جنگل راش کجاست؟ جواهری در جنگل های هیرکانی

جنگل راش سوادکوه

شاید شما هم تا به حال نام جنگل راش به گوشتان خورده باشد، اما افراد کمی آن را از نزدیک دیده‌اند. این جنگل که محلی‌ها به آن جنگل مرسی سی سنگده نیز می‌گویند، یکی از کهنسال‌ترین جنگل‌های ایران و دنیاست که زیبایی‌اش حد و مرزی نمی‌شناسد. این جنگل زیبا در ۱۰۰ کیلومتری ساری قرار دارد. اگر تا به حال به این منطقه سفر نکرده‌اید و درباره این جنگل رویایی چیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

دیدنی های جنگل راش و تفریحات آن

اگر به طبیعت گردی و قدم زدن در جنگل علاقه داشته باشید، حتما سفر به جنگل مرسی سی سنگده برای شما لذت‌بخش خواهد بود. این جنگل به دلیل دارا بودن انبوهی از درختان افرا، ملج، سردار یا سرخدار،  توسکا و راش چشم‌انداز بی‌نظیری را رقم زده که می‌تواند هر تماشاگری را به سر ذوق آورد. از میان تمامی درختانی که در جنگل وجود دارند ارزش درخت راش از همه بالاتر است. چرا که علاوه بر شاخ و برگ‌های انبوهش که سایه بان مناسبی هستند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت لوازم چوبی به شمار می‌روند.

زیبایی، ارزش بالا و نایاب بودن چوب راش باعث شده تا به این جنگل، جنگل راش بگویند. از همان لحظه ورود به این جنگل ابهت درختان چند صد ساله شما را در بر خواهد گرفت. مسیر پیاده‌روی در جنگل بسیار رویایی است. درختان سر به فلک کشیده با شاخ و برگ انبوهشان از تابش مستقیم آفتاب بر روی زمین جنگل جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل هوای جنگل کاملا خنک و مطبوع است و تماشای آبی آسمان از لا به‌ لای درختان بسیار لذت‌بخش می‌شود.

جنگل راش سوادکوه

جنگل مرسی سی سنگده

در میان جنگل، رودخانه‌ای پرخروش و زیبا در جریان است که به این محیط زیبایی و صفای بیشتری می‌بخشد. صدای حرکت آب در رودخانه، موسیقی آرامش‌بخشی را می‌نوازد که می‌تواند در طول جنگل گردی شما را همراهی کند. وجود رودی زیبا از میان درختانی که آن را احاطه کرده‌اند و نور خورشید تنها از لا به لای شاخه‌ها بر آن می‌تابد چشم‌انداز زیبایی را برای گردشگرانش رقم می‌زند که می‌تواند استراحت‌گاه خوبی برایشان باشد.

در برخی از مواقع که رطوبت هوا بالاست، مه کمی، فضای جنگل را پر می‌کند و قدم زدن در آن را جذاب‌تر می‌کند. هوای کاملا تمیز و سبک جنگل که با موسیقی آب و چهچه پرندگان درآمیخته شده می‌تواند هر روح خسته‌ای را جلا دهد و تماشای فضای سرتاسر جنگل که با درختان سرسبز و متنوع تزئین شده چشم هر نوازشگری را نوازش می‌کند.

یکی از بهترین تفریحاتی که مردم در این منطقه انجام می‌دهند، عکاسی کردن است. چرا که هر قسمت از جنگل شبیه نقاشی زیبایی است که هیچ گردشگری از تماشایش سیر نخواهد شد. جنگل نوردی و قدم زدن در طبیعت آن، لذت بردن از رودخانه،  ریلکس کردن و یوگا از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید در این منطقه داشته باشید.

جنگل راش

جنگل مرسی سی سنگده

بسیاری از افراد پس از جمع‌آوری اطلاعات درباره اینکه جنگل راش کجاست، تصمیم به شب‌مانی در این قسمت از جنگل می‌کنند و با وسایل کمپینگ عازم این منطقه می‌شوند. خوشبختانه امکان چادرزنی و ماندن در جنگل وجود دارد و شما می‌توانید از طبیعت زیبای شب این منطقه نیز بهره ببرید.

جنگل راش کجاست؟

شاید از خود بپرسید که چرا علی رغم اینکه تا به حال بارها به شمال کشور سفر کرده‌اید اما این طبیعت زیبا را ندیده‌اید و اصلا این جنگل راش کجاست؟ این جنگل در بخش شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و بسیار به روستای سنگده نزدیک است. درختان آن قسمتی از درختان جنگل باستانی هیرکانی محسوب می‌شود که  عمرشان به 40 ملیون سال قبل بازمی‌گردد. لازم به ذکر است که هیرکانی به زبان محلی‌ها به معنای سرزمین گرگ‌هاست چرا که در گذشته گرگ‌های زیادی در این منطقه وجود داشتند.

برای رسیدن به این قسمت از جنگل باید ابتدا چندکیلومتری از میان این جنگل باستانی عبور کنید تا درختان راش را ببینید. این مساله باعث می‌شود تا بسیاری از طبیعت دوستان ترجیح دهند در جنگل پیاده‌روی کنند و در حین لذت بردن از طبیعت خود را به درختان بلندقامت راش برسانند. اگرچه سختی پیاده‌روی در جنگل‌ هیرکانی بسیار کم است، اما اگر به هر دلیلی قصد پیاده‌روی در جنگل را ندارید می‌توانید از وسایل نقلیه خود و یا افراد محلی استفاده کنید.

جنگل راش

جنگل مرسی سی سنگده

مسیر دسترسی جنگل مرسی سی سنگده

فاصله این جنگل انبوه از مرکز استان مازندران، یعنی شهر ساری تنها 100 کیلومتر است و از شهر تهران نیز تا این منطقه حدود 3 تا 4 ساعت رانندگی فاصله خواهید داشت. برای دسترسی به این منطقه تنها کافیست مسیر زیر را در پیش بگیرید:

  1. از هر شهری که سفر خود را شروع می‌کنید خود را به ساری برسانید.
  2. از جنوب شهر ساری، وارد جاده فیروزکوه شوید و به سمت شهرستان سوادکوه رانندگی کنید.
  3. مسیر خود را به سمت شهر پل سفید تغییر دهید.
  4. با استفاده از تابلوهای راهنما خود را روستای سنگده برسانید.
  5. از نگهبانی ورودی جنگل رد شوید و با استفاده از وسیله نقلیه یا پیاده‌روی مسیری حدود 10 کیلومتر از جنگل را طی کرده تا به جنگل‌ زیبای راش برسید.

 بهترین فصل سفر به جنگل راش

به طور کلی جنگل‌ها در هر فصلی زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را دارند که انتخاب بهترین آنها کمی سخت است. به نظر می‌رسد بهترین فصل سفر به جنگل‌ها بر اساس روحیات، سلیقه و سبک سفر هر رفد متغیر باشد. جنگل زیبای هیرکانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر فصل آن به مانند تابلوی زیبای نقاشی می‌ماند. درختان راش در فصل بهار با برگ‌های تازه جوانه زده شده‌شان برای تماشاگرانش دلبری می‌کند و حس و حال زندگی را در اطراف پراکنده می‌سازند. در فصل تابستان نیز به دلیل سرسبزی درختان و هوای خنکی که در این منطقه وجود دارد، این جنگل مقصد گردشگری بسیاری از افراد است.

جنگل راش سوادکوه

جنگل مرسی سی سنگده

اما سفر به جنگل زیبا و انبوه راش، در فصل پاییز حال و هوای دیگری دارد. به طوری که بسیاری از افراد فصل پاییز را بهترین فصل سفر به این منطقه می‌دانند. زمین جنگل در فصل پاییز  با برگ‌های رنگارنگی فرش می‌شود و آب و هوای خنک و مه‌آلود حس و حالی مرموز و رویایی به محیط می‌دهد. درختان جنگل دیگر تنها سبز رنگ نیستند و با رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی خود چشم‌ نوازی می‌کنند.

برخی از افراد نیز از سفر به جنگل‌های این منطقه در فصل زمستان نیز اسقبال می‌کنند. اگرچه جنگل در این فصل نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد اما اگر با کودکان قصد سفر به این منطقه را دارید و یا از سرد شدن بیش از حد طبیعت بیزار هستید پیشنهاد می‌کنیم در فصول دیگر به این منطقه سفر کنید.

جنگل راش کجاست

جنگل مرسی سی سنگده

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل مرسی سی سنگده

همان‌طور که گفتیم جنگل مرسی سی سنگده قسمتی از جنگل باستانی هیرکانی است که زیبایی‌های خاص خود را دارد. شما می‌توانید با قدم زدن در این جنگل وسیع دیدنی‌های طبیعی زیادی را ببینید. از نزدیک ترین جاذبه طبیعی به این منطقه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دشت بندبن: تنها کافیست از جنگل زیبای راش و گذر از درختچه‌های ازگل وحشی و زرشک گذر کنید تا به دشت سرسبز بندبن در دامنه قله‌های نروخرو برسید.
  • قله‌های نروخرو: قله‌های نروخرو هم یکی از زیباترین قله‌های بخش سوادکوه است که ارتفاعی نزدیک به ۳۶۲۰ متر دارد. این کوهستان به دلیل هوای خنک خود در تابستان مقصد بسیاری از کوهنوردان از نقاط مختلف کشور است.
  • آبشار اوبن: این آبشار در انتهای مسیر پیاده‌روی جنگلی قرار دارد و زیبایی‌های جنگل را تا سر حد کمال بالا می‌برد. این آبشار به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای خزه ای شمال ایران شناخته می‌شود و از خود جنگل حدود 40 کیلومتر فاصله دارید. تماشای سقوط آب چشمه از ارتفاعات کوه که رقصان بر روی زمین می‌ریزد، می‌تواند برای تمامی طبیعت‌دوستان فرصتی عالی جهت لذت بردن از نعمات خداوند باشد.

از دیگر دیدنی‌های نزدیک به جنگل درختان ارس می‌توان به دریاچه شورمست، جنگل ارفع ده، چشمه تلارسرون و رصدخانه آلاشت  اشاره کرد. شما می‌توانید در کنار بازدید خود از این مکان‌ها نیز بازدید کنید و به عکاسی و وقت‌گذرانی در طبیعت بپردازید.

 اقامت در سفر به جنگل راش

اگر از اقامت در جنگل و چادرزنی و خوابیدن در طبیعت لذت می‌برید شما می‌توانید با استفاده از تجهیزات طبیعت‌گردی در میان جنگل اقامت کنید و نیازی به اجاره ویلا یا سوئیت نداشته باشید. اما اگر به هر دلیلی تمایلی به اقامت در طبیعت جنگل را ندارید می‌توانید در خانه‌های روستایی، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی در روستای سنگده استفاده نمایید. اقامتگاه مرسی سی یکی از بهترین اقامتگاه‌های این منطقه است که در خدمت مسافرین گرامی می‌باشد.

حال که می‌دانید جنگل راش کجاست و چه دیدنی‌های زیبایی نیز در اطراف آن قرار دارد، حتما بازدید از این منطقه را در برنامه‌های سفر خود بگنجانید. لازم به ذکر است که این جنگل به دلیل بکر بودن خود امکانات رفاهی زیادی ندارد و در اکثر نقاط آن موبایل‌ها خط نمی‌دهند. شما چه اطلاعات دیگری درباره این جنگل زیبا دارید؟ آیا توصیه خاصی به گردشگران این منطقه می‌کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۸۸ از ۵ – ۴ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد