باغ موزه سینما ایران؛ نگاهی به 12 بخش مختلف موزه + معرفی تاریخچه

موزه سینما باغ فردوس

هنرهای نمایشی شامل تئاتر و سینما بازتابی از فرهنگ جوامع در دوره‌های مختلف هستند. در چند دهه اخیر هنر هفتم کشورمان جایگاه خوبی را در جهان به دست آورده است؛ برای قدردانی از آن‌ها و حفظ دستاوردهای سینمای کشورمان باغ موزه سینما آغاز به کار کرد. اگر به هنرهای نمایشی علاقه دارید و می‌خواهید سیرتحول هنرهفتم را ببینید، حتما سری به باغ موزه سینما بزنید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این موزه و گنجینه‌های آن بیندازیم.

تاریخچه موزه سینما و باغ فردوس

محله باغ فردوس در خیابان ولی‌عصر قرار دارد. در این محله محوطه‌ای تماشایی و جذاب را خواهید دید که به آن باغ فردوس می‌گویند. این باغ 20 هزار مترمربعی دارای 2 عمارت شمالی و جنوبی است. عمارت شمالی تخریب شده و امروزه چیزی از آن باقی‌نمانده است.

در سال 1264 هجری شمسی به دستور محمد شاه قاجار ساخت این عمارت آغاز شد؛ اما با فوت محمد شاه ساخت عمارت متوقف گردید. پس از به روی کار آمدن ناصرالدین شاه بار دیگر ساخت عمارت از سر گرفته شد؛ ناصرالدین شاه این باغ را به عنوان هدیه جشن ازدواج، به دخترش اهدا کرد. در دوران حکومت پهلوی جشن‌های هنری، فستیوا‌ل‌های فرهنگی و جشن‌های ملی در این باغ برگزار می‌شد.

موزه سینمای ایران با هدف جمع آوری، نگه‌داری و  نمایش میراث ارزشمند سینمای ایران در شهریور سال ۱۳۷۳ زیرنظر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز کرد. در این راه هنرمندانی از جمله عزت الله انتظامی، عباس کیارستمی و… تلاش‌های بسیاری را انجام دادند. در سال 1377 موزه سینما ایران در ساختمانی واقع در خیابان لاله‌زار افتتاح شد؛ اما در سال 1381 به دستور سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، موزه سینما به عمارت باغ فردوس تهران منتقل شد.

باغ موزه سینما

موزه سینما باغ فردوس (عکس: مهدی صالح)

بخش های مختلف موزه باغ فردوس

عمارت باغ فردوس که موزه سینما در آن قرار دارد، شامل چند بخش مختلف می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

  1. تالار آغازگران: در این تالار همان‌طور که از نامش مشخص است، اولین تجهیزات سینمای ایران را خواهید دید. هم‌چنین تصویرهایی از اولین فیلم‌سازان ایرانی در تاریخ سینما را خواهید دید.
  2. تالار صدا و دوبله موزه سینما: این تالار شامل ابزار و تجهیزات قدیمی می‌شود که مربوط به هنر و صنعت دوبلاژ و صدابرداری ایران هستند. ابزارهای صدابرداری قدیمی که توسط علی کسمایی، پدر دوبله ایران، استفاده شده بودند را می‌توانید در این بخش ببینید. به‌علاوه بعضی از شاهکارهای دوبله کشورمان در این بخش نمایش داده می‌شوند.
  3. تالار معاصران: در این تالار بیش از 700 عکس پرتره از برجسته‌ترین سینماگران ایران از جمله بازیگران، کارگردانان، آهنگسازان، صدابرداران و … قرار دارد. هم‌چنین در این بخش تعدادی از طراحی‌های صحنه و لباس  حرفه‌ای در معرض دد بازدیدکنندگان قرار گرفته است. از جمله قسمت‌های ویژه و دیدنی این تالار غرفه‌های اختصاصی عزت الله انتظامی، ساموئل خاچیکیان، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و چندین بازیگر مشهور دیگر کشورمان است.
  4. تالار جوایز بین‌المللی باغ فردوس: این تالار شامل برترین و با ارزش‌ترین جوایز تاریخ سینما ایران است، که از معتبرترین جشنواره‌های جهانی فیلم و سینما  از جمله کن، برلین، ونیز و … دریافت شده‌اند و برای عموم به نمایش درآمده است. نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران نیز جمع‌آوری ور در این بخش به نمایش گذاشته شده‌اند. در بخش دیگری از این تالار پوستر فیلم‌های ایرانی که در جشنواره‌های بین‌المللی کاندید دریافت جایزه شده‌اند را می‌توانید ببینید.
  5. تالار تماشاخانه موزه سینما: در این قمست یادگارهایی از دهه‌های 30 و 40 سینمای ایران و پوسترهایی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده‌اند.
  6. تالار علی حاتمی: از بخش تماشاخانه می‌توانید وارد اصلی‌ترین بخش عمارت فردوس یا همان شاه‌نشین شوید. تالار علی حاتمی در این بخش از موزه سینما ایران قرار دارد؛ حاتمی یکی از تاثیرگذارترین افراد در سینمای ایران است. با ورود به این تالار مجسمه علی حاتمی و عزت‌الله انتظامی را پشت میز در حال تدوین می‌بینید. علاوه‌براین، یادبودهایی از علی حاتمی نیز در این تالار نگه‌داری می‌شود.
  7. تالار نام آوران سینمای ایران: در این بخش از موزه سینما تصاویری از برجسته‌ترین و مشهورترین هنرمندان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی و … نمایش داده شده‌اند.
  8. تالار خانه فرهاد: در این قسمت از موزه، تعدادی از وسایل شخصی، کتاب‌ها و سازهای فرهاد مهراد، خواننده صاحب سبک و موسیقی‌دان بامعلومات دوره معاصر به معرض نمایش درآمده است. در این تالار آهنگ‌های او نیز پخش می‌شود و فضایی دلپذیر را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است. پوران گلفام ،همسر فرهاد مهراد، به درخواست طرفداران این خواننده وسایل او را به باغ موزه سینما ایران سپرد.
  9. نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان: تصاویری مربوط به عوامل و بازیگران فعال در سینمای کودک را در این تالار خواهید ید. این تصاویر شما را به دوران کودکی‌تان خواهد بود.
  10. نمایشگاه سینمای دفاع مقدس: تصاویری از فیلم‌ها، بازیگران، کارگردانان و دست‌اندرکاران فیلم‌های حوزه دفاع مقدس در این بخش قرار دارند.
  11. تماشاخانه: در این بخش از موزه تلاش شده تا محیط سینما در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ کشور شبیه‌سازی شود. تماشای اولین تصاویر سینمای ایران از روی صندلی‌های چوبی سینما مایاک و قرار گرفتن در این فضایی قدیمی تجربه‌ای بی‌نظیر را برای‌تان رقم خواهد زد.
  12. سالن‌های سینما باغ فردوس: مجموعه بزرگ و دیدنی باغ موزه سینما یا موزه سینما دارای 3 سالن برای اکران فیلم است. در این سالن‌های نمایش با نام‌های سالن فردوس، سالن سینماتوگراف و سالن تمدن اغلب فیلم‌های جدید سینمای ایران اکران می‌شود.
موزه سینما باغ فردوس

کشتی چوبی فیلم رستاخیز

دیگر بخش‌های موزه سینما باغ فردوس عبارتند از:

  • گنجینه فیلمساز بزرگ ایرانی، ساموئل خاچیکیان
  • کشتی چوبی دست‌ساز مربوط به فیلم رستاخیز
  • یوزپلنگ نقره‌ای ترانه علیدوستی
  • ماکت فیلم «مسافران» بهرام بیضایی
  • دستگاه ذغالی نمایش فیلم
  • دستگاه چاپ نیمه اتوماتیک، اختراعی که به نام مهندس ایرانی (مهندس محسن بدیع) ثبت نشده است
  • غرفه عباس کیارستمی که شامل گذرنامه و جوایز دریافتی و هدیه‌هایی است که از فیلم‌سازان بزرگ سینمای جهان دریافت کرده است

در محوطه باغ فردوس مجسمه ابوعلی حسن بن حسن بن هیثم ملقب به ابن هیثم قرار دارد. ابن هیثم دانشمند بزرگ ایرانی است که تحقیقات بسیاری را در رابطه با نور  بینایی انجام داد؛ این تحقیقات راهنمایی برای بسیاری از دانشمندان بزرگ اروپایی مانند چون داوینچی شد.

موزه سینما باغ فردوس

باغ موزه سینما (عکس: سعید دست‌آموز)

فروشگاه و امکانات رفاهی باغ موزه سینما

در کنار بازدید از این باغ موزه می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع‌دستی داخل مجموعه و کتاب‌فروشی نیز بازدید و خرید کنید. همچنین می‌توانید در کافه رستوران ویونا که حال‌وهوایی سینمایی دارد با دوستان خود گپ بزنید.

علاوه‌بر کافه ویونا، کافه سینما نیز در قسمت غربی عمارت در بالای بنای سالن سینماتوگراف آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است. این کافه 2 محوطه باز (محوطه پالت و تراس آفتاب-مهتاب) و یک سالن بسته دارد.

آدرس موزه سینما و مسیر دسترسی

باغ تاریخی فردوس در خیابان ولیعصر تهران، نرسیده به میدان تجریش در کوچه بخشایش قرار دارد. باغ موزه سینما در باغ زیبای فردوس قرار گرفته است. برای بازدید از این موزه می‌توانید از مترو تجریش، تاکسی و بی‌آرتی‌های تجریش-راه‌آهن استفاده کنید. اگر علاقه‌مند به پیاده‌روی باشید، می‌توانید با حدود 15 دقیقه پیاده‌روی از سمت میدان تجریش به موزه سینما برسید.

برای بازدید از این موزه می‌توانید در تام ایام هفه به جز تعطیلات از ۹ صبح تا ۵ عصر به باغ فردوس بروید. روزهای جمعه و ایام تعطیل این موزه از ۲ بعدازظهر تا ۵ عصر پذیرای بازدیدکنندگان است. برای اطلاعات بیشتر از ساعات کاری این موزه می‌توانید با شماره 9-22705005-021 تماس بگیرید.

 

اکنون که می‌دانید در باغ موزه سینما چه شگفتی‌هایی انتظار شما را می‌کشند؛ در سفر بعدی خود به پایتخت حتما سری هم به این موزه بزنید. نظر شما در مورد این موزه چیست؟ فکر می‌کنید کدام یک از بخش موزه بیشتر توجه‌تان را جلب کنید؟ منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم؛ لطفا اطلاعات خود را با ایرانگرد و دیگر همراهان آن به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۹ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. سروش پاسخ

    در یک جمله اگه بخوام بگم، اگه که اهل دیدن فیلم و سریال هستین پس حتما دیدن موزه سینما واستون جذابه . اینجا از اولین تجهیزات سینمایی تا جایزه های بین المللی مهم و پرتره های بازیگرای قدیمی و جدید و هر چیزی که مربوط به سینمای ایران باشه رو می‌بینید. من که واسم جالب بود.

  2. اشکان پاسخ

    اگه مثل من اهل دیدن فیلم و سریال هستین قطعا دیدن موزه سینما واستون جذابه. مخصوصا اون قسمتی که تجهیزات و وسایل مربوط به فیلمها بود و قسمت جایزه های بین المللی بازیگرا .

  3. آناهیتا پاسخ

    اینجارو به پیشنهاد دوستم که هنر میخونه رفتیم با هم . هم موزه بسیار جالب و دیدنی هست و هم خود باغ فردوس خیلی قشنگه. کافه رستوران هم داره میتونین بشینید با دوستاتون بعد از موزه گپ بزنین.

  4. میثم پاسخ

    بازدید از این موزه رو به همه پیشنهاد می کنم مخصوصا اگه علاقه به فیلم های حماسی دارید حتما از نمایشگاه سینمای دفاع مقدس دیدن کنید واقعا عالیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد