دره ستارگان قشم کجاست؟ راهنمای بازدید از دره ستاره ها (1402) + عکس

دره ستارگان قشم

جزایر جنوب ایران، یکی از اولین مقاصد مسافرت‌های امروزی ایرانیان به شمار می‌رود. جزیره قشم یکی از این جزایر زیباست که جاهای دیدنی حیرت انگیزی دارد. باید گفت دره ستارگان قشم یکی از معروف‌ترین و البته مرموزترین دیدنی‌های این جزیره است که با ستون‌های خوشرنگ و رنگین کمانی بلند قامت و داستان‌های جذابش، توجه گردشگران و علاقمندان را به خود جلب می‌کند. در این مطلب قصد داریم با دره ستاره های قشم و دیدنی‌های اطراف آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

گشتی در دره ستارگان قشم و عجایب آن

کارشناسی‌های انجام شده نشان داده که دره ستارگان جزیره قشم قدمتی ۲ میلیون ساله دارد. دره‌ای از دوره زمین شناسی سنوزوئیک که قدم زدن در آن احساس عجیبی مانند راه رفتن در کره‌ای دیگر به شما خواهد داد. اگر به جزیره زیبای قشم سفر کردید،‌ تجربه چنین احساسی را از دست ندهید.

گشتن در میان دالان‌های تو در توی سنگی و بلند قامتی که سکوتی اعجاب انگیزی در لابه‌لای آن‌ها برقرار است، هیجانی همراه با ترسی خوشایند دارد. ارتفاع ستون‌های موجود در این دره به ۱۵ متر هم می‌رسد. چنین پدیده‌ای بسیار نادر بوده و نظیر آن تنها در کشور آمریکا وجود دارد.

دره ستاره ها چندین شاخه مرتبط به هم دارد که مجموعه پدیده‌های طبیعی مختلفی را در خود جای داده است. ورود به این دره و گشت و گذار در هر کدام از این شاخه‌ها و دالان‌ها مانند ورود به دنیایی سحرانگیز است. البته تمام مسیرها با علائم مخصوص مشخص شده‌اند و اگر آن‌ها را دنبال کنید نیازی به نگرانی نیست.

سنگ‌ها و ستون‌های دره هر کدام ظاهری خاص دارند. اثری که فرسایش و گذر زمان بر آن‌ها جای گذاشته، بسته به قدرت تخیل هر فرد، می‌توانند جلوه‌ای ترسناک، مرموز، زیبا و شگفت انگیز از صخره‌ها را پیش چشم به تصویر بکشد. هر چه پیش‌تر بروید تماشای ابهت این صخره‌ها لذت بخش‌تر خواهد شد.

راهی که با علائم خاصی مشخص شده در نهایت به بام دره می‌رسد. با ایستادن بر بلندای بام،‌ منظره دره پیش رویتان قرار می‌گیرد و می‌توانید از آن ارتفاع تمام دره سحرآمیز را زیر پایتان ببینید. اگر تا به حال هیچ عکسی نگرفته باشید، دیگر در مقابل وسوسه ثبت تصویر از این منظره نمی‌توانید مقاومت کنید!

توجه: دقت کنید حتما طبق توصیه‌های کارشناسان و علائمی که مشخص شده پیش بروید. چرا که قسمت‌هایی از دره و برخی صخره‌ها و ستون‌های آن ممکن است بر خلاف ظاهر سختی که دارند، سست باشند و به راحتی با پا گذاشتن روی آن‌ها یا دست زدن به آن‌ها بریزند. پس بهتر است همراه دوستان و اطرافیان خود بمانید و از مسیر مشخص شده تخطی نکنید و به مناطق ممنوعه نروید.

دره ستاره های قشم

دره ستارگان (عکس: آندراس)

به علاوه، اگر علاقه‌مند بودید می‌توانید با در دست داشتن مجوز، شب را هم در دره ستارگان بمانید و از شگفتی‌ آسمان پرستاره لذت ببرید. آسمان این منطقه مانند کویر، به هنگام شب به حدی زیبا و صاف است که ستاره‌ها نورانی‌تر و نزدیک‌تر از هر جای دیگری به نظر می‌رسند. به طوری که احساس می‌کنید اگر دست دراز کنید می‌توانید به راحتی ستاره‌ها را از آسمان بچینید.

البته باید گفت سفر به این رده برای سالمندان و کم توانان یا ناتوانان جسمی کمی دشوار است. چرا که راه رفتن در پستی و  بلندی‌های این دره و بالا رفتن از برخی ارتفاعات آن ممکن است برای چنین افرادی دشوار باشد.

در کنار بازدید از دره ستارگان قشم می‌توانید از صنایع دستی که در غرفه‌های کوچکی در نزدیکی دره بر پا هستند، خرید کنید. هنرمندان جزیره با صدف‌ها و گوش ماهی‌های زیبایی که ماهی گیران از دریا به همراه خود می‌آورند، صنایع دستی و تزیینی بی‌نظیری درست می‌کنند. در غرفه‌های نزدیکی دره ستارگان می‌توانید به وفور از این نوع صنایع دستی زیبا ببینید و اگر علاقمند بودید، به عنوان یک سوغاتی کم‌نظیر تهیه کرده و به عزیزان خود هدیه بدهید.

دره ستاره های قشم چگونه به وجود آمد؟

از نظر علمی چنین پدیده‌ای می‌تواند نتیجه فعالیت‌های زمین شناسی باشد. در واقع می‌توان گفت طی ۲ میلیون سال بارش‌ باران،‌ وزش باد، جاری شدن رودخانه‌ها و سیل‌ها از میان صخره‌ها و سنگ‌ها این دره را به وجود آورده است. سنگ‌ها و شن و ماسه‌ای موجود در این دره هر کدام جنس مختلفی دارند، پس میزان مقاومت و واکنش‌ آن‌ها در برابر فرسایش در طول سالیان دراز هم متفاوت بوده است. بنابراین شکلی که به خود می‌گیرند نیز متفاوت است، که نتیجه تمام این موارد دره زیبایی به وجود آمده که دیدن آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

نظریه دیگری می‌گوید ممکن است دره ستاره‌ها در گذشته زیر آب بوده و صخره‌ها و ستون‌های آن به تدریج و در اثر رسوب گذاری در زیر آب شکل گرفته باشند. سپس با بیرون آمدن این منطقه از زیر آب و پیوستن به خشکی، گذر زمان آن را تبدیل به دره ستاره های کنونی کرده باشد. البته مردم محلی عقاید دیگری هم در مورد نحوه شکل گیری این دره دارند.

دره ستارگان قشم

دره ستاره ها (عکس: امیر فاطمی)

باور بومیان در مورد دره ستاره ها

مردم محلی معتقدند در گذشته‌های دور ستاره‌ای بزرگ به این منطقه برخورد کرده و موجب شکل گیری چنین صخره‌ها و ستون‌های غول آسایی شده است. به همین دلیل به آن «استاله کفته»، به معنای جایی که در آن ستاره افتاده می‌گویند. می‌توان گفت نام گذاری این دره به دره ستاره ها نیز به همین علت است.

اگر پای صحبت‌های بومیان منطقه بنشینید، داستان‌هایی در مورد دره ستاره ها خواهید شنید که شاید در عین جذاب بودن کمی هم ترسناک باشند. برای مثال مردم محلی معتقدند دره ستارگان در شب پر از ارواحی است که از حضور انسان‌ها عصبانی هستند. باور آن‌ها به این موضوع به قدری سفت و سخت است که به هیچ وجه پس از غروب آفتاب به دره ستاره ها نزدیک نمی‌شوند! علت این ادعای آن‌ها هم صداهای عجیب و ترسناکی است که به هنگام شب از این دره به گوش می‌رسد و دره ستارگان قشم در شب را ترسناک می‌کند.

دره ستاره های قشم قشم

دره ستاره های قشم (عکس: پیام نادری)

اما کارشناسان پس از بررسی‌های انجام شده این صداها را به صدای پیچیدن هوای جاری و وزش باد در میان دالان‌های تودرتوی دره نسبت داده‌اند. در واقع از آنجایی که ستون‌ها و صخره‌های دره ارتفاع زیادی داشته و برخی دلان‌های آن بسیار تنگ و باریک هستند، صدای بادی که در میان آن‌ها می‌پیچد در سکوت و تاریکی شب می‌تواند کمی ترسناک به نظر برسد. به علاوه، شکل و شمایل منحصر به فرد دیوارها و ستون‌های دره می‌تواند علت دیگر تشدید ترس از دره ستارگان در شب باشد.

دره ستارگان کجاست؟

در روستایی به نام برکه خلف در جزیره زیبای قشم، که با ساحل جنوبی جزیره ۵ کیلومتر فاصله دارد‌، دره شگفت انگیزی به نام دره ستارگان قشم مانند نگینی در این جزیره می‌درخشد. این دره یکی از شاهکارهای طبیعت بوده که نظیر آن نه تنها در خاورمیانه، بلکه در دنیا هم بسیار نادر است.

تنها یک مورد مشابه در آمریکا وجود دارد که همین امر آن را به جاذبه ارزشمندی برای قشم و ایران تبدیل کرده است؛ به طوری که چندین سال پیش سازمان جهانی یونسکو آن را به عنوان تنها ژئو پارک خاورمیانه، جزو آثار طبیعی ارزشمند ثبت کرد.

مسیر دسترسی به دره ستاره های قشم

برای دسترسی به دره ستارگان قشم وقتی از مرکز شهر قشم راه بیفتید، پس از حدود ۲۲ کیلومتر رانندگی در امتداد ساحل و به سمت جنوب شرقی به روستای برکه خلف می‌رسید. با ورود به روستا، اگر در امتداد یک جاده خاکی به طور مستقیم حرکت کنید، به دره ستارگان خواهید رسید.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان (عکس: ویدا رزازی)

دیدنی های نزدیک به دره ستارگان

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین دیدنی های جزیره قشم دره ستارگان است. اما دیدنی های این جزیره تنها به این دره محدود نمی‌شود. در نزدیکی دره ستاره ها دیدنی‌های جذاب دیگری هم وجود دارد که می‌توانید از دیدن آن‌ها هم لذت ببرید. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

1. موزه سنگ

در جوار دره ستارگان قشم موزه سنگ کوچکی بر پا شده است. در این موزه انواع سنگ‌های موجود در دره ستارگان و اطلاعات لازم در مورد بافت و ساختار آن‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. به علاوه، انواع سنگ‌های مختلف از سایر نقاط کشور و جهان نیز در این موزه به نمایش در آمده است. دیدن این سنگ‌های زیبا خالی از لطف نیست و می‌تواند سفرتان را لذت بخش‌تر کند.

2. روستای برکه خلف

روستای زیبای برکه خلف به یکی از پاک‌ترین روستاها معروف است. چرا که ساکنان آن اجازه نمی‌دهند روستایشان، حتی با وجود تعداد زیاد گردشگر،‌ آلوده به زباله و… شود. می‌توانید در این روستای پاک و زیبا قدم بزنید و از صنایع دستی و لوازم دست سازی که در گوشه کنار آن به چشم می‌خورد خرید کنید.

یکی از سرگرمی‌های جالبی که در روستای برکه خلف می‌توانید امتحان کنید، اجاره کردن لباس سنتی و محلی است. لباس‌های محلی جزیره قشم که هنر دست زنان هنرمند جزیره است، بسیار منحصر به فرد و جذاب هستند. می‌توانید لباس‌های رنگارنگ و زیبای محلی را برای مدتی دلخواه اجاره کنید و از پوشیدن آن‌ها لذت ببرید یا در صورت تمایل، عکس یادگاری هم با آن‌ها ثبت کنید. همچنین امکان خرید این لباس‌ها نیز وجود دارد و اگر مایل بودید می‌توانید لباس مورد علاقه خود را خریداری کرده و به همراه خود ببرید.

نقش حنا یکی دیگر از هنرهای دست زنان روستای برکه خلف است. می‌توانید در کنار امتحان کردن لباس‌های سنتی، روی دست‌های خود نقش‌های زیبایی از حنا هم بریزید. اگر نتوانستید جای مناسبی برای این طراحی نقش حنا پیدا کنید، کافی است سراغ هنرمندان نقش حنا را در این روستا بگیرید و از نقش‌های شگفت انگیزی که از حنا برایتان می‌آفرینند، لذت ببرد.

۳. غار خربس

در امتداد رشته کوه‌های زاگرس در جزیره قشم که هزاران سال پیش در این جزیره سر از آب بیرون آورده‌اند،‌ غارهای بسیاری دیده می‌شود. یکی از این غارهای معروف، غار خربس در روستایی به همین نام است. به عقیده کارشناسان این غار نیایشگاه پیروان مهرپرستی یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بود. در واقع محققین معتقدند مردم در زمان‌های خیلی دور (در دوره مادها)، در این مکان پرستشگاهی برای خود ساخته بودند. معماری این غار شبیه به غار صخره‌ای با سوراخ‌های کوچک در دیواره آن است. درون غار نیز دخالت دست انسان برای ساخت اشکال مختلف به منظور رفع نیازهایش به خوبی پیداست.

غار خربس قشم

غار خربس (عکس: کوروش شهباز)

4. جزایر ناز

جزایر ناز یکی دیگر از عجایب هفتگانه جزیره قشم به شمار می‌رود که در نزدیکی دره ستارگان قرار داشته و می‌توانید پس از بازدید از دره، از این مکان زیبا هم دیدن کنید. جزایر ناز دو جزیره در کنار هم است که توسط باریکه‌ای از خشکی به جزیره قشم متصل می‌شود. این راه ارتباطی با جزر و پسروی آب بیرون آمده و امکان تردد فراهم می‌شود. از این راه ارتباطی به وسیله خودرو هم می‌توان عبور کرد.

هیچ انسانی در جزایر ناز ساکن نیست. اما ماهیگیران محلی انبار و سایه بان‌هایی در این جزیره ساخته‌اند. از آنجایی که صخره‌هایی با ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر در جزایر ناز وجود دارد، از روی این صخره‌ها به راحتی می‌توان چشم اندازی از جاذبه‌هایی مانند تنگه هرمز، خلیج فارس و جزیره لارک را تماشا کرد.

5. قلعه پرتغالی ها

این قلعه ۵۰۰ ساله، قلعه‌ای مرموز و باستانی در ژئو پارک قشم است. در این قلعه می‌توانید آثاری از آب انبار، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی، توپ‌های جنگی بزرگ و… را ببنید که همگی متعلق به دوران تسلط پرتغالی‌ها به جنوب ایران است؛ زمانی که شاه عباس توانست با تلاش‌های خود به حکمرانی و غارت آن‌ها پایان دهد. در این قلعه چهار برج دیده بانی و خندق هم قابل رویت است. قلعه پرتغالی ها را می‌توانید در کنار بلوار ژئو پارک پیدا کنید.

قلعه پرتغالی های در قشم

قلعه پرتغالی‌های در روستای لافت

6. دره چاهکوه

دره یا تنگه چاهکوه یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم است. این دره تا حدودی نسبت به سایر دیدنی‌هایی که معرفی شد از دره ستارگان دورتر است، اما توصیه می‌کنیم در سفر به قشم و دره زیبای ستارگان، بازدید از آن را از دست ندهید. علت نام گذاری دره چاهکوه، چاه‌هایی است که مردم محلی در ورودی دره برای رفع نیاز خود به آب شیرین و هدایت آن به محل زندگی‌شان حفر کرده‌اند. دره چاهکوه یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم به شمار می‌رود و از جمله جاذبه‌های ژئوپارک این جزیره است.

این دره شامل دیوارهای سنگی، صخره‌ها و ستون‌های بلند و عریض است که قدم زدن در آن مانند دره ستارگان، تجربه‌ای فراموش نشدنی است. عمق این دره تا ۱۰۰ متر هم می‌رسد که جلوه‌ای دیگر از هنرنمایی طبیعت با سنگ‌های رسوبی را به نمایش می‌گذارد. گنبدها و غارهای نمکی موجود در این دره، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی آن محسوب می‌شوند.

دیدنی های قشم

تنگه چاهکو (عکس: حمزه کرباسی)

7. بازار خرید درگهان

درگهان نام بازار خریدی در نزدیکی دره ستارگان قشم است که به دلیل حراج‌ها، قیمت مناسب و کیفیت خوب اجناس شهرت و محبوبیت بسیاری دارد. در واقع این بازار مجموعه‌ای از چندین بازار است که هر کدام اجناس منحصر به فرد خود را می‌فروشند. می‌توان گفت بیش از ۲۰۰ غرفه در این بازار بزرگ وجود دارد که اکنون بخشی از هویت منطقه محسوب می‌شود. در این بازار می‌توانید کیف و کفش، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی برقی و… از انواع مختلف ایرانی و خارجی را تهیه کنید.

بهترین زمان سفر به دره ستاره های قشم

جزیره قشم آب و هوای گرم و خشکی دارد. بنابراین بهتر است زمانی به این جزیره و دره ستاره ها سفر کنید که آب و هوای منطقه کمی خنک‌تر باشد. برای مثال فصول زمستان، بهار و پاییز که کمی هوا خنک‌تر است بهترین زمان برای سفر به این منطقه محسوب می‌شود. به خصوص از اواخر مهر ماه تا اواسط اردیبهشت ماه، می‌توانید از سفر به این دره زیبا لذت ببرید.

در واقع پاییز و زمستان که بازار سفر به جزایر جنوبی گرم است، بهترین زمان سفر به دره ستاره‌هاست. چرا که در این فصل از سال هوای جزیره بسیار مطبوع و مناسب است. به علاوه، در این فصل می‌توانید پرندگان مهاجر و دلفین هایی را که برای فرار از سرمای زمستان به این منطقه مهاجرت می‌کنند ببینید.

دره ستاره های قشم

دره ستاره های قشم (عکس: جعفر اسلامیه)

دو ماه ابتدایی بهار نیز مناسب به نظر می‌رسد. اما هر چه به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم و گرمای هوا بیشتر می‌شود، سفر به جزیره قشم نیز سخت‌تر خواهد بود.

گرمای سوزان جزیره در فصل تابستان اجازه سفر به این منطقه را به مسافران نمی‌دهد. اما یکی از زیباترین جشن‌های محلی که در تابستان‌ها در این جزیره برگزار می‌شود می‌تواند بهانه‌ای برای جذب علاقه‌مندان حتی در تابستان باشد؛ جشنی به نام نوروز صیاد که در اواخر تیر ماه برگزار می‌شود.

در این مطلب با بهترین فصل سفر به دره ستارگان قشم و دیدنی های این دره و اطراف آن آشنا شدید. امیدواریم از سفر به این دره کهن و مرموز لذت ببرید. یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر به قشم رزرو تور قشم است تا بدون دغدغه از زیبایی‌های این جزیره لذت ببرید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد