه‌ای با طبیعت بکر و آب و هوای تمیز نیاز دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم راهی ییلاق جهان نما در استان گلستان شوید. دهکده‌ای که در میان جنگل‌های سرسبز این استان با انواع پوشش گیاهی و جانوری در حال خودنمایی است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم ییلاق جهان نما کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد. پس برای آشنایی بیشتر با این مجموعه تفریحی با ما همراه باشید.

دیدنی های ییلاق جهان نما

دهکده تفریحی جهان نما برای طبیعت دوستان بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. این ییلاق زیبا در شرقی‌ترین بخش رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است و 30 هزار و 650 هکتار مساحت دارد. این منطقه با طبیعت بکر، درختان سر به فلک کشیده، کلبه‌ها و خانه‌های ییلاقی با سقف‌های رنگارنگ، آبشار، چشمه و… هر سال مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

این منطقه پوشش گیاهی متنوعی از انواع درختان سرو، راش، درختچه‌های زرشک و آلوچه، گل‌گاو‌زبان، مریم‌گلی و… دارد. علاوه‌براین، گونه‌های جانوری موجود در این ییلاق نیز بسیار متنوع و با ارزش هستند؛ حیواناتی نظیر روباه، گرگ، گربه جنگلی، انواع پرندگان و… از جمله بارزترین جانوران ییلاق جهان هستند.

در شمال شرقی این دشت هم آبشار زیبایی به نام آبشار زیارت در حال خود نمایی است که شما پس از بازدید از منطقه تخت میرزا و کلبه مش صفر می‌توانید سری هم به این آبشار بزنید.

آبشار زیارت

آبشار زیبای زیارت

ییلاق جهان نما کجاست؟

حال ببینیم دشت یا ییلاق جهان نما کجاست و چگونه باید به آنجا برویم. این دشت در 85 کیلومتری گرگان (مرکز استان گلستان)، جنوب شرقی شهرستان کردکوی و در ارتفاع 3 و 500 متری از سطح دریا قرار دارد.

برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا باید ابتدا باید از مسیر شمال شرقی تهران خود را به استان گلستان برسانید. سپس از گلستان به سمت شهر کردکوی حرکت کنید. بهترین و مرسوم‌ترین مسیر برای رسیدن به این جنگل مسیر كردكوی، پارك جنگلی كردكوی، روستای درازنو، رادكان، حاجی آباد و در آخر این دهكده ییلاقی است.

این مسیر تقریبا 70 کیلومتر طول دارد که 30 کیلومتر آخر آن خاکی و کمی دشوار است. شما باید از کردکوی ابتدا به سمت روستای درازنو بروید و یک مسیر جنگلی را پشت سر بگذارید تا به روستای رادکان برسید. پس از رسیدن به رادکان از برج رادکان، برجی با 35 متر ارتفاع دیدن کنید و باز حرکت کنید تا به یک سه راهی برسید؛ در این سه راهی تابلویی را خواهید دید که شما را به سمت این ییلاق هدایت می‌کند.

بهترین زمان سفر به دهکده تفریحی

در این دهکده تفریحی همواره یک نسیم دل‌انگیز در حال وزیدن است. شما هر فصلی که به این دشت بروید می‌توانید از آن لذت ببرید. این ییلاق زیبا بهاری دل‌انگیز، تابستان‌هایی سبز با هوای مطبوع، پاییزهای رنگارنگ و زمستانی سرد دارد. اما بدانید که اگر در فصل بهار به این بهشت باصفا می‌روید در طول مسیر گله‌ها و کندوهای عسل را خواهید دید؛ شما می‌توانید توقفی کوتاه در مسیر داشته باشید و از عسل‌های تازه و لبنیات این گله‌ها خریداری کنید.

دهکده جهان نما

دهکده (عکس: احمد تیموری)

توجه کنید که اگر در فصل پاییز و زمستان به این دشت می‌روید ترجیحا از خودروهای شاسی بلند استفاده کنید و زنجیر چرخ هم همراه خود داشته باشید. بنابراین نتیجه می‌گیریم که بهترین و بی دردسرترین زمان برای سفر به این ییلاق فصل بهار و تابستان معرفی می‌شود.

آب و هوای جهاننما

این دهکده زیبا دارای آب و هوای معتدل است؛ تابستان‌های خنک و زمستان‌های بسیار سردی دارد و آمار سالیانه نشان می‌دهد که میزان بارندگی سالانه در این منطقه به طور متوسط 440 میلی‌متر است. در جهان نما حتی در تابستان هم انتظار بارش را داشته باشید.

ییلاق زیبای جهاننما

ییلاق (عکس: محسن احمدی)

دیدنی های نزدیک به جهان نما

اما در سفر به استان گلستان علاوه‌بر بازدید از این ییلاق می‌توانید از دیگر دیدنی‌های نزدیک به جهان نما مانند شهر باستانی تمیشه، ابراهیم و چهار کوه، گورستان قدیمی کمرسرک، امامزاده روشن‌ آباد، جاده شاه عباسی، دهکده ییلاقی درازنو، پارک جنگلی امام رضا، جیلینگ بیلینگ و… نیز دیدن کنید. همچنین این منطقه به دلیل ارتفاع زیادش چشمه‌های زیبا و پرآب زیادی در اطرافش وجود دارد که بازدید از آنها بسیار لذت بخش و با صفا خواهد بود. از جمله این چشمه‌ها می‌توان به نخود چشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا و سوته اشاره کرد.

کوه‌های بلند اطراف این منطقه مانند کوه‌های دوکالی، شاه پشند، کالت و چلستان، زبله، لنده کوه و تلمبار دیگر دیدنی‌های نزدیک به این منطقه و بسیار مناسب برای کوهنوردان است. توجه داشته باشید که برای بازدید از این منطقه حتما کفش مناسب پیاده‌روی داشته باشید.

کوه‌های ییلاق

کوه‌های ییلاق (عکس: احمد تیموری)

اقامت در سفر به زیباترین ییلاق شمال

مطمئنا پس از رسیدن به مقصد ابتدا به فکر مکانی برای اقامت خواهید افتاد. اما باید به شما بگوییم که یکی از بهترین بخش‌های سفر به این منطقه شمال، تجربه اقامت در خانه‌های ییلاقی جهان نما است. لذت ماندن در این خانه‌ها را در هیچ منطقه دیگری تجربه نخواهید کرد.

خانه‌هایی که با سقف‌های شیروانی و معماری روستایی در تابستان و زمستان غرق در مه می‌شوند. ولی این نکته نیز قابل ذکر است که در این خانه‌ها امکانات و وسایل زیادی به غیر از یک بخاری هیزمی وجود ندارد و شما باید کلیه وسایل لازم از جمله رخت خواب، وسایل برای پخت و پز و… را همراه خود ببرید.

کلبه‌های دهکده

کلبه‌های ییلاق (عکس: مرتضی برجسته)

نکات مهم در سفر به جهان نما

در پایان به برخی از تجربیات گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده‌اند اشاره خواهیم کرد:

  • برای رسیدن به این ییلاق فقط از مسیرهای مشخص و تعیین شده عبور کنید تا به محیط زیست آسیب نزنید.
  • نکته دوم اینکه برای حفظ ایمنی خود و خانواده قبل از رسیدن به منطقه مشخص شده به داخل جنگل نروید.
  • اگر قصد خرید مواد غذایی و مایحتاج سفر را دارید باید خریدهای خود را در روستاهای درازنو و رادکان انجام دهید؛ زیرا در این منطقه خبری از سوپرمارکت و… نیست. همچنین باک بنزین خود در کردکوی پر کنید.
  • چادرهای ضدآب، کیسه خواب، آب معدنی، کفش پیاده‌روی و کوهنوردی مناسب، کوله سبک، چراغ قوه، پیک‌نیک و… فراموش نشود.
  • اگر قصد اقامت در چادر را دارید، بهتر است چادر خود را نزدیک به خانه‌های دشت برپا کنید تا امنیت بیشتری داشته باشید.

    کمپ زدن در ییلاق

    کمپ زدن در ییلاق (عکس: احمد تیموری)

اکنون می‌دانید که ییلاق جهان نما کجاست و چه زیبایی‌هایی دارد. جالب است بدانید که جنگل‌های این ییلاق از نوع جنگل هیرکانی هستند که قدیمی‌ترین نوع جنگل در دنیا به حساب می‌آیند. این نکته نیز قابل ذکر است که این منطقه به دلیل ارتفاع زیادی که دارد به بام استان گلستان نیز شهرت دارد و اگر به بلند ترین بخش آن بروید می‌توانید منظره‌ای زیبا از گرگان، بندرترکمن و کردکوی را تماشا کنید. البته این تنها ییلاق شمال نیست و اگر به مناطق ییلاقی علاقه دارید بد نیست سری هم به ییلاق سوباتان، ماسال و… نیز بزنید. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری در مورد این ییلاق دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. ناشناس پاسخ

    سلام.اهل خوزستانم.چند سالی است که عزم سفر به روستای جهانما میکنم ولی بعد از مطالعه در مورد اینکه حتما باید از ماشین دو دفرانسیل وشاسی بلند استفاده شود منصرف میشوم.پژو ۴۰۵دارم میشه رفت؟؟ میگن مسیر سختی دارد کف ماشین میزند؟؟ ضمنا تیرماه خواستم برم

    1. مدیر وبسایت پاسخ

      سلام
      برای سفر به جهان نما پیشنهاد می‌کنم همراه تور سفر کنید تا هم امنیت بیشتر داشته باشید هم مناطق بکر رو بازدید کنید.

      اگر تصمیم دارید با ماشین شخصی برید ترجیها تا کرد کوی تشریف ببرید و از اونجا از افراد محلی بخواید که با نیسان یا پاترول شما رو به ییلاقات ببرن.

      زیبایی و لذت سفر به جهان نما به کمپ زدن در طبیعت بالای ابرهاست که با روستا فاصله داره و به همین دلیل سفر با گروه های طبیعت گردی توصیه میشه.

    2. احمد نژادهادی پاسخ

      با درود خدمت شما دوست گرامی. حدود سه سال پیش من به این منطقه رفتم دیدم که پراید و پی کی هم می آمدن. البته خوب جاده خاکی و بعضی جا ها هم پستی بلندی و چاله چوله هم داره

  2. محمدتقی انصاری پاسخ

    -سلام اگر به رانندگی وماشینتون اطمینان دارید می توانید با 405 هم بروید من خودم همین تعطیلات خرداد با 405 slxتا درازنو ر5تم وشب اونجا بود وتی تا نزدیک رادکان هم رفتم ولی به علت ذیق وقت ادامه مسیر ندادم ولی اگر فرصت شود تا آخر تابستان یه سفر دیگر می روم اونم تا جهانما

  3. محمدتقی انصاری پاسخ

    من حتی در ییلاق فیلبند بودم که یکی از بوشهر ویکی دیگر از خرمشهر با پراید وپارس مده بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد