کلوت شهداد کرمان کجاست؟ گرمترین نقطه جهان

کلوت شهداد

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که گرمترین نقطه دنیا کجاست؟ آیا باور می‌کنید که گرمترین نقطه دنیا در استان کرمان ایران واقع شده است؟ در شرق کوه‌های کرمان و حاشیه غربی دشت لوت منطقه‌ای خشک به نام کویر شهداد وجود دارد که مطابق با پژوهش‌های پروفسور پرویز کردوانی، بیابان شناس و استاد دانشگاه تهران گرم‌ترین نقطه کره‌ زمین معرفی می‌شود. به جرات می‌توان گفت این کویر همراه با کلوت‌هایش یکی از زیباترین مناطق کویری ایران است. اگر برای بازدید از جاهای دیدنی کرمان به این شهر سفر می‌کنید، حتما از کویر شهداد کرمان و کلوت شهداد دیدن کنید. اکنون اگر می‌خواهید بدانید کویر شهداد کجاست با ما در ادامه همراه شوید.

با کلوت شهداد آشنا شویم

به برجستگی‌های طبیعی به وجود آمده در بیابان‌ها و کویر‌ها، کلوت (یا یاردانگ) می‌گویند. این برجستگی‌ها قله‌ای مسطح و صاف دارند و قسمتی از سر آن‌ها که رو به باد است پر شیب و طرف دیگر آن‌ها شیب کمتری دارد.

برخی معتقدند که هنوز دلیل علمی مشخصی برای به وجود آمدن این کلوت‌ها وجود ندارد، ولی بعضی دیگر می‌گویند کلوت‌های بزرگ از فرسایش ناشی از آب و باد و کلوت‌های کوچک از فرسایش باد حاصل می‌شوند.

واژه کلوت از دو بخش کل و لوت به معنی شهر لوت ساخته شده است. در ایران کلوت‌های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از زیباترین و بزرگترین آن‌ها در کویر شهداد استان کرمان و دشت لوت واقع شده است.

شهداد کرمان

کویر شهداد (عکس: احمد رونقی)

کلوت شهداد کرمان در کویر شهداد قرار دارد و با مساحت ۱۱ هزار کیلومتر به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار تبدیل شده است؛ به طوری که چشم انداز زیبای این جاذبه‌های طبیعی هر سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. اگر به دنبال گذراندن یک روز در سکوت و آرامش مطلق هستید حتما به این منطقه سر بزنید. در این منطقه علاوه بر لذت عکاسی از کلوت‌های شگفت انگیز می‌توانید تفریحاتی مانند سافاری، شترسواری و کویرنوردی را نیز تجربه کنید.

جالب است بدانید این منطقه از نظر تاریخی نیز بسیار اهمیت بسیاری دارد و آثار ارزشمند زیادی مانند سفال، مجسمه، زیور آلات و… در این منطقه یافت شده که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به درفش شهداد است.

کلوت شهداد

شهداد (عکس: مصطفی دارایی)

تفریحات کویر شهداد

علاوه‌بر زیبایی کلوت و کویر شهداد می‌توانید تفریحات هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی را در این منطقه تجربه کنید. این تفریحات عبارتند از:

  1. سافاری: اگر به ماجرا جویی و هیجان علاقه دارید حتما سافاری شهداد را تجربه کنید.
  2. شترسواری: یکی دیگر از تفریحات کلوت شترسواری میان دشت و زیر نورخورشید است. شتر سواری در کویر می‌تواند یادی از زندگی گذشتگان را در ذهن‌ها زنده کند.
  3. موتور‌های چهار چرخ: AVT یا موتور‌های چهارچرخ از تفریحات مورد علاقه عاشقان هیجان است.
  4. عکاسی: اگر به آرامش علاقه دارید و اهل تفریحات با هیجان زیاد نیستید می‌توانید با قدم زدن در کویر و تماشای طلوع و غروب، عکس‌های بی نظیری را به یادگار بگیرید.
  5. تماشای ستاره‌ها: اگر به این کویر سفر کردید حتما در پایان شب جشن ستاره‌ها در آسمان را تماشا کنید. چنین آسمانی با این تعداد ستاره را فقط در دل کویر می‌توانید ببینید.‌

کلوت کویر شهداد کجاست؟

شهداد یکی از بخش‌های شهر کرمان از استان کرمان است که در ۸۷ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمان قرار دارد. این منطقه از سمت جنوب غرب به کوهستان‌ها و مناطق سردسیر سیرچ و از سمت شمال شرق به کلوت‌های مشهور شهداد محدود می‌شود.

به عبارتی دیگر این کویر در غرب کویر لوت و در ارتفاع ۴۳۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. کلوت‌های معروف در مساحتی حدود ۱۱ هزار کیلومتر مربع در این کویر ایجاد شده‌اند.

مسیر دسترسی به کویر شهداد

در سال‌های اخیر امکانات رفاهی و دسترسی به این منطقه بهبود یافته است و گردشگران می‌توانند به راحتی به این منطقه سفر کنند. برای رسیدن به کویر و بازدید از کلوت‌ها ابتدا باید راهی جاده کرمان – بم شوید تا به شهرستان نهبندان برسید. پس از آن در طول مسیر تابلو کلوت شهداد کرمان را خواهید دید.

در مسیری دیگر می‌توانید پس از رسیدن به کرمان یک مسیر ۱۰۰ کیلومتری تا شهداد را طی کنید و از شهداد ۴۰ کیلومتر بروید تا به سرزمین کلوت‌ها برسید.

کلوت شهداد

کلوت شهداد (عکس: احمد)

بهترین فصل سفر به کلوت شهداد

برای سفر به مناطق کویری به خاطر داشتن آب و هوای گرم و خشک، فصل‌های سرد و به ویژه پاییز بهترین زمان است. فصل بهار هم برای سفر به شهداد می‌تواند مناسب باشد؛ اما در تابستان به خاطر گرمای طاقت فرسا سفر به این منطقه توصیه نمی‌شود. خوب است بدانید در تابستان حتی در سایه‌های کلوت‌ها دمای هوا به بیش از ۶۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

در اینجا این نکته نیز قابل ذکر است که کلوت‌های شهداد کرمان به سه بخش سبز، نارنجی و قرمز به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

  • منطقه سبز: این منطقه برای عموم آزاد است و نیازی به مجوز ورود ندارد. منطقه سبز در حدود ۲ کیلومتر از مسیر شهداد به نهبندان امتداد دارد.
  • منطقه نارنجی و قرمز: بعد از منطقه سبز منطقه ممنوعه نارنجی و قرمز وجود دارد. ورود به این منطقه بدون هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه و بدون راهنما ممنوع است. زیرا به دلیل تشخیص بسیار سخت راه‌ها از یکدیگر احتمال گم شدن در این منطقه زیاد است.
کلوت شهداد

کویر کلوت (عکس: کورش نوزدتهرانی)

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به کلوت کویر شهداد

در اطراف شهداد امکانات تفریحی و گردشگری متنوعی وجود دارد که بازدید از آنها می‌تواند سفر شما را خاطره‌انگیزتر کند. برخی از این جاهای دیدنی به شرح است:

  1. باغ شازده ماهان: در فاصله‌ کمی از شهداد در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان شهر خوش آب و هوای ماهان واقع شده است. در زمان قاجار به دستور شاه قاجار یک باغ با صفا در این شهر ساختند و نام آن را شازده ماهان گذاشتند. درآن زمان این باغ محل سکونت و برگزاری مراسمات بود و امروزه به ثبت جهانی رسیده است. عمارت‌ها و درختان سر به فلک کشیده، حوض و فواره، حمام سنتی و … از دیدنی‌های این باغ زیبا و با صفا است.

    جاهای دیدنی کرمان

    باغ شازده ماهان (عکس: نادر)

  2. آستانه شاه نعمت الله: در شهر ماهان یک بنای خشتی با گنبد‌ها و مناره‌های فیروزه‌ای دیده می‌شود. این بنا مربوط به دوره تیموریان و معماری آن از شاهکار‌های معماری ۶ قرن اخیر است. آستانه شاه نعمت الله نیز در سال ۱۳۱۰ در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

    آستانه شاه نعمت الله

    آستانه شاه نعمت الله (عکس: احسان رجبی)

  3. گندم بریان: در ۲۰ کیلومتری شهداد منطقه گندم بریان را خواهید دید. سطح این منطقه سراسر سیاهی و از گدازه‌های آتشفشانی پوشیده شده است.
  4. قلعه شفیع آباد: قلعه شفیع آباد در روستای شفیع آباد از زمان قاجار به یادگار مانده و در گذشته یک کاروانسرای زیبا بوده است. برج‌ها و تزئینات روی این بنا توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

    قلعه شفیع آباد

    قلعه شفیع آباد (عکس: سعید مویدی)

  5. دریاچه کلوت کویر شهداد: سیلابی که در سال ۱۳۹۸ ایران را فرا گرفت منجر به تخریب مسیر شهداد به نهبندان و تشکیل یک دریاچه در دل کویر شد. تماشای دریاچه‌ای در دل کویر از عجایب و بسیار دیدنی است.
  6. آب انبار حاج محمد تقی: یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجار آب انبار حاج محمد تقی است. این آب انبار در شهر شهداد (در نزدیکی کرمان)، میدان امام حسین، کوچه سر میدان واقع شده و به ثبت ملی رسیده است.
  7. قلعه رموک: این قلعه مربوط به قرن‌های اول تاریخ پس از اسلام است. قلعه رموک در شهداد کرمان واقع شده و از آثار ملی ثبت شده ایران است.

قلعه کهنه، قلعه چغوکی، قلعه بهرام، گورستان‌های باستانی، کارگاه فلز کاری باستانی، آسیاب آبی، باغ شهرداری، باغ کشاورزی و امام زاده زید از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهداد هستند.

دریاچه کلوت کویر شهداد

دریاچه کلوت کویر شهداد (عکس: حمیدرضا شریعتی)

اقامت در سفر به کویر شهداد کرمان

در سفر به این منطقه اصلا نگران اقامت خود نباشید. با زیاد شدن مسافران و گردشگران به این منطقه، امکانات رفاهی و خدماتی آنجا روز به روز روبه بهتر شدن است. در حوالی کلوت شهداد کمپ‌هایی ایجاد کرده‌اند تا مسافران بتوانند حداقل یک شب را در آنجا اقامت داشته باشند. این کمپ‌ها به صورت شمالی جنوبی و در بین کلوت‌ها ایجاد شده‌اند و امکاناتی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق، نگهبان و … نیز در اطراف آن‌ها ساخته شده است.

اقامت در کویر کلوت شهداد

کویر کلوت (عکس: علیرضا ترکمه)

اما اگر می‌خواهید شب را در هتل سپری کنید باید به کرمان برگردید و از هتل‌ها و اقامتگاه‌های آنجا استفاده کنید. هتل های کرمان از تنوع خوبی در امکانات برخوردار هستند و می‌توانید بسته به سلیقه خود یکی را انتخاب کنید.

با کویر و کلوت‌ شهداد کرمان آشنا شدید. علاوه‌بر جاذبه‌های دیدنی، سوغات و صنایع دستی کرمان نیز معروف هستند که سوغات کرمان محدود به خوراکی و شیرینی نمی‌شود بلکه صنایع دستی زیبایی شامل فرش، گلیم، جاجیم و … دارد. پیشنهاد ما به شما این است که با تور کویر سفر خود را انجام دهید. جالب است بدانید کلوت‌های شهداد از سمت مجله نشنال جئوگرافیک به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی دنیا برگزیده شده است. اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد این منطقه و دیدنی‌های آن دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۹ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. مرتضی پاسخ

    همیشه از استان کرمان و کلوت شهداد تعریف زیادی شنیده بودم، اما برای رفتن به‌اون‌جا هیچ‌وقت برنامه‌ریزی نکرده بودم تا این‌که با جمعی از دوستان با تور کویر گردی تصمیم گرفتیم، به‌این کویر زیبا سری بزنیم و از جاهای دیدنی این کویر لذت ببریم.

  2. مریم نصر پاسخ

    چقدر جالب با این‌که من اهل کویرگردی هستم و کویر گردی رو دوست دارم اسم این کویر را نشنیده بودم، خوش‌حال میشم از دیدنی‌های این کویر بیشتر مطلب بزارید تا منم تصمیم بگیرم به کلوت شهداد سفر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد