سیاهکل کجاست؟ معرفی دیدنی های سیاهکل با آدرس

سیاهکل کجاست

اگر به دنبال شهری خوش آب و هوا و جنگلی با درختان انبوه و طبیعتی بکر هستید، یکی از گزینه‌های پیش روی شما شهر سیاهکل در استان گیلان است. به هر نقطه‌ای از این شهر که نگاه کنید جاذبه‌ای توریستی را خواهید دید که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. اگر می‌خواهید بدانید سیاهکل کجاست، چه دیدنی‌هایی دارد، بهترین زمان سفر به این شهر چه فصلی است و برای اقامتی چند روزه چه گزینه‌هایی دارید با ما همراه باشید.

دیدنی های سیاهکل

سیاهکل از شهرهای نسبتا بکر و دست نخورده گیلان است که به آن سی‌کل هم می‌گویند. سی به معنای کوهی که شیب دارد و کل هم به معنای آبادی است؛ به این ترتیب معنی سی‌کل آبادی کنار کوه می‌شود. سی‌کل از سمت شمال با لاهیجان زیبا و آستانه اشرفیه، از سمت غرب با شهر رشت (مرکز استان گیلان)، از سمت شرق با شهرهای لنگرود، املش و رودسر و از سمت جنوب با رودبار و الموت همسایه است.

سیاهکل گیلان

سی‌کل (عکس: محمدرضا یعقوبی)

جنگل‌های سرسبز، روستاهای زیبا، آبشارها و چشمه‌های فراوان واقع در سی‌کل، این شهر را به یکی از جاذبه‌های گردشگری شمال کشور تبدیل کرده است. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که سیاهکل کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد.

1. استخر پاشوران: پارک و استخر پاشوران در شهر سی‌کل قرار دارد. در این استخر می‌توانید قایق سواری با قایق پارویی را تجربه کنید. دورتا دور این استخر مجسمه‌های سنگی نصب و اطراف آن با درخت‌های چنار و اقاقیا پوشیده شده است.

آدرس: نزدیک میدان بسیج، بلوار احمدیان

استخر پاشوران سیاهکل

پارک و استخر پاشوران (عکس: محمدصادق اجدادی)

2. دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار: سیاهکل هم مانند دیگر شهرهای ایران از بازارهای محلی بی‌نصیب نمانده است. در این بازار می‌توانید انواع ترشی‌ها و مرباهای شمالی، میوه‌های تازه، انواع ماهی‌ها، صنایع دستی و… را خریداری کنید. حتی اگر قصد خرید هم ندارید سری به این بازار بزنید و از حال و هوای خاص آن لذت ببرید. صفایی که در بازارهای محلی وجود دارد را در هیچ بازار لوکس و مدرنی نمی‌توان پیدا کرد.

آدرس: انتهای بلوار ابوذر

3. خانه عضدی: یکی از خانه‌های مشهور و تاریخی واقع در سی‌کل خانه عضدی متعلق به دوره قاجار است که امروزه به عنوان یک موزه از آن بازدید می‌شود. این خانه یک معماری اصیل گیلانی با سقف‌های شیروانی و 13 اتاق دارد.

4. قلعه کوتول شاه: این قلعه متعلق به یکی از حکمرانان استان گیلان در دوره تیموریان بوده ولی دلیل نامگذاری این قلعه به کوتول شاه هنوز مشخص نشده است. قلعه کوتول شاه در روستایی به نام موشا قرار گرفته و گفته می‌شود که از این قلعه یک راه زیرزمینی به نواحی اطراف وجود دارد.

5. قله درفک: درفک به معنای آشیانه عقاب است. دلیل نامگذاری این قله به درفک این بوده که ارتفاع این قله بسیار مناسب برای زندگی عقاب ها بوده است. در این قله یک آتش‌فشان خاموش هم وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این منطقه به منطقه شکار ممنوع نیز شهرت دارد و دارای گونه‌های مهم جانوری از جمله مرال، شوکا، شغال، گراز، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، سمور، رودک و پلنگ است.

آدرس: 10 کیلومتری جنوب شهرستان سی‌کل

6. روستای پیرکوه: روستاهای سیاهکل یکی از یکی باصفاتر و زیباتر هستند. یکی از این روستاها روستای پیرکوه است که بین دو کوه با ارتفاع زیاد قرار دارد و محصول اصلی آن فندوق‌های خوشمزه و تازه است. مردم این روستا از نژاد کرمانج هستند و به زبان کرمانجی صحبت می‌کنند.

7. کاروانسرای تی تی: این کاروانسرای از اولین بناهای این شهر است. این بنا در پای یک تپه احداث شده و دو ایوان و یک حیاط مرکزی دارد. نمای بیرونی این سازه ار سنگ و ساروج و نمای داخل آن از گچ، سنگ و آجر است. این کاروانسرا که به آن تی تی خانه هم می‌گویند، متعلق به دوره تیموریان و صفویان بوده و قدمت 500 ساله دارد. تی تی خانه مکانی برای استراحت کاروان‌ها بوده و امروزه به عنوان یک بنای تاریخی به ثبت ملی رسیده است. این کاروانسرا در روستایی به نام بالارود با آب و هوای کوهستانی قرار دارد.

آدرس: کیلومتر ۵ جاده سی‌کل به دیلمان، روستای بالارود

کاروانسرای تی تی در سیاهکل

کاروانسرای تی تی (عکس: امید تحویلی)

8. آبشار لونک: لونک یک آبشار دوقلو با 6 متر ارتفاع است که ارزش دیدن دارد. اطراف این آبشار کلیه امکانات رفاهی مانند رستوران، سرویس بهداشتی، باربیکیو و… جهت رفاه حال مسافران ساخته شده است. این آبشار در دل جنگلی به نام لونک قرار دارد که قدم زدن در کنار این آبشار لذتی وصف ناپذیر را به همراه خواهد داشت.

آدرس: کیلومتر ۲۰ جاده سی‌کل به دیلمان

9. جاده جنگلی سیاهکل- دیلمان: جاده‌ای که شهرستان سی‌کل را به دیلمان وصل می‌کند به قدری زیبا و دیدنی است که نمی‌شود از آن گذشت. در طول مسیر علاوه‌بر جنگل‌های سرسبز چندین چشمه و آبشار را نیز خواهید دید. این جاده از میدان بسیج سیاهکل شروع می‌شود و به دلیل پر پیچ و خم بودن جاده، تقریبا یک ساعت و نیم تا دیلمان ادامه دارد.

10. جنگل لاریخانی: یکی دیگر از جنگل‌های زیبای سی‌کل جنگل لاریخانی است. در این جنگل یک چشمه آب معدنی معروف نیز وجود دارد. در کنار این چشمه دشتی سرسبز را خواهید دید که در آنجا میوه‌های بومی تازه و گوشت تازه کباب شده به مسافران می‌فروشند.

آدرس: کیلومتر 8 جاده سیاهکل به دیلمان

11. روستای چوشل: سی‌کل به شهری با چشمه‌های آب معدنی فراوان نیز شهرت دارد. روستای چوشل با چشمه‌های آب معدنی فراوان، آبشارها و زیارتگاه‌هایی که دارد یکی از جاذبه‌های گردشگری سیاهکل به حساب می‌آید.

12. روستای میکال: در این روستا علاوه‌بر لذت بردن از هوای پاک و طبیعت آن، می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی مانند گورستان باستانی گون کر، گورستان قزوین صحرا، گورستان سنگ سان و… نیز دیدن کنید.

آدرس: سیاهکل، 9 کیلومتری جنوب شرق دیلمان

سیاهکل کجاست؟

اکنون ببینیم سیاهکل کجاست و مسیر دسترسی آن چگونه است. سی‌کل یکی از شهرهای استان گیلان و مرکز شهرستان سیاهکل است. این شهرستان از سه منطقه شامل منطقه آبرفتی (حاصل برجای ماندن گل و لای که رودخانه‌ها با خود آورده‌اند)، منطقه کوهستانی (که نیمی از سال با برف پوشیده شده) و منطقه کوهپایه‌ای (با جنگل‌های راش) تشکیل شده است.

این شهر سبز از سمت شمال و شمال شرق با لاهیجان، از غرب با رشت و از جنوب با رودبار همسایه می‌شود. سیاهکل تا تهران 322 کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این بهشت دیدنی باید وارد اتوبان تهران کرج و سپس اتوبان قزوین-رشت شوید. نرسیده به رشت به سمت جاده سراوان، سنگر و سیاهکل بروید.

سیاهکل کجاست

مسیر دسترسی به سی‌کل (عکس: مرتضی یعقوبی)

جاهای دیدنی نزدیک به سیاهکل

این شهر یکی از جاهای دیدنی گیلان است که طرفداران بسیاری دارد. بیایید نگاهی به جاهای دیدنی نزدیک به این شهر بیندازیم.

  1. دیلمان: یکی از ییلاقات زیبای شهرستان سی‌کل دیلمان است. تماشای ییلاق زیبای دیلمان را نباید از دست داد. اطراف دیلمان با دشت و جنگل‌های بسیار باصفایی پر شده است و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، آب و هوای بسیار خنکی دارد. علاوه‌بر طبیعت زیبا، دیلمان دارای آثار تاریخی زیادی مانند حمام، قلعه‌های تاریخی و…نیز است. دیلمان در فاصله 46 کیلومتری سیاهکل قرار دارد.

    ییلاق دیلمان -جاهای دیدنی شمال

    دیلمان

  2. قلعه گرماور: یکی دیگر از جاهای دیدنی سیاهکل قلعه گرماور واقع در دشت دیلمان است. این قلعه روی کوهی بلند قرار دارد و با ایستادن روی این کوه می‌توانید منظره‌ای زیبا از دشت را تماشا کنید. علاوه‌بر این در اطراف این قلعه آثاری از سفال‌های پیش از اسلام را نیز خواهید دید.
  3. روستای شاه شهیدان: یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به سی‌کل روستای شاه شهیدان است که بعد از دیلمان و روستاهای لونک، اسپیلی، دیلمان و آسیابر قرار دارد. اگر بر بام این روستا بایستید می‌توانید جلگه سبز گیلان و کوه‌های شمال کشور را تماشا کنید و لذت ببرید.

    روستای شاه شهیدان در نزدیکی سیاهکل

    روستای شاه شهیدان (عکس: فرید محمدیان)

  4. آبشار و بقعه بابا ولی: طبیعت اطراف این آبشار که در نزدیکی روستای باباولی قرار دارد نمایی فوق‌العاده زیبا را ایجاد کرده است. این آبشار ارتفاعی حدود 20 متر دارد و یک آبشار فصلی است که از آب شدن برف‌های روی کوه‌ها جریان پیدا می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید از بقعه باباولی بازمانده‌ای از قرن یازدهم هجری در این روستا نیز دیدن کنید.
  5. پناهگاه سنگی گیلارکش: این پناهگاه در روستایی به نام گیلارکش با آب و هوای سردسیری قرار دارد.

بازار آسیابر دیلمان، حمام تاریخی میربلوک دیلمان، امام‌زاده صالح و سلطان حسین در روستای لمش، امام‌زاده مصطفی در روستای گلنادان، امامزاده سید مصطفی سیکاش، خانه تاریخی طالبی‌ها، بقعه قادرنبی، روستای اسپیلی، روستای بزگاه، روستای خرارود، روستای فشتال، روستای واجارگاه، آبگیر سید وارستان و… از دیگر جاهای دیدنی این شهر سبز هستند.

بهترین زمان سفر به سی‌کل

با توجه به اینکه سیاهکل آب و هوای معتدل و خنکی دارد، بنابراین بهترین زمان سفر به این منطقه فصول بهار و تابستان است. اما قابل ذکر است که این منطقه در فصل‌های پاییز و زمستان نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. در فصل پاییز لباسی رنگارنگ از رنگ‌های زرد و نارنجی و در فصل زمستان لباسی سفید بر تن دارد.

البته توجه داشته باشید که در صورت سفر در فصل‌های سرد سال، لباس گرم و کلیه تجهیزات ایمنی مانند زنجیر چرخ، کفش مناسب و… را همراه داشته باشید.

سیاهکل گیلان

سی‌کل

اقامت در سفر به سی‌کل

در سفر به سی‌کل برای اقامت نگرانی نداشته باشید. با توجه به اینکه شهرها و روستاهای گیلان با یکدیگر فاصله چندانی ندارند، بنابراین شما می‌توانید هم در اقامتگاه‌های روستایی و خانه‌های محلی و هم در هتل‌های واقع در شهر رشت و اطراف آن اقامت گزینید. خانه محلی دیلمان در سی‌کل، اقامتگاه بومگردی میکال، سوئیت‌های واقع در دیلمان، سوئیت‌های واقع در ازبرم سیاهکل و… از گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای اقامت انتخاب کنید.

سوالات متداول در مورد سفر به سی‌کل

  • سیاهکل کجاست و چگونه به این شهر سفر کنیم؟ این شهر در استان گیلان قرار دارد. برای رفتن به این منطقه باید از اتوبان تهران-کرج وارد اتوبان فزوین-رشت شوید و قبل از رسیدن به رشتُ جاده سراوان را پیش بگیرید. بعد از سراوان و سنگر به سی‌کل خواهید رسید.
  • آب‌وهوای این شهر چگونه است و چه زمانی به این شهر سفر کنیم؟ این منطقه آب‌وهوایی معتدل و خنک دارد. بنابراین اوایل پاییز، بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به این شهر است.
  • در سفر به سی‌کل کجا اقامت کنیم؟ در سی‌کل هتل و اقامتگاه وجود ندارد، بنابراین می‌توانید ویلا اجاره کرده یا برای اقامت به رشت بروید. نگران نباشید فاصله رشت تا این منطقه زیاد نیست و به آسانی می‌توانید رفت‌وآمد کنید.

با سی‌کل و دیدنی‌های آن آشنا شدید. این شهر زیبای شمالی مقصدی مطلوب برای طبیعت گردی است. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری در مورد این منطقه دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد در میان بگذارید.

امتیاز ۴.۵ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. مریم پاسخ

    من به سیاهکل رفتم و باید بگم که در سیاهکل استخری به‌اسم پاشوران هست که توی این استخر، می‌تونی قایق سواری کنی و دور تا دور استخر را با قایق دور بزنی.

  2. ali پاسخ

    من در سیاهکل خیلی نموندم و فقط وقت کردم به دیدن قله درفک برم. این قله خیلی قشنگ بود و انقدر بلند هست که عقاب‌ها در آن‌جا زندگی می‌کنند. اما اگر رفتید، مدت زمان بیشتری بمونید تا وقت کافی برای دیدن تمام جاهای سیاهکل داشته باشید

  3. مرادی پاسخ

    درود
    تصویر اول مربوط ب استان مازندران بخش دودانگه روستای دادوکلا و روستای سودکلا .
    ب اشتباه سیاهکل درج شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد