سراب روانسر کرمانشاه؛ معرفی و مسیر دسترسی

سراب روانسر کرمانشاه

سراب روانسر که در شهری به همین نام قرار گرفته؛ یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان کرمانشاه است. این جاذبه گردشگری در در لیست 50 منطقه نمونه گردشگری این استان قرار دارد. شهرستان روانسر به علت وجود سراب‌های گوناگون و طبیعتی سرسبز به شهر سراب‌‌های خروشان معروف است و به آن لقب نگین اورامانات را داده‌اند. اگر تمایل دارید به سراب روانسر کرمانشاه سفر کنید با ما همراه باشید تا با این سراب، مسیر دسترسی، بهترین فصل سفر و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن بیشتر آشنا شویم.

با سراب روانسر کرمانشاه آشنا شوید

سراب روانسر در مرکز شهرستان روانسر قرار دارد که برخی آن را دروازه اورامانات می‌دانند؛ این منطقه در قدیم نیکور نام داشته است. خاک حاصلخیز، آب‌وهوای خوب و پوشش گیاهی متنوع باعث شده تا از دیرباز این منطقه برای سکونت مورد توجه باشد.

قدمت زندگی در نیکور به عصر پارسینه برمی‌گردد و سراب با قدمت 40 هزار ساله خود به این منطقه اعتبار بیشتری بخشیده است. جالب است بدانید که این سراب در ۲۷ اسفند ماه سال 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد و عنوان 57امین اثر ملی ایران را به خود اختصاص داده است.

این جاذبه طبیعی زیبا از رودخانه قره‌سو کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد. بارش باران و برف فراوان در این منطقه باعث شده تا سراب همیشه پرآب و محیط اطراف آن همیشه سرسبز باشد. به‌علاوه شرایط مناسب محیطی این سراب باعث شده تا گونه‌های نادری از پرندگان اعم از غاز اوکراینی، اردک مسکویی، غاز آفریقایی و… به این منطقه مهاجرت کنند. تماشای پرواز پرندگان و شنای آن‌ها در آب، زیبایی این سراب را دوچندان کرده است.

معرفی سراب روانسر

روانسر (عکس: خبرگزاری برنا)

پرطرفدارترین تفریحات موجود در روانسر

کوهنوردی و قایق سواری از محبوب‌ترین تفریحات این منطقه به شمار می‌رود که در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است. تلفیق کوه‌های سنگی با پوشش گیاهی سرسبز، صدای پرندگان و هوای تمیز و مرطوب اطراف سراب لذت انجام این تفریحات را دو چندان می‌کند و خاطره زیبا و شیرینی را برای شما از سفر به این منطقه تاریخی و تفریحی رقم می‌زند.

از آن‌جا که این سراب در وسط شهرستان روانسر واقع شده است مسئولان با ساخت پل زیبایی روی رودخانه تمام شهر را به یکدیگر متصل کرده‌اند. لذا قدم زدن بر روی این پل رویایی و عکاسی از روی دریاچه نیز یکی دیگر از تفریحاتی است که در سفر خود به سراب روانسر نباید از دست بدهید. در این منطقه جهت افزایش رفاه گردشگران امکانات رفاهی و تفریحی زیادی درنظر گرفته شده بنابرابن مسافران می‌توانند با خیال راحت به این منطقه سفر کنند.

سراب روانسر کرمانشاه کجاست؟

شهرستان روانسر در 55 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در جوار دامنه کوه یله‌ور یا کوهستان شاهو قرار گرفته است. کرمانشاه و روانسر فاصله چندانی ندارند و پس از حدود 40 دقیقه رانندگی از کرمانشاه به روانسر خواهید رسید.

برای بازدید از این سراب ابتدا باید به کرمانشاه بروید. پس از رسیدن به شهر کرمانشاه به بزرگراه امام حسین بروید تا به میدان امام حسین برسید. در این نقطه مسیر خود را به بزرگراه کشوری تغییر دهید تا با تابلوهای راهنمای شهرستان روانسر به جاده منتهی به این منطقه هدایت شوید.

بهترین فصل سفر به روانسر

از آنجایی‌که در این منطقه کوهستانی بارش برف و باران بسیار زیاد است. بهترین فصل سفر به سراب روانسر و کرمانشاه فصول بهار و تابستان است. زیرا رودخانه‌ و دریاچه‌ها در این فصول پرآب هستند و طراوت بیشتری در محیط موج می‌زند. درختان و گیاهان نیز در سبزترین و شاداب‌ترین حالت خود قرار دارند و مناظر طبیعی زیباتری را در پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد.

سفر در فصل پاییز نیز حال و هوای دیگری دارد اما به علت سردی هوا ممکن است برخی افراد از آن لذت نبرند. به‌علاوه، در پاییز و زمستان گاهی به علت بارش برف فراوان ممکن است جاده‌‌های این منطقه بسته شوند.

بهترین فصل سفر به روانسر

سراب روانسر در اوایل پاییز (عکس: خبرگزاری صداوسیما)

جاذبه های اطراف روانسر

اگرچه سراب روانسر یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است؛ اما شما می‌توانید در مسیر خود از جاهی دیدنی اطراف این منطقه گردشگری نیز بازدید کنید و سفر پربارتر و جذاب‌تری داشته باشید. زیباترین مناطق گردشگری نزدیک به این سراب عبارتند از:

  • غار قوری‌قلا یا قوری قلعه
  • گور دخمه هخامنشیان
  • تپه موسایی
  • سراب جابری
  • منطقه تفریحی شبانکاره

همانطور که مطالعه کردید این منطقه گزینه بسیار مناسبی برای سفرهای کوتاه و چند روزه است. تماشای جاذبه‌های طبیعی آن می‌تواند تمام خستگی‌های کاری و استرس‌های روزمره را از بین ببرد. تنوع پرندگان و حیوانات نادر در این منطقه، زیبایی و جذابیت سراب را دوچندان کرده و مناظر طبیعی زیبایی را به وجود آورده است. کرمانشاه جاذبه‌های بسیاری دارد که سراب روانسر یکی از آنهاست، اگر تمایل دارید برای سفر به کرمانشاه برنامه‌ریزی کنید پیشنهاد می‌کنیم که مطلب سفرنامه کرمانشاه را از دست ندهید.

شهرستان تاریخی روانسر سالانه پذیرای هزاران مسافر از جای‌جای ایران و دنیاست. زیبایی‌های تمام‌نشدنی این منطقه و طبیعت بکر و مسحور کننده آن در جاده‌ها و اطراف سراب باعث شده است تا سفر به این شهر برای مسافران خاطره‌انگیز و لذت‌بخش شود. نظر شما درباره سفر کردن به سراب روانسر کرمانشاه چیست؟ چه اطلاعات دیگری در مورد این سراب دارید؟ فراموش نکنید که شما می‌توانید نظرات و پرسش‌های خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد