دریاچه شورابیل؛ نگین درخشان اردبیل

دریاچه شورابیل اردبیل

شهر اردبیل در استان اردبیل با آب و هوای سرد و کوهستانی و در ارتفاع ۱۳۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده بازرگان اهمیت این شهر را دو چندان کرده است. علاوه بر آن جاذبه‌های گرشگری و طبیعی موجود در این شهر آن را به یک منطقه گردشگری و توریستی تبدیل کرده و هر ساله گرشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی اردبیل دریاچه شورابیل نام دارد. این دریاچه تنها دریاچه در قلب شهر است که به صورت طبیعی شکل گرفته است. اگر می‌خواهید بدانید دریاچه شورابیل کجاست و با امکانت تفریحی و مسیر دسترسی به آن آشنا شوید ما را در ادامه این مقاله دنبال کنید.

گشتی در دریاچه شورابیل بزنیم

دریاچه شورابیل با عمق ۲۰ متر و مساحت ۱۲۰ هکتار یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل به حساب می‌آید. آب این دریاچه از طریق چشمه‌ها و رودخانه بالخو چای و همچنین نزولات آسمانی تامین می‌شود.

زمین شناسان معتقدند که شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی در حریم شهری اردبیل به وجود آمده است. این دریاچه در گذشته آب بسیار شوری داشته، به همین دلیل نام شورابیل را به خود گرفته است. مطالعات زمین شناسی که روی این دریاچه انجام شده، نشان می‌دهد که دریاچه شورابیل قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه دارد.

جالب است بدانید که امروزه با اضافه کردن آب شیرین به دریاچه، علاوه بر زیاد شدن وسعت آن شوری آب نیز در حد قابل توجهی کم شده به طوری‌که که گونه‌ای از ماهی قزل آلا در آنجا در حال رشد و پرورش است.

زندگی انواع نواع پرندگان از جمله پلیکان‌های خاکستری، اردک تاجدار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه، مرغابی، خوتکا، حواسیل، چنگر، آنگوت و… در این دریاچه زیبایی و جذابیت آن دو چندان شده است.

شورابیل

شورابیل اردبیل (عکس: حسن فلاحی)

امکانات رفاهی موجود در اطراف شورابیل

شما پس از رسیدن به نوار ساحلی این دریاچه و تماشای منظره‌ای زیبا می‌توانید تفریحات هیجان انگیزی را نیز تجربه کنید. در این دریاچه امکانات تفریحی و رفاهی درخور توجهی برای مسافران وجود دارد که از آن جمله می‌توان اشاره کرد به:

  • قایق‌رانی و جت اسکی
  • باغ وحش
  • پیست دوومیدانی
  • پیست دوچرخه سواری
  • پارک صخره‌ای
  • پارک جنگلی
  • زیپ لاین شورابیل
  • رستوران و کافی شاپ
  • شهر بازی روباز
  • شهر بازی سرپوشیده
دریاچه شورابیل

شورابیل اردبیل (عکس: بیژن عظیمی)

دریاچه شورابیل کجاست؟

بعد از آنکه با شورابیل آشنا شدیم احتمالا این سوال برای شما پیش آمده این است که دریاچه شورابیل کجاست و چگونه باید با آنجا برویم؟ دریاچه شورابیل در ۲ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به سمت خلخال واقع شده است.

برای رسیدن به دریاچه شورابیل اردبیل باید به ابتدا به اردبیل سفر کنید. پس از رسیدن به شهر اردبیل با توجه به اینکه با چه هدفی می‌خواهید به دریاچه بروید مسیر‌های مختلفی را می‌توانید طی کنید. در ادامه دو مسیر برای رسیدن به دریاچه شورابیل را معرفی می‌کنیم.

مسیر دسترسی به دریاچه

مسیر اول: اگر می‌خواهید از زیپ لاین شورابیل و شهربازی استفاده کنید، پس از رسیدن به اردبیل باید به سمت بزرگراه میلاد و سپس میدان پلیس و فرعی‌ منتهی به دریاچه بروید.

مسیر دوم: اگر قصد دارید از طبیعت و دیگر امکانات این منطقه بهره ببرید بهتر است از مسیر خیابان دانشگاه به سمت دریاچه حرکت کنید.

بهترین فصل سفر به دریاچه شورابیل اردبیل

اردبیل آب و هوای سرد و کوهستانی دارد. پس بهترین فصل برای سفر اردبیل و بازدید از دریاچه شورابیل بهار و تابستان است؛ به ویژه از اواخر خرداد تا مرداد ماه که این منطقه آب و هوای بی نظیری دارد.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که زمستان این دریاچه هم زیبایی‌های خاص خود را دارد و هر ساله صد‌ها پرنده مهاجر در پاییز از روسیه به سمت این دریاچه حرکت می‌کنند و زمستان را در این تالاب می‌گذرانند. تماشای این پرنده‌ها و دریاچه‌ای یخ زده بسیار لذت بخش و مناشب برای علاقه‌مندان به عکاسی است.

مکان های تفریحی و دیدنی نزدیک به شورابیل

اگر به قصد بازدید از دریاچه شورابیل به تبریز سفر می‌کنید، ما به شما توصیه می‌کنیم که پس از گردش در این دریاچه از دیگر مکان‌های تفریحی و گردشگری اطراف دریاچه و استان اردبیل نیز دیدن کنید. برخی از مهمترین و بهترین مکان‌های دیدنی اطراف شورابیل عبارتند از:

  1. آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی: یکی از مشهورترین بنا‌های تاریخی و دیدنی اردبیل آرامگاه شیخ صفی الدین در میدان عالی قاپو است. این آرامگاه در قرن هشتم هجری به دست پسر شیخ صفی الدین ساخته شد. این بنا پس از پادشاهی شاه اسماعیل و به پایتخت رسیدن اردبیل ارزش و اهمیت زیادی پیدا کرد.

    آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

    آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی (عکس: مجید)

  2. بازار بزرگ اردبیل: این بازار یک بنای تاریخی به جا مانده از دوران صفوی است. گنبد‌ها و طاق‌های جناقی بازار بزرگ به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در طول روز روزنه‌هایی از نور خورشید به بازار می‌تابد.
  3. برج شاطر: در ۶ کیلومتری استان اردبیل یک روستا به نام صومعه وجود دارد. برج تاریخی شاطر همراه با تپه‌های باستانی اطرافش در روستای صومعه قرار گرفته‌اند.
  4. جنگل فندقلو: این جنگل زیبا و دیدنی در ۳۰ کیلومتری اردبیل واقع شده است. پس از رسیدن به این جنگل می‌توانید منظره‌ای زیبا از پوشش گیاهی اردبیل و گردنه حیران را تماشا کنید. در جنگل فندقلو گیاهان بومی و کمیابی پیدا می‌شود؛ اکثر مردم در فصل تابستان برای چیدن انواع میوه‌ها مانند ازگیل، توت فرنگی، گوجه سبز، تمشک و سیب وحشی به این جنگل می‌روند. علاوه‌بر آن این جنگل یک چشمه آب گرم دارد که می‌توانید یک آب تنی دلچسب در آن داشته باشید.

    جنگل فندقلو

    جنگل فندقلو

  5. مرکز خرید پروما: اگر به خرید علاقه دارید، حتما پس از دیدن شورابیل به مرکز خرید پروما در نزدیکی شورابیل بروید.
  6. موزه تاریخ طبیعی: این موزه در شرق دریاچه واقع شده و بازدید از آن خالی از لطف نیست.
  7. رستوران‌های اردبیل: بدون شک در سفر به اردبیل باید یک وعده غذایی خود را در رستوران‌های مشهور اردبیلی سرو کنید. در رستوران‌های اردبیل انواع کباب‌ها با گوشت‌های مرغوب و با طبخ عالی عرضه می‌شوند.

اقامت در سفر به شورابیل

برای گردش و تفریح در این دریاچه به ۲ الی ۴ ساعت زمان احتیاج دارید، ولی اگر می‌خواهید اقامتی در این شهر داشته باشید می‌توانید از هتل شورابیل یا دیگر هتل‌ها و سوئیت‌های اردبیل استفاده کنید. همچنین اگر چادر زدن علاقه دارید با توجه به وجود امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه، سوپر، رستوران و… در اطراف این دریاچه می‌توانید یک شب را در چادر و در کنار دریاچه تجربه کنید و از تماشای طلوع و غروب آفتاب لذت ببرید.

با دریاچه شورابیل اردبیل آشنا شدید. جالب است بدانید قبل از اینکه آب شیرین به این دریاچه اضافه شود، از گل و لای موجود در دریاچه برای درمان ناراحتی‌های پوستی و درد مفاصل استفاده می‌کردند. در سفر به این دریاچه بهتر است از غذاهای محلی اردبیل نیز امتحان کنید. به‌علاوه اگر اهل طبیعت گردی هستید سری هم به دشت مغان بزنید. نظر شما در مورد این دریاچه زیبا چیست؟ به‌علاوه اگر اطلاعات دیگری در مورد این منطقه دارید لطفا آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد