پل معلق مشگین شهر، بزرگترین پل معلق خاورمیانه

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری واقع در استان اردبیل است. این پل با 365 متر طو به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه شناخته می‌شود و سالیانه هزاران گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند. اگر تا به حال مشگین شهر سفر نکرده‌اید و درباره این پل معلق زیبا چیزی نمی‌دانید، با ما همراه باشید.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر اردبیل یکی از جاذبه‌های توریستی نسبتا جدیدی است که در سال 1394 توسط مهندس محمود گنجعلی بیک ساخته شد. طرح ابتدایی این سازه از پل معلق کاپیلانوی ونکوور کانادا الهام گرفته شد و تمامی مراحل ساخت آن توسط مهندسان و کارشناسان داخلی تنها در 6 ماه انجام شده است. معلق بودن پل با استفاده از کابل در ارتفاع 80 متری از زمین باعث می‌شود گذر از پل برای اکثر افراد بسیار هیجان‌انگیز و جذاب باشد.

هزینه ساخت این پروژه گردشگری چیزی بالغ بر 40 میلیارد تومان هزینه در برداشت و در زمینی با مساحت 1300 هکتار  به همراه دیگر جاذبه‌های تفریحی به بهره برداری رسید.

پل معلق مشگین شهر

پل مشگین شهر (عکس: کوروش تهرانی)

تفریحات و دیدنی های پل مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر در میان پارک جنگلی واقع شده و از فراز روخانه فصلی خیاوچایی می‌گذرد. شما در هنگام گذر از این پل چشم‌انداز زیبایی از رودخانه و کوه سبلان خواهید داشت که زیبایی‌اش چشمان هر طبیعت گردی را نوازش می‌دهد.

1. پل شیشه‌ای

با قدم زدن بر روی پل مشگین شهر اردبیل علاوه بر تماشای زیبایی‌های طبیعت، وجود آدرنالین و هیجان را در خود تجربه خواهید کرد. گذر از این قسمت از پل که کف آن با شیشه شفاف ساخته شده است نیاز به دل و جرات زیادی دارد. چرا که قدم زدن بر روی شیشه‌ای که از داخل آن انتهای دره سرسبز و رودخانه خروشان مشخص است کار ساده‌ای نیست و احساس سقوط را چندین برابر می‌کند. لازم به ذکر است که مواد اولیه به کار رفته در  پل، از بهترین متریال موجود در دنیاست که با بالاترین استانداردهای امنیتی ساخته شده است.

2. تفریحات هوایی

در این مجموعه به دلیل طبیعت زیبای دره و محیط اطراف آن استفاده از تفریحاتی که در ارتفاع هستند مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. پاراگلایدر، بالن سواری، زیپ لاین و هارد سافت از جمله تفریحات هوایی این مجموعه هستند که با پرداخت هزینه اضافی می‌توانید از آن بهره ببرید. لازم به ذکر است که مجموعه تفریحی مشگین شهر از ارائه تفریحات هوایی در شرایط نامناسب آب و هوا معذور است.

3. قالیچه معلق

این پروژه تفریحی می‌تواند انتشار آدرنالین در وجود شما را به آخرین حد خود برساند. قالیچه معلق دارای 6 صندلی با کمربند ایمنی است که ساکنین خود را با حرکات آرام و روان در هوا تکان می‌دهد. این جابه‌جایی به افراد حس پرواز و معلق بودن را القا می‌کند که بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. در حال حاضر کف این پروژه تمام فرش است اما در فاز دوم، کاملا شیشه‌ای خواهد شد تا همانند پل معلق شیشه‌ای افراد را سرشار از حس ترس و هیجان کند.

4. بازارچه صنایع دستی

در نزدیکی پل معلق مشگین شهر بازارچه زیبایی از صنایع دستی اردبیل دایر است که می‌تواند برای شما بعد از قدم زدن بر روی پل بسیار آرامش بخش و جذاب باشد. این بازارچه پر از گلیم و جاجیم‌های رنگارنگی است که توسط مردم هنرمند مشگین شهر بافته شده است و رنگ‌ها و مدل‌های متنوع آن چشم هر رهگذری را می‌نوازد.

5. رستوران و فود کورت

بازدید از پل معلق مشگینشهر و تجربه تفریحات دیگر آن به گونه‌ای است که چند ساعتی از زمان شما را به خود اختصاص خواهد داد. به همین دلیل در این مجموعه تفریحی رستوران زیبایی تعبیه شده تا از گردشگران به خوبی با غذاهای محلی و خوشمزه اردبیل پذیرایی شود و اوقات خوبی را تجربه کنند. اگر تمایلی به امتحان کردن غذاهای محلی ندارید اصلا جای نگرانی نیست. چرا که در این مجموعه فود کورت بزرگی نیز تعبیه شده که در آن غذاهای فست‌فود و مدرن را برای بازدیدکنندگان خویش سرو می‌کند.

6. سینما

اگر تمایل دارید پس از تجربه گذر از پل معلق مشگین شهر باقی‌ زمان خود را در آرامش بگذرانید، تماشای یک فیلم از “سینما پل” را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این سینما بهترین و پرطرفدارترین فیلم‌های روی پرده، اکران می‌شود تا اوقات خوشی را برای مسافرین و خانواده‌ها رقم بزند.

پل معلق مشگین شهر کجاست؟

اگرچه در گذشته مسافران زیادی برای لذت بردن از طبیعت این منطقه به مشگین شهر سفر می‌کردند، اما با ساخت مجموعه گردشگری خیاو تا گردولی یا همان پل لند رونق بیشتری به صنعت گردشگری این منطقه داده شد.

آدرس پل معلق مشگین شهر خیلی پیچیده نیست و اکثر افراد به راحتی و بدون هیچ‌گونه سردرگمی آن را پیدا می‌کنند. چرا که تابلوهای راهنمای زیادی در جاده جهت هدایت شما به سمت مجموعه تفریحی گردشگری خیاو تا گردولی وجود دارد.

آدرس پل معلق مشگین شهر: استان اردبیل، مشگین شهر، جاده موئیل، پشت بیمارستان ولیعصر، مجموعه گردشگری پل لند

پل معلق مشگین شهر

پل معلق (عکس: کوروش تهرانی)

ساعت بازدید از پل مشگین شهر

مجموعه گردشگری پل لند جهت بازدید از پل معلق مشگین شهر و دیگر تفریحات آن از ساعت 8 صبح الی 10 شب به صورت یک‌سره باز است. شما می‌توانید در این بازه زمانی با پرداخت ورودی اولیه وارد این مجموعه شوید و تا ساعت 10 شب از امکانات و تفریحات مفرح و متنوع آن استتفاده نمایید.

در این مجموعه جشنواره‌ها و برنامه‌های شاد و مفرح زیادی برگزار می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جشنواره ملی فطیر
  • جشنواره نوروز
  • جشنواره مردان یخی
  • جشنواره‌های تابستانی
  • کنسرت
پل مشگین شهر

پل مشگین شهر (عکس: محمدرضا شاه پسند)

بهترین زمان بازدید از پل مشگین شهر

اکنون که آدرس پل معلق مشگین شهر را می‌دانند این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان سفر به این مجموعه گردشگری چه زمانی است؟ مشگین شهر در هر فصلی زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد که انتخاب بهترین زمان سفر را برای شما سخت خواهد کرد. با این حال آب و هوا در انتخاب بهترین فصل بازدید از پل مشگین شهر، نقش مهمی را ایفا می‌کند. چرا که زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و برفی است و در فصول گرم سال نیز هوای کاملا بهاری و مطبوعی را تجربه خواهید کرد.

اگر تحمل سرمای زمستانی را ندارید و تمایل دارید با چشم انداز دره و تپه‌های سرسبز روبرو شوید، حتما برنامه سفر خود را به خرداد الی شهریور ماه منتقل کنید. با این حال این بازه زمانی مشکلات خود را نیز دارد و ممکن است در فصل تابستان با آفتاب شدید، مواجه شوید. بازدید از این مجموعه تفریحی در فصل زمستان نیز حال و هوای دیگری دارد. شما می‌توانید در این فصل از مناظر پوشیده شده از برف لذت ببرید و در جشنواره‌های زمستانی که با آداب و رسوم مردم محله نیز تلفیق شده شرکت کنید.

پل مشگین شهر

پل مشگین شهر (عکس: الناز محمدی)

دیدنی های نزدیک به پل معلق مشگین شهر

جاذبه‌های گردشگری مشگین شهر به پل معلق مشگین شهر معلق آن ختم نمی‌شود. این شهر تاریخی قدمت کهن خود را از دوران پیش از اسلام و دوره ساسانیان به همراه دارد و به همین دلیل در جای جای آن آثار باستانی زیادی به چشم می‌خورد. شهر مشگین شهر به شعر قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی شهرت دارد و شما می‌توانید در سفر خود به این منطقه از دیدنی‌های زیر نیز دیدن کنید:

  • دژ قهقهه
  • قلعه بربر مشگین شهر
  • دیو قالاسی
  • سنگ نگاره شیخ مدی
  • جنگل حاتم
  • آبگرم موییل
  • تالاب جیران گلی
  • کهنه قلعه مشگین‌ شهر
  • شهر باستانی یری
  • بقعه شیخ حیدر
  • منطقه گردشگری کپز

 هتل ها و اقامتگاه های مشگین شهر

جاذبه‌های دیدنی مشگین شهر به قدری زیاد و متنوع هستند که می‌توانند دو یا سه روز از سفر شما را به خود اختصاص دهند. به همین دلیل بهتر است از اقامتگاه‌ها و هتل‌ها موجود در این شهر استفاده کنید؛ از بهترین هتل و اقامتگاه‌های موجود در این شهر تاریخی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل دورنا مشگین شهر: این هتل سه ستاره در خیابان سعدی قرار دارد. هتل دورنا دارای دو بخش هتل و اکوکمپ عشایری در ییلاق ملک ساوالان است که دسترسی مناسبی به چشمه‌های آبگرم و آب معدنی دارد. این اقامتگاه بوم گردی از مسافرین خود در کلبه‌های چوبی کوهستانی، هابیت، چادر عشایری و کاروانسرا پذیرایی می‌کند.
  • هتل آران: هتلی دو ستاره در خیابان امام خمینی مقابل پارک فدک است. با رزرو اتاق در این هتل شما چشم‌انداز زیبایی به جنگل یا کوه خواهید داشت و می‌توانید از امکاناتی چون یخچال، دراور، مبلمان و خدمات خانه داری استفاده نمایید.
  • اقامتگاه بوم گردی و آبدرمانی وله زیر: این اقامتگاه زیبا در 8 کیلومتری شهر مشگین شهر و در روستایی به نام قینرجه واقع شده است. از امکانات موجود در این اقامتگاه می‌توان به سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، آلاچیق، چادرهای عشایری، استخر خصوصی و پارکینگ اشاره کرد. لازم به ذکر است که آب موجود در این مجموعه از چشمه ایلاندو گرفته شده که یکی از بهترین چشمه‌های آبگرم اردبیل است.

غذاهای محلی و سوغات مشگین شهر

لذت سفر به مشگین شهر تنها به بازدید از پل معلق مشگین شهر و جاهای دیدنی تاریخی آن ختم نمی‌شود. شما می‌توانید با خرید صنایع دستی به عنوان سوغاتی و امتحان کردن غذاهای محلی، لذت سفر را برای خود تکمیل کنید.

سوغات مشگین شهر علاوه‌بر عسل سبلان و گیاهان دارویی شامل صنایع دستی نیز می‌شود. قالی و قالیچه، گلیم، جاجیم و وسایل سفالی که توسط مردم هنرمند همین منطقه ساخته شده از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغات است.

شما می‌توانید در اقامت چند روزه خود در شهر مشگین شهر از غذاهای سنتی و محلی این منطقه امتحان کنید. این غذاها که اکثریت آن را انواع آش‌ها تشکیل می‌دهند، به طور معمول با گیاهان و سبزی خاص این منطقه درست می‌شوند و طعم و مزه خاصی دارند.

از بهترین غذاهای محلی مشگین شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آش میوه: غذایی شامل لوبیا، نخود، عدس، برنج، گندم، گوشت، برگه آلو و گوجه است.
  • اریشت آشی: آش معروف اردبیل که به طور معمول در شب چهارشنبه سوری و افطار خورده می‌شود.
  • آش دوغ: این آش خوشمزه به دلیل دارا بودن دوغ محلی در خود، دارای رنگ خاصی است و شامل سبزی‌ها و گیاهان محلی نیز می‌شود.
  • آش گیلدیک: این آش خوشمزه شامل گل نسترن کوهی، برنج و انواع حبوبات است و برخی در آن کوفته قلقلی گوشت قرمز نیز می‌ریزند.
  • پیچاق قیمه: این خورش که به آن خورش بادام نیز می‌گویند، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی این منطقه است که با گوشت گوسفندی، تخم‌مرغ، خلال بادام و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.

شهر مشگین شهر با طبیعت زیبا و آب و هوای بی‌نظیرش سالانه میزبان هزاران مسافر از سرتاسر ایران و دنیاست. وجود پل معلق مشگین شهر نیز باعث شده تا جوانان و عاشقان هیجان تمایل بیشتری به سفر به این منطقه گردشگری زیبا پیدا کنند. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری از پل معلق مشگین شهر دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد