نقشه مترو تهران

نقشه مترو تهران (1402): ایستگاه‌های گردشگران، معلولان و دوچرخه سواران

یکی از روش‌های تهران‌گردی، گشت‌وگذار با مترو است. برای این کار لازم است کمی با نقشه مترو تهران آشنا باشید. در این نوشته علاوه بر شناختن جاذبه‌های دیدنی نزدیک هر ایستگاه با ایستگاه‌های مناسب‌سازی شده برای نابینایان و تردد با ویلچر نیز آشنا خواهیم شد و در ادامه نیز با دوچرخه گشتی در مترو خواهیم زد.

نقشه مترو تهران در یک نگاه

نقشه مترو تهران هفت خط و دو انشعاب دارد. خط یک مترو خطی است که شمال و جنوب تهران را به هم متصل می‌کند. این خط از تجریش آغاز می‌شود و پس از گذشتن از ایستگاه‌های قیطریه، شهید صدر، قلهک، دکتر شریعتی، میرداماد، شهید حقانی و شهید همت به ایستگاه شهید بهشتی می‌رسد که تقاطع این خط با خط سوم مترو است. در ادامه ایستگاه‌های شهید مفتح، شهدای هفتم تیر، طالقانی و ایستگاه دروازه دولت قرار دارد. این ایستگاه تقاطع خط یک و خط چهار است.

در ادامه این خط ایستگاه‌های سعدی، امام خمینی که تقاطع خط یک و سه است، پانزده خرداد، خیام، میدان محمدیه که تقاطع خط یک و هفت است، شوش، پایانه جنوب، شهید بخارایی، علی آباد، جوانمرد قصاب، شهر ری، پالایشگاه، شاهد-باقرشهر، حرم امام خمینی و کهریزک قرار دارد. از ایستگاه شاهد-باقرشهر یک انشعاب وجود دارد که به سمت نمایشگاه شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی می‌رود. قرار است در آینده این انشعاب تا شهر پرند ادامه پیدا کند.

نقشه مترو تهران

نقشه مترو تهران

خط دو یکی دیگر از خطوط مترو تهران است که شرق را به غرب متصل می‌کند. این خط از ایستگاه فرهنگسرا آغاز شده و تا ایستگاه صادقیه ادامه می‌یابد. تعداد ایستگاه‌ها در این خط 22 عدد است و در ایستگاه امام حسین با خط شش، در ایستگاه دروازه شمیران و شادمان با خط چهار، در ایستگاه امام خمینی با خط یک، در ایستگاه شهید نواب صفوی با خط هفت و در ایستگاه آخر یعنی صادقیه با خط پنج تقاطع دارد.

خط سه از شمال شرق تهران یعنی ایستگاه قائم آغاز می‌شود تا جنوب یعنی ایستگاه آزادگان کشیده می‌شود. خط سه در نقشه مترو تهران 25 ایستگاه دارد و طول آن تقریبا 34 کیلومتر است. این خط به کمک ایستگاه‌های شهید بهشتی، تئاتر شهر و مهدیه به ترتیب به خطوط یک، چهار و هفت متصل می‌شود.

خط چهارم از خطوط مترو تهران شرق و غرب را به هم متصل می‌کند و از ایستگاه کلاهدوز تا ایستگاه ارم سبز ادامه دارد. تعداد ایستگاه‌ها در این خط نوزده عدد است و در ایستگاه بیمه یک انشعاب از خط چهار به سمت فرودگاه مهرآباد می‌رود. خط چهارم از خطوط هفتگانه مترو به کمک ایستگاه‌های میدان شهدا، دروازه شمیران، دروازه دولت، تئاتر شهر، توحید و شادمان با تمامی خطوط دیگر تقاطع دارد.

خط پنجم که از ایستگاه صادقیه آغاز می‌شود به سمت کرج می‌رود و در نهایت به ایستگاه شهر جدید مهستان می‌رسد. مجموع ایستگاه‌های این خط 12 عدد است و طولی معادل 67.5 کیلومتر دارد. این خط یک خط برون شهری است و قطار آن تماما روی زمین حرکت می‌کند.

خط شش هنوز کامل نشده است اما بر اساس جدیدترین نقشه مترو تهران ایستگاه‌های شهید ستاری، یادگار امام، مرزداران، شهرک آزمایش، دانشگاه تربیت مدرس، میدان امام حسین، میدان شهدا، امیرکبیر، شهید رضایی، بعثت، کیان شهر و دولت آباد در این خط آغاز به کار کرده‌اند. قرار است در آینده این مترو تا حرم حضرت عبدالعظیم برسد.

خط هفت یکی دیگر از خطوط موجود در نقشه مترو تهران است. این خط از ایستگاه میدان صنعت آغاز شده و تا ایستگاه بسیج ادامه می‌یابد. همه ایستگاه‌های این خط به جز ایستگاه‌های میدان کتاب، شهید دادمان، شهدای هفده شهریور و ورزشگاه تختی فعال هستند. این خط از طریق ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس، توحید، شهید نواب صفوی، مهدیه و میدان محمدیه با دیگر خطوط مترو تقاطع دارد.

راهنمای گشت و گذار با خطوط مترو

برای آن که بتوانید به راحتی با خطوط مترو تهران گشت‌وگذار داشته باشید و خود را به ساده‌ترین شکل به مقصد مورد نظر برسانید، دانستن مسیر کلی هر خط و تقاطع آن به دیگر خطوط کفایت می‌کند. در تیتر قبل با نگاهی به جدیدترین نقشه مترو تهران همه آن چه برای متروگردی نیاز دارید عنوان شده است.

ساعت کار مترو چگونه است؟

اولین قطار مترو ساعت پنج و نیم صبح حرکت می‌کند. این قطارها از دو سر هر خط به راه می‌افتند. فاصله قطارها صبح‌ها بیشترند، یعنی به طور مثال در خط یک هر 20 دقیقه و در خط دو و سه هر 10 دقیقه یک قطار شروع به حرکت می‌کند. اما هر چه پیش می‌رویم فاصله میان حرکت قطارها کمتر می‌شود تا به زمانی کمتر از پنج دقیقه می‌رسد. در نهایت آخرین قطار مترو ساعت 22 حرکت می‌کند. توجه داشته باشید که پنجشنبه، جمعه و تعطیلات مترو تهران فعال است اما فاصله زمانی میان قطارها کمی بیشتر از طول هفته است. در تمامی ایستگاه‌ها در کنار نقشه مترو تهران ساعت حرکت قطارهای هر خط مترو نیز نوشته شده است.

خطوط مترو تهران

کدام ایستگاه‌های مترو برای گردشگران مناسب است؟

با مترو می‌توانید خود را به دیدنی‌های بسیاری برسانید و از آن‌ها بازدید کنید. در ادامه با هر یک از ایستگاه‌های خطوط مترو تهران که در نزدیکی جاذبه‌های دیدنی پایتخت قرار دارند، آشنا خواهیم شد.

  • خط یک: در این خط ایستگاه تجریش به بازار تجریش و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ایستگاه قیطریه به خانه موزه عزت‌الله انتظامی، ایستگاه شهید حقانی به پل طبیعت و پارک آب و آتش، ایستگاه همت به باغ کتاب، ایستگاه طالقانی به پارک هنرمندان، ایستگاه سعدی به کافه‌های قدیمی تهران و پاساژ پروانه، ایستگاه امام خمینی به سردر باغ ملی و پارک شهر، ایستگاه پانزده خرداد به کاخ گلستان، ایستگاه محمدیه به کاروانسرای خانات و ایستگاه جوانمرد قصاب به بقعه جوانمرد قصاب نزدیک است.
  • خط دو: ایستگاه گلبرگ به باغ موزه مینیاتور، ایستگاه بهارستان به باغ نگارستان، ایستگاه ملت به عمارت مسعودیه و ایستگاه حسن‌آباد به میدان حسن‌آباد که معماری منحصربه فردی دارد، نزدیک است.
  • خط سه: مترو حسین‌آباد به عمارت عین‌الدوله نزدیک است. ایستگاه متروی میدان ولیعصر و ایستگاه تئاتر شهر تماشایی هستند و می‌توانید از گشت‌وگذار در اطراف آن‌ها لذت ببرید.
  • خط چهار: ایستگاه ابن‌سینا به خانه موزه دکتر معین، ایستگاه فردوسی به موزه عروسک‌های ملل و کافه‌های متنوع، ایستگاه آزادی به برج آزادی و ایستگاه ارم سبز به باغ وحش و شهربازی ارم نزدیک است.
  • خط پنج: ایستگاه چیتگر در نزدیکی پارک چیتگر قرار دارد.
  • خط شش: ایستگاه یادگار امام به فاز دو پارک نهج‌البلاغه و ایستگاه آزمایش به پارک ترافیک نزدیک است.
  • خط هفت: ایستگاه برج میلاد به برج میلاد، ایستگاه بوستان گفت‌وگو به پارک گفت‌وگو، ایستگاه بریانک به موزه حیات وحش و آثار طبیعی هفت چنار و ایستگاه مترو قیام به موزه دکتر چمران نزدیک است.

مترو تهران

دوچرخه سواری در مترو

چند سالی است که قوانینی تصویب شده است تا علاقمندان به دوچرخه‌سواری هم بتوانند از مترو استفاده کنند. بر طبق این قوانین حمل دوچرخه‌های تاشو در مترو با اندازه حداکثر 30 در 60 در 90 سانتی‌متر مجاز است اما برای حرکت دادن دوچرخه‌ها استفاده از آسانسور و پله برقی ممنوع بوده و دوچرخه‌سواران تنها می‌توانند در واگن‌هایی که با نصب علامت دوچرخه مشخص شده‌اند بروند. در برخی از ایستگاه‌ها برای دوچرخه پارکینگ وجود دارد. این ایستگاه‌ها به شرح زیر است:

  • در خط یک نقشه مترو تهران: ایستگاه‌های قیطریه، شهید صدر، شهید مفتح، شوش، شهید بخارایی، علی‌آباد، جوانمرد قصاب، شهرری، شاهد-باقر شهر و کهریزک
  • در خط دو: ایستگاه‌های شادمان، میدان حر، دانشگاه امام علی، شهید مدنی، فدک، سرسبز، جانبازان، دانشگاه علم و صنعت و شهید باقری
  • در خط سه: آزادگان، شهرک شریعتی، زمزم، سهروردی، خواجه عبدلله انصاری و شهید محلاتی
  • در خط چهار: ایستگاه‌های شهرک اکباتان، میدان آزادی، توحید، تئاتر شهر، فردوسی، میدان شهدا، ابن‌سینا، پیروزی، نبرد و کلاهدوز
  • در خط پنج: ایستگاه‌های ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، گرمدره، کرج، محمد شهر و گلشهر
  • در خط شش: ایستگاه دولت‌آباد و کیان‌شهر
  • در خط هفت: ایستگاه‌های میدان صنعت، کمیل، میدان محمدیه و بسیج

ایستگاه‌های مناسب مترو برای رفت و آمد معلولین

امروزه بسیاری از ایستگاه‌ها در نقشه مترو تهران برای رفت و آمد با ویلچر و برای تردد نابینایان مناسب‌سازی شده است. ابتدا به معرفی ایستگاه‌های مناسب برای تردد نابینایان می‌پردازیم. برخی از ایستگاه‌ها تنها در بخش سکو مناسب نابینایان است و برخی از ایستگاه‌ها به طور کامل مناسب‌سازی شده است؛

  • در خط یک ایستگاه‌های تجریش، قیطریه، شهید صدر، قلهک، دکتر شریعتی، شهید حقانی، شهید همت، مصلی امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهدای هفتم تیر، دروازه دولت، شهرری و نمایشگاه شهر آفتاب در بخش سکو مناسب نابینایان است و ایستگاه فرودگاه امام خمینی به طور کامل مناسب‌سازی شده است.
  • در خط دو نقشه مترو تهران ایستگاه‌های فرهنگسرا، شهید باقری، دانشگاه علم و صنعت، سرسبز، جانبازان، فدک، امام حسین، دروازه شمیران، امام خمینی، حسن‌آباد، دانشگاه امام علی، شادمان، طرشت و صادقیه در بخش سکو و ایستگاه بهارستان به طور کلی برای تردد نابینایان مناسب است.
  • در خط سه ایستگاه‌های نوبنیاد، شهید بهشتی، تئاتر شهر، میدان جهاد، راه‌آهن، جوادیه، زمزم، شهرک شریعتی، عبدل‌آباد، و نعمت‌آباد تنها در بخش سکو قابل استفاده برای نابینایان هستند.
  • در خط چهارم جدیدترین نقشه مترو تهران ایستگاه‎های شهید کلاهدوز، نبرد، میدان شهدا، دروازه شمیران، دروازه دولت، فردوسی، تئاتر شهر، میدان انقلاب، شادمان، میدان آزادی و شهرک اکباتان در قسمت سکو و ایستگاه توحید به طور کلی مناسب‌سازی شده است.
  • در خط پنج ایستگاه‌های صادقیه، ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو و وردآورد در قسمت سکو برای نابینایان قابل تردد هستند.
  • در خط شش ایستگاه‌های شهید ستاری، شهید اشرفی اصفهانی، یادگار امام، دانشگاه تربیت مدرس، امام حسین، میدان شهدا و کیان‌شهر تنها در بخش سکو و ایستگاه‌های بعثت، شهید رضایی، امیرکبیر و شهرک آزمایش به طور کامل برای نابینایان مناسب‌سازی شده است.
  • در خط هفتم نقشه مترو تهران ایستگاه‌های میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، مدافعان سلامت، شهید نواب صفوی، رودکی، کمیل و بسیج تنها در بخش سکو و ایستگاه‌های آهنگ، توحید و برج میلاد تهران به طور کامل مناسب تردد نابینایان هستند.
ایستگاه‌های مترو مناسب نابینایان

ایستگاه‌های مترو مناسب نابینایان

برای آن که افراد با ویلچر بتوانند از مترو استفاده کنند، در برخی از ایستگاه‌ها آسانسور تعبیه شده است که به شرح زیر است:

  • در خط یک ایستگاه قلهک، دکتر شریعتی و میرداماد در برخی از سکوها و ایستگاه‌های شوش، پایانه جنوب، شهید بخارایی، علی‌آباد، جوانمرد قصاب، شهرری، پالایشگاه، شاهد-باقر شهر، حرم امام خمینی و کهریزک در تمامی سکوها دسترسی به مترو وجود دارد.
  • در خط دو ایستگاه‌های تهرانپارس، شهید باقری، دانشگاه علم و صنعت، سرسبز، شهید مدنی، امام حسین، امام خمینی، شادمان، دانشگاه شریف، طرشت و صادقیه دارای آسانسور هستند.
  • در خط سوم نقشه مترو تهران تنها ایستگاه شهید بهشتی مناسب تردد با ویلچر است.
  • در خط چهار تنها در ایستگاه ارم سبز دسترسی به آسانسور وجود دارد.
  • در خط پنجم ایستگاه ارم سبز، ورزشگاه تختی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، گرم دره، اتمسفر، کرج، محمد شهرو گلشهر آسانسور دارند و مناسب تردد با ویلچر هستند.
  • در خط شش تنها در ایستگاه کیان‌شهر دسترسی آسانسور به برخی از سکوها وجود دارد.
  • در خط هفتم مترو ایستگاه‌های بسیج و مدافعان سلامت در برخی از سکوها آسانسور دارند.
ایستگاه‌های مترو مناسب معلولین

ایستگاه‌های مترو مناسب معلولین

هزینه مترو را چگونه می‌توانیم پرداخت کنیم؟

برای پرداخت هزینه مترو می‌توانید از باجه‌ها بلیط تهیه کرده یا کارت مترو خود را شارژ کنید. شما می‌توانید به کمک دستگاه‌هایی که در مترو تعبیه شده این کار را انجام دهید. تا زمان انتشار این مقاله، قیمت بلیط مترو تک‌سفره داخل شهری 25000 ریال، تک‌سفره فرودگاه امام 125000 ریال، تک‌سفره خط پنج 28500 و تک‌سفره هشتگرد 75000 ريال است. یک راه دیگر برای خرید کارت استفاده از اپلیکیشن تهران من و ایزی پی است. بعد از خرید بلیط این اپلیکیشن یک بارکد قابل اسکن به شما نشان می‌دهد و به وسیله آن می‌توانید هزینه را پرداخت کنید و وارد مترو شوید.

سوالات متداول در مورد شبکه مترو تهران

  1. ساعت کار مترو تهران چگونه است؟ از ساعت 5ونیم صبح الی 10 شب می‌توانید برای رفت‌وآمد از مترو تهران استفاده کنید.
  2. مترو تهران چند خط دارد؟ تا لحظه نگارش این مقاله، مترو تهران دارای 7 خط و دو انشعاب است.
  3. از تهران تا کرج با مترو چقدر طول می‌کشد؟ اگر قطار تندرو را انتخاب کنید، بعد از حدود 20 دقیقه به مترو صادقیه خواهید رسید. اما اگر قطار معمولی را انتخاب کنید حدود 40 دقیقه‌ای زمان نیاز است.

نقشه مترو تهران دارای هفت خط، دو انشعاب و 145 ایستگاه است. تهران‌گردی با مترو می‌تواند تجربه‌ای متفاوتی باشد و اگر قصد این کار را دارید در این متن ایستگاه‌های نزدیک به جاهای دیدنی تهران را به طور کامل معرفی کردیم. در ادامه ایستگاه‌های مناسب‌سازی شده برای نابینایان و برای تردد با ویلچر را شناختیم. اگر دوچرخه‌سوار هستید، قوانینی در رابطه با استفاده از مترو برای شما وجود دارد و در برخی از ایستگاه‌ها پارکینگ‌هایی برای دوچرخه نیز تعبیه شده است. در ادامه با روش‌های پرداخت کرایه مترو آشنا شدیم. ساعت کار مترو از پنج و نیم صبح تا 22 است و مسافران می‌توانند در این زمان از مترو استفاده کنند. در انتها، لطفا اگر اطلاعات دیگری از مترو تهران دارید، آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۳ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. بیتا پاسخ

    سلام خیلی کامل و عالی بود. من عید میخوام برم تهران گردی و این نقشه مترو عالی بود.
    دمتون گرم

  2. لیدا پاسخ

    من میخوام عید برم تهران موزه گردی کنم و اینکه گفتین کدوم دیدنی ها به کدوم ایستگاه نزدیکه خیلی مفید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد