دشت هویج کجاست؟ دشتی خوش آب و هوا اما بدون هویج!

دشت هویج کجاست

برخی فکر می‌کنند دشت‌های سرسبز و خوش آب و هوا را فقط در استان‌های شمالی کشور می‌توانند ببینند؛ اما این بار می‌خواهیم شما را با یک دشت زیبا در اطراف پایتخت ایران، به نام دشت هویج آشنا کنیم. اگر می‌خواهید بدانید دشت هویج کجاست و بهترین زمان برای سفر به دشت هویج چه زمانی است با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

دشت هویج کجاست؟

در ابتدا ببینیم دشت هویج کجاست و چگونه باید به آنجا سفر کرد. در شهرستان شمیران در شمال شرق استان تهران، بخش لواسان، در بالادست روستای افجه دشتی سرسبز و زیبا به نام دشت هویج قرار دارد. این دشت در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا واقع شده است.

در غرب این دشت دیدنی منطقه امامه در 30 کیلومتری، فشم در 34 کیلومتری و آهار در فاصله 40 کیلومتری آن واقع شده‌اند. برای سفر به این دشت باید ابتدا خود را به اتوبان شهید بابایی و سپس لشگرک برسانید و از پیچ تند قوچک نیز عبور کنید تا به لواسان و روستای خوش آب و هوای افجه برسید. اگر از سمت شمال قصد سفر به این منطقه را دارید باید خود را به اتوبان ارتش، سپس جاده سوهانک و در نهایت گردنه قوچک و روستای افجه برسانید.

دشت هویج

منطقه هویج (عکس: مهدی قربانی)

دیدنی های دشت هویج

دشت هویج که در بین مردم محلی آن منطقه با نام دشت گرچال هم شناخته می‌شود یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران به حساب می‌آید. دشتی دنج و خوش آب و هوا که زیبایی و آرامش موجود در آن وصف ناپذیر است. در گذشته این دشت پر از هویج بوده ولی امروزه در این بهشت دیدنی و خوش آب و هوا دیگر هیچ هویجی دیده نمی‌شود؛ ولی باغ‌های گیلاس و گردو این منطقه توجه گردشگران را در بدو ورود به خود جلب می‌کند. علاوه‌بر این‌ها دیدنی‌های دیگری در این منطقه وجود دارد که در صورت سفر به آنجا می‌توانید از آنها دیدن کنید. در ادامه با دیدنی‌های این دشت و اطرافش آشنا خواهید شد.

  1. دشت دیدنی هویج: با قدم زدن در این بهشت سبز می‌توانید از آب و هوای پاک و آرامش موجود در دشت لذت ببرید. این منطقه در فصل بهار با گل‌های رنگارنگ پر می‌شود. شما می‌توانید بساط ناهار خود را به دشت ببرید و ساعاتی خوش را کنار خانواده در این دشت سپری کنید.

    دشت هویج

    منطقه هویج (عکس: بهنام)

  2. آبشار پسچویک: در مسیر روستای افجه به دشت دیدنی هویج جاده‌ای زیبا با جاذبه‌های متعدد را خواهید دید. یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر این مسیر آبشار پسچویک یا پسگوئک است. آبشاری که حدود 15 متر ارتفاع دارد و به دشت هویج مشرف است. علاوه بر این اطراف آبشار با یک طبیعت بکر و درختان افرا پوشیده شده است.
  3. کوهنوری: اگر به کوهنوردی علاقه دارید بدانید که کوهنوردان برای رسیدن به قله‌های آتشکوه، ساکا امیر، مهرچال، ریزان و… از این مسیر عبور می‌کنند. پس می‌توانید کفش مناسب همراه خود ببرید، با کوهنوران همراه شوید و از طبیعت و آب و هوای خوب منطقه لذت ببرید.
  4. شب‌های زیبای دشت هویج: شب‌های پر ستاره روستای افجه یکی از دیدنی‌هاییست که نباید از دست داد. اگر به کمپینگ علاقه دارید حتما به صورت گروهی به این دشت سفر کنید و به تماشای طبیعت شبانه و طلوع خورشید مشغول شوید.
  5. درخت چنار: در روستای افجه یک تنه درخت چنار با عمر 500 ساله وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.
  6. روستای ییلاقی افجه: همانطور که گفته شد دشت زیبای هویج در روستایی به نام افجه واقع شده است. روستای افجه در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا قرار دارد و خود به عنوان یک جاذبه گردشگری به حساب می‌آید. این روستای کوهستانی از باغ‌های سرسبز گیلاس و گردو پر شده و با وجود دشت هویج به یک بهشت دیدنی تبدیل شده است. بدانید که در این روستا امکاناتی مانند رستوران، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی وجود دارد.

    روستای افجه کجاست؟ - دیدنی های دشت هویج

    افجه (عکس: سید مهدی حاجی میرعرب)

  7. قلعه ساکا: اگر به آثار تاریخی علاقه دارید از قلعه ساکا در ارتفاعات امامه دیدن کنید. این قلعه متعلق به قرن دوم هجری است.
  8. قصر ناصری: پس از بازدید از قلعه ساکا می‌توانید به قصر ناصری هم سر بزنید. این قصر در زمان ناصرالدین شاه و به دستور او و نظارت اعتمادالدوله ساخته شده است.
  9. روستای ییلاقی افجه: همانطور که گفته شد دشت زیبای هویج در روستایی به نام افجه واقع شده است. روستای افجه در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا قرار دارد و خود به عنوان یک جاذبه گردشگری به حساب می‌آید. این روستای کوهستانی از باغ‌های سرسبز گیلاس و گردو پر شده و با وجود دشت هویج به یک بهشت دیدنی تبدیل شده است. بدانید که در این روستا امکاناتی مانند رستوران، سوپرمارکت و سرویس بهداشتی وجود دارد.
  10. تماشای قله دماوند: اگر دوست دارید در هوایی پاک و به دور از آلودگی قله‌ی زیبا و بلند دماوند را تماشا کنید باید به ارتفاعت دشت هویج بروید.

    نمای زیبای قله دماوند

    نمای زیبای قله دماوند (عکس: کوروش تهرانی)

  11. غار موزه: بازید از غار موزه این منطقه تجربه‌ای منحصر به فرد را برای شما به همراه خواهد داشت. این غار موزه در مسیر روستای کندعلیا قرار دارد. ورودی غار موزه دهان یک شیر را خواهید دید که در طول دیوار کوه ساخته شده است. در ساخت این غار هم دست طبیعت و هم دست استاد مجسمه ساز ناصر هوشمند وزیری نقش داشته است. درون غار موزه می‌توانید مجسمه‌های چوبی، گچی، فلزی و سیمانی از شخصیت‌های اسطوره‌ای ایران را تماشا کنید. مسیر دسترسی به این موزه در زیر قرار داده شده است.
  12. آبشار موآب: این آبشار قبل از دشت هویج و در سینه کش قله ساکا قرار دارد. آبشار موآب با 180 متر ارتفاع در همه‌ فصول پر آب و خروشان است؛ به غیر از اواخر تابستان که کمی آرام و کم آب می‌شود.
  13. آبشار چرند: در سمت شمال غربی دشت و مسیر صعود به قله آتشکده دشت سبواستان، آبشاری با ارتفاع 45 متر را خواهید دید که در کنار درختان گردو و گیلاس در حال خودنمایی است.
  14. حمام صفویه: کمی دورتر از آبشار چرند یک حمام تاریخی نظر شما را به خود جلب می‌کند. قدمت این حمام به دوره صفوی و اوایل حکومت قاجاریان بازمی‌گردد.
  15. محله چراغان: با بازدید از محله چراغان می‌توانید از بافت قدیمی شهر و سقاخانه حضرت ابوالفضل دیدن کنید.

اقامت در سفر به دشت هویج

اگر از تهران به این دشت می‌روید به دلیل نزدیک بودن دشت به این شهر می‌توانید یک سفر نیم‌روزی داشته باشید و پس از گشت و گذار به تهران بازگردید. اما اگر از شهرهای اطراف می‌خواهید به دشت هویج سفر کنید باید این خبر خوش را به شما بدهیم که حوالی این دشت اقامتگاه‌های محلی و بوم گردی را برای رفاه حال مسافران ساخته‌اند.

علاوه‌بر این در لواسان ویلاها و سوئیت‌هایی برای اجاره در دسترس است که در فاصله کمی از دشت قرار دارند. از همه اینها که بگذریم شب را می‌توانید در دشت چادر بزنید و به تماشای آسمان پر ستاره روستای افجه مشغول شوید.

دشت هویج

منطقه هویج (عکس: بهنام)

نکات مهم در سفر به دشت هویج

در پایان  به نکات مهمی که در سفر به دشت هویج باید به آنها توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد:

  • توجه داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به دشت هویج فصل بهار است. در این فصل دشت از طبیعتی تازه و آب و هوایی مطلوب برخوردار است.
  • پیشنهاد می‌کنیم که در فصل تابستان به دشت نروید، زیرا آفتاب داغ و سوزانی در دشت حاکم است.
  • اگر به برف بازی علاقه دارید دشت هویج را در فصل زمستان برای برف بازی انتخاب کنید.
  • درختان میوه این دشت متعلق به مردم محلی روستا و منبع درآمد آنها هستند پس از آسیب زدن به آنها خودداری کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید در آن منطقه چادر بزنید باید مراقب درختان و گیاهان منطقه باشید.
  • اگر می‌خواهید شب را در دشت به صبح برسانید حتما باید کلیه وسایل اعم از چادر، کیسه خواب، پتو، لباس گرم، مواد غذایی، آب معدنی و… را همراه خود ببرید.
  • برای کوهنوردی کفش مناسب پیاده روی و کوهنوردی، عینک آفتابی، کوله سبک و… را همراه داشته باشید.
  • توجه کنید که در دشت امکانات رفاهی وجود ندارد؛ بنابراین کلیه ملزومات را همراه خود ببرید.
دشت هویج در زمستان

دشت هویج در زمستان (عکس: بهنام)

در این مقاله با دشتی زیبا آشنا شدید و متوجه شدید که دشت هویج کجاست. خوب است بدانید که با توجه به مستندات تاریخی به جامانده گفته می‌شود که این دشت شکارگاه پادشاهان و درباریان دوره صفوی بوده است. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری در مورد این منطقه دارید، آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۲۹ از ۵ – ۸ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. حامد پاسخ

    من ساکن تهران هستم اما تا حالا نرفتم دشت هویج با خوندن این مطلب خیلی علاقه مند شدم سری به این دشت بزنم.

  2. پدرام پاسخ

    توی ایران، یه‌دشت خیلی قشنگی به‌اسم دشت هویج هست که من برای دیدن اون‌ رفتم. خیلی دشت قشنگ و خوش‌وآب هوایی هست. پیشنهاد میدم به‌این دشت سفر کنید تا آفرینش خدا را از نزدیک ببینید.

  3. شادی پاسخ

    چقدر جالب من وقتی به دشت هویج رفتم نمی‌دونستم در اطراف این دشت، جاهای دیدنی دیگری هم قرار داره.
    در اطراف دشت هویج غار موزه هم هست، خیلی غار جالبی بود.من‌که از دیدن این غار خیلی خوشم اومد.

    1. نیما پاسخ

      من به‌دشت هویج رفتم. در لواسان تهران روستایی به‌اسم افجه هست که این دشت در آن‌جا قرار گرفته است.
      اگر در تهران زندگی می‌کنید حتماً برای یک‌بار هم که شده به دشت هویج سری بزنید، چون تا این دشت فاصله کمی است. من که از دیدن این دشت خیلی لذت بردم.

  4. asoo پاسخ

    از مطالبی که در مورد دشت هویج گذاشتید، خیلی ممنونم. منم در تهران زندگی می‌کنم و به کوه‌نوردی علاقه دارم. اما هیچ‌وقت نمی‌دونستم در اطراف تهران یه همچین دشتی برای کوه‌نوردی قرار گرفته.

  5. nadia پاسخ

    من نرفتم تا حالا اما دوستم خیلللللللللللللللی تعریف میکنه و منم میخوام بعد از کرونا حتما حتما برم. دوستم سوئیت گرفته بود و خیلی راضی بودن

  6. sara پاسخ

    من به کوه‌نوردی خیلی علاقه دارم و هر از گاهی به این دشت میرم، چون در اطراف دشت قله ساکا، ریزان قرار داره که برای کوه‌نوردی خیلی مناسبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد