سفرنامه کرمانشاه؛ سفری 4 روزه به باختران

سفر به کرمانشاه

کرمانشاه که نام قدیم آن باختران بوده است؛ یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که طبیعت و آثار تاریخی زیبایی دارد. بنابراین سفر به کرمانشاه هم برای علاقه‌مندان به طبیعت و هم دوست‌داران آثار تاریخی جذاب خواهد بود. اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارید با ما همراه باشید. در ادامه سفری 4 روزه به کرمانشاه خواهیم داشت.

مسیر سفر به کرمانشاه

برای آنکه بتوانید با هواپیما به کرمانشاه سفر کنید باید از تهران عازم این شهر باشید. به‌علاوه خط راه آهن این استان هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. بنابراین شاید بهترین راه استفاده از اتوبوس یا سفر با خودروی شخصی باشد.

برای رسیدن به کرمانشاه چندین مسیر وجود دارد و انتخاب یکی از آنها بستگی به مبداء سفر شما دارد. مسیرهای ورود به کرمانشاه عبارتند از:

  • همدان، اسدآباد، کنگاور و کرمانشاه
  • ایلام، اسلام آباد، کرمانشاه
  • سنندج، کامیاران، کرمانشاه
  • خرم آباد، کرمانشاه
  • اراک، ملایر، کنگاور، کرمانشاه

سفرنامه کرمانشاه

در ادامه تجربه سفری 4 روزه به کرمانشاه را با شما به اشتراک می‌گذاریم. اگر بخواهید سفرنامه کرمانشاه را به‌طور خلاصه ببینید به جدول زیر توجه کنید.

تاریکه بازار، خرید سوغاتی و بازدید از طاق بستان روز اول
بیستون، پارک شیرین و باغ گل‌ها روز دوم
پاوه، غار قوری قلعه و سراب نیلوفر روز سوم
سراب صحنه و معبد آناهیتا روز چهارم

روز اول: بازارگردی و دنده کباب

چون من عاشق خرید کردن هستم؛ اول از همه سراغ بازارهای قدیمی کرمانشاه را گرفتم و تاریکه بازار را به من معرفی کردند. تاریکه بازار، بازاری سرپوشیده و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای کرمانشاه است که اگر بخواهید تمام آن را بگردید به چند ساعت وقت نیاز دارید. در بازدید از تاریکه بازار دوربین عکاسی را فراموش نکنید؛ زیرا این همه زیبایی ارزش دوباره دیدن را دارد.

پارچه‌های رنگارنگ و تزیینات لباس‌های زنانه کردی جلوه این بازار را چند برابر کرده است. وارد هر فروشگاهی که می‌شدیم؛ زرق و برق پارچه‌های رنگارنگ و گیپورهای اعلاء برای چند ثانیه چشم‌های‌مان را خیره می‌کرد. اگر قصد خرید پارچه را دارید؛ کار سختی پیش‌روی شماست. انتخاب از میان این همه پارچه‌های زیبا واقعا دشوار است.

علاوه‌بر آنکه در تاریکه بازار لباس محلی کردی آماده برای فروش عرضه می‌شود؛ خیاط‌هایی نیز هستند که ظرف یک الی 2 روز می‌توانند یک دست لباس کردی زیبا برای شما بدوزند.

در این بازار مقداری سوغاتی نیز خریدیم. در تاریکه بازار فروشگاه‌هایی برای عرضه خوراکی‌های سنتی کرمانشاه مثل کاک، نان برنجی، نان خرمایی، بژی و… فعالیت دارند. اگر مثل من خوش‌شانس باشید وقتی می‌رسید که در حال پخت نان برنجی هستند و عطر نان برنجی تازه را استشمام خواهید کرد.

بعد از گشت‌وگذار در تاریکه بازار سری هم به مسجد شافعی‌ها زدیم. این مسجد در سال 1324 هجری شمسی ساخته شد. از سال 1326 هموطنان اهل سنت در این مسجد نماز می‌گذارند. بعد از اینکه از بازارگردی خسته شدیم. البته همراهان من خسته شدند؛ وگرنه من عاشق بازارگردی هستم. تقریبا ظهر بود و رفتیم که ناهار بخوریم و استراحت کنیم.

بعدظهر رهسپار طاق بستان شدیم. البته توصیه می‌کنم زمانی به این منطقه دیدنی بروید که بتوانید از نور آفتاب برای بهتر دیدن آثار تاریخی طاق بستان استفاده کنید. از دیدن این منطقه سرسبز سیر نمی‌شدیم؛ اما وقتی به شب رسیدیم گرسنگی به ما غلبه کرد و از تماشا دست کشیدیم.

اگر به طاق بستان رفتید حتما ناهار یا شام را آنجا بمانید و خودتان را به یک دنده کباب خوشمزه مهمان کنید. اطمینان می‌دهم که طعم این غذای سنتی کرمانشاهی را از یاد نخواهید برد. ما که خسته شده بودیم؛ اما اگر شما بعد از بازدید از طاق بستان هنوز انرژی داشتید سری هم به پارک بزرگ کوهستان بزنید. این پارک در نزدیکی طاق بستان قرار دارد.

طاق بستان کرمانشاه

طاق بستان (عکس: مسعود بیگی)

روز دوم: بیستون، پارک شیرین و باغ گل ها

صبح زود بیدار شدیم که سریع صبحانه را بخوریم و به سمت بیستون حرکت کنیم؛ زیرا بیستون حدود 30 کیلومتر با کرمانشاه فاصله دارد. در مجموعه بیستون چند ساعتی را به تاریخ‌گردی گذراندیم؛ در این مجموعه از کتبیه جهانی داریوش بزرگ، مجسمه هرکول، سراب بیستون، بقایای پل ساسانی، فرهاد تراش، غارهای باستانی، سراب بیستون، نقش برجسته گودرز دوم و بلاش و کلی بناهای تاریخی دیگه می‌توانید بازدید کنید. مجموعه بیستون در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پس از بازدید از بیستون سری هم به هتل کاروانسرای لاله بیستون بزنید؛ این هتل در واقع کاروانسرایی قدیمی است که مرمت شده و امروزه به شکل هتل درآمده است.

بعد از ناهار به سمت پارک شیرین رفتیم. این پارک در حقیقت یک تپه وسط شهر بوده که به شکل پارک درآمده است. دورتادور این تپه جاده و پله ساخته شده تا به آسانی از شیب تپه بالا بروید. هنگامی که از فراز این تپه به شهر نگاه می‌کنید؛ تمام کرمانشاه زیر پای شما خواهد بود. بعد از پیاده‌روی در پارک شیرین به باغ گل‌ها رفتیم. باغ گل‌ها روبه‌روی بیمارستان سینا قرار دارد و مساحت آن حدود 5 هکتار هست. وقتی به باغ گل‌ها رسیدیم؛ کلی عکس برای پروفایل و شبکه‌های اجتماعی گرفتیم.

روز سوم: پاوه، غار قوری قلعه و سراب نیلوفر

پاوه یکی از شهرهای استان کرمانشاه است که حدود 120 کیلومتر با کرمانشاه فاصله دارد. طبیعت این منطقه بسیار زیباست؛ به‎‌علاوه در بازارهای آن می‌توانید انواع اجناس خارجی را با قیمت‌هایی مناسب خریداری کنید. من و همسفرهام که کلی خرید کردیم؛ علاوه‌بر اجناس خارجی این منطقه رب انار مرغوبی نیز دارد. برای ناهار از کباب پاوه غافل نشوید؛ این منطقه کباب بی‌نظیری دارد که من مانند آن را کمتر خورده بودم.

بعد از ناهار به سمت غار قوری قلعه رفتیم. این غار در مسیر برگشت به کرمانشاه و در حدود 60 کیلومتری پاوه قرار گرفته است. قوری قلعه حدود 65 میلیون سال قدمت دارد و یکی از بزرگترین غارهای آبی کشور محسوب می‌شود. البته تمام مسیر غار برای بازدید عموم آزاد نیست و فقط در بخشی از آن می‌توانید پیاده‌روی کنید. هوا در غار قوری قلعه خیلی خنک است؛ بنابراین بالاپوش همراه خود داشته باشید.

در ادامه راه بازگشت به کرمانشاه؛ سری به سراب نیلوفر زدیم. محوطه‌ای زیبا و با نیلوفرهایی روی آب یکی از زیباترین مناظری بود که در کرمانشاه دیدم. کمی استراحت کردیم و عصرانه خوردیم. بعد هم روی سراب قایق سواری کردیم و حسابی خوش گذروندیم. بعد از سراب نیلوفر حسابی خسته بودیم؛ به همین علت به کرمانشاه برگشتیم.

غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری قلعه (عکس: بهروز حسین‌پناه)

روز چهارم؛ سراب صحنه و معبد آناهیتا

روز چهارم را از صبح زود شروع کردیم چون برنامه فشرده‌ای داشتیم. روز آخر سفر بود و تصمیم گرفتیم هرآنچه از جاهای دیدنی استان کرمانشاه باقی‌مانده را ببینیم. شهر صحنه حدود 55 کیلومتر با کرمانشاه فاصله دارد؛ سراب صحنه در شمال شهر صحنه قرار گرفته و بهشتی برای طبیعت‌گردان است. هوایی خنک، درختانی کهنسال و سرسبز و چشمه‌های زیبا باعث شد تا زمان از دست‌مان دربرود.

پس از آنکه ناهار را خوردیم به معبد آناهیتا در 30 کیلومتری صحنه رفتیم؛ این معبد در شهر کنگاور قرار دارد. پرستشگاه سنگی آناهیتا بعد از تخت جمشید دومین بنای سنگی ایران از نظر وسعت محسوب می‌شود. در ایران باستان این بنا برای پرستش الهه آب که به آن آناهیتا می‌گفتند، استفاده می‌شد. قدمت معبد آناهیتا به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد؛ البته اتمام ساخت بنا به دروه ساسانیان می‌رسد.

بعد از بازدید از معبد آناهیتا؛ باید حدود 90 کیلومتر رانندگی می‌کردیم تا به کرمانشاه برسیم. بنابراین سعی کردم خیلی سریع از معبد بازدید کرده و به کرمانشاه بازگردیم و برای بازگشت از سفر آماده شویم.

معبد آناهیتا کنگاور

معبد آناهیتا کنگاور (عکس: حسین خوشبخت)

سوغات و غذاهای محلی کرمانشاه

از سوغات و غذاهای محلی کرمانشاه نگذرید که ضرر خواهید کرد. اول به سراغ سوغاتی‌ها برویم. معروف‌ترین سوغات کرمانشاه عبارتند از:

  • روغن حیوانی
  • نان برنجی
  • کاک
  • نان خرمایی
  • شیرینی بژی
  • نان روغنی
  • گیوه
  • لباس محلی کردی

به‌علاوه اگر قصد خرید کمانچه، تنبور و دف را دارید؛ سری به کارگاه‌های ساخت آلات موسیقی در کرمانشاه بزنید.

خورش خلال کرمانشاهی

خورش خلال کرمانشاهی

از غذاهای محلی کرمانشاه نیز می‌توان اشاره کرد به:

  • خورش خلال (این خورش خوشمزه را از دست ندهید)
  • دنده کباب
  • آش عباسعلی
  • آش ترخینه
  • سیب پلو
  • خورش کنگر
  • آش سورانه
  • آش دانه کولانه
  • کوکوی پاغازه
  • آش شلم
  • ونوشک پلو
  • کشک و بادمجان کرمانشاهی
  • جرگ‌وبز
  • دست پیچ (کوفته) کرمانشاهی
  • کلانه

البته تمام این غذاها را نمی‌توان در رستوران‌های سنتی کرمانشاه پیدا کرد. اما می‌توانید دستور طبخ آن‌ها را از بومیان منطقه بپرسید و خودتان در منزل درست کنید.

کرمانشاه یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران به ویژه علاقه‌مندان به هیچهایک است. در این شهر آثار تاریخی، طبیعت زیبا و غذاهایی خوشمزه انتظار مسافران را می‌کشند. شما چه اطلاعات دیگری از این شهر دارید؟ آیا تاکنون به کرمانشاه سفر کرده‌اید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما در ایرانگرد هستیم. در پایان اگر از آن دسته افرادی هستید که در زمان سفر لوازم خود را فراموش می‌کنید سری هم به مطلب چک لیست سفر بزنید تا دیگر وسایل خود را فراموش نکنید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد