جاهای دیدنی سمنان: معرفی سوغات، هتل ها و دیدنی ها + عکس و آدرس

جاهای دیدنی سمنان

شهر سمنان از یال جنوبی رشته کوه البرز تا شمال دشت کویر گسترده شده است. بنابراین آب و هوای متنوعی داشته و شهری چهار فصل و زیبا به شمار می‌رود. در واقع در این شهر می‌توانید بیابان و جنگل را با هم ببینید. در این مطلب قصد داریم جاهای دیدنی سمنان و مسیر دسترسی به آن‌ها را معرفی کنیم. همچنین در مورد بهترین فصل سفر به سمنان، سوغات و هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر نیز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی سمنان با آدرس

بازدید از دیدنی های سمنان که یکی از شهرهای پهناور ایران است،‌ لذتی فراموش نشدنی دارد. چرا که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر زیبا متنوع و تمام نشدنی است. بنابراین به راحتی می‌توانید مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۱. دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ یکی از دیدنی های سمنان است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. این دروازه در واقع بخشی از ارگ سمنان است که در زمان رضا شاه تخریب شد. دروازه ارگ ۶ مناره و یک ورودی و سه سردر نیم دایره‌ای دارد. کاشی کاری‌ها و نقاشی‌های موجود روی این اثر تاریخی هنر هنرمندان قاجار را به خوبی به رخ می‌کشد. بر سردر اصلی نبرد رستم و دیو سپید حک شده که جلوه‌ای ویژه به دروازه بخشیده است.

آدرس دروازه ارگ: میدان ارگ

جاهای دیدنی سمنان - دروازه ارگ

دروازه ارگ

۲. بازار سمنان

بازار سمنان یکی دیگر از دیدنی های تاریخی این شهر به شمار می‌رود. این بازار در اوایل دوران قاجار ساخته شد و به دلیل معماری کهن ایران و قدمت تاریخی‌اش در میان گردشگران معروف است. همچنین در این بازار علاوه بر بازدید از آثار به جا مانده از دوره قاجار،‌ می‌توانید به خرید لوازم سنتی هم پردازید. در غرفه‌های بازار می‌توانید انواع سوغات و صنایع دستی سمنان را پیدا کنید. در قسمت شمالی بازار که به راسته بازار یا بازار بالا معروف است، می‌توانید چند مسجد و حمام و کاروانسرای قدیمی ببینید که البته بخش اعظم آن‌ها تخریب شده است.

آدرس بازار سمنان: خیابان امام، خیابان شهدا

۳. مسجد جامع

مسجد جامع سمنان از نظر تاریخی قدمتی طولانی دارد. طبق نظر مورخان و محققان این اثر مربوط به دوران سلجوقی و تیموری است. برخی بر این باور هستند که مسجد جامع روی مخروبه‌های یک آتشکده ساخته شده و قدمت آن به قرن نخست هجری بازمی‌گردد. این مسجد در سمت شمال شرقی خود یک مناره دارد و سبک معماری آن آثاری از معماری آذری را به رخ می‌کشد. دیوارها و سنگ تراشی‌های روی آن نشان دهنده اوج هنر هنرمندان سلجوقی است. همچنین کتیبه‌ای با خط میخی نیز روی تنها مناره مسجد دیده می‌شود که شگفتی همگان را برمی‌انگیزد.

آدرس مسجد جامع: خیابان امام

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان (عکس: حسین حیدریان)

۴. بقعه پیغمبران

بقعه پیغمبران سمنان یکی از مکان‌های تاریخی و معنوی شهر است که در دوران قاجار ساخته شد. در این بقعه می‌توانید حرم، گنبد، ایوان و صحن ببینید که در زیر گنبد بزرگ آن چند قبر هم دیده می شود. طبق آثار باقی مانده روی کتیبه موجود در بقعه و اعتقادات مردم منطقه این قبرها متعلق به فرزندان نوح نبی به نام‌های سام النبی و لام النبی هستند. بقعه پیغمبران سمنان در ارتفاعات این شهر بر فراز کوهی بلند واقع شده است.

آدرس بقعه پیغمبران‌: ۲۰ کیلومتری شمال شرق سمنان، کوه مقبره پیامبران

۵. کاروانسرای سنگی آهوان

کاروانسرای سنگی آهوان یا کاروانسرای شاه سلیمانی آهوان اثری باقی مانده از دوران صفوی است. شاه سلیمان صفوی این کاروانسرا را ساخت تا کاروانیان هنگام عبور از گردنه بین دامغان و سمنان گرفتار سرما و بارش برف و باران نشوند. به همین دلیل هم این کاروانسرا به نام ایشان معروف شد. در این کاروانسرای سنگی می‌توانید چهار ایوان و حیاطی مستطیل شکل ببینید که دور تا دور آن ۲۴ اتاق ساخته شده است. هر چند امروزه بخشی از کاروانسرای سنگی آهوان تخریب شده، اما هنوز هم عظمت معماری و مهندسی دوران صفوی در آن قابل رویت است.

آدرس کاروانسرای سنگی آهوان: ۴۲ کیلومتری شرق سمنان، روستای آهوان

۶. موزه گرمابه پهنه

موزه گرمابه پهنه سمنان موزه‌ای قدیمی است که بیش از ۶۰۰ سال از ساخت ساختمان اولیه آن می‌گذرد. در زمان تیموریان گرمابه‌ای در محله پهنه ساخته شد که بعدها به حمام پهنه معروف شد. همچنین این حمام به دلیل نزدیکی به بقعه حضرت یحیی به حمام حضرت نیز شناخته می‌شود. در سال ۱۳۶۷ عملیات مرمت در این حمام صورت گرفت و بعد از آن به عنوان موزه استفاده شد. در حال حاضر از این حمام به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می‌شود. به همین دلیل نام آن به موزه گرمابه تغییر کرده است.

آدرس موزه گرمابه پهنه: خیابان امام، مجاور مسجد جامع

موزه گرمابه پهنه سمنان

موزه گرمابه پهنه سمنان

۷. بازار شیخ علاءالدوله سمنان

یکی دیگر از جاهای دیدنی سمنان بازار شیخ علاءالدوله است که به بازار مرده‌ها نیز شناخته می‌شود. نام بازار مرده‌ها توسط مردم محلی به آن داده شده و علت آن گسترش بازار تا گورستان قدیمی علمدار (سنادره) است. بازار شیخ علاءالدوله مربوط به دوران ایلخانی است و در دوره قاجار هم مرمت و بازسازی شده است. سبک معماری بازار به خوبی با شرایط اقلیمی منطقه همخوانی دارد. به طوری که سقف غرفه‌های آن از خشت و آجر و مناسب آب و هوای خشک کویری بوده و گرمای تابستان و تابش مستقیم آفتاب را کم می‌کند.

آدرس بازار شیخ علاءالدوله: خیابان امام، خیابان شهدا

مسیر سفر به سمنان

برای سفر به این شهر راه‌های بسیاری در اختیار دارید. سمنان از جمله شهرهایی است که می‌توانید به راحتی از طریق مسیر جاده‌ای، هوایی و ریلی به آن سفر کنید. برای سفر جاده‌ای به سمنان روش‌های زیر وجود دارد:

  1. آزادراه حرم تا حرم: این آزادراه برای کسانی مناسب است که از شهرهای قم یا اصفهان به سمنان سفر می‌کنند. با استفاده از این آزادراه از قم به گرمسار می‌رسید و در نهایت به مقصد خود خواهید رسید. در این مسیر می‌توانید از جاهای دیدنی گرمسار نیز دیدن کنید.
  2. بزرگراه امام رضا: بزرگراه امام رضا برای افرادی که ساکن تهران و شهرهای اطراف هستند مناسب است. خروجی این جاده از اتوبان امام علی تهران بوده و سپس به شهرهای شریف‌ آباد، ایوانکی، گرمسار و در نهایت به مقصد می‌رسد.
  3. جاده تهران- فیروزکوه: جاده تهران- فیروزکوه جاده‌ای کوهستانی است که یکی از باصفاترین مسیرها به سمنان محسوب می‌شود. از سمت تهران حرکت کنید و زمانی که به دوراهی قائم شهر و سراتزا رسیدید، جاده سراتزا را در پیش بگیرید تا به سمنان برسید.

لازم به ذکر است که شهر سمنان در شبکه ریلی کشور واقع است. بنابراین می‌توانید از قطار هم برای سفر به این شهر استفاده کنید. مسیر ریلی این سفر تقریبا با مسیر جاده‌ای برابر و در حدود ۲۲۸ کیلومتر بوده که پیمودن آن ۲ الی ۳ ساعت طول می‌کشد.

یکی از سریع‌ترین راه‌های رسیدن به سمنان سفر هوایی است؛ این شهر فرودگاه هم دارد. اگر زمان برایتان مهم است و اهمیتی به هزینه بیشتر بلیط نمی‌دهید، می‌توانید از این روش هم استفاده کنید.

بهترین زمان برای سفر به سمنان

همانطور که گفتیم این استان چهار فصل بوده و هر کدام از شهرهای آن آب و هوای مختلفی دارد. بنابراین برای بازدید از جاهای دیدنی سمنان بهتر است به آب و هوای منطقه‌ای که قصد سفر دارید دقت کنید. برای مثال برای بازدید از جاهای دیدنی سمنان در زمستان بهتر است به شهرهای کویری و گرم‌تر بروید. همچنین می‌توانید برای دیدن جاهای دیدنی سمنان در پاییز هم به شهرهایی که آب و هوای گرم یا معتدل‌تری دارند بروید.

لازم به ذکر است که سفر به شهرهایی مانند شهمیرزاد که آب و هوای معتدل و ییلاقی دارد، بهتر است در روزهای گرم‌تر سال مانند تابستان و بهار سفر کنید و از سرسبزی و طبیعت بکر آن لذت ببرید. در حالت کلی بهترین زمان سفر به سمنان بهار است که طبیعت و حتی کویر آن حال و هوای نسبتا بهتری دارد.

سوغات سمنان چیست و از کجا بخریم؟

حال که با دیدنی های سمنان آشنا شدیم بیایید ببینیم این شهر زیبا چه سوغاتی‌هایی دارد. سوغاتی‌هایی این استان  بخش بزرگی از سبد سوغاتی‌های ناب کشور را به خود اختصاص می‌دهند. از معروف‌ترین سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان اشاره کرد به:

  •  نان شیرمال
  • نان چای
  • نان کاک

این خوراکی‌های خوشمزه و محلی را به راحتی می‌توانید در نانوایی‌ها و قنادی‌ها پیدا کنید. گردو و پسته از دیگر سوغاتی‌های پرطرفدار و مشهور سمنان هستند که می‌توانید در بازار سنتی این شهر پیدا کنید.

از صنایع دستی این شهر می‌توان به پارچه قلمکار، ظروف سفالی مرغوب، چوب‌های منبت کاری شده، گلیم و… اشاره کرد. صنایع دستی سمنان را می‌توانید در بازار قدیمی سمنان یا نمایشگاه‌های صنایع دستی به راحتی پیدا کنید.

صنایع دستی سمنان

صنایع دستی

هتل ها و اقامتگاه های سمنان

هتل‌ها و اقامتگاه‌های سمنان یکی از بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های در کشور بوده و همواره آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند. اگر شما هم قصد دارید چند روزی را در این شهر اقامت کرده و از تمام دیدنی‌های آن با خیال راحت لذت ببرید، بهتر است با هتل‌ها و اقامتگاه‌های آن به خوبی آشنا شوید.

۱. هتل گوت که مال: هتل گوت که مال اولین مرکز اقامتی- تفریحی ۵ ستاره ایران است. این هتل دارای پارک آبی بزرگی است که ضمن اقامت می‌توانید از آن لذت ببرید. این هتل در بلوار قائم، خیابان دانشگاه قرار دارد.

۲. هتل دربند: یکی دیگر از هتل‌های پرطرفدار این شهر هتل دربند است. برای اقامت در این هتل ۴ ستاره باید در حدود ۲۳ کیلومتر از شهر دور شوید. این هتل در ۲۳ کیلومتری سمنان، جاده مهدیشهر به شهمیرزاد قرار دارد.

۳. هتل جهانگردی: هتل جهانگردی سمنان هتلی ۳ ستاره و اقتصادی است که در میدان معلم، بلوار بسیج، جنب جهاد کشاورزی قرار دارد.

علاوه بر هتل‌های سمنان می‌توانید از اقامتگاه‌ها و خانه‌های سنتی مخصوص گردشگران هم استفاده کنید. از اقامتگاه‌های بوم گردی این شهر نیز می‌توان به خانه سمنانی‌ها و سرای جام اشاره کرد.

در این مطلب با جاهای دیدنی سمنان و مسیر دسترسی به آن‌ها آشنا شدیم. همچنین در مورد بهترین زمان سفر، سوغات و شرایط اقامت در این شهر اطلاعاتی کسب کردیم. امیدواریم از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید. اکنون که قصد سفر به سمنان را دارید، بد نیست سری هم به شهمیرزاد بزنید و از جاهای دیدنی شهمیرزاد نیز دیدن کنید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۳۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد