سفری به جنگل دالخانی، دالان بهشت رامسر

جنگل دالخانی

اگر عاشق طبیعت هستید و سفر به مناطق بکر و رویایی حالتان را خوب می‌کند در اولین فرصت سری به جنگل رویایی دالخانی در رامسر بزنید. جنگلی که آرامش و سکوت، درختان سر به فلک کشیده و هوای مه آلود، آن را به دالان بهشت معروف کرده است. با ما همراه شوید تا به شما بگوییم جنگل دالخانی کجاست و چگونه می‌توانید از سفر به مهمترین جاذبه گردشگری رامسر لذت ببرید.

گشتی در جنگل دالخانی بزنیم

جنگل دالیخانی یا دالخانی منطقه‌ای بکر و فوق‌العاده زیباست که با درختان بلند و هوای رویایی و مه‌آلود به شما آرامشی توام با هیجان می‌دهد. در هر زمانی از سال آب و هوای آن دلپذیر بوده و حتی در تابستان نیز هوای گرم و شرجی ندارد.

رانندگی در جاده‌ای را تصور کنید که اطراف آن درخت‌های سر به فلک کشیده قرار دارند و هوای مه آلود حس و حالی سحرآمیز به آن داده است. در کنار جاده رستوران، آلاچیق و کلبه‎های چوبی وجود دارد که می‌توانید در آنها استراحت کرده، چای بنوشید، غذا بخورید یا عسل و میوه‌های جنگلی بخرید.

برای جنگل پیمایی اتومبیل خود را در روستای گالش که در جاده جنت رودبار قرار دارد پارک کرده و از کنار رودخانه به دالان بهشت بروید و از قدم زدن در سایه درختان بلوط، فندق، ولیک، ازگیل، زرشک و… لذت ببرید. با حرکت در کنار رودخانه به سمت بالا و غرب جنگل، دوباره وارد جاده جنت آباد خواهید شد و با ماشین‌های گذری می‌توانید به روستای گالش برگردید.

جنگل دالیخانی

دالخانی

جاذبه های جنگل دالخانی

از زیباترین جاهای دیدنی جنگل دالخانی می‌توان اشاره کرد به:

  1. روستای گرسماسر: با گذشتن از جاده جنگلی به روستای گرسماسر می‌رسید که هوایی مطبوع، چشمه‌هایی با آب خنک، کوهای بلند و دشت‌های وسیع از ویژگی‌های آن است. این روستا در ارتفاع بالایی واقع شده و چشم‌اندازی زیبا از طبیعت شمال و شهرهای تنکابن و رامسر دارد.
  2. جنت رودبار: دشت‌های گل‌گاوزبان در جنت رودبار شهر رامسر بسیار مشهور هستند و شما با گذار از جنگل رویایی دالخانی به این روستای کوهستانی زیبا با چشم اندازی فوق‌العاده می‌رسید. دشت‌های گل‌گاوزبان در کنار آبشارهای متعدد و هوای مه آلود از ویژگی‌های این منطقه است.
  3. سد میجران: در ابتدای جاده جنگلی دالیخانی یک سه راهی وجود دارد به نام سه راهی شستا که مسیر سمت راست آن شما را به سد زیبای میجران می‌برد. قابل ذکر است که مسیر رسیدن به سد کمی دشوار است اما این سختی ارزش رسیدن به منطقه‎‌ای بکر و دیدن دریاچه‌ای در قلب جنگل را دارد.
  4. قلعه مارکوه: قلعه مارکوه جاذبه‌ای تاریخی است که در منطقه جنگل دالخانی قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از پله‌های زیادی بالا بروید؛ با این حال فرصت دیدن این قلعه سنگی را از دست ندهید.
  5. پیچ هفت شهید: در قسمتی از این جنگل یادبودی از هفت شهید گرانقدر ساخته شده است که ادای احترام به این شهدا حال معنوی به سفرتان می‌دهد.
جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل دالیخانی (عکس: محمدرضا دین‌محمدی)

جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل شگفت‌انگیز دالخانی، جنگلی نیمه کوهستانی در شمال کشور و در جوار کوه‌های البرز است. این جاذبه جذاب در ارتفاع 800 متری از سطح دریا و با مساحتی بالغ بر 600 هزار متر مربع در استان مازندران، 30 کیلومتری جنوب شرق شهرستان رامسر و در مسیر جاده رامسر تنکابن واقع شده است. جاده جنگلی دالخانی از جاده کتالم- هریس یا میرزاکوچک خان شروع و در روستای گرسماسر و نواحی ییلاقی جنت رودبار تمام می‌شود.

مسیر دسترسی به جنگل دالخانی

برای رفتن به جنگل رویایی دالخانی که یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال است ابتدا باید از طریق سفر هوایی، زمینی یا ریلی خود را به رامسر برسانید. اگر از اتومبیل شخصی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از رامسر برای جنگل دالیخانی تاکسی بگیرید.

اگر ماشین شخصی دارید باید از رامسر وارد جاده تنکابن شده و حدود هفت کیلومتر برانید تا به سه راهی جنت آباد برسید. سه راهی را به سمت راست بپیچید، بعد از 23 کیلومتر به دالخانی خواهید رسید. تمام جاده آسفالت و البته سربالایی است. شایان ذکر است که موقع ورود به این جاده باید مبلغی پرداخت کنید که صرف نظافت این منطقه می‌شود.

جنگل دالخانی کجاست؟

دالان بهشت رامسر (عکس: ذبیح جوانبخت)

بهترین فصل سفر به جنگل دالخانی

جنگل جادویی دالخانی از جمله جاذبه‌های گردشگری است که سفر به آن در هر فصلی از سال جذابیت خودش را دارد و در همه فصول سال زیباست. از آنجا که آب و هوای خنکی دارد، شاید بهترین فصل برای سفر به جنگل دالخانی بهار و تابستان باشد.

بهترین فصل سفر به دالخانی

جنگل دالیخانی (عکس: مهدی شوربی)

اما اگر عاشق پاییز باشید سفر به دالان بهشت در خزان را از دست ندهید. می‌توانید زیباترین تصاویر از پاییز را در این منطقه با دوربین خود ثبت کنید. سفر در زمستان نیز جذابیت خاص خودش را دارد، مخصوصا اگر به دنبال سکوت و آرامشی سحرآمیز باشید.

نکته: توجه داشته باشید که هنگام سفر در پاییز و زمستان کفش و لباس مناسب و دیگر وسایل مانند فلاسک چای و قهوه را همراه خود ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک به دالخانی

هنگام سفر برای گشت و گذار در جنگل دالخانی می‌توانید در آن حوالی از دیگر جاهای دیدنی رامسر دیدن کنید. برخی از این مکان‌های گردشگری عبارتند از:

  • جنگل‌های دوهزار و سه هزار در فاصله 40 کیلومتری دالخانی
  • تله کابین رامسر با 36 کیلومتر فاصله از دالخانی در کیلومتر 5 غرب رامسر
  • کاخ‌موزه رامسر با فاصله 28 کیلومتری از جنگل دالخانی
  • پارک جنگلی صفارود با 29 کیلومتر فاصله از دالخانی
  • آبگرم‌های رامسر

اقامت در سفر به دالخانی

برای اقامت در دالخانی یا نزدیکی آن گزینه‌های متعددی وجود دارد. اگر ترجیح می‌دهید شب را در هتل بخوابید، باید بعد از گشت و گذار در جنگل به رامسر رفته و در هتل‌های رامسر اقامت کنید یا اینکه به سمت تنکابن رفته و مهمان یکی از هتل‌های تنکابن شوید.

گزینه دیگر اجاره ویلا در جنگل دالخانی است. شما می‌توانید در روستاهای گرسماسر و جنت آباد خانه یا ویلا اجاره کنید. در جنگل و در کنار سد میجران کلبه‌های چوبی نیز برای اجاره به گردشگران وجود دارد.

اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه‌های روستایی نیز مهیا شده است که آماده پذیرایی از مهمانان هستند و می‌توانید حتی پیش از رفتن آن‌ها را آنلاین رزرو کنید. برخی از این اقامتگاه‌ها که غذاهای محلی نیز سرو می‌کنند، عبارتند از:

  • اقامتگاه بوم گردی ماه تی‌تی واقع در جنت رودبار
  • اقامتگاه بوم گردی خانه آرزوها در جنت رودبار
  • اقامتگاه بوم گردی ننه کلثوم در جنت رودبار

اقامتگاه بوم گردی لیا دالخانی در جاده هریس، دهستان دالخانی قرار دارد که با اقامت در آن ممکن است پدیده دریای ابر را نیز ببینید، چرا که در ارتفاع بالا و در کنار یک دره جنگلی واقع شده است.

نکته: به خاطر وجود حشرات و حیواناتی مانند شغال، چادر زدن و کمپینگ در جنگل دالخانی روش مناسبی برای اقامت در این منطقه نیست.

بهتر است هنگام گشت زدن و پیاده‌روی در این جنگل رویایی حتما از یک راهنما کمک گرفته و تنها به جنگل نروید. همچنین تجیهزات لازم مانند کفش عاجدار، آب، لباس گرم و … به همراه داشته باشید.

پیاده‌روی در دالان بهشت، عکس برداری از مناظر بکر و جنگلی بدون زباله، هوای مه آلود، فاصله کوتاه جنگل تا دریا و… جذابیت‌هایی هستند که شما را برای گشت و گذار در این دالان بهشتی ترغیب می‌‌کنند. شما نیز اگر اطلاعات دیگری از این جنگل دارید، لطفا آن را در ایرانگرد با ما و دیگر مشتاقان بازدید از دالان بهشت در میان بگذارید.

امتیاز ۴.۸۶ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. مهدیس پاسخ

    من از رفتن به جنگل لذت می‌برم و سعی می‌کنم، هر وقت به شمال میرم، دیدن جنگل را فراموش نکنم. اما یکی از جنگل‌هایی که خیلی دوست داشتم و پیشنهاد میدم به دیدنش برید، جنگل دالخانی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد