آبشار آب سفید الیگودرز: معرفی، مسیر دسترسی و جاذبه های اطراف

آبشار آب سفید کجاست؟

همانطور که می‌دانید استان لرستان جاذبه‌های طبیعی بکر و فراوانی دارد. آبشار آب سفید مشهورترین جاذبه طبیعی استان لرستان محسوب می‌شود و هر سال گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. خوب است بدانید که این آبشار با نام‌های آبشار سفید آب، آبشار سفید و در گویش محلی به اُو سپید نیز شهرت دارد. دسترسی به این جاذبه دیدنی بسیار راحت و بهترین گزینه برای تمدد اعصاب در ایام تعطیل است. اگر می‌خواهید بدانید آبشار آب سفید کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد ادامه این مقاله را دنبال کنید.

آبشار آب سفید الیگودرز

در الیگودرز استان لرستان بیش از 10 آبشار زیبا وجود دارد که یکی از آنها  آبشاری مشهور به عروس آبشارهای ایران به نام آبشار آب سفید است. این آبشار که یکی از زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود، از رودخانه دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا سرچشمه می‌گیرد، سپس به رودخانه کاکلستان و رودبار لرستان و نهایتا به رودخانه دز می‌ریزد. از برخورد آب آبشار به صخره‌ها و سنگ‌های مسیرش حباب‌‌های سفیدی در هوا پراکنده می‌شود؛ به همین دلیل این آبشار را آب سفید می‌گویند. این آبشاردیدنی ارتفاعی حدود 70 متر و عرض 8 متر دارد و در دره‌ای قرار گرفته که در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش آب طی مدت چندین هزار سال پدید آمده است. طبیعت سبز و بکر اطراف آبشار سفید، پوشش گیاهی منطقه، درختان بلوط و گردو، رودخانه‌های به وجود آمده در مسیر آبشار، پخش قطرات آب در اطراف آبشار و… زیبایی و جذابیت منطقه را چندین برابر کرده‌اند.

بهترین آبشارهای ایران - آبشار آب سفید

آب سفید (عکس: علیرضا جوزی)

در سفر به آبشار آب سفید الیگودرز دوربین عکاسی را دست بگیرید، ابتدا به کوهنوردی روی کوه‌های اطراف بروید و عکس‌های نابی از چشم انداز پایین کوه بگیرید؛ سپس به پایین برگردید و ساعت‌ها کنار آبشار استراحت کنید. به دلیل اینکه این آبشار یکی از جاذبه‌های طبیعی پر طرفدار این منطقه به حساب می آید، امکاناتی مانند نمازخانه، سکوی استراحت، نمایشگاه محصولات محلی، غرفه‌های مواد غذایی، سرویس بهداشتی و… در این منطقه ساخته‌اند. جالب است بدانید که آب این آبشار یکی از سالم‌ترین آب‌های معدنی این منطقه است.

آبشار آب سفید کجاست؟

سوالی که برای شما پیش آمده این است که آبشار آب سفید کجاست و چگونه و از چه مسیری باید به سمت آن رفت. این آبشار در استان لرستان، 50 کیلومتری شهرستان الیگودرز، جاده امامزاده مومدحسن، در یکی از دره‌های رشته‌کوه‌های زاگرس و در کنار کوهی بلند قامت به نام کوه ذلقی واقع شده است. به منظور دسترسی راحت به این آبشار یک جاده آسفالتی در مسیر آن ساخته شده تا مسیری بدون دردسر برای رسیدن به آبشار پیش رو داشته باشید. برای پیمودن این جاده کوهستانی 2 ساعت زمان لازم دارید؛ اما نگران نباشید، این جاده به قدری زیبا و دیدنی است که این 2 ساعت در ذهن شما تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. نهایتا باید ماشین را در پارکینگ نزدیک به آبشار پارک کنید و حدود 10 دقیقه روی مسیری سنگفرش شده پیاده طی کنید تا آبشار اُو سپید را از نزدیک ببینید.


برای رسیدن به آب سفید بسته به مبدا حرکت چند مسیر را به شما خواهیم گفت. از هر مسیری که به سمت آبشار حرکت کنید تابلوهای راهنمایی شما را به سمت آب سفید هدایت می‌کنند.

  • مسیر اول: اگر از شهرهای شمالی کشور و تهران قصد سفر به این منطقه را دارید، باید از شهرهای قم، اراک، خمین بگذرید و خود را به کمربندی الیگودرز برسانید. سپس روستاهای برم، مسگری، قلعه پاچه و سرکول را پشت سر بگذارید تا به آبشار سفید برسید. قابل ذکر است که تهران تا آب سفید 450 کیلومتر فاصله دارد.
  • مسیر دوم: اگر مبدا حرکت شما شهرهای غربی مانند اردبیل و تبریز است، باید از سمت زنجان و همدان خود را به استان لرستان و سپس 50 کیلومتری الیگودرز برسانید.
  • مسیر سوم: اگر می‌خواهید از شهرهای شرق، جنوب شرق و جنوب به لرستان بروید، باید به طرف اصفهان و سپس استان لرستان و شهرستان الیگودرز حرکت کنید.

کی به آبشار آب سفید سفر کنیم؟

استان لرستان دارای آب و هوای سرد و معتدل است و جزو مناطق سردسیر به حساب می‌آید. بنابراین این منطقه دارای زمستان‌های پر بارش و بهار و تابستان‌های خنک است. بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل‌های بهار و تابستان معرفی می‌شود. در این دو فصل آب و هوای دلچسب و خنکی در منطقه حاکم می‌شود و شما می‌توانید ساعت‌ها کنار آبشار بنشینید و از صدای آبشار و طبیعت اطرافش لذت ببرید.

قابل ذکر است که اگرچه این منطقه در زمستان و پاییز هوای سرد و طاقت فرسایی دارد اما در این دو فصل نیز زیبایی‌های خاص خودش را خواهد داشت. اگر تحمل هوای سرد را دارید می‌توانید در فصل سرما هم سری به این منطقه بزنید.

آبشار آ‌ب سفید

آبشار اُو سپید (عکس: مسیح مسیحا)

دیدنی های نزدیک به آب سفید

دیدنی‌های الیگودرز تنها به اُو سپید آب محدود نمی‌شود. در سفر به این منطقه اگر فرصت کافی دارید از دیگر دیدنی‌های این استان نیز دیدن کنید. در ادامه برخی از این مکان‌های دیدنی را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • زیارتگاه مومد حسن: در مسیر رسیدن به آبشار باید از جاده‌ای به نام جاده مومد حسن عبور کنید. در این جاده یک زیارتگاه به همین نام وجود دارد که می‌توانید توفقی کوتاه در این مکان داشته باشید. این زیارتگاه بین مردم بختیاری از مقام بالایی برخوردار است. مسیر دسترسی به زیارتگاه مومد حسن روی نقشه در زیر قرار داده شده است.
  • سد پرآب‌ خان آباد: در فاصله 25 کیلومتری الیگودرز سد مشهور و پرآب خان آباد وجود دارد. برای رسیدن به این سد باید از مسیر جاده الیگودرز به سمت آبشار، نرسیده به روستای برم مسیر روستای شاپورآباد را پیش بگیرید. در جنوب این روستا دریاچه و سد خان آباد را خواهید دید.

    سد پرآب‌ خان آباد

    سد‌ خان آباد (عکس: حسین سرلک)

  • آبشار چکان: در جنوب غربی الیگودرز آبشار زیبای دیگری به نام آبشار چکان وجود دارد . این آبشار 30 متر ارتفاع و 4 متر پهنا دارد. چشم انداز زیبای کوه‌های زاگرس از جذابیت‌های این مکان دیدنی طبیعی است. آبشار چکان مشرف به دره چکان و نزدیک به دو روستای حسین آباد و دهقان است.

    آبشار چکان

    آبشار چکان (عکس: حمیدرضا بوبو)

  • کوه قالی و دشت لاله‌های واژگون: کوه قالی یکی از کوه‌های استان لرستان با یک پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد است و به همین دلیل جزو مناطق حفاظت شده به حساب می‌آید. به عنوان نمونه یک سرو کوهی در این منطقه وجود دارد که ریشه‌های آن در سنگ‌ها و صخره‌های اطراف فرو رفته است و این سرو در میان مردم محلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. قابل ذکر است که در فصل بهار دشت‌های اطراف این کوه پر از لاله‌های واژگون می‌شوند و زیباترین تصویر را در اطراف کوه خلق می‌کنند.
  • آبشار نوژیان لرستان: آبشاری زیبا که بین دو صخره عظیم قرار گرفته است. زیبایی و عظمت این آبشار واقعا ارزش وقت گذاشتن را دارد. برای بازدید از این جاذبه طبیعی باید مسیر الیگودرز به شول‌آباد را پیش بگیرید.

    نوژیان

    نوژیان (عکس: حمیدرضا هاتفی)

  • آبشار وارک لرستان: همانطور که گفته شد استان لرستان آبشارهای زیبا و متنوعی دارد. یکی دیگر از آبشارهای زیبای این منطقه آبشار پلکانی وارک در روستای وارک، غرب گردنه نوژیان است.

    آبشار پلکانی وارک

    آبشار پلکانی وارک (عکس: امیر کریمی)

  • دریاچه گهر: دریاچه گهر در دل کوهستانی زیبا قرار گرفته و از دو بخش گهر بزرگ و کوچک تشکیل شده است. شفافیت و زلال بودن آب دریاچه، آب و هوا و منظره اطراف این دریاچه و پوشش گیاهی انبوه منطقه از عوامل جذب گردشگر به این منطقه هستند. برخی از زمین شناسان معتقدند که این دریاچه به دلیل قرارگیری روی گسل اصلی زاگرس، در اثر یک زمین لرزه عظیم به وجود آمده است. برای رسیدن به دریاچه گهر ابتدا باید به الیگودرز بروید، سپس روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد، چشمه پر و دشت لاله‌های واژگون را پشت سر بگذارید تا به تپه تاپله برسید.

    دریاچه گهر

    دریاچه گهر (عکس: علی مالکی)

  • کوه تمندر: یکی دیگر از دیدنی‌های الیگودرز کوه تمندر در بربرود غربی است. مجموعه رشته کوه تمندر قله‌های بلندی دارند که بلندترین آنها 3547 متر ارتفاع دارد.

    ارتفاعات تمندر

    ارتفاعات تمندر (عکس: شهرام جدیدی)

  • شیرهای سنگی: یکی از جاذبه‌های تاریخی الیگودرز شیرهای سنگی واقع در آرامستان‌های شهر است که بیش از 400 سال قدمت دارند. این شیرها را بر مزار افراد مشهور و سرشناس و بزرگان ایل نصب می‌کردند. این مجسمه‌های سنگی نماد شجاعت، دلیری و رشادت آنها بوده است. برای بازدید از این شیرها باید 200 کیلومتر از الیگودرز دور شوید.
  • آبشار تاف یا برنجه: یکی دیگر از آبشارهای زیبای لرستان آبشار تاف است که از کوهی با ارتقاع 3500 متر به نام برنجه به سمت پایین سرازیر می‌شود. این آبشار 500 متر ارتفاع دارد و از آبشار سفید آب هم بلندتر است. آبشار تاف در 97 کیلومتری الیگودرز و روستای چندهزارساله پیرامام قرار دارد.

    آبشار برنجه

    آبشار برنجه (عکس: خلیل خلیلی)

سد رودبار، چشمه ماهیچال، سراب‌های غار تمندر، سراب ‌های ماهی ‌چال، گایکان و سردره، غارهای تمندر و بزنید، قلعه سیله و… از دیگر دیدنی‌های الیگودرز هستند که می توانند در کنار هم لذت اقامت در الیگودرز را کامل کنند.

اقامت در سفر به آب سفید

برای اقامت در سفر به آب سفید بهترین گزینه انتخاب هتل‌های شهرستان الیگودرز است. این هتل‌ها از امکانات رفاهی خوبی برخوردارند و به دیگر دیدنی‌های این شهرستان نیز نزدیک هستند. از جمله این هتل‌ها می‌توان به “هتل جهانگردی الیگودرز” و “مجتمع اقامتی آسمان” اشاره کرد. علاوه‌بر هتل‌ها می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی این منطقه مانند اقامتگاه بومگردی “ریتون سام” که در 50 کیلومتری آبشار آب سفید قرار دارد استفاده کنید. در این اقامتگاه امکاناتی مانند سوارکاری، ماهیگیری، پخت نان و… نیز وجود دارد.
خانه‌های محلی دیگر گزینه مناسب جهت اقامت هستند که ضمن مناسب بودن قیمتی که دارند، می‌توانید از مواد غذایی و محصولات طبیعی آنها مانند شیر و پنیر نیز بهره ببرید تا هم به اقتصاد مردم محلی کمک کرده باشید و هم از تازگی محصولات لذت ببرید.

از هتل و اقامتگاه که بگذریم اگر به کمپینگ علاقه دارید باید این خبر خوش را به شما بدهیم که می‌توانید در اطراف آبشار و در محیط پارک جنگلی آبشار هم چادر بزنید.

نکات مهم در سفر به آب سفید

در پایان قصد داریم نکاتی را به شما بگوییم که در سفر به آبشار آب سفید الیگودرز باید به آنها توجه داشته باشید. این نکات تجربه افرادی است که قبلا به این منطقه سفر کرده‌اند.

  • در هر فصلی از سال که به این منطقه سفر می‌کنید حتما یک لباس گرم همراه خود ببرید.
  • توجه داشته باشید که در فصل زمستان امکان اتراق در منطقه وجود ندارد، بلکه فقط می‌توانید برای دقایقی از آبشار دیدن کنید و به محل اقامت بازگردید.
  • قبل از اینکه وارد جاده آبشار شوید پاک بنزین خود را پر کنید؛ زیرا در آن مسیر پمپ بنزین و گاز وجود ندارد.
  • توجه کنید که در صورت اقامت در جنگل حتما وضعیت آب و هوایی منطقه را از قبل بررسی کنید.
  • اگر می‌خواهید شب را در جنگل به صبح برسانید حتما به صورت گروهی به این منطقه سفر کنید.
  • از روشن کردن آتش‌های بزرگ خودداری کنید و در صورتی که آتشی روشن کردید از خاموش شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید؛ زیرا حتی جرقه‌ای کوچک هم می‌تواند هکتارها زمین سبز را به آتش بکشاند.

با آبشاری زیبا در الیگودرز آشنا شدید و اکنون می‌دانید که آبشار سفید کجاست. جالب است بدانید که آبشار سفید آب در آبان ماه سال 1398 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. در چند سال اخیر برای سفر به این منطقه تور داخلی و حتی تور یک روزه نیز فعال شده و به راحتی می‌توانید به سفر بروید. در پایان فراموش نکنید که اگر تجربه‌ یا نظری در مورد سفر به این منطقه و اقامت در آنجا دارید لطفا آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۲ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد