راهنمای سفر به کویر ریگ جن (1402): مسیر دسترسی + دیدنی ها و اقامت

کویر ریگ جن

کویرها همیشه رازآلود و پر ماجرا بوده‌اند. سراب‌ها، تپه‌های وسیع شنی، صدای باد و آسمان پر ستاره‌ای که به شما نزدیک است، همه از عواملی هستند که به خیال‌پردازی در مورد کویر را دامن می‌زنند. کویر ریگ جن از شگفت‌انگیز‌ترین و شاید ترسناک‌ترین کویرهای ایران است که باورهای عجیبی در مورد آن وجود دارد، با این حال مقصد جذابی برای کویرنوردان به شمار می‌رود. اگر شما نیز به سفرهای ماجراجویانه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بدانید کویر ریگ جن کجاست، چگونه باید به آنجا بروید و چه نکاتی را در سفر درنظر داشته باشید با ما همراه شوید.

گشتی در کویر ریگ جن و ماجرای کشف آن

کویر شگفت‌انگیز ریگ جن یا ریجن با وسعتی برابر 3هزار و 800 کیلومترمربع در غرب دشت کویر، تقریبا در منطقه مرزی استان‌های سمنان و اصفهان قرار دارد. زیبایی و رمزآلود بودن این منطقه که به تپه جن نیز معروف است، جذابیت زیادی برای گردشگران ایجاد کرده است. از قدیم داستان‌های گوناگونی در مورد این منطقه رواج دارد و مردم بومی باور دارند که این کویر خانه اجنه و ارواح شیطانی است. در واقع ریجن به منطقه‌ای گفته می‌شود که جن‌ها در آن تپه‌های شنی ایجاد کرده‌اند.

باتلاق‌های خطرناک و تپه‌های شنی وسیع که بیرون آمدن از این منطقه مثلثی شکل را سخت کرده‌اند، باعث شده است تا به این کویر مرموز مثلث برمودای ایران نیز بگویند. به باور مردم بومی هر کس به این کویر پا بگذارد، بلعیده می‌شود، زیرا ارواح پلید بر آن حکومت می‌کنند. در واقع از بدترین اتفاقاتی که با عبور از این کویر ممکن است رخ دهد، فرورفتن در باتلاق‌هایی است که انسان را به درون خود می‌کشد.

کویر ریگ جن کجاست

کویر ریجن (عکس: احسان ترکما)

با اینکه خیلی از مردم محلی به داستان‌هایی که در مورد این کویر گفته می‌شود، باور دارند، اما بیشتر پدیده‌های عجیبی که پایه و اساس شکل‌گیری این افسانه‌ها بوده‌اند را می‌توان با دلایل علمی توضیح داد. برای مثال در ریجن صدایی شنیده می‌شود که به «گریه سنگ» معروف است. کارشناسان این صدا را ناشی از یک پدیده طبیعی یعنی انبساط و انقباض سنگ‌ها و شکسته شدن آنها به علت اختلاف دمای شب و روز در کویر می‌دانند.

موانع طبیعی بسیار، عدم وجود منابع آب شیرین، تپه‌های ماسه‌ای مرتفع و باتلاق‌های نمک از عواملی هستند که باعث شدند، این منطقه برای مدت‌های زیاد دور از دسترس مردم بوده و ناشناخته بماند. سال‌های سال افراد زیادی تصمیم گرفتند به این منطقه سفر کرده و از اسرار آن پرده‌برداری کنند اما اغلب سفرها به نتیجه نرسید، تا اینکه دکتر علی پارسا و همراهانش در سال 1384 به شکلی رسمی از این کویر بازدید و دیده‌های خود را مستند و ثبت کردند.

ریگ جن

منطقه ریجن (عکس: احمد رمضانی)

امروزه امکان سفر به ریجن با ماشین‌های مجهز آفرود و حتی با پای پیاده وجود دارد و گردشگران و محققان زیادی در غالب تور کویر ریگ جن به این منطقه سفر کرده‌اند. البته کویر ریجن با سایر مناطق کویری که مردم برای گشت و گذار و انجام تفریحاتی چون آفرود سواری به آن سفر می‌کنند، متفاوت بوده و تنها برای کویرنوردان و طبیعت‌گرد‌های حرفه‌ای که به دنبال هیجان هستند، مناسب است. لمس دانه‌های شنی نرم و آسمان پرستاره و بی‌کران کویر از زیبایی‌های این طبیعت بکر و رازآلود هستند.

اگر ترجیح می‌دهید که این کویر عجیب و غریب را برای سفر انتخاب نکنید، نگران نباشید. در کشورمان کویرهای زیبای بسیاری وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به کویر ورزنه، کویر مرنجاب، کویر مصر اشاره کرد که شما می‌توانید با انتخاب انواع تور کویر از سفر خود لذت ببرید.

کویر ریگ جن کجاست؟

اکنون بیایید ببینیم که کویر ریگ جن کجاست؟ ریجن منطقه‌ای کویری با تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است که در جنوب سمنان، شمال انارک، شرق منطقه حفاظت شده یا پارک ملی کویر، غرب جندق و جنوب شرق گرمسار واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی گرمسار محسوب می‌شود. وسعت این کویر پهناور حدود چهار هزار کیلومتر مربع است و در نقشه از شمال غرب به سمت جنوب شرق کشیده شده است. به قسمت جنوب شرقی آن دم ریگ می‌گویند. همان طور که گفته شد، این منطقه کویری پر از تپه‌های شنی بوده و باتلاق‌های نمکی در اطراف آن هستند. در این ناحیه هیچ‌گونه چاه آب یا چشمه آب شیرینی وجود ندارد.

مسیر دسترسی به ریگ جن

بهترین مسیر دسترسی به کویر عجیب ریجن رفتن به بخش شمال شرق پارک ملی کویر است. برای این منظور باید ابتدا خود را به گرمسار برسانید و بعد به پارک ملی دشت کویر بروید. از آنجا وارد جاده سنگ فرش ملک آباد شده و به سمت کویر جن حرکت کنید. قابل ذکر است از آنجا که برای عبور از جاده سنگفرش باید وارد مرز پارک ملی و منطقه حفاظت شده شوید، لازم است تا از سازمان حفاظت از محیط زیست مجوز داشته باشید.

مسیر دیگر از طرف جندق است. در این مسیر ابتدا باید خود را به جندق برسانید که از تهران 170 کیلومتر فاصله دارد. بعد از طرف غرب جندق خود را به ریگ جن برسانید.

کویر ریگ جن

مسیر دسترسی ریجن (عکس: حامد زارع‌پور)

بهترین زمان سفر به ریگ جن

بهترین زمان سفر به این کویر شگفت انگیز مهر ماه و به طور کلی فصل پاییز است. آب و هوای ریجن نیز مانند سایر مناطق کویری گرم و خشک است و به همین علت در فصل تابستان هوا به شدت گرم می‌شود.

سفر در فصل زمستان نیز اگرچه به سفر در تابستان ارجحیت دارد اما هوای کویر در زمستان نیز چندان مناسب و قابل پیش بینی نیست، مخصوصا ممکن است شب‌های سردی را تجربه کنید. در هر زمانی که قصد سفر به کویر را داشتید، حتما پیش از آن از وضعیت آب و هوا مطلع شوید.

کویر ارواح

ریگ جن (عکس: سیاوش نعمتی)

نکات مهم در سفر به کویر ارواح

  • سفر به این منطقه می‌تواند بسیار خطرناک باشد، پس حتما با تور کویر ریگ جن یا یک راهنمای با تجربه به این منطقه سفر کنید.
  • حتما با خودتان تجهیزات مسیریابی مانند GPS و قطب‌نما، سوخت، کیسه خواب، جعبه کمک‌های اولیه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، کفش مناسب پیاده‌روی (ترجیحا پوتین ساقدار) و لباس‌ کافی به همراه داشته باشید.
  • هنگام سفر به کویر لباس مناسب در طول روز، لباسی با جنس الیاف طبیعی و رنگ روشن با آستین‌های بلند است تا از شما در برابر آفتاب و نیش حشرات محافظت کند و برای شب باید لباس گرم داشته باشید.
  • از آنجا که رفتار کویر قابل پیش بینی نیست و ممکن است در کویر سرگردان شوید، پس بهتر است برای چندین روز غذای خشک و سبک و آب آشامیدنی با خود ببرید.
  • اگر با علم تشخیص موقعیت با کمک ستارگان آشنا باشید، حرکت در شب در کویر برایتان آسانتر خواهد بود.
  • همچنین بهتر است در مورد ویژگی‌های جانوران و حشرات کویر اطلاعات کسب کنید.
  • مراقب باشید در کویر ذرات ماسه وارد وسایل الکترونیکی شما نشود، چون ممکن است عملکرد آنها را مختل کند.
  • در اتومبیل خود بیل و تخته چوب داشته باشید تا در صورت گیر کردن در باتلاق بتوانید با کمک آنها اتومبیل خود را بیرون بکشید.
  • برای عبور از کویر بهتر است از اتومبیل‌هایی مانند جیپ‌های سبک و اتومبیل‌های دو دیفرانسیل استفاده کنید.
  • طبیعت را آلوده نکنید و به رسوم و عقاید مردم محلی احترام بگذارید.

دیدنی های نزدیک به ریگ جن

  • قلعه انارک: شهر انارک که در جنوب کویر ریجن قرار دارد، شهری کویری در استان اصفهان است که دمای آن گاهی به 50 درجه سانتیگراد هم می‌رسد. در این شهر قلعه‌ای وجود دارد که به دستور امیرکبیر برای محافظت در برابر راهزنان ساخته شد. با رفتن بر بالای این قلعه می‌توانید نمایی زیبا از شهر را ببینید.

    قلعه انارک

    قلعه تاریخی انارک

  • روستای عشین: در 30 کیلومتری شهر انارک، روستایی دیدنی به نام عشین قرار دارد. این روستا که روی یک تپه واقع شده، یکی از بکرترین و دست نخورده‌ترین روستاهای ایران است. از دیدنی‌های این روستا می‌توان به خانه‌های کاهگلی، حمام روستا و کاروانسرای روستا اشاره کرد.
  • آب‌گرم‌های روستای ورتون: روستای ورتون که در حدود 70 کیلومتر با مرکز استان اصفهان فاصله دارد، یک روستای دور افتاده است که از دوران صفویان به خاطر وجود چشمه‌های آب گرم و آب و هوای مناسب مکان تفریح پادشاهان بوده است. مجموعه گردشگری آب گرم ورتون در 10 کیلومتری روستاست و در این مکان در کنار چشمه‌های آب گرمی که خواص درمانی دارند، امکاناتی چون کلبه‌هایی برای اقامت گردشگران، رستوران و چایخانه وجود دارد.

    آب‌گرم‌های روستای ورتون

    آب‌گرم‌های روستای ورتون (عکس: علی اسدیان)

اقامت در سفر به کویر ارواح

اگر بخواهید به طور کامل از این کویر دیدن کنید، به چند روز زمان نیاز دارید و خوب است قبل و بعد از گشت زدن در کویر در جایی مناسب اقامت داشته باشید. به همین منظور بهتر است اقامتگاه مناسبی را در همان شهرهای نزدیک مانند انارک یا گرمسار انتخاب نمایید. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاروانسرای رباط انارک
  • اقامتگاه بوم‌گردی رباط انارک
  • اقامتگاه بوم‌گردی ناروسینه انارک
  • اقامتگاه بوم‌گردی کیخسرو انارک
  • اقامتگاه بوم‌گردی ساربان انارک
  • هتل سنتی ستاره کویر گرمسار
  • اقامتگاه بوم‌گردی قصر شیرین گرمسار
  • هتل شهر آفتاب گرمسار

    هتل آفتاب گرمسار

    هتل آفتاب گرمسار (عکس: بهنام اسلامی)

همچنین گردشگران می‌توانند در فاصله دورتر یعنی در هتل‌های سمنان مانند هتل گوت که مال، هتل دربند، هتل سنگسر یا مهمانسرای جهانگردی سمنان اقامت داشته باشند.

اگر دلتان یک سفر متفاوت، هیجان‌انگیز و تا حدی دلهره‌آور می‌خواهد، پیشنهاد می‌کنیم حتما به کویر ریگ جن سفر کنید؛ البته با تجهیزات کامل و با تورهای گردشگری مطمئن. اگرچه عبور از این کویر و گشت و گذار در آن کمی خطرناک است اما آسمان پر ستاره‌ای بی نظیر و تپه‌های شنی جذاب در زیر نور آفتاب را هرگز فراموش نخواهید کرد. اگر اطلاعات دیگر از این کویر دارید حتما آنها را با خوانندگان مجله ایرانگرد در میان بگذارید.

امتیاز ۴.۴۶ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد