معرفی آبشار مارگون: بزرگترین آبشار چشمه ای جهان

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که زیبایی بی حد و اندازه آن باعث شده تا سالیانه گردشگر ایرانی و خارجی زیادی به این منطقه سفر کنند. این آبشار از مهم‌ترین دیدنی‌های طبیعی استان فارس به شمار می‌آید. گفتنی است که دمای آب این آبشار در روزهای گرم سال نیز خنک است. اگر قصد طبیعت گردی دارید با ما همراه باشید تا با این مقصد زیبا، مسیر دسترسی به آن، دیدنی‌های اطراف آن و اقامت در سفر به مارگون آشنا شویم.

گشتی در آبشار مارگون و دیدنی های آن

از همان لحظه‌ای که چشمتان به آبشار زیبای مارگون می‌افتد، عظمت و شکوه آن شما را مجذوب و مسحور خود می‌کند. شاید دلیل این ابهت به بیشتر بودن عرض آبشار (100 متر) از ارتفاع آن (70 متر) بازگردد. آب جاری در آبشار زیبای مارگون از چشمه‌هایی در بالای کوه تامین می‌شود. این مساله باعث شده تا به مارگون آبشار چشمه‌ای نیز بگویند.

یکی از علل محبوبیت این آبشار چشمه‌ای در میان علاقه‌مندان به طبیعت گردی زیبایی به حد آن است. سقوط آب از ارتفاعات کوهستان و متلاشی شدن قطراب آب در هنگام برخورد به سنگ‌های، چشم‌انداز جذابی را رقم می‌زند که هر انسان طبیعت دوستی را به تحسین آفریدگار وامی‌دارد. آبشار با درختان سرسبز و گوناگونی مانند درخت زالزالک، زرشک، سیب و دیگر درختان جنگلی محاصره شده و به لطف این درختان زیبایی آن چند برابر شده است.

منطقه‌ای که این آبشار زیبا در آن قرار گرفته در سال 87 به عنوان قسمتی از مناطق حفاظت شده جنگلی مبدل شد. چرا گه گونه‌های نایابی از حیواناتی مانند بز، پازن، خرس قهوه‌ای، کفتار، خارپشت، شغال و روباه در آن زندگی می‌کنند. همچنین ساکنین این منطقه که اکثرا از قوم لر و قشقایی هستند در جشن‌های عروسی خود بنا بر رسمی که دارند به این آبشار سر می‌زنند و به رقص و شادی می‌پردازند. لذا اگر کمی خوش شانس باشید می‌توانید شاهد جشن‌های محلی با لباس‌های زیبایی این اقوام نازنین نیز باشید.

لازم به ذکر است که برای بازدید از این منطقه خوش آب و هوا نیازی به کوهنوردی‌های سخت و بالا رفتن از ارتفاعات کوه و دشت نیست. چرا که آبشار در منطقه‌ای مسطح واقع شده و افراد مسن نیز می‌توانند از آن بازدید کنند. پارکینگ و سرویس بهداشتی جهت رفاه حال مسافرین در ابتدای ورودی آبشار نیز ساخته شده و مناطقی نیز برای چادرزنی و استراحتگاه اختصاص داده‌اند تا افراد بتوانند از این طبیعت زیبا نهایت لذت را ببرند.

وجه تسمیه آبشار مارگون نیز به همین حالت ریخته شدن آب از روی ارتفاعات بازمی‌گردد. چرا که آب سفید و تمیز چشمه به محض جوشیده شدن از ارتفاعات سقوط می‌کند و مانند ماری به خود می‌پیچد و بر روی زمین ریخته می‌شود. به همین دلیل مردم محلی به آن لقب مارگون یعنی مانند مار را داده‌اند.

آبشار مارگون کجاست

مارگون (عکس: عبدالله مشهدبان)

 آبشار مارگون کجاست؟

حال که با ویژگی‌ و زیبایی‌های این آبشار آشنا شدید، شاید از خود بپرسید که اصلا آبشار مارگون کجاست؟ این آبشار در شهرستان سپیدان فارس قرار دارد و در مرز بین استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. اگرچه اکثر آبشارها به دلیل قرارگیری در دل طبیعت و میان کوه‌ها مسیر دسترسی سختی دارند، اما رسیدن به آبشار زیبا و بهشتی مارگون بسیار ساده و راحت است.

اکنون که می‌دانید آبشار مارگون کجاست، بیایید با مسیر دسترسی به این ناحیه بر اساس مبدا شما می‌تواند اندکی متفاوت باشد. با این حال اگر از شهرهای شمالی استان فارس به این منطقه سفر می‌کنید بهتر است مسیر زیر را در پیش بگیرید:

  1. به سمت استان کهکلویه و بویر احمد رانندگی کنید.
  2. پس از رسیدن به این استان مسیر خود را سمت مرکز استان یعنی شهر یاسوج تغییر دهید.
  3. در کیلومتر 30 جاده یاسوج به اقلید، مسیر خود را با استفاده از تابلوهای راهنمای به سمت آبشار تغییر دهید.
  4. خودروی خود را در پارکینگی که برای آبشار تعبیه شده پارک کنید و مسیر هموار سنگ فرش شده تا آبشار به صورت پیاده طی کنید.

اگر از این مسیر سفر می‌کنید، می‌توانید در مسیر خود از جاهای دیدنی یاسوج نیز بازدید کنید. در صورتی که از جنوب استان فارس قصد عزیمت به شهر سپیدان و بازدید از این آبشار را دارید، بهتر است مسیر زیر را در پیش بگیرید.

  1. وارد استان فارس شوید و خود را به مرکز استان یعنی شهر شیراز برسانید.
  2. پس از آن مسیر خود را به سمت شهر سپیدان تغییر دهید.
  3. با رسیدن به سپیدان با استفاده از تابلوهای راهنما خود را به آبشار زیبای مارگون برسانید.

نکته: مسیر شهر سپیدان تا آبشار کاملا آسفالت است و بسیار سرسبز، کوهستانی و زیباست و شما می‌توانید در مسیر از زیبایی‌های آن لذت ببرید و عکس‌های یادگاری خوبی بگیرید.

آبشار مارگون فارس

مارگون (عکس: حامد ریاضی)

بهترین فصل سفر به مارگون

بعد از اینکه پاسخ سوال آبشار مارگون کجاست را پیدا کردید، سوال بعدی که به ذهن اکثر گردشگران می‌رسد این است که بهترین زمان سفر به این منطقه کدام فصل است؟ بهترین فصل سفر به هر شهر زمانی است که دما در بهترین و معتدل‌ترین حالت خود باشد و سرما یا گرما گردشگران را اذیت نکند. از طرفی راه‌های ارتباطی زمینی نیز باز باشند و به دلیل بارش باران و برف صعب‌العبور نشوند.

بر این اساس بهترین فصل سفر به این آبشار فصل بهار و تابستان است. در اکثر مواقع آبشارها در فصل بهار در زیباترین و پرآب‌ترین حالت خود به سر می‌برند چرا که برف‌های کوه‌ها تازه آب شده‌اند. آبشار زیبای مارگون نیز از این قاعده مستثنی نیست و به سرسبزی درختان و شکوفه‌های جوان آن نیز بر زیبایی این ناحیه بیش‌تر از پیش می‌افزاید.

آبشار مارگون

بهترین فصل سفر به مارگون (عکس: روح‌الله نجات)

فصل تابستان نیز به دلیل آب و هوای نسبتا خنک این منطقه بسیار پرطرفدار و محبوب است.سنگ‌های خزه بسته، آب خنک آبشار و طبیعت سرسبز و با طراوت همه و همه باعث می‌شوند تا چشم‌انداز رویای و آرامش بخشی را داشته باشد که دل کندن از آن سخت باشد. لازم به ذکر است که پیک مسافر در این منطقه در فصل تابستان به خصوص روزهای تعطیل است و ممکن است ترافیک شما را اندکی کلافه کند.

فصل هزار رنگ پاییز نیز همیشه در مناطق پر درخت و سرسبز مناظر زیبایی را رقم می‌زند که نمی‌توان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. آبشار مشهور مارگون نیز در این فصل، رنگ دیگری به خود می‌گیرد که برخی از گردشگران برای دیدن درختان چند رنگ و قندیل‌های یخ زده آن در اواخر پاییز به این منطقه سفر می‌کنند. با این حال توصیه می‌شود در نیمه دوم سال به این منطقه سفر نکنید.

دیدنی های نزدیک به مارگون

زیبایی‌های بی‌نظیر شهر سپیدان تنها به همین آبشار چشمه‌ای زیبا ختم نمی‌شود. هر تکه از این شهر نقاشی زیبایی از طبیعت به دست خداوند است که می‌تواند جای خوبی برای استراحت و گذراندن وقت باشد. از بهترین و محبوب‌ترین دیدنی‌های دیگری که در کنار این آبشار می‌توانید سری به آنها نیز بزنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبشار چیکان: این آبشار در روستایی به همین اسم قرار دارد که فاصله آن از سطح دریای چیزی در حدود 2315 متر است. به همین دلیل دارای آب و هوای خنک و بسیار مطبوعی است و طبیعت بسیار دل‌انگیزی دارد.
  • آبشار مورزیان: این آبشار زیبا تنها چند کیلومتر با آبشار زیبای مارگون فاصله دارد و در 3 کیلومتری جنوب روستای مورزیان واقع شده است. از زیبایی‌های این آبشار می‌توان به قندیل بستن آب آبشار در فصل زمستان اشاره کرد که چشم‌انداز بسیار زیبایی را برای تماشاگرانش رقم می‌زند.
  • تنگ رود شیر: این تنگ در 10 کیلومتری جنوب سپیدان واقع شده و طول آن تنها 1 کیلومتر است. آبی که از این تنگه می‌گذرد 3 آبشار زیبا را را به وجود می‌اورد و در همین مسی چشمه‌های زیادی نیز وجود دارد. هوای خنک این منطقه و زیبایی‌های اطرافش باعث شده تا این مقصد گردشگری در فصل تابستان بسیار پرطرفدار باشد.
  • برج خلار فارس: قدمت این برج زیبا به دوران صفوی می‌رسد که بر روی ارتفاعات بهاری واقع در روستای خلار مشرف است. این برج در ابتدا کاربرد نظامی داشته و در آن مهمات و موادغذایی نگه‌داری می‌کردند. طبقات دیگر برج خلار، به نگهبانی تفنگ‌داران و آتش خانه تعلق داده شده بود اما در حال حاضر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و شما می‌توانید از آن بازدید نمایید.

اقامت در سفر به مارگون

جهت اقامت در سفری که به مارگون و دیدنی‌های اطراف آن دارید، نیاز است تا جایی را جهت استراحت و خواب در نظر بگیرید. از آنجا که شهر سپیدان فاصله‌ای 140 کیلومتری تا شهر شیراز دارد پیشنهاد می‌کنیم از اقامتگاه‌های موجود در شهر سپیدان استفاده کنید. از بهترین اقامتگاه‌هایی که در نزدیکی آبشار زیبای مارگون و دیگر جاهای دیدنی اطراف آن وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقامتگاه بومگردی چم گل سپیدان مارگون (استان فارس، شهر سپیدان، محله جوربخله)
  • اقامتگاه بوم گردی جورگ (استان فارس، شهر سپیدان، ۷۵ کیلومتری شمال غربی شیراز، روستای جورگ
  • اقامتگاه بوم گردی بوم کلبه کهکران (استان فار، شهر سپیدان، فرعی شش پیر، روستای کهکران)
  • اقامتگاه بوم گردی سرای هما (استان فارس، شهر سپیدان، بخش همایجان، روستای سرتلی)
  • اقامتگاه بوم گردی خانه صلاحی (استان فارس، شهر سپیدان، اردکان، خیابان شهید رجائی، پشت مجتمع امام علی)

افرادی که تمایلی به اقامت در اقامتگاه‌های محلی ندارند، می‌توانند در هتل‌های شهر شیراز اقامت کنند یا اجاره ویلا را مدنظر قرار دهند. مسافرین در این هتل‌ها  از خدمات کامل برخوردار می‌شوند و امکانات اتاق‌ها در بالاترین سطح استاندارد خود قرار دارد. با این حال نزدیک‌ترین هتل‌های نزدیک به شهر سپیدان چیزی در حدود 140 کیلومتر فاصله دارند و ممکن است مسیری طولانی را در مسیر رفت و آمد باشید.

از بهترین هتل‌هایی که برای اقامت می‌توانید به آن مراجعه کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل زندیه شیراز (5 ستاره)
  • هتل هما (5 ستاره)
  • هتل پارس (5 ستاره)
  • هتل ستارگان شیراز (4 ستاره)
  • هتل کریم خان (4 ستاره)
  • هتل پارسیان (4 ستاره)

 نکات مهم در سفر به مارگون

آبشار چشمه‌ای مارگون یکی از معروف‌ترین آبشارهای استان فارس است و اکثر طبیعت دوستانی که به این منطقه سفر می‌کنند، حتما بازدید از آن را در برنامه خود قرار می‌دهند. به همین دلیل در فصل بهار و تابستان که بهترین فصول بازدید از این منطقه هستند؛ مسافران زیادی به این منطقه عزیمت می‌کنند. این مساله باعث شده تا شما با اندکی ترافیک در نزدیکی آبشار و منطقه پارکینگ آن مواجه شوید. لذا توصیه می‌شود که در صبح زود به سمت آبشار حرکت کنید و یا ماشین خود را قسمت دورتری نسبت به آبشار پارک کرده و باقی راه را پیاده‌روی کنید.

این آبشار در تمامی فصل‌ها دیدنی است و زیبایی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد. از آنجا که برخی برای پیست اسکی شهر سپیدان که یکی از بهترین پیست های اسکی ایران است به این منطقه سفر می‌کنند، اصرار به بازدید از این آبشار در فصل زمستان نیز دارند. در حالی که سرمای این منطقه بسیار زیاد است و توصیه می‌شود تنها با داشتن تجربه کافی، تجهیزات کامل و ماشین‌های مناسب به این منطقه سفر کنید.

آبشار مارگون

سفر به آبشار مارگون (عکس: سعید توکلی)

اگرچه مسیر دسترسی به آبشار کاملا هموار و سنگ فرش شده است، اما جایی برای نشستن و استراحت کردن در مجاورت آبشار وجود ندارد. لذا تمامی مسافران پس از بازدید از آبشار، عکاسی و لذت بردن از طبیعت به پایین بازمی‌گردند و در اطراف آن استراحت کرده و ساعاتی را در این طبیعت زیبا می‌گذرانند.

آبشار مارگون یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که هر گردشگری را می‌تواند مجذوب و مسحور خویش کند. اگر به طبیعت گردی و پیاده‌روی در طبیعت علاقه دارید حتما نام این آبشار را به ذهن خود بسپارید. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری از این آبشار دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۵۷ از ۵ – ۷ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. سعید پاسخ

    من عاشق دیدن از آبشارهای طبیعت هستم، برای همین این‌دفعه تصمیم گرفتم به آبشار ماگون سفر کنم. چقدر آبشار قشنگیه و جزء یکی از بلندترین آبشارهای کشور به‌حساب میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد