دریاچه سوها کجاست؟ بهترین فصل سفر تا معرفی دریاچه + عکس

دریاچه سوها اردبیل

تقریبا هیچ فردی را نمی‌توان یافت که به گشت‌وگذار در طبیعت علاقه‌مند نباشد؛ خوشبختانه مقاصد بسیار زیبایی برای طبیعت‌گردی در کشورمان وجود دارد که دریاچه سوها یکی از آن‌هاست. این دریاچه در استان اردبیل و در مجاورت جنگلی زیبا قرار دارد؛ این جنگل آغاز جنگل‌های گیلان محسوب می‌شود. اگر شما هم به فکر بازدید از این دریاچه افتاده‌اید بیایید نگاهی دقیق‌تر به آن و هرآنچه که برای سفر به سوها باید بدانید بیندازیم.

دریاچه سوها در اردبیل را بشناسیم

زیبایی‌ها و جاذبه‌های استان اردبیل به آثار تاریخی محدود نمی‌شود؛ این استان از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار غنی است. دریاچه سوها که در نزدیکی شهرستان نیمن قرار دارد؛ یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل محسوب می‌شود. این دریاچه که به آن سوا نیز گفته می‌شود در حقیقت آبگیر پست سد سوهاست. دریاچه سوا حدود 1/5 کیلومتر طول و نیم کیلومتر عرض دارد.

آب سوا راکد است؛ از این‌رو نمی‌توان در آن شنا کرد. اما نگران نباشید چون علاوه‌بر شنا تفریحات دیگری نیز در اطراف این دریاچه وجود دارد؛ اگر کمی به گشت‌وگذار در اطراف دریاچه بپردازید و خوش‌شانس باشید می‌توانید اسب‌های زیبایی که در این منطقه زندگی می‌کنند را ببینید. به‌علاوه در فصل بهار معمولا اطراف این دریاچه پوشیده از مه است و عطر بابونه به مشام می‌رسد.

یک سمت دریاچه سوا از جنگل‌های بکر پوشیده شده و چشم‌انداز زیبایی دارد. بنابراین اگر از عکاسی لذت می‌برید این مناظر زیبا را از دست ندهید. در سوی دیگر این دریاچه، تپه‌های زیبا و مسیر آبشار لاتون است؛ اگر حال‌وهوای پیاده‌روی دارید سری هم به آبشار لاتون بزنید. این آبشار بلندترین آبشار چهارفصل ایران محسوب می‌شود.

دریاچه سوا

دریاچه سوها (عکس: سلام ملکی)

در کنار این تپه‌ها، اهالی روستای سوها، در آلاچیق‌ها آش دوغ، خوراکی، چای و قلیان و… می‌فروشند. از روستا تا کنار دریاچه حدود ۵ کیلومتر فاصله است که بخشی از این مسیر را باید با ماشین‌های آفرود یا نیستان طی کنید. البته در روستای سوها بعضی از محلی‌ها مسافران را با نیسان به محل دریاچه می‌رسانند.

روستای سوها در محلی قرار دارد که جنگل‌های استان گیلان از آن شروع شده و آب‌وهوای معتدلی نیز دارد. از آنجا که در اطراف این روستا چشمه‌های آب فراوانی وجود دارد به آن سوها گفته می‌شود.

توجه: در اطراف دریاچه موبایل آنتن نمی‌دهد؛ به‌علاوه از آنجا که در این منطقه امکانات رفاهی برای مسافران وجود ندارد باید تجهیزات مورد نیاز را همراه داشته باشید. البته می‌توانید پیش از ترک روستای سوها نیز مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنید. از کمپ زدن در اطراف دریاچه خودداری کنید زیرا در این منطقه حیوانات وحشی نظیر خرس، گرگ، پلنگ، مار و… وجود دارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم بعد از تاریک شدن هوا در این منطقه نمانید.

دریاچه سوها

دریاچه سوا (عکس: جعفر)

دریاچه سوها کجاست؟

دریاچه سوها یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است که در شهر نمین قرار دارد. فاصله این دریاچه که سرآغاز جنگل‌های گیلان محسوب می‌شود تا روستای سوها 5 و تا اردبیل حدود 32 کیلومتر است.

مسیر دسترسی به دریاچه سوا

برای دسترسی به دریاچه باید مسیر اردبیل را درپیش بگیرید؛ سپس از اردبیل به سمت بریس بروید. در این مسیر تابلوهایی را مشاهده خواهید کرد که شما را به سمت روستای سوها واقع در شهرستان نیمن هدایت می‌کند.

پس از عبور از روستا باید مسیری تقریبا 4 کیلومتری را طی کنید تا به دریاچه سوها برسید. این مسیر را می‌توانید با اتومبیل یا پیاده طی کنید؛ اگر از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار هستید توصیه می‌کنیم از روستای سوها تا دریاچه پیاده‌روی کنید و از طبیعت این مسیر لذت ببرید.

بهترین فصل سفر به دریاچه سوا

بهترین فصل برای سفر به این منطقه بهار و تابستان است. در فصل بهار و ماه‌های تیر و مرداد گل‌های بابونه‌ای که در دشت کنار دریاچه رشد می‌کنند، زیبایی این منطقه را چند برابر خواهند کرد. اگر قصد دارید گشت‌وگذاری در جنگل‌های اطراف این دریاچه بزنید حتما همراه راهنما باشید تا خطری شما را تهدید نکند.

دریاچه سوها

دریاچه سوها اردبیل (عکس: کوروش)

اقامت در سفر به دریاچه سوا

هتل احسانی در نیمن نزدیک‌ترین هتل به دریاچه سوا محسوب می‌شود. نیمن فاصله چندانی با دریاچه ندارد و به آسانی می‌توانید روزها به این دریاچه بروید و از جاذبه‌های اطراف آن نیز دیدن کنید.

البته در صورت تمایل می‌توانید در هتل‌های اردبیل نیز اقامت داشته باشید. همانطور که می‌دانید اردبیل شهر بسیار زیبایی است که آثار تاریخی کم‌نظیری دارد. بنابراین با اقامت در اردبیل نه تنها از دریاچه سوا بازدید خواهید کرد؛ بلکه می‌توانید در تبریز نیز گشتی بزنید و این شهر را از نزدیک ببینید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه سوا

اکنون که قصد دارید سری به دریاچه سوا بزنید؛ بهتر است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا به جاذبه‌های نزدیک به این دریاچه نیز سری بزنید. معروف‌‌ترین جاهای دیدنی اطراف دریاچه سوها عبارتند از:

1. آبشار لاتون

آبشار زیبای لاتون از دامنه شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و تقریبا 105 متر ارتفاع دارد. فاصله سوها تا لاتون تقریبا 16 کیلومتر است و برای طی کردن آن نمی‌توان از وسیله نقلیه استفاده کرد. این پیاده‎‌روی 16 کیلومتری بدون تورلیدر یا راهنما ممکن است خطرناک باشد.

پس از آنکه به روستای کوته کومه رسیدید باید 6 کیلومتر دیگر نیز پیاده‌روی کنید تا به آبشار لاتون برسید. این آبشار بلندترین آبشار چهارفصل کشورمان محسوب می‌شود و تماشای آن در هر فصلی مسحور کننده است

2. جنگل های فندقلو

اگر راهی ریاچه سوها شدید، بازدید از جنگل بسیار زیبای فندقلو در 10 کیلومتری شهر نیمن را از دست ندهید. این جنگل که 16 هزار کیلومتر وسعت دارد پوشیده از درختان فندق است و به همین علت نام جنگل فندقلو را برای آن انتخاب کرده‌اند. در این جنگل علاوه بر درختان فندق درختان دیگری از جمله سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی نیز رشد کرده‌اند که در کنار یکدیگر منظره‌ای بی‌نظیر را به وجود آورده‌اند.

لازم به ذکر است که حیوانات وحشی نظیر گرگ، گراز و خرس (تعداد اندکی خرس در این منطقه باقی‌مانده) در این جنگل زندگی می‌کنند. بنابراین به منظور راهپیمایی در این جنگل حتما از یک راهنما کمک بگیرید.

اگرچه دریاچه سوها دریاچه‌ای طبیعی نیست، اما موقعیت مکانی آن باعث شده تا محیطی ایده‌آل برای گردشگران به ویژه طبیعت‌گردان محسوب شود. همانطور که مطالعه کردید علاوه‎‌بر دریاچه سوا جاذبه‌های دیگر بسیاری در این منطقه وجود دارد که سفرتان را لذت‌بخش‌تر کند. در سفر به اردبیل در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری حتما از غذاهای محلی اردبیل نیز امتحان کنید. نظر شما در مورد این دریاچه چیست؟ چه اطلاعات دیگری از آن دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۷ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد