مرداب دیوک کلاردشت؛ جاذبه‌ای بکر و رویایی در استان مازندران

مرداب دیوک مازندران

حتما شما هم نام منطقه دیدنی کلاردشت را شنیده‌اید؛ کلاردشت منطقه‌ای بکر و باصفا در استان مازندران است که به دلیل جاذبه‌های فراوانی که دارد بسیار مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد، یکی از جاذبه‌ها مرداب دیوک در نزدیکی کلاردشت است. اگر می‌خواهید بدانید مرداب دیوک کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد با ما همراه باشید.

گشتی در مرداب دیوک

مرداب‌ها و دریاچه‌های شمال کشور به قدری جذاب و دیدنی هستند که باید یک دوربین عکاسی حرفه‌ای همراه خود ببرید تا تصاویر و خاطرات تکرار نشدنی را ثبت کنید. مرداب دیوک یک مرداب شگفت انگیز و ناشناخته در میان جنگل‌های انبوه کلاردشت است. پیشینه و چگونگی تشکیل این دریاچه خزه‌ای را هیچ کس نمی‌داند. قدم زدن در جنگل و پیدا کردن مرداب در میان انبوهی از درختان خود از جذابیت‌های سفر به دیوک محسوب می‌شود. هوای مه آلود، درختان افتاده در آبگیر، تابش نور خورشید و… تصاویری ناب را برای شما رقم می‌زنند. در این منطقه قدم بزنید، هوای تمیز را استشمام کنید، به صدای پرندگان گوش فرا دهید و دقایقی آرامش را تجربه کنید.

رنگ سبز این دریاچه به دلیل خزه‌های روی آب دریاچه است. نکته جالب توجه دیگر تنه درخت تنومندی است که سالها روی این دریاچه قرار دارد و این امکان را به شما می‌دهد که تا میان مرداب بروید و عکس‌های بکر و شگفت‌انگیزی بگیرید. توجه داشته باشید که برای بازدید از مرداب دیوک کلاردشت حتما باید کفش مناسب پیاده‌روی، لباس اضافه، کوله سبک، آب معدنی، غذای سبک و… را همراه خود ببرید.

مرداب دیوک کلاردشت

مرداب زیبا و مسحور کننده دیوک

مرداب دیوک کجاست؟

اکنون ببینیم مرداب دیوک کجاست و چگونه باید به آنجا برویم. این مرداب در استان مازندران، منطقه کلاردشت و در میان جنگل‌های هیرکانی واقع شده است. در ابتدا شاید آن را با چمنزار اشتباه بگیرید؛ اما باید مراقب باشید زیرا مرداب با خزه‌های سبز پوشیده شده و گاه تشخیص مرداب از چمنزارهای جنگل دشوار به نظر می‌رسد. توجه کنید که این منطقه به قدری بکر و طبیعی است که هیچ امکاناتی اطراف آن وجود ندارد؛ بنابراین قبل از رسیدن به دیوک کلیه وسایل مورد نیاز اعم از مواد غذایی و… را خریداری کنید.

برای رسیدن به دیوک باید ابتدا خود را به جاده چالوس برسانید. سپس از چالوس به سمت کلاردشت (در استان مازندران) حرکت کنید و جنگل‌های سبز کلاردشت را پشت‌سر بگذارید و به سمت عباس‌آباد منحرف شوید. پس از 5 کیلومتر در ابتدای جاده عباس آباد به یک سه راهی خواهید رسید که مسیر سمت راست شما را به طرف روستای پیشنبور هدایت می‌کند.

پس از پیشنبور به پینبور خواهید رسید که باید ماشین خود را در ایستگاه گاز این منطقه پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده بروید. کمی در جنگل پیاده‌روی کنید تا در میان درختانی سر به فلک کشیده به مرداب مورد نظر برسید. این نکته قابل ذکر است که با خودرو شاسی بلند و از جاده شوسه می‌توانید تا نزدیک مرداب با وسیله نقلیه بروید.

دیوک در استان مازندران

مرداب

بهترین فصل سفر به دیوک کلاردشت

این مرداب و اطراف آن به قدری جذاب و دیدنی هستند که در هر فصلی از سال زیبایی‌های خاص خود را دارند. در فصل بهار با درختانی سبز و با طراوت روبرو می‌شوید و در تابستان درختان به قدری پر و متراکم می‌شوند که به سختی می‌توانید آبی آسمان را تماشا کنید.

در فصل پاییز با جنگلی رنگارنگ و در زمستان با پوششی سفید از برف روبرو خواهید شد. اما اگر می‌خواهید در آب و هوایی مطلوب و بدون دردسر از این منطقه دیدن کنید، بهترین زمان برای سفر به مرداب دیوک کلاردشت فصل بهار و تابستان است.

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دیوک

اما سفر شما به دیوک تنها به این مرداب ختم نمی‌شود. شما می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی شمال که نزدیک به این مرداب هستند هم دیدن کنید و چند روزی را در کلاردشت بگذرانید. در ادامه برخی از جاهای دیدنی نزدیک به دیوک را معرفی خواهیم کرد.

  • مازیچال کلاردشت: دهکده مازیچال منطقه‌ای خوش آب و هوا در کلاردشت است که به دلیل چشم‌انداز و مناظر زیبایی که دارد بسیار مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد. همچنین در این دهکده می‌توانید برای صبحانه، نان داغ و تازه تنوری که به دست بانوان روستا پخته شده است را تهیه کنید.

    روستای مازیچال

    مازیچال (عکس: کمال آقادادی)

  • جاده کلاردشت به عباس‌آباد: یکی از قشنگ‌ترین و زیباترین جاده‌های ایران، جاده کلاردشت به عباس آباد با طبیعتی بکر و دست نخورده است. در طول این جاده علاوه‌بر لذت بردن از زیبایی‌های مسیر می‌توانید از استراحتگاه‌هایی که برای گردشگران ساخته‌اند نیز استفاده کنید.

    جاده کلاردشت

    جاده کلاردشت (عکس: ایرنا)

  • دریاچه ولشت: از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به دیوک، دریاچه ولشت در شمال شرقی کلاردشت است. این دریاچه یکی از 9 دریاچه‌ای است که بر اثر ساخت سد به وجود آمده و در جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور به حساب می‌آید. علاوه‌بر لذت بردن از جاده تماشایی و مملو از درختان کاج، می‌توانید از ماهیگیری، آبتنی، شنا و قایق‌سواری نیز لذت ببرید.
  • دریاچه ولشت

    دریاچه ولشت (عکس: حسام تجدد)

  • کاخ اجابت: یکی از دیدنی‌های تاریخی منطقه کلاردشت کاخ قدیمی اجابت مربوط به دوره پهلوی است. این قصر یک ساختمان دو طبقه دارد که به سبک اروپایی تزئین شده و فضای اطرافش پر از درختان سر به فلک کشیده سرو است. این کاخ قبلا موزه بوده، اما اکنون در اختیار نهاد ریاست‌ جمهوری قرار دارد.
  • روستای کردیچال: این روستا که به مروارید کلاردشت نیز شهرت دارد، از جمله روستاهای بسیار با صفا و دیدنی کلاردشت است. آب و هوای عالی و طبیعت بکر روستا از عوامل جذب گردشگر محسوب می‌شوند.

    روستای کردیچال

    روستای کردیچال (پیام صفایی)

  • علم کوه: یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دیوک کلاردشت، علم کوه در 20 کیلومتری جنوب غربی آن است. این قله که بعد از دماوند مرتفع‌ترین قله ایران به حساب می‌آید، به دلیل قابلیت‌های کوهنوردی و چشم انداز زیبایش به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است.
  • سنگ سماور: سنگ سماور از عجایب علم کوه و کلاردشت به حساب می‌آید. یک سنگ شگفت‌انگیز که به صورت عمودی قرار گرفته است.
  • روستای هریجان: روستایی که سرتاسر آن با علفزارهای سبز و اطراف آن با آبشارهای زیبا پر شده است. بازدید از این روستای دوستداشتنی در کلاردشت را از دست ندهید.
  • مجموعه تفریحی باغ چمن: در کلاردشت علاوه‌بر جاهای دیدنی طبیعی یک مجتمع تفریحی و پذیرایی نیز ساخته‌اند. این مجموعه امکاناتی مانند هتل، رستوران، کافی شاپ، دریاچه ماهیگیری، پارکینگ، دوچرخه‌سواری، اسب سواری و… دارد.
  • روستای سیاه بیشه: یکی دیگر از دیدنی‌های نزدیک به دیوک که ارزش دیدن دارد، روستای سیاه بیشه در جاده چالوس است. چشم‌انداز زیبای این روستا شما را مجبور به ماندن و لذت بردن می‌کند.
  • رودخانه سردآبرود: اگر از آن دسته افرادی هستید که به نشستن و اتراق کنار رودخانه‌ها علاقه دارید، حتما باید از سردآبرود دیدن کنید. این رودخانه با آبی صاف و زلال از کوه‌های تخت سلیمان و علم کوه سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از محله‌های کلاردشت خود را به دریای خزر می‌رساند.
  • تپه باستانی کلار: این تپه از دیدنی‌های تاریخی کلاردشت محسوب می‌شود و طبق گفته‌های باستان شناسان قدمت آن به 800 سال پیش از میلاد برمی‌گردد.

اقامت در سفر به دیوک

برای اقامت در سفر به دیوک دو گزینه پیش رو دارید. گزینه اول چادرزدن در جنگل و کمپینگ است که در این صورت شما باید تجهیزات و همه وسایل مورد نیاز را با خود ببرید و انتظار روبرو شدن با حیواناتی مانند آهو، روباه، سنجاب و… را نیز داشته باشید.

گزینه دوم این است که شما روز را در جنگل‌های زیبای دیوک سپری کنید و برای اقامت به کلاردشت بازگردید. در کلاردشت می‌توانید با توجه به هزینه‌ای که برای اقامت کنار گذاشته‌اید از هتل‌ها یا اقامتگاه‌های این شهرستان استفاده کنید. در کلاردشت انوع هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، سوئیت‌ها و… با امکانات مختلف را می‌توانید اجاره کنید.

با مردابی زیبا در استان مازندران آشنا شدید و اکنون می‌دانید که مرداب دیوک کجاست. توجه داشته باشید که بهتر است برای سفر به مرداب دیوک کلاردشت به صورت گروهی (تور مسافرتی) به این منطقه بروید یا از یک راهنما یا جی‌پی‌اس برای رفت و برگشت خود کمک بگیرید. زیرا شبیه بودن راه‌ها ممکن است شما را دچار سردرگمی کند.در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری از این منطقه و مرداب دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۴۷ از ۵ – ۴ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد