پارک جنگلی گیسوم؛ معرفی جنگلی رویایی در تالش + عکس

پارک گیسوم تالش

اگر به دنبال طبیعتی بکر برای عوض کردن روحیه خود و خانواده‌تان هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم به پارک جنگلی گیسوم بروید. جنگلی که انتهای آن شما را به دریای خزر می‌رساند. درختان سر به فلک کشیده این جنگل مسیر فوق العاده جذاب تونل مانندی را به وجود آورده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید پارک جنگلی گیسوم کجاست و چه امکاناتی دارد در ادامه با ما همراه باشید.

گشتی در پارک جنگلی گیسوم

معمولا در سفر به شمال شما دو گزینه پیش رو دارید. گزینه اول انتخاب یک مکان جنگلی و دور از دریا و گزینه دوم انتخاب یک مکان ساحلی و دور از جنگل است. اما با سفر به پارک جنگلی گیسوم می‌توانید جنگل و دریا را یکجا داشته باشید. جنگل گیسوم با 80 هکتار مساحت حدود 70 نوع گونه گیاهی مختلف اعم از درخت آلو، ازگیل، انار، انجیر، ‌به، زردآلو، سیب و… را در خود جای داده است.

علاوه‌بر گیاهان متنوع، حیوانات زیادی نیز در این منطقه نیز دیده می‌شوند؛ حیواناتی مانند آبیا، آهو، بز کوهی، تورنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش، خوتکا، راسو، روباه، شغال، سمور، غاز وحشی، گراز، گرگ و… در این پارک وجود دارند.

همچنین در این جنگل برای رفاه حال مسافران امکاناتی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی و… نیز در نطر گرفته شده است. به‌علاوه در انتهای این جنگل زیبا یک ساحل شنی با امکانات رفاهی و تفریحی فراوان را خواهید دید که می‌توانید ساعت‌ها یا حتی روزهای خوشی را در این ساحل سپری کنید. همچنین در 5 کیلومتری ساحل در دل جنگل دریاچه گیسوم وجود دارد که اطراف آن را تخت‌های رستوران و کافه احاطه کرده‌اند. در ادامه به طور کامل با دیدنی‌ها، تفریحات و امکانات رفاهی پارک جنگلی گیسوم آشنا خواهیم شد.

جنگل گیسوم

پارک گیسوم (عکس: علی صفی‌زاده)

تفریحات پارک جنگلی گیسوم

بیایید نگاهی به تفریحات این پارک جنگلی بیندازیم:

  1. عکاسی: محال است در این جنگل دست به دوربین نشوید. در پارک جنگلی گیسوم و ساحل آن سوژه‌های ناب زیادی برای عکاسی و ثبت خاطرات دیده می‌شود. پس اگر دوربین عکاسی حرفه‌ای دارید، در سفر به گیسوم حتما آن را همراه داشته باشید.
  2. قایق سواری: یکی از قدیمی‌ترین تفریحات ساحل گیسوم و دیگر ساحل‌های شمال قایق سواری در دریای آبی خزر است. با سوار شدن بر قایق و رفتن به دل دریا می‌توانید نمایی از ساحل بیکران خزر را تماشا کنید.

    جنگل گیسوم کجاست

    پارک گیسوم (عکس: وحید جعفری)

  3. اسب سواری: عاشقان اسب سواری می‌توانند با اجاره اسب‌هایی که متعلق به مردم محلی است سوارکاری را تجربه کنند و گشتی در جنگل و ساحل گیسوم بزنند.
  4. بازارچه: در کنار گشت و گذار در ساحل می‌توانید سری هم به بازارچه بزنید. در این بازارچه انواع لباس‌های زنانه و مردانه، انواع کلاه، میوه‌های جنگلی و انجیر، صنایع دستی شمال، انواع ترشیجات و مرباجات، بلالی، لبو، ماهی کبابی و… را خریداری  و کمکی به اقتصاد مردم بومی منطقه کنید. همچنین این بازارچه مکان خوبی برای خرید سوغاتی نیز است.
  5. پاراگلایدر: پاراگلایدر از دیگر تفریحات هیجان انگیز در ساحل گیسوم است. در پاراگلایدر می‌توانید پروازی هیجان انگیز بر فراز ساحل را تجربه و جنگل و دریا را از بالا تماشا کنید.
  6. موتورسواری: اگر به تفریحات آبی علاقه ندارید می‌توانید خود را با موتورهای چهار چرخی که اجاره داده می‌شود سرگرم کنید.
  7. شنا: باید بگوییم که خوشبختانه در ساحل گیسوم با اجرای طرح سالم سازی ساحل شنا را برای علاقمندان مجاز کرده‌اند.
  8. جت اسکی: اگر به سرعت و هیجان علاقه دارید حتما باید جت اسکی را امتحان کنید. در این ورزش هیجان انگیر بر یک جت سوار و بر روی دریا شناور می‌شوید.

    پارک جنگلی گیسوم

    ساحل گیسوم

  9. دوچرخه سورای:  به علاقمندان به دوچرخه سواری پیشنهاد می‌کنیم که حتما دوچرخه را همراه خود ببرید. لذتی که دوچرخه سواری در جنگل گیسوم دارد را در هیچ جای دیگری تجربه نخواهید کرد. قابل ذکر است که امکان اجاره دوچرخه در این مکان نیز وجود دارد.
  10. وسایل بازی برای کودکان: گیسوم حتی برای کودکان هم جذابیت دارد. در کنار ساحل گیسوم یک پارک بادی و ترامپولین برای کودکان ساخته شده است.
  11. مسیرهای پیاده روی: مسیر تونل مانند گیسوم بهترین مسیر برای یک پیاده‌روی دلچسب صبحگاهی است. راه رفتن در میان درختان در هم تنیده و سر به فلک کشیده خاطره‌ای تکرار نشدنی را برای شما ثبت خواهد کرد. ساکنان منطقه تالش و گیسوم هم همیشه این مسیر را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند.

امکانات رفاهی پارک گیسوم

  • پلاژ: یکی از مهمترین اقداماتی که در این منطقه انجام شده ساخت پلاژهایی در ساحل برای اجاره به مسافران است. شما از این پلاژها فقط می‌توانید برای خواب استفاده کنید و همه‌ی وسایل مورد نیاز خود اعم از ظروف، رخت‌خواب و… را باید همراه خود ببرید.
  • آلاچیق در جنگل: علاوه‌بر پلاژهای لب ساحل در طول مسیر جنگل آلاچیق‌هایی نیز دیده می‌شود که با توجه به توریستی بودن این منطقه معمولا آلاچیق‌ها زود اشغال می‌شوند.

    پارک جنگلی گیسوم

    جنگل گیسوم (عکس: محمد محمدی)

  • پارکینگ: مسئولین منطقه گیسوم با ایجاد یک پارکینگ در منطقه، امنیت را برای خودروهای مسافران فراهم کرده‌اند.
  • سرویس بهداشتی: با توجه به تعداد پلاژهای زیادی که در این منطقه وجود دارد تعداد زیادی سرویس بهداشتی نیز برای مسافران ساخته شده است.
  • نانوایی: باید این خبر خوش را به شما بدهیم که صبحانه را می‌توانید با نان‌های تازه شمالی میل کنید.
  • رستوران: اگر به پخت کباب و جوجه کباب در جنگل علاقه ندارید می‌توانید یک وعده غذایی خود را در رستوران ساحل نوش جان کنید.

پارک جنگلی گیسوم کجاست و چگونه به این پارک برویم؟

و اما جنگل گیسوم کجاست و از چه مسیری باید به آنجا برویم؟ پارک جنگلی گیسوم در 17 کیلومتری شهرستان تالش استان گیلان واقع شده است. در واقع این جنگل از سمت جنوب با رضوانشهر و از سمت شمال با تالش در همسایگی قرار دارد.
برای رسیدن به پارک جنگلی گیسوم و ساحل آن ابتدا باید خود را به رشت (مرکز استان گیلان) برسانید. سپس به سمت آستارا حرکت کنید و در فاصله 90 کیلومتری جاده رشت به آستارا و 17 کیلومتری شهرستان تالش به سمت جاده سرسبز گیسوم بروید. استفاده از ماشین شخصی و لذت بردن از مسیر بهترین وسیله برای سفر به این منطقه است.

بهترین فصل سفر به پارک گیسوم

همانطور که می‌دانید شمال ایران آب و هوای مرطوب و شرجی دارد و در این منطقه هم به دلیل نزدیک بودن به دریا رطوبت هوا بسیار بالا است. بنابراین بهترین زمان که هم آب و هوا خوب باشد و هم شرجی بودن هوا اذیت کننده نباشد ماه‌های اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر است.

اما این نکته نیز قابل ذکر است که این جنگل در هر فصلی از زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد. درفصل پاییز لباسی رنگارنگ به تن می‌کند و حسی و حالی شاعرانه به وجود می‌آورد و در فصل زمستان با لباس سفید موقعیت برف بازی برای عاشقان آدم برفی را ایجاد می‌کند.

جاهای دیدنی اطراف گیسوم

با توجه به اینکه پارک جنگلی گیسوم در استان گیلان و بین دو شهر مشهور و دیدنی رشت و آستارا واقع شده است، مسافران دسترسی زیادی به جاذبه‌های گردشگری در اطراف گیسوم مانند جاهای دیدنی آستارا دارند. از رضوانشهر و تالش که نزدیک‌ترین شهرها به گیسوم هستند گرفته تا انزلی و رشت و آستارا، همه دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی هستند. وجود این مکان‌های دیدنی در اطراف گیسوم میل سفر به این منطقه را دوچندان کرده است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف گیسوم آشنا خواهید شد تا در صورت داشتن وقت کافی، پس از بازدید از گیسوم از این مناطق هم دیدن کنید.

ماسال یک ییلاق بسیار زیبا در گیلان است که در 45 کیلومتری گیسوم قرار دارد. اگر به به دنبال مناطق طبیعی بکر با آب و هوایی بی نظیر هستید حتما از ماسال هم دیدن کنید.

جاهای دیدنی ماسال - جاهای دیدنی شمال

بام سبز یکی از دیدنی های ماسال (عکس: کریم)

بندر انزلی خود از دیدنی‌های مشهور گیلان است که به چند روزی زمان  برای گشت و گذار در آن احتیاج دارید. اما اگر فرصت کافی برای بازدید از این بندر را ندارید حداقل در مسیر سفر به گیسوم سری هم به تالاب انزلی بزنید و بعد از مسیر جاده انزلی رضوانشهر خود را به گیسوم برسانید. این تالاب در 50 کیلومتری گیسوم واقع شده است.

آبشار ویسادار در رضوانشهر، خانه میرزا کوچک خان در رشت، آبشار زمرد حویق در تالش، ییلاق مریا در تالش، پارک جنگلی سیاه داران در تالش، منطقه ییلاقی دو خاله کوه تالش، دریاچه سراگاه تالش، غار گنج خانه ییلاق سوباتان، آبشار ورزان تالش، جاده اسالم به خلخال و… از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف گیسوم هستند که در صورت تمایل می‌توانید از آنها بازدید کنید.

آبشار ویسادار - بهترین آبشارهای ایران

ویسادار (عکس: میثم حیدری)

اقامتگاه و هتل در جنگل گیسوم

برای اقامت در گیسوم اصلا جای نگرانی وجود ندارد. اگر از علاقه‌مندان به کمپینگ هستید می‌توانید شب را در چادر، کنار ساحل بگذرانید در غیر این صورت می‌توانید از از سوئیت‌ها و پلاژهایی که جهت اجاره به مسافران در ساحل ساخته شده استفاده کنید. مجموعه از نظر امنیت مشکلی ندارد و پلیس امنیت این مجموعه را شبانه روز کنترل می‌کند. گزینه دیگری که پیش رو دارید اجاره کلبه‌های چوبی در روستاهای اطراف جنگل مانند روستای گتگسر و لاهارود است.

اگر چه هتل در گیسوم وجود ندارد، اما اگر هتل را برای اقامت ترجیح می‌دهید می‌توانید از هتل‌های رضوانشهر، تالش و بندر انزلی که فاصله کمی با گیسوم دارند استفاده کنید.

با پارک جنگلی گیسوم و تفریحات ساحل آن آشنا شدید. خوب است بدانید نام پارک جنگلی گیسوم از نام یک روستا با همین نام، از توابع بخش اسالم شهرستان تالش در آن منطقه گرفته شده است. اگر شما هم تجربه‌ یا خاطره‌ای از سفر به این منطقه دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد