غذای محلی تبریز؛ سفره سنتی تبریزی ها

غذای محلی تبریز

تبریز یکی از کلان شهرهای ایران است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. البته جاذبه‌های این شهر به جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی محدود نمی‌شود؛ انواع غذای محلی تبریز از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. غذاهای سنتی تبریز نه تنها تنوع زیادی دارند، بلکه از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کشورمان محسوب می‌شوند. بنابراین ار قصد سفر به این شهر را دارید؛ غذاهای محلی تبریز را فراموش نکنید. بیایید با این غذاها بیشتر آشنا شویم.

انواع غذای محلی تبریز با گوشت

قطعا تاکنون نام معروف‌ترین غذای تبریزی، یعنی کوفته تبریی به گوشتان خورده است یا طعم آن‌را چشیده‌اید؛ اما این شهر غذاهای محلی متنوع و خشمزه دیگری هم دارد که از میل کردن آن‌ها سیر نخواهید شد.

  1. کوفته تبریزی

یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی تبریز، کوفته است که عطر و طعم بی‌نظیری دارد. برای تهیه کوفته از گوشت، لپه و سبزیجات معطر استفاده می‌شود. در گذشته گوشت را در هاون می‌کوبیدند تا له شود؛ سپس لپه و سبزیجات هم به آن اضافه می‌شد؛ اما امروزه گوشت چرخ‌شده جایگزین گوشت کوبیده شده با هاون شده است. برای مواد میانی کوفته از گردو، آلو، زرشک، پیاز سرخ شده و گاهی اوقات تخم‌مرغ آب‌پز شده استفاده می‌شود.

پس از مخلوط کردن مواد اولیه، مقداری از آن را برداشته و کمی از مواد میانی را درون آن قرار می‌دهند و آن‌را مانند توپ‌ شکل می‌دهند. سپس کوفته‌ها را همراه با سس مخصوص می‌پزند. این سس از ترکیب رب ‌گوجه‌فرنگی و زعفران تهیه می‌شود. توصیه می‌کنیم چشیدن این غذای لذیذ در رستوران‌های سنتی تبریز را از دست ندهید.

غذای محلی تبریز

کوفته تبریزی

  1. قورما شورباسی

    غذاهای محلی تبریز

    قورما شورباسی

در دوران گذشته که امکانات بسیار محدودتر بود و یخچالی وجود نداشت افراد برای نگهداری مواد غذایی‌شان از روش‌های جالبی استفاده می‌کرده‌اند. استفاده از این روش‌ها باعث می‌شد غذاها طعم خاص و جذابی اشته باشند. قورماشورباسی یک نوع از آبگوشت است که به دلیل قورمه‌قورمه‌کردن گوشت به اسم قورماشورباسی معروف شده است.

این غذا بااستفاده از گوشت قورمه شده‌ گوسفند، پیاز، دنبه گوسفند، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، فلفل قرمز، لپه، زعفران، نمک، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌های خاص منطقه استفاده می‌شود. گاهی از یک سبزی محلی به نام کالش نیز در پخت این غذا استفاده می‌کنند.

  1. قارنی یاریخ

یکی دیگر از غذاهای محلی تبریز قارنی یاریخ یا بادمجان شکم‌پر است. مواد تشکیل‌دهند این غذای محلی تبریز بادمجان، سیر، گوشت چرخ‌کرده، جعفری، رب گوجه‌فرنگی و ادویه است.  معمولا این غذا را همراه  با نان، ماست، سبزی‌خوردن یا ترشی میل می‌کنند. اگر از طرفداران انواع غذاهی مختلف با بادمجان هستید، لذت خوردن قارنی یاریخ را از دست ندهد.

غذای محلی تبریز

قارنی یاریخ

  1. خورش هویج

    غذاهای سنتی تبریز

    غذای محلی تبریز؛ خورش هویج

خورش هویج که به آن یرکوکی خورش نیز می‎‌گویند از دیگر غذاهای محبوب تبریز است؛ البته این غذا در اردبیل نیز تهیه می‌شود. ماده اولیه اصلی این خورش  همان‌طور که از اسمش می‌توان دریافت؛ هویج است. هویج را به صورت خلالی خورد و در روغن سرخ می‌کنند. سپس گوشت، پیاز، آلو و رب گوجه فرنگی  به هویج اضافه می‌شود.

اگر می‌خواهید خورش عطر و رنگ بهتری پیدا کند کمی زعفران به آن اضافه کنید. گاهی به این غذا مقداری آبلیمو تازه نیز اضافه می‌شود تا طعمی ملس به خود بگیرد.

  1. دیزی سنگی تبریز

آبگوشت غذای اصیل و معروف و محبوب تمام ایرانیان در مناطق مختلف است. آبگوشت دیزی سنگی که در تبریز تهیه می‌شود نیز بسیار طعمی بسیار لذیذ دارد . در سفر به تبریز اصلا خوردن دیزی سنگی را فراموش نکنید. این غذا در تبریز هم مانند مناطق دیگر  با گوشت گوسفند، نخود، سیب زمینی و گوجه فرنگی پخته می‌شود.

غذای محلی تبریز

دیزی سنگی تبریز

غذاهای محلی تبریز بدون گوشت

اگر به هر علتی ترجیح می‌دهید از گوشت قرمز استفاده نکنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید؛ نگران نباشید! بسیاری از غذاهای محلی تبریز بدون استفاده از گوشت تهیه می‌شوند.

  1. کوکوی لوبیا سبز

کوکوی لوبیا سبز دیگر غذای محلی تبریز است.این غذا طعمی بسیار متفاوت دارد و معمولا در مراسم‌های ویژه مانند ایام ماه مبارک رمضان پخته می‌شود. در تهیه این کوکو از لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده، هویج، پیاز، تخم مرغ و زعفران استفاده می‌شود. برای تزیین غذا معمولا روی کوکوها زرشک می‌گذارند که طعمی ترش خوشایندی هم به غذا می‌دهد. باید مزه‌اش را خودتان امتحان کنید.

غذای محلی تبریز

کوکوی لوبیاسبز

  1. آش میوه

    غذاهای محلی تبریز

    آش میوه

آش میوه جزو آش‌های معروف آذربایجان است که به  دلیل وجود انواع مختلفی از میوه‌های خشک خواص زیادی دارد؛ از جمله این خواص می‌توان به پاکسازی سیستم گوارش اشاره کرد. لازم به ذکر است که این آش سنتی و خوشمزه در اردبیل نیز تهیه می‌شود.

آش میوه را به دو شیوه طبخ می‌کنند. مواد اصلی مورد نیاز برای این آش میوه‌های خشک از جمله زردآلو، آلو خورشتتی و آلو قیسی هستند. در شیوه اول طبخ این غذای محلی تبریز سبزی نیز به آش اضافه می‌شود؛ اما در روش دوم سبزی به آش اضافه نمی‌کنند.

  1. دلمه برگ مو (یپراخ دولماسی)

دلمه‌ دارای انواع مختلفی است که طرفداران بسیاری دارد. این غذای سنتی بیشتر در فصل بهار و تابستان تهیه می‌شود. دلمه به سبک ترکی با برگ مو درست می‌شود و پیراخ دولماسی نام دارد. مواد اولیه این غذا را برگ درخت انگور (درخت مو)، لپه، برنج، بلغور و سبزیجات معطر مثل گشنیز، مرزه، شوید و تره تشکیل می‌دهند. گاهی به مواد میانی این دلمه گوشت چرخ کرده نیز اضافه می‌کنند.

دلمه در اصل کلمه‌ای ترکی از ریشه دلماخ به معنی پرشدن است. در شهر تبریز به جای برگ مو از مواد دیگری مانند فلفل دلمه، کدو و گوجه فرنگی نیز استفاده می‌شود.

غذاهای سنتی تبریز

دلمه برگ مو

  1. دویماج

    غذاهای سنتی تبریز

    دویماج

دویماج صبحانه یا عصرانه‌ای مقوی و خوشمزه است که در شهر تبریز رواج دارد. در تهیه دویماج از نان خشک، آب یا دوغ، پنیر تبریز، کره و گردوی خرد شده استفاده می‌شود.

نان خشک را ریز کرده سپس با دوغ، پنیر، کره آب‌شده، گردو و سبزیجات مخلوط می‌کنند. مخلوط به دست آمده را به صورت توپ یا اشکال دیگر درمی‌آورند. خوردن دویماج به همراه سبزی خوردن و میوه‌های تابستانی آب‌دار مانند انگور و هندوانه بسیار خوشمزه و دل‌چسب می‌شود. گاهی خامه و پیازچه نیز به این غذای محلی تبریز اضافه می‌کنند.

  1. قیقاناخ یا خاگینه 

خاگینه هم مثل کوفته و دلمه از آن دسته غذاهایی است که در مناطق مختلف با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. خاگ در گویش ترکی به معنی تخم‌مرغ است و ماده اصلی تشکیل دهنده خاگینه هم تخم‌مرغ و سبزی‌های معطر هستند.

در تبریز هم خاگینه را با استفاده از تخم‌مرغ و تره کوهی یا نعنا درست می‌کنند. مواد میانی خاگینه شامل گردو، هل، پودر گل محمدی و دارچین است. قیقاناخ یا خاگینه را در منطقه آذربایجان به عنوان نوعی دسر سرو می‌کنند.

غذای محلی تبریز

خاگینه یا قیقاناخ

  1. داش کلم آشی

    غذاهای محلی تبریز

    داش کلم آشی

این آش مخصوص شهر تبریز است و فقط در این منطقه بخته می‌شود.

برای پخت این غذای محلی تبریز از کلم قمری، پیاز، لپه، بلغور، برنج و انواع سبزی شامل تره، جعفری و کروز، گوجه فرنگی، رب گوجه و فلفل استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات در طبخ آش کلم آشی از کشک نیز استفاده می‌شود. افزودن کشک ارزش غذایی این آش را افزایش می‌دهد. معمولا این آش را با نعناع داغ تزیین کرده و سپس سرو می‌کنند.

  1. آش ماست

به طور کلی آش ها پای ثابت سفره تبریزی‌ها هستند و طرفداران زیادی دارند. آش ماست یکی دیگر از غذاهای سنتی تبریز است. در تهیه این غذای محلی تبریز از حبوبات شامل عدس، نخود و لوبیا، سبزی آش، سیب ‌زمینی، برنج، پیاز، آب گوشت، ماست و هویج و کلم برگ استفاده می‌شود.

غذای محلی تبریز

آش ماست

  1. آش گوجه ‌فرنگی یا آش آبغوره

این آش خوش طعم و خوش‌رنگ بسیار اشتها برانگیز است. مواد لازم برای درست کردن این آش سبزی آش (تره و جعفری)، حبوبات (لوبیا چیتی یا لوبیا چشم ‌بلبلی) پیاز داغ ، بلغور، برنج و گوجه  است. نام این غذا گویای این است که مقدار زیادی گوجه‌فرنگی برای پخت آن نیاز بوده و چاشنی بخش طعم ترش آن هم آب‌غوره است.

غذاهای سنتی تبریز

آش گوجه‌فرنگی

  1. آش اوماج

    غذاهای محلی تبریز

    آش اوماج

خوردن آش اوماج در هوای سرد زمستان بسیار لذت‌بخش بوده و هم ‌چنین برای دوران سرماخوردگی غذای مناسبی است. اوماج همان رشته‌های تهیه شده از آرد به صورت خمیری است که آن‌را رنده می‌کنند.

برای تهیه آش اوماج  به مواد اولیه عدس، رشته یا اوماج، سبزی ( ریحان، مرزه، تره)، پیاز،  فلفل و زردچوبه نیاز دارید. حتما این آش خوشمزه را امتحان کنید.

سخن پایانی

غذاهای سنتی هر منطقه بخشی از فرهنگ آن منطقه هستند. خوشبختانه هر منطقه از کشورمان غذای سنتی مخصوص به خود را دارد؛ این خبر خوبی برای ایرانگردان است زیرا طعم‌های متفاوتی را می‌چسند و با غذاهای جدیدی آشنا می‌شوند. شما چه غذاهای محلی دیگری را می‌شناسید که در شهر تبریز طبخ می‌شوند؟ کدام یک از این غذاهای سنتی را چشیده‌اید؟ همچنین با سفر به روستای کندوان تبریز علاوه بر اینکه می‌توانید غذاهای محلی را در فضایی محلی امتحان کنید خرید سوغات تبریز را نیز از دست نمی‌دهید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۹ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. رضوان پاسخ

    جدا از کوفته تبریزی که کلی معروفه و خوشمزه .تبریز کلی آش متنوع داره و بهشتیه واسه آش دوستا. آش ماست و آش اوماج رو من امتحان کردم خیلی خوشمزه بود پیشنهاد میکنم.

  2. مهشید پاسخ

    تبریز واقعا شهر خوراکی های خوشمزه اس. جدا از غذاهای خوشمزه ای که داره کلی شیرینی خوش طعم و رنگم داره. آجیل تبریز هم درجه یک و صادراتی هست. حتما واسه سوغاتی بخرید.

  3. مهراب پاسخ

    من تبریزی هستم و باید بگم که تبریز غذاهای سنتی دیگری مثل کوکوی لوبیاسبز، آش میوه، دلمه برگ مو خیلی غذاهای سنتی خوشمزه دیگه داره که تا امتحانشون نکنی، متوجه نمی‌شی که چقدر خوشمزه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد