دریاچه گهر کجاست؟ دریاچه‌ فیروزه‌ای در اشترانکوه

دریاچه گهر

یکی از مکان‌های بکر طبیعت‌گردی در ایران که خوش رنگ بودن آن هر کسی را به خود جذب می‌کند، دریاچه گهر است. این دریاچه در بین رشته کوه‌های اشترانکوه و زاگرس در استان لرستان قرار دارد و مکانی جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی به شمار می‌رود. رنگ زیبای این دریاچه و طبیعت اطراف آن، بسیار اعجاب‌انگیز بوده و حس خوشایندی منتقل می‌کند. اگر می‌خواهید با این دریاچه، دیدنی‌های آن و مسیر دسترسی به گهر بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

گشتی در دریاچه گهر

همانطور که گفتیم این دریاچه آب شیرین بکر و ناب، در بین رشته کوه‌های زاگرس و اشترانکوه قرار دارد. طبیعت حیرت‌آور، آب شفاف و زلال، ماهی‌های قزل آلا، همه و همه از جمله دلایل جذب شدن گردشگران به دریاچه گهر است.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که این دریاچه از دو قسمت بزرگ و کوچک از جمله کله گهر و کره قهر تشکیل شده است. عمق آن بسیار کم بوده به طوری که ماهی‌های قزل آلا را از کف دریاچه می‌توان مشاهده کرد. ساحل این دریاچه به صورت ماسه‌ای بوده و در نقاط بالاتر صخره‌ای است.

دریاچه گهر

دریاچه (عکس: علی ملکی)

بد نیست بدانید که آب این دریاچه از رودخانه تاپله تامین می‌شود و از بستر رودخانه وارد دریاچه بزرگ و کوچک گهر می‌شود. معمولا کسانی که علاقه‌مند به کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستند، این دریاچه را برای مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند و در آن به کوهنوردی مفصل و طبیعت‌گردی ماجراجویانه می‌پردازند.

در طبیعت مسحور کننده این دریاچه، درخت‌هایی مثل بید، بلوط، نارون، گردو، انجیر، سیب، گلابی، پسته وحشی، زالزالک، چنار، زبان گنجشک، مازو، انار، گز و انواع گل و گیاه‌های زیبا با رایحه‌ای دل‌انگیز وجود دارد که عطر و بوی هر کدام از آن‌ها شما را مست و سر زنده می‌کنند.

بعضی از گل‌ها مانند لاله واژگون، لاله وحشی، زنبق، شقایق و تاج خروسی را می‌توان در اطراف دریاچه مشاهده کرد و از این همه شگفتی لذت برد. زیبایی‌های این طبیعت به همین جا ختم نمی‌شود و دارای دیدنی‌ و تفریحات خاصی هم است که در ادامه معرفی می‌کنیم.

دیاچه آب شیرین گهر در لرستان

دریاچه آب شیرین (عکس: میثم)

دیدنی ها و تفریحات دریاچه آب شیرین لرستان

این دریاچه دارای دیدنی‌ها و تفریحات خاص و هیجان‌انگیزی است. اگر اهل تجربه کردن و ماجراجویی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این دریاچه از تفریحات آن غافل نشوید. برخی از دیدنی‌ها و تفریحات این دریاچه عبارتند از:

  • قایق سواری: یکی از تفریحات لذت بخش این دریاچه، قایق سواری بادی است. این تفریح آرامشی وصف نشدنی دارد و حتما برای یکبار هم که شده باید آن را امتحان کنید. برای سوار شدن قایق بادی، حتما تجیهزات به همراه خود داشته باشید.
  • کوهنوردی: اگر علاقه‌مند به کوهنوردی هستید، دریاچه گهر بهترین گزینه است. چرا که با قرار گرفتن آن در اشترانکوه و داشتن کوه‌های صخره‌ای، یک کوه نوردی بی‌نظیری را می‌توانید تجربه کنید.
  • طبیعت اطراف دریاچه: همانطور که گفتیم طبیعت این دریاچه بسیار منحصر به فرد و زیباست. به گونه‌ای که هر کسی با دیدن آن، ذوق زده شده و شور و نشاط خاصی پیدا می‌کند. طبیعت‌گردی در اطراف این دریاچه به همراه یک دوربین عکاسی و عکس گرفتن از سوژه‌های خاص طبیعت مانند پروانه‌ها و پرنده‌ها تجربه لذت بخشی را در این دریاچه برای شما رقم می‌زند.
  • ماهیگیری: خوب است بدانید که این دریاچه از مهمترین زیست‌گاه‌های ماهی قرل آلا بوده که در دو نوع خال قرمز و رنگین کمان در این دریاچه وجود دارند. اگر علاقه‌مند به ماهیگیری هستید، باید مجوز از سمت مدیریت دریاچه دریافت کنید، تا تجربه یک ماهیگیری لذت بخشی را داشته باشید. بد نیست بدانید که شنا کردن در این دریاچه مجاز نیست.
  • دیدن ستاره‌ها: یکی دیگر از دیدنی‌های لذت بخش در شب این دریاچه، دیدن ستاره‌های پر نور در آسمان است که با دیدن آن‌ها جان تازه‌ای می‌گیرید. برای دیدن ستاره‌ها در شب باید شب را آن جا بمانید و در کنار دریاچه کمپ کنید. دیدن ستاره‌ها حس فوق العاده و لذت بخشی در سفر به گهر محسوب می‌شود.
  • چشمه‌های کوهستانی: اگر در دل کوه‌های دریاچه کوهنوردی کنید، وجود چشمه‎ها در لابه لای صخره‌ها را مشاهده می‌کنید که بسیار دل‌انگیز و لذت بخش هستند.
  • رودخانه تاپله: یکی از مهمترین منبع‌های این دریاچه، رودخانه تاپله است که در نزدیکی دریاچه قرار دارد و با دیدن آب‌های خروشان رودخانه، حس و حال تازه‌ای می‌گیرید.
  • اسکی در آب: به تازگی در این دریاچه اسکی بر روی آب گذاشته شده است؛ اما با توجه به عمق آب و ممنوع بودن شنا، بسیاری از محلی‌های منطقه آن را توصیه نمی‌کنند. برای اسکی بر روی آب می‌توانید به دریاچه کیو در خرم آباد استان لرستان بروید.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه گهر

همانطور که گفتیم در این دریاچه حدود 600 گیاه گوناگون و 53 نوع درخت و درختچه مختلف مانند دافته، ارژن، بید، زرشک، شیرخشت، گردو، بادام وحشی، انجیر، پسته وحشی، گون، اورس، ارجن و … دیده می‌شود که چشم‌انداز بی‌نظیری را به دریاچه داده‌اند.

اگر علاقه‌مند به دیدن گل‌ها و بوییدن عطرهای خوش بو هم هستید، می‌توانید در اطراف این دریاچه گل‌هایی مثل لاله واژگون و لاله وحشی را تماشا کنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

در این دریاچه فیروزه‌ای انواع آبزیان مانند ماهی قزل آلا، قورباغه، مارماهی، لاک پشت و ماهی‌های دیگر دیده می‌شود که به دلیل رنگ تمیز و آبی دریاچه می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. در کوهستان‌های اشترانکوه نیز انواع حیوانات مختلف مانند شغال، کفتار، آهو، پلنگ، گرگ، خرس قهوه‌ای، گراز و پرندگانی مثل عقاب طلایی، کبک و… دیده می‌شوند.

دریاچه آب شیرین گهر در استان لرستان

دریاچه آب شیرین در لرستان (عکس: محمدی)

 دریاچه گهر کجاست؟

حالا که در مورد این دریاچه زیبا می‌دانید، شاید برایتان این سوال پیش بیاید که به طور دقیق دریاچه گهر کجاست و مسیر دسترسی به آن چگونه است. دریاچه گهر در سمت غرب اشترانکوه و در 35 کیلومتری جنوب شرقی دورود، الیگودرز و ازنا در استان لرستان قرار دارد. به علت سخت بودن مسیر آن، کمتر کسی به این دریاچه می‌رود. به همین جهت باعث بکر و ناب بودن آن شده است. در ادامه مسیرهای دسترسی به این دریاچه را توضیح داده‌ایم.

برای رسیدن به این دریاچه چند مسیر پیش رو دارید که عبارتند از:

  • مسیر اول: ابتدا باید خودتان را به دو رود، در استان لرستان رسانده و بعد از آن خود را به چشمه خرم برسانید. بعد از پارک کردن ماشین خود در جاده آسفالت چشمه خرم، باید حدود 4 ساعت پیاده روی کنید، تا به دریاچه برسید. در حین مسیر می‌توانید بارهای خود را سوار قاطر و یا الاغ‌های موجود کنید. این مسیر مناسب خانواده است.
  • مسیر دوم: الیگودرز به دریاچه، مسیر دیگریست که می‌توانید سریع‌تر با پیاده روی کمتر به دریاچه برسید. برای رفتن از این مسیر، باید با تور مسافرتی و ماشین‌های آفرود مخصوص کوهستان بروید، چرا که مسیر کوهستانی سختی را دارد و در آن هیچ گونه پلیس راهی هم وجود ندارد. به روستای تیان که رسیدید، باید پیاده شده و باقی مسیر را تا دریاچه پیاده روی کنید.
  • مسیر سوم: اگر جزو دسته کوهنوردان حرفه‌ای هستید، می‌توانید به قطار راه آهن تهران خرمشهر بروید و بعد از آن در ایستگاه دربند پیاده شوید. بعد از رسیدن به روستای دربند، مسیر روستای تیان را در پیش بگیرید و از آنجا راهی دریاچه گهر شوید. این مسیر بسیار کوهستانی و سخت بوده و تنها مخصوص کوهنوردان حرفه‌ای است.

بهترین زمان سفر به گهر و آب و هوای آن

بهترین زمان سفر به دریاچه گهر فصل بهار و تابستان است. چرا که سفر در فصل زمستان و پاییز به این منطقه بسیار پرخطر بوده و کمتر کسی به این دریاچه می‌رود. فصل بهار و تابستان این منطقه دارای طبیعت سرسبز و بسیار زیبایی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود مسحور می‌کند. همچنین برای دیدن گل‌های لاله واژگون در فصل بهار، باید به این منطقه سفر کنید، تا بتوانید آن‌ها را از نزدیک تماشا کنید.

دریاچه آب شیرین در لرستان

دریاچه آب شیرین (عکس: هادی کریمی)

فصل زمستان نیز دارای طبیعت سفید پوشی بوده که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. اگر جزو کوهنوردان حرفه‌ای هستید، می‌توانید در فصل زمستان به این دریاچه بروید؛ اما آب دریاچه از شدت سرما معمولا یخ می‌زند و باید تمام تجهیزات حرفه‌ای را به همراه خود داشته باشید.

آب و هوای این دریاچه در فصل‌های تابستان و بهار معتدل بوده، اما در فصل‌های پاییز و زمستان به شدت سرد است. شب‌های این دریاچه در هر فصلی، هوای بسیار خنکی دارد.

دریاچه گهر در لرستان

دریاچه آب شیرین در لرستان (عکس: هدایت آقایی)

دیدنی های نزدیک به بزرگ ترین دریاچه آب شیرین

علاوه بر داشتن تمام زیبایی گهر، در نزدیک این دریاچه و استان لرستان جاذبه‌های خاص دیگری هم وجود دارد که سفر به این منطقه را بسیار دلنشین‌تر کرده است. برخی از جاهای دیدنی نزدیک به این دریاچه عبارتند از:

  1. آبشار بیشه: این آبشار که یکی از زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود در دورود قرار گرفته و به گهر نزدیک است. طبیعت زیبا و سرسبز، آبشار خروشان، همه و همه از دلایل جذب شدن مسافران به این منطقه بسیار زیبا و دیدنی است.

    بهترین آبشارهای ایران

    آبشار بیشه (عکس: بهنام صمدی)

  2. آبشار آب سفید: این آبشار در الیگودرز و حدود 149 کیلومتری خرم آباد قرار دارد. برخورد آب با سنگ‌ها و حباب‌های سفید به وجود آمده در آب، علت نام‌گذاری این آبشار است. سفر در فصل بهار به این آبشار بسیار دلچسب بوده و دیگر دلتان نمی‌خواهد این منطقه را ترک کنید.
  3. دشت لاله‌های واژگون: همانطور که می‌دانید رویش لاله‌های واژگون در استان لرستان است. در الیگودرز دشتی پر از لاله‌های واژگون وجود دارد که با دیدن زیبایی آن عقل و هوش از سرتان می‌پرد و شما را به حال و هوای دیگری می‌برد. این دشت در قسمت جنوب شرقی الیگودرز تا دامنه‌های زاگرس قرار دارد و زیبایی این استان را چند برابر کرده است. در روستاهایی مثل تاپله، خلیل آباد، آب باریک، دالانی و… لاله‌های واژگون، لاله‌های وحشی، اشک مریم و سوسن چلچراغ دیده می‌شوند. اگر تا به حال لاله‌های واژگون و سوسن چلچراغ را از نزدیک ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به منطقه الیگودرز استان لرستان سفر کنید.
  4. تنگه شیرز: یکی دیگر از دیدنی‌های فوق العاده استان لرستان و نزدیک گهر، تنگه شیرز است. گل‌های رنگی منحصر به فرد، طبیعت سرسبز و بکر این تنگه آنقدر جذاب است که هر کسی را به خود مسحور می‌کند. این تنگه در حدود 50 کیلومتری کوهدشت قرار دارد.

    تنگه شیرز

    تنگه شیرز (عکس:حمیدرضا

  5. کوه پریز: این کوه در جنوب دورود قرار گرفته و دارای چشمه اعجاب‌انگیزی است که همگان را به خود جذب می‌کند. از جاذبه منحصر به فرد این کوه، چاه ساز دهل بوده و برخی می‌گویند از داخل آن صداهای عجیب و غریب شنیده می‌شود. آبشارهای خروشان این کوه از زیبایی‌های خاص این کوه هستند.
  6. کوه قارون: یکی از مکان‌های طبیعت‌گردی در نزدیکی گهر،کوه قارون است. سفر در فصل بهار به این منطقه بسیار عالی بوده، چرا که چشم‌انداز سرسبز و خاصی دارد. وجود جنگل‌های بلوط، کوه‌ها و چشمه‌های اطراف آن بر جذابیت این جاذبه افزوده است.
  7. تالاب ازگن: در نزدیکی دورود و آبشار آبگرم این منطقه، تالابی به نام ازگن قرار دارد و آب فراوانی توسط بارش‌های مکرر فصلی دارد. سفر به این منطقه در فصل بهار بسیار مناسب است.

اقامت در سفر به دریاچه گهر

اگر قصد اقامت در این دریاچه را دارید، حتما وسایل کمپینگ را با خود به همراه داشته باشید، چرا که در اطراف آن اقامتگاهی نیست و مسیر آن دور است. برای کمپینگ باید در محل‌های تعیین شده توسط زیست‌بان این دریاچه چادر بزنید و وسایل کمپ خود را به راه اندازید.

برخی از نکات برای کمپ زدن در اطراف این دریاچه عبارتند از:

  • وسایل مورد نیاز کمپینگ از جمله لباس اضافه، دوربین شکاری، ظروف پخت و پز، ضدآفتاب، کلاه، عینک آفتابی، لیوان، کفش مناسب، حوله، مواد غذایی اولیه، نقشه و یا داشتن نرم افزار جی پی اس بر روی موبایل، فلاسک چای، چراغ قوه، پاوربانک، کیسه خواب، کبریت، زیرانداز، پتو و وسایل بازی برای کودکان و … حتما همراه خود داشته باشید، تا مشکلی برایتان پیش نیاید.
  • همانطور که گفتیم شنا کردن در این منطقه ممنوع است؛ اما با خود حتما لباس اضافه به همراه داشته باشید، تا زمانی که از تفریحات آبی دریاچه استفاده می‌کنید، خیالتان راحت باشد.
  • خوب است بدانید که امکانات رفاهی این دریاچه بسیار کم بوده و حتما محل کمپ خود را در نزدیکی پاسگاه‌ها و یا نیروی انتظامی بچینید، تا در امان باشید و به سرویس آب خوری نیز نزدیک باشید. به هیچ عنوان در بیرون چادر نخوابید، چرا که ممکن است گرازهای موجود در این منطقه به شما نزدیک شوند.
  • از شب‌های دریاچه لذت کامل را ببرید، ستاره‌های پر نور آسمان به شما چشمک می‌زنند و شب رویایی و زیبایی را برای شما و خانواده می‌سازند؛ اما حتما با خودتان پمادهای نیش حشرات را به همراه داشته باشیدکه مورد گزند حشرات قرار نگیرید.
  • زباله‌های خود را در اطراف محل کمپ نگذارید، چرا که ممکن است حیوانات به محل کمپ شما نزدیک شوند. همچنین از روشن کردن آتش در کنار دریاچه بپرهیزید. همانطور که گفتیم ماهیگیری در این منطقه تا اواخر خرداد ماه ممنوع است و بعد از آن برای صید ماهی، باید از زیست‌بان دریاچه مجوز لازم را دریافت کنید.
  • از چیدن گل‌ها و درختچه‌ها در اطراف دریاچه کاملا خودداری کنید، تا محیط زیست زیبای این منطقه آسیبی نبیند.

در پایان سفر خود به این دریاچه، می‌توانید انواع سوغاتی‌های خوشمزه استان لرستان از جمله صنایع دستی، جاجیم، نمد مالی، حصیر، کاک، نان ساجی، گیوه، عسل، کلوچه‌های بروجردی و… را برای دوستان خود خریداری کرده و هدیه دهید.

حالا که می‌دانید دریاچه گهر کجاست و مسیر دسترسی به آن چگونه است. در فصل بهار و تابستان می‌توانید برنامه سفر خود به این منطقه را آماده کنید و راهی سفر به این منطقه بسیار زیبا شوید. اگر تجربه رفتن به دریاچه گهر را دارید و اطلاعات دیگری از آن می‌دانید، آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۰۸ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد