دریاچه ارواح نوشهر کجاست؟ معرفی دریاچه (1402) + مسیر دسترسی

تالاب ارواح

دریاچه ارواح نوشهر یکی از شگفتی‌های طبیعی و از مناطق بکر شمال کشورمان است. وجود دریاچه‌ای لابه‌لای درختان و تنه درختان قطور و خشک شده در این دریاچه منظره‌ای زیبا، جالب و ترسناک را ایجاد کرده است. اگر از علاقه‌مندان به عکاسی و سفرهای ماجراجویانه هستید حتما در یک روز مه آلود به این تالاب سر بزنید. اکنون اگر می‌خواهید بدانید دریاچه ارواح نوشهر کجاست؟ چرا به آن تالاب ارواح می‌گویند؟ با ما همراه باشید.

دریاچه ارواح بشناسیم

تالاب ارواح که به آن دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز هم می‌گویند در ۱۲ کیلومتری شهر نوشهر (یکی از شهر‌های استان مازندران)، نزدیک به روستای صلاح الدینکا و ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر واقع شده است. این دریاچه در ارتفاع ۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. تالاب ارواح نوشهر طولی حدود ۳۰۰ متر و عرض ۷۰۰ متر دارد و اطراف آن با انبوهی از درختان توسکا و ممرز پوشیده شده است.

طبیعیت بکر و دست نخورده، فضایی به منظور کمپ زدن برای چند ساعت و عکاسی از این مناظر را به وجود آورده است. طبیعت اطراف دریاچه ممرز به قدری زیباست که علاوه بر دوستداران طبیعت هر انسان دیگری هم محو این طبیعت کم‌نظیر می‌شود. زمین شناسان معتقدند که این تالاب مربوط به دوره “کرتاسه میانی” تا “کواترنری” است.

وجود درختان پوسیده و خشک شده در این دریاچه، صدای حیوانات وحشی، سایه‌ درختانی که بر سطح آب می‌لغزند و گاه وجود مه روی این دریاچه دلیل نامگذاری این تالاب به نام تالاب ارواح است. علاوه‌بر آن به دلیل وجود نوعی درخت بومی به نام ممرز در دل این دریاچه به آن دریاچه ممرز هم می‌گویند.

تالاب ارواح

تالاب ارواح (عکس: موسی سعدی)

دریاچه ارواح کجاست؟

اکنون سوالی که برای شما پیش آمده این است که دقیقا دریاچه ارواح نوشهر کجاست؟ و از چه مسیری باید به آنجا برویم؟ برای رسیدن به این منطقه رویایی ابتدا باید از مسیر نور به سمت نوشهر بروید و در کیلومتر ۱۲ این مسیر پس از جاده ونوش دومین بریدگی را دور زده و پس از ۱۰۰ متر وارد جاده فرعی به نام جاده شرکت چکش شوید.

پس از ۳ کیلومتر در انتهای این جاده به یک دو راهی می‌رسید، سمت چپ را انتخاب کرده و به سمت محیط بانی بروید. پس از اینکه نگهبان اطمینان حاصل کرد که شما قاچاقچی چوب نیستید درب ورودی جاده جنگلی را برای شما باز می‌کند. اکنون باید جاده را به اندازه ۱۰ کیلومتر جلو بروید و پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز وارد جاده فرعی شوید و بقیه مسیر را حدود نیم ساعت پیاده طی کنید تا به تالاب ارواح برسید.

نگهبانان منطقه اجازه ورود ماشین‌های شخصی به این منطقه را نمی‌دهند. توجه کنید که در طول مسیر این جاده امکان روبرو شدن با انواع حیوانات وجود دارد؛ پس بهتر است به صورت گروهی و با همراه داشتن تجهیزات کامل به این منطقه بروید.

بهترین فصل سفر به دریاچه ممرز

به دلیل دسترسی نسبتا سخت و جاده خاکی این تالاب بهتر است از اواسط فصل بهار تا پایان تابستان به آنجا بروید. در این دو فصل علاوه بر دسترسی راحت‌تر، تالاب در سبزترین و خوش آب‌وهوا‌ترین حالت خود قرار دارد.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که به علت وجود انبوهی از درختان در این منطقه، فصل پاییز هم برای علاقمندان به صدای خش خش برگ‌های خشک شده‌ی زرد و نارنجی نیز بسیار دیدنی و جذاب است. اما به علت آسفالت نبودن مسیر بهتر است در فصول بارانی به آنجا نروید. همچنین به شما توصیه می‌کنیم اگر به این طبیعت زیبا سفر کردید لحظه غروب آفتاب این تالاب را از دست ندهید.

دریاچه ارواح

دریاچه ممرز (عکس: کسری اصفهانی)

جاهای دیدنی اطراف تالاب ارواح

در اطراف تالاب ارواح نوشهر دیدنی‌های دیگری نیز برای بازدید و گشت و گذار گردشگران و مسافران وجود دارد. بنابراین اگر چند روزی وقت دارید سری هم به جاهای دیدنی نوشهر بزنید که در ادامه به جذاب‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. پارک جنگلی سی سنگان: پارک جنگلی سی سنگان در ۲۷ کیلومتری جاده نور به نوشهر و در نزدیکی تالاب ارواح واقع شده است. شما می‌توانید برای یک استراحت کوتاه مدت و صرف ناهار توفقی در این پارک داشته باشید و از امکانات تفریحی آنجا مانند اسب سواری، کارتینگ و… استفاده کنید.
  2. آبشار چلندر: این آبشار در نزدیکی روستای چلندر واقع شده و در پایین دست آن حوضچه‌هایی برای آب تنی در روز‌های گرم تابستان وجود دارد.
  3. روستای کندلوس: روستای کندلوس در منطقه کجور از توابع شهرستان نوشهر قرار دارد. این روستا دارای آب و هوای ییلاقی، خانه‌های قدیمی کاهگلی با پوشش گیاهی انبوه است. این همه زیبایی باعث شده تا هر سال گردشگران بسیاری برای بازدید از این طبیعت خوش آب و هوا به آنجا سفر خواهند کرد.
  4. حمام کندلوس: در روستای کندلوس یک حمام قدیمی از دوره قاجار به جامانده و اکنون یکی از جاذبه‌های تاریخی نوشهر و روستای کندلوس به حساب می‌آید.
  5. دریاچه فراخین: این دریاچه در نزدیکی روستای کندلوس و در فاصله ۵ کیلومتری روستای چلندر واقع شده است. این دریاچه طبیعی مسحور کننده دارد.
  6. سد آویدر: این سد خاکی در نزدیکی جنگل سی سنگان و در ۳۰ کیلومتری شرق نوشهر واقع شده و یکی از سرسبزترین مناطق نوشهر به حساب می‌آید. علاوه بر آن وجود جزیره‌های کوچک در این سد زیبایی‌های آن را چند برابر کرده است.
  7. تنگه دار نوشهر: اگر برای بازدید از تالاب ارواح به نوشهر می‌روید قطعا باید از این تنگه هم دیدن کنید. این تنگه بسیار زیبا در مسیر خروجی چالوس به نوشهر و نزدیک به روستای کشکسرا است.
  8. دیو چشمه: یکی دیگر از مکان‌های دیدنی و آرامش بخش نوشهر دیو چشمه با آب فراوان، زلال و گواراست. این چشمه در ۲۴ کیلومتری دوراهی چالوس به کجور قرار دارد.
  9. روستای حیرت: این روستا به خاطر زیبایی حیرت انگیزی که دارد نام حیرت را بر آن گذاشته‌اند. سرسبزی بکر، هوای خنک و مطبوع و باران‌های دل انگیزش از لذت‌های بازدید از این روستا است. روستای حیرت در ۵۰ کیلومتری نوشهر و در دهستان پنجک رستاق قرار دارد.
  10. دریاچه خضرنبی: این دریاچه در قسمت شمالی نوشهر و در میان یک جنگل انبوه واقع شده است.
  11. آبشار زانوس: آبشار زانوس یا اوپاچ (به معنی آبپاش) در روستای کجور نوشهر قرار دارد. آب آبشار زانوس از یک ارتفاع زیاد به یک صخره برخورد کرده و قطرات و رطوبت آن در اطراف آبشار پخش می‌شود. گذراندن ساعاتی در کنار این آبشار در روزهای گرم تابستان بسیار دلچسب خواهد بود.
  12. بندرگاه نوشهر: اگر از عکاسی از اسکله‌ها و تماشای کشتی‌ها لذت می‌برید حتما از بندر نوشهر دیدن کنید.

اقامت در سفر به دریاچه ممرز

تالاب ارواح نوشهر در یک منطقه حفاظت شده قرار دارد. در این منطقه امکانات رفاهی و اقامتی مانند هتل، سوئیت، رستوران، سوپرمارکت و … وجود ندارد و تنها راه اقامت در تالاب ارواح از طریق کمپ است که برای آن هم باید با نگهبان و محیط بان منطقه هماهنگ کرده باشید. البته با توجه به فاصله‌ کم تالاب تا نوشهر، می‌توانید از هتل‌ها و ویلا‌های نوشهر برای اقامت‌های چند روزه استفاده کنید.

نکته: توجه داشته باشید برای مدت زمانی که قرار است در کنار تالاب سپری کنید مواد غذایی و آب به مقدار کافی همراه داشته باشید.

دریاچه ارواح نوشهر

تالاب ارواح (عکس: سمانه)

سوالات متداول در مورد سفر به دریاچه ممرز یا ارواح

  • دریاچه ارواح کجاست؟ این دریاچه در استان مازندران قرار داشته و حدود 12 کیلومتر با شهر نوشهر فاصله دارد.
  • مسیر رسیدن به دریاچه ارواح چگونه است؟ برای رسیدن به این دریاچه که حدود 500 متر از سطح دریا فاصله دارد باید به از نور به سمت نوشهر بروید، در کیلومتر 12 این جاده و بعد از آنکه از جاده ونوش عبور کردید، دومین بریدگی را دور بزنید. 100 متر مسیر را ادامه دهید تا به جاده شرکت چکش برسید. از این نقطه 3 کیلومتر بروید تا به ورودی جاده جنگلی برسید.
  • چه زمانی به این دریاچه سفر کنیم؟ نه تنها مسیر خاکی این دریاچه در فصول سرد به علت بارش صعب‌العبور می‌شود، بلکه مه غلیط منطقه نیز مانع از آشکار شدن زیبایی‌هایی منطقه می‌شود. بنابراین بهترین زمان برای سفر به دریاچه ارواح از اواسط فصل بهار تا آخر فصل تابستان است.
  • چرا نام ارواح را برای این دریاچه انتخاب کرده‌اند؟ البته این دریاچه به نام ممرز نیز شناخته می‌شود، اما وجود مه روی آن، سایه درختان تنومند اطراف دریاچه و صدای حیواناتی که از لابه‌لای درختان به گوش می‌رسد باعث شده تا به دریاچه ارواح معروف شود.

همانطور که مطالعه کردید، آرامش، هیجان، ترس، طبعیت بی نظیر و… را می‌توانید در تالاب ارواح نوشهر پیداکنید. پس دست به کار شوید و سفری خاطرانگیز را برای خود و خانواده رقم بزنید. در پایان بد نیست بدانید که این دریاچه به عنوان یک پدیده‌ طبیعی و تاریخی به خاطر حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی به ثبت ملی رسیده است. همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که به خاطر قرار گرفتن این دریاچه در منطقه ملاکلا برخی آن را با نام تالاب ملاکلا هم می‌شناسند. فراموش نکنید اگر اطلاعات دیگری در مورد این منطقه دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۸۳ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد