روستای کندوان تبریز: راهنمای سفر به تنها روستای صخره ای قابل سکونت

روستای کندوان تبریز؛ تنها روستای صخره ای قابل سکونت

پیدا کردن مقصدی که هم از نظر طبیعی زیبا باشد و هم جاذبه‌ای بی‌نظیر محسوب شود اگرچه سخت است اما غیرممکن نیست. روستای کندوان تبریز یکی از این مقاصد محسوب می‌شود؛ این روستا که در دل صخره‌ها قرار دارد تنها روستای صخره‌ای قابل سکونت در دنیا محسوب می‌شود. اگر کنجکاو شده‌اید که بیشتر در مورد این روستا بدانید با ما همراه باشید.

گشتی در روستای کندوان تبریز

روستای کندوان در کنار روستای میمند تنها روستای صخره‌ای کشورمان هستند. این روستا که در نزدیکی تبریز قرار گرفته یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی است. کندوان در دامنه سرسبز کوه سلطان داغی قرار گرفته و چشم‌انداز بی‌نظیری دارد.

شگفت‌انگیزترین جاذبه‌ای این روستا که شهرتی جهانی برای آن به ارمغان آورده، خانه‌های صخره‌ای اهالی کندوان است. به این خانه‌ها که در حقیقت اتاق‌هایی سنگی هستند کران گفته می‌شود. تصور کنید در منزلی سکونت داشته باشید که دیوارها و سقف آن دیواره‌های کوه است؛ این کران‌ها به صورت پلکانی قرار گرفته‌اند. منظره خانه‌های صخره‌ای این روستا به حدی که در بدو ورود چشم هم ببینده‌ای را خیره می‌کند.

گفتنی است که تنها 3 روستای صفحره‌ای در جهان وجود دارد و فقط یکی از آن‌ها قابل سکونت است. روستای کندوان تبریز تنها روستای صخره‌ای جهان محسوب می‌شود که قابلیت سکونت دارد. 2 روستای صخره‌ای دیگر روستای کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا است. اکنون که آنقدر خوش‌شانس هستیم که تنها روستای صخره‌ای قابل سکونت جهان در کشور ما قرار دارد، پس بهتر است سری به آن بزنیم.

در حال حاضر بیش از 117 خانوار در بافت سنتی روستا در خانه‌ای کنده شده در صخره سکونت دارند. گشت‌وگذار در میان این خانه‌ها و تماشای آن‌ها چنان لذت‌بخش است که هر ساله گردشگران بسیاری را از دور و نزدیک به این روستا می‌کشاند.

روستای صخره ای کندوان

روستای کندوان (عکس: معین سرابندی)

کندوان چگونه به وجود آمده است؟

روستای کندوان در اثر فعالیت آتشفشان کوه سهند و سایر کوه‌های آنشفشانی منطقه به وجود آمده است. مواد مذاب و گدازه‌هایی که طی هزاران سال از این آتشفشان‌ها بیرون آمده‌اند انباشته شده‌اند.

فرسایش این توده‌ها در اثر باد، باران و… باعث شده تا کران‌هایی که امروزه شاهد آن هستیم به وجود بیایند. البته درحال حاضر بخشی از این کران‌ها از بین رفته‌اند، اما هنوز هم بسیاری از آن‌ها استوار و محکم پابرجا هستند.

تاریخچه روستای صخره ای کندوان

قدمت روستای کندوان حدود 6هزار سال تخمین زده شده است و خانه‌های صخره‌ای این روستا نیز تقریبا 700 سال قدمت دارند. در ابتدا مردم این روستا به حرفه حلیه‌وری مشغول بودند و در حدود 2کیلومتری کندوان سکونت داشتند. اما در قرن هفتم هجری زمانی که مغول‌ها به ایران حمله کردند به این صخره‌ها پناه آوردند تا از شر دشمن در امان بمانند.

سکونت مردم در کندوان باعث شد تا برای سکونت از کران‌های به وجود آمده استفاده کنند. از آن به بعد این سرپناه‌های صخره‌ای منزل ساکنان کندوان شد. زیبایی این خانه به حدی است که نه تنها این روستای صخره‌ای در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته، بلکه شهرت جهانی نیز پیدا کرده است.

تاریخچه روستای کندوان

روستای کندوان (عکس: سهیل مهارت)

روستای کندوان کجاست؟

روستای کندوان در حدود 60 کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز قرار دارد و ارتفاع از آن سطح دریا حدود 2هزار و 200 متر است. این روستا که از توابع اسکو محسوب می‌شود با این شهر حدود 20 کیلومتر فاصله دارد.

برای رسیدن به روستای کندوان ابتدا باید به شهر اسکو بروید. سپس از سمت جنوب این شهر به سوی اسفنجام رهسپار شوید؛ مسیر را حدود 7 کیلومتر ادامه دهید تا به یک دو راهی برسید. مسیر سمت چپ به کندوان می‌رسد.

بهترین زمان سفر به کندوان

این روستا در ارتفاع 2هزار و 220 متری از سطح دریا و در دل کوه قرار گرفته است؛ در نتیجه حدود 6 ماه از سال آب‌وهوای بسیار سردی دارد و حتی گاهی یخبندان را تجربه می‌کند. بنابراین پاییز و زمستان فصول مناسبی برای سفر به این منطقه نیست، زیرا سرمای طاقت‌فرسا لذت سفر را از بین می‌برد.

اما از اواسط بهار تا آخر تابستان هوای این منطقه خنک و برای سفر مناسب است. به‌علاوه در فصول گرم سال با سفر به روستای کندوان می‎توانید از گرمای هوا نیز فرار کنید. بنابراین بهترین زمان سفر به کندوان از اواسط بهار تا آخر تابستان است.

سوغاتی های کندوان

برای اغلب ما سفر بدون خریدن سوغاتی کامل نمی‌شود. خوشبختانه در کندوان تبریز نیز سوغاتی کم نیست؛ بنابراین اگر به فکر خرید سوغاتی هستید نگران نباشید. عسل را می‌توان معروف‌ترین سوغات کندوان دانست.

آب‌وهوای مساعد این منطقه باعث شده تا خشکبار آذربایجان شرقی کیفیت بالای داشته باشد. در مناطق دیگر به سختی می‌توان خشکباری با این کیفیت پیدا کرد؛ بنابراین هنگام تهیه سوغاتی خشکبار را از یاد نبرید.

به‌علاوه بانوان این روستا صنایع دستی زیبایی را برای فروش تهیه می‌کنند. این سوغاتی‌های دستباف می‌توانند یادگاری خوبی از سفرتان به کندوان تبریز باشند.

روستای کندوان

کندوان

اقامت در سفر به کندوان تبریز

امکانات اقامتی خوبی در این روستا فراهم است. هتل لاله کندوان تبریز سومین هتل صخره‌ای در دنیا محسوب می‌شود. اتاق‌های این هتل سنگی هستند و اقامت بی‌نظیری را برای مسافران رقم خواهند زد. علاوه‌بر هتل لاله یک اقامتگاه بومگردی به نام هما کندوان نیز در این روستا فعالیت خود را آغاز کرده که می‌تواند پذیرای میهمانان باشد.

اگر تمایل ندارید در این روستا اقامت داشته باشید، می‌توانید شهر اسکو یا تبریز را برای اقامت انتخاب کنید. با اقامت در تبریز علاوه‌بر روستای کندوان می‌توانید جاهای دیدنی تبریز را نیز ببینید و سفرتان را لذت‌بخش‌تر کنید.

سفر به روستای کندوان تبریز با آب‌وهوایی مطبوع و خانه‌هایی صخره‌ای خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی خواهد بود. کندوان تنها روستای صخره‌ای در جهان است که هنوز زندگی در آن جریان دارد؛ بنابراین سفر به این روستا را از دست ندهید. نظر شما چیست؟ چه اطلاعات دیگری در مورد این روستا دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۷ از ۵ – ۶ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. الهه پاسخ

    پیشنهاد می کنم سفر به این روستا رو حتما حتما در برانامه سفر خود قرار بدین چون اصلا با دیدن خونه ها سنگی و صخره ای اون از سفرتون پشیمون نمی شید.??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد