اقامت در روستای درکش؛ معرفی اقامتگاه ها و جاهای دیدنی روستا

اقامت در روستای درکش

روستای درکش، روستایی سرسبز و خوش آب و هوا در ۳۰ کیلومتری شهر آشخانه از توابع شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی است. این روستای زیبا با طبیعت بکر و بی‌نظیر خود هر ساله از گردشگران و علاقمندان بسیاری پذیرایی می‌کند. اگر شما هم قصد سفر به این روستا را دارید، با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی و شرایط اقامت در روستای درکش و اقامتگاه‌‌های آن بیشتر آشنا شویم.

اقامت در روستای درکش

روستای درکش خراسان شمالی از جمله روستاهایی است که چندان شناخته شده نیست، اما به جرات می‌توان گفت تجربه سفر به این روستا تجربه‌ای معمولی نیست.

روستایی که حتی در روزهای گرم و سوزان تابستان هم نسیمی خنک در آن جریان دارد و عطر گل و سبزه و هوای تازه بهاری مشامتان را می‌نوازد. به طوری که جای تعجب نیست اگر سفر به این روستا بیش از یک روز طول بکشد. پس اگر شما هم می‌خواهید بیش از یک روز در روستای درکش بمانید و از زیبایی‌های آن به طور تمام و کمال لذت ببرید بهتر است شرایط اقامت در روستای درکش را به خوبی بدانید و با اقامتگاه‌های آن آشنا شوید.

روستای زیبای درکش اقامتگاه‌های متنوع و مجهزی برای مسافران و گردشگران دارد. امکانات رفاهی کامل و قیمت مناسب یکی از نقاط قوت‌شان است. در روستاها و شهرهای اطراف روستای درکش نیز اقامتگاه‌های مناسبی وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. در ادامه لیستی از اقامتگاه‌های موجود برای اقامت در روستای درکش را معرفی می‌کنیم.

اقامت در روستای درکش

روستای درکش (عکس: وهاب کوثر)

لیست اقامتگاه های روستای درکش

برای اقامت در روستای درکش می‌توانید یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی این روستا را انتخاب کنید. در ادامه با این اقامتگاه‌ها آشنا می‌شویم.

1. اقامتگاه بوم گردی کسری

اقامتگاه بوم گردی کسری یکی از اقامتگاه های روستای درکش بوده و دارای ۳ سوئیت با ظرفیت ۳۶ نفر است. هر کدام از سوئیت‌ها امکاناتی از قبیل حمام و سرویس بهداشتی، سیستم سرمایشی و گرمایشی، آشپزخانه مجهز به اجاق گاز و یخچال، اینترنت رایگان و … دارند. این اقامتگاه فاقد تختخواب بوده و سرویس خواب آن کف خواب است.

به علاوه، پارکینگ غیرمسقف،‌ نمازخانه سوپرمارکت و … را می‌توان به عنوان یکی دیگر از امکانات اقامتگاه بوم گردی کسری برشمرد. در محوطه اقامتگاه آلاچیق‌هایی هم برای رفع خستگی و صرف چای در نظر گرفته شده است. پذیرش کودکان زیر ۷ سال در این اقامتگاه رایگان و بالای ۷ سال به صورت یک فرد مجزا محاسبه می‌شود.

2. اقامتگاه بوم گردی چشمه بید

اقامتگاه بوم گردی چشمه بید در ابتدا خانه‌ای سنتی و قدیمی بود که پس از بازسازی‌های انجام شده، به عنوان اقامتگاه بوم گردی مورد استفاده قرار گرفت. این اقامتگاه دوطبقه است و ظرفیت ۶۵ مسافر را دارد. طبقه اول آن شامل یک سوئیت ۲۰ نفره و ۵ اتاق هر کدام با ظرفیت ۵ نفر و طبقه دوم یک سوئیت با ظرفیت ۲۰ نفر است.

سوئیت طبقه اول و دوم هرکدام دارای حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی، آشپزخانه مجهز، سیستم گرمایشی و سرمایشی، اینترنت رایگان و… هستند. اتاق‌های طبقه اول حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی ندارند و ساکنان آن باید از سرویس عمومی موجود در حیاط استفاده کنند. در حیاط اقامتگاه آلاچیق‌هایی هم تدارک دیده شده که برای شب نشینی و لذت بردن از محیط سرسبز و آب و هوای روح نوار منطقه بسیار مناسب است.

3. اقامتگاه بوم گردی چشمه چکاب

یکی دیگر از اقامتگاه‌های روستای درکش اقامتگاه چشمه چکاب است. این اقامتگاه میز و صندلی، امکانات گرمایشی و سرمایشی، اینترنت رایگان و… دارد. از دیگر امکانات آن می‌توان به کافی شاپ و پارکینگ غیرمسقف اشاره کرد. به علاوه، آلاچیق‌هایی هم در طبیعت سرسبز و زیبای محوطه در اختیار مهمانان قرار دارد.

4. اقامتگاه بوم گردی کوهپایه

اقامتگاه بوم گردی کوهپایه در ابتدا خانه‌ای شخصی و قدیمی بوده که پس از بازسازی‌های انجام شده، به عنوان اقامتگاه بوم گردی مورد استفاده قرار گرفت. این اقامتگاه سنتی دارای اتاق‌هایی مجهز به امکاناتی مانند سرویس خواب کف خواب، لوازم گرمایشی و سرمایشی، اینترنت رایگان و… است. به علاوه اقامتگاه بوم گردی کوهپایه پارکینگ غیرمسقف هم دارد.

روستای درکش کجاست؟

همانطور که گفتیم روستای درکش یکی از روستاهای گردشگری شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان جنوبی است که تنها ۷۰ کیلومتر با بجنورد فاصله دارد. این روستای کوهپایه‌ای در میان دره‌ای بکر و زیبا در دامنه کوه‌هایی به نام یامان داغی واقع شده که همین موجب سرسبز و پرآب بودن روستا می‌شود. روستای درکش چشمه‌ها و آبشارهای خروشان و جنگل‌های انبوهی دارد که زیبایی آن را چندین برابر کرده‌اند. جنگل‌های بلوط بی‌نظیر یکی از قطب‌های جذب گردشگر به این روستا است.

روستای درکش

روستای درکش (عکس: مهتاب مهرپور)

روستای درکش به روستای گیاهان داروی هم معروف است، چرا که انواع گیاهان داروی به صورت طبیعی و خودرو در دشت‌ها و کوهپایه‌های این روستای شگفت انگیز روییده و منبع درآمدی برای مردم محلی هستند. به علاوه انواع درختان میوه‌های بهشتی و حیات وحش متنوع یکی دیگر از جذابیت‌های انکارناپذیر روستای زیبای درکش است.

حدود ۲۰۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند و زبان محلی آن‌ها کردی است. شغل اغلب مردم روستا کشاورزی و دامداری بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند. محصولات کشاورزی و دامداری این منطقه به خصوص انگور، سیب، هلو، ماست، کره، دوغ محلی و… بسیار مرغوب و معروف است. اگر در فصل مناسبی به این منطقه سفر کنید می‌توانید از مرغوب‌ترین و خوشمزه‌ترین محصولات تهیه و استفاده کنید.

مسیر دسترسی به روستای درکش

برای رسیدن به این روستا اگر از بجنورد به سمت آشخانه حرکت کنید، به روستای کلاته زمان صوفی خواهید رسید. بعد از گذر از این روستا، نرسیده به جوزک، جاده‌ای فرعی شما را به روستای درکش می‌رساند.

دیدنی های روستای درکش

روستای کوهپایه‌ای درکش علاوه‌بر طبیعت بکر و زیبا، رودخانه و چشمه‌های خروشان و جنگل‌های سرسبز و انبوه، دیدنی‌های دیگری هم مانند اماکن تاریخی، مجتمع تفریحی، حیات وحش کم نظیر و… دارد. پس بیایید با برخی از مهم‌ترین دیدنی های روستای درکش مشهد آشنا شویم.

۱. جنگل های بلوط

جنگل‌های بلوط روستای درکش تنها ذخیره‌گاه جنگل بلوط شرق کشور است. این جنگل‌های انبوه و سرسبز نمایی بسیار زیبا روی کوه‌ها و ارتفاعات روستا به وجود آورده‌اند که یکی از جاذبه‌های اصلی روستای درکش برای جذب گردشگر به این منطقه و اقامت در روستای درکش است.

به‌علاوه حاشیه رودخانه زیبایی که این جنگل را به دو نیم تقسیم می‌کند، یکی از شگفت انگیزترین جاهایی است که می‌توان برای قدم زدن پیدا کرد. میوه درختان بلوط بیشتر به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین این جنگل علاوه بر زیبایی و هوای پاکیزه‌ای که عرضه می‌کند،‌ منبع درآمدی برای روستاییان نیز به شمار می‌رود.

روستای درکش

جنگل‌های بلوط

۲. کوه آلاداغ

کوه آلاداغ یکی از کوه‌های مرتفع روستای درکش با ارتفاع ۲ هزار و ۴۵۵ متر در قسمت جنوبی روستا قرار دارد. در کوه آلاداغ می‌توانید دره کنداب که رودخانه‌ای خروشان در آن جاری است و چندین چشمه‌ زیبا از بالای کوه سرچشمه گرفته و تا دامنه آن سرازیر می‌شوند ببینید.

قدم زدن در دامنه کوهی بلند در کنار رودخانه‌ای که صدای گذر آب روح خسته هر کسی را زنده می‌کند و همه جا تا چشم کار می‌کند کوه و درختان سر به فلک کشیده و آسمانی آبی است، چه احساسی می‌تواند داشته باشد؟‌ قطعا نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. پس اگر به روستای درکش سفر کردید، ‌حتما از این منطقه هم دیدن کنید.

۳. قزلر قلعه

قزلر کلمه‌ای ترکی و به معنای دختر است. بنابراین به قزلر قلعه، قلعه دختر هم می‌گویند. این قلعه یکی دیگر از معروف‌ترین دیدنی های روستای درکش محسوب می‌شود که بر قله کوهی مرتفع ساخته شده است. در این قلعه تاریخی آثاری از اتاق‌های اندرونی و بیرونی،‌ محل نگهداری اشیای مهم مانند اسلحه و انبار و چهار برج در چهار گوشه قلعه که محل نگهبانی بودند به راحتی قابل رویت است.

شاید در ابتدا رسیدن به قله کمی سخت به نظر بیاید. اما به جرات می‌توان گفت دیدن این قلعه تاریخی ارزشش را دارد. به خصوص اگر به کوهنوردی علاقه‌مند باشید می‌توانید از کوهنوردی و زیبایی‌های کوه‌های سرسبز و باشکوه روستا نیز لذت ببرید.

۴. آبشار کنگره زو

روستای زیبای درکش آبشارهای بسیاری دارد که یکی از معروف‌ترین و زیباترین آن‌ها آبشار کنگره زو است. اگر قصد سفر و اقامت در روستای درکش را دارید، بازدید از این آبشار را از دست ندهید. آبشار کنگره زو از قله کوه‌های مرتفع در اثر بارش‌های فراوان و ذوب شدن برف‌ها و یخچال‌های طبیعی سرچشمه می‌گیرد و راه خود را از میان صخره‌ها و درختان باز کرده و به سمت دشت‌ها و دامنه‌ها حرکت می‌کند.

اطراف آبشار باشکوه کنگره جایی برای قدم زدن، چادر زدن و لذت بردن از هنرنمایی طبیعت وجود دارد. می‌توانید در کنار درختان و درختچه‌هایی که اطراف آبشار را پوشانده و زیبایی آن را چندین برابر کرده‌اند، قدم بزنید و از صدای بی‌نظیر آبشار خروشان و بوی طراوت و خنکی آن لذت ببرید.

۵. برج سبزعلی خان قراچولو

یکی دیگر از آثار تاریخی روستای درکش برج سبزعلی خان قراچولو است. طبق گزارشات کارشناسان و باستان شناسان قدمت این برج به بیش از یک قرن پیش می‌رسد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد در ساخت این برج نسبت به زمان خود از مصالح و تجهیزات گران قیمت و مرغوبی استفاده شده و همین امر یکی از مهم‌ترین علل دوام آوردن آن تا به امروز به شمار می‌آید.

تپه‌های اطراف برج سبزعلی خان قراچولو نیز از نظر تاریخی قدمتی طولانی دارند و آثاری در آن‌ها پیدا شده که قدمت بیش از ۲۰۰ ساله روستای درکش را اثبات می‌کند. هنگام بازدید از این برج تاریخی می‌توانید از قدم زدن در تپه‌های اطراف و طبیعت و حیات وحش بکر آن نیز لذت ببرید.

از سایر دیدنی های روستای درکش می‌توان به سردابه‌های زیبا، چشمه‌های پرآب، آبشارهای خروشان، چشمه جنگلی ییلاق،‌ چشمه گلزار، سرچشمه سردار،‌ دره سرسبز کندریزو، دره حلقه، دره کنداب، مناطق ییلاقی گولک، نرگسلو، کش گربه، تیغ بل، رودخانه زوهار اشاره کرد. برای بازدید از تمام جاهای دیدنی این روستا باید چند روزی اقامت در روستای درکش داشته باشید.

6. تفریحات روستای درکش

در روستای توریستی درکش علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر و اماکن تاریخی باارزش، می‌توانید از تنها مجتمع تفریحی آن به نام «ببرخان» نیز استفاده کنید. این مجتمع تفریحی در منطقه‌ای روباز در کنار کوه‌ها و رودخانه ساخته شده و منظره بی‌نظیری را در کنار تفریح در اختیار مهمانان قرار می‌دهد.

7. حیات وحش روستای درکش

حیات وحش متنوع روستای درکش یکی دیگر از جذابیت‌های آن است. از آنجایی که این روستا طبیعتی بکر و گسترده دارد،‌ حیوانات وحشی بسیاری در جنگل‌ها و کوه‌های آن دیده می‌شوند. حیواناتی مانند مرال (گوزن قرمز)‌، آهو، خرس، قوچ، میش، گرگ، پلنگ، خوک، انواع پرندگان شکاری و کمیاب مانند عقاب، شاهین، کرکس، کبک و… که به راحتی نمی‌توان در هر جایی دید. لازم به ذکر است که جنگل‌های روستای درکش یکی از زیستگاه‌های اصلی مرال در منطقه شرق کشور است.

در واقع در جنگل‌ها و دشت‌های روستا به راحتی می‌توان گوزن‌های قرمز زیبا و باشکوه را از نزدیک مشاهده کرد. ممکن است وقتی در جنگل‌های بلوط قدم می‌زنید، این گوزن‌های زیبا را مشغول چرا یا آب خوردن از رودخانه ببینید. این صحنه می‌تواند یکی از بهترین صحنه‌هایی باشد که هر انسانی می‌تواند به چشم خود ببیند.

گوزن قرمز جثه‌ای بزرگ دارد و به صورت گله‌ای زندگی می‌کند. قد این حیوان به ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر و طول سر و بدن آن تا ۲۷۰ سانتی متر نیز می‌رسد. به علاوه شاخ‌های بلند با شاخک‌های منظم و مخملی زیبایی این حیوان شگفت انگیز را چندین برابر می‌کنند؛ حیوانی که دیدن آن تجربه‌ای فراموش نشدنی است.

نکته: روستای درکش منطقه‌ای حفاظت شده است بنابراین شکار و آزار رساندن به حیات وحش آن غیرقانونی بوده و جریمه‌ سنگینی دارد.

اقامت در روستای درکش

روستای درکش

8. گیاهان دارویی در روستای درکش

کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایید کرده‌اند که گیاهان دارویی بسیاری در روستای سرسبز و خوش آب و هوای درکش وجود دارد. به طوری که از ۳۸۰ گونه شناسایی شده، ۷۹ گونه از گیاهان دارویی بسیار کمیاب هستند. گیاهان دارویی این منطقه تقریبا در تمام فصول سال قابل برداشت هستند. در واقع در تمام فصول سال می‌توان از دشت‌ها، جنگل‌ها و کوه‌های آن انواع مختلف گیاهان دارویی را پیدا کرد. برای مثال در تابستان، بهار، اوایل پاییز و اواخر زمستان فصل خوبی رشد و برداشت بسیاری از این گیاهان دارویی ارزشمند است.

برخی از این گیاهان دارویی که در روستای درکش یافت شامل مرزه، اسطوخودوس، آویشن، کاکوتی، گون و… می‌شوند. طبق گزارش‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، در روستای درکش حتی گیاه ثعلب نیز دیده شده است که از کمیاب‌ترین گیاهان دارویی به شمار می‌رود. از جمله میوه‌های وحشی جنگلی که به عنوان گیاه دارویی هم کاربرد دارند، می‌توان به بلوط، زالزالک، گلابی وحشی، ازگیل و غیر اشاره کرد. برداشت و عرق گیری یا خشک کردن این گیاهان و میوه‌های وحشی دارویی یکی از منابع درآمد مردم روستا نیز محسوب می‌شود.

گفتنی است که علاوه بر تلاش‌های مردم محلی برای جلوگیری از انقراض این منبع ارزشمند از گیاهان دارویی، اقداماتی هم از سوی بخش خصوصی و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به این منظور انجام می‌گیرد.

بهترین فصل سفر به روستای درکش

اگر شما هم برای فرار از گرمای سوزان تابستان و دود و دم شهری به فکر سفر به این روستا افتاده‌اید، باید بدانید روستای درکش حتی در فصل گرم تابستان هم آب و هوایی خنک و دل‌انگیز دارد. چرا که این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. همچنین یکی دیگر از علت‌های آب و هوای خنک و بهاری روستا حتی در فصل تابستان، سرسبز و پرآب بودن آن به شمار می‌رود. بنابراین اقامت در روستای درکش برای فرار از گرمای تابستان ایده خوبی خواهد بود.

سفر به روستای درکش در فصل بهار حس و حال دیگری دارد. در فصل بهار که فصل گل و شکوفه است‌، جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز روستا پوشیده از گل‌های رنگارنگ زیباست و عطر آن‌ها در همه جای روستا به مشام می‌رسد. قدم زدن در میان این گل‌ها و استشمام بوی طراوت و زندگی‌، یکی از بهترین حس‌هایی است که هر انسانی باید در زندگی تجربه کند.

اقامت در روستای سرسبز و زیبای درکش

روستای درکش (عکس: مهتاب مهرپور)

اما با توجه به کوهستانی بودن منطقه، سفر به این روستا در فصل‌های سرد سال به خصوص زمستان و اواخر پاییز مناسب نیست. چرا که برف و باران و سرمای هوا اجازه گردش و لذت بردن از طبیعت را نخواهد داد. با این حال اگر اهل کوهنوردی و یخ نوردی هستید، آبشارها و رودخانه‌های یخ زده و کوه‌های پوشیده از برف و یخ روستا جای بسیار خوبی برای کوهنوردی و تفریح است.

در این مطلب با روستای زیبای درکش، پوشش گیاهی، حیات وحش، جاهای دیدنی، تفریحات، اقامتگاه‌ها و شرایط اقامت در روستای درکش آشنا شدید. امیدواریم از اقامت در روستای درکش لذت ببرید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۴۷ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد