تنگه واشی کجاست؟ مسیر دسترسی و نکات سفر

تنگه واشی کجاست؟

اگر می‌خواهید سفری یک روزه به اطراف شهر تهران داشته باشید و اهل طبیعت‌گردی بکر و ناب هستید؛ سفر به تنگه واشی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. زیرا فاصله آن با تهران تنها یک الی دو ساعت است. رودخانه‌های زیبا و طبیعت منحصر به فرد، بسیاری از گردشگران را به سمت این تنگه جذب می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بگوییم تنگه واشی کجاست و با دیدنی‌ها، بهترین زمان سفر و اقامت در سفر به واشی بیشتر آشنا شویم.

تنگه واشی کجاست و چگونه باید به آنجا برویم؟

تنگه واشی در 17 کیلومتری جاده فیروزکوه قرار دارد. بهترین مسیر رفتن به این تنگه از شرق تهران است. ابتدا باید وارد اتوبان بابایی شوید، تا به اتوبان تهران به پردیس برسید. بعد از رسیدن به پردیس، زمانی که شهرهای رودهن و بومهن را رد کردید به جاده فیروزکوه می‌رسید.

به مسیر خود ادامه دهید، تا به مسیر فرعی واشی در سمت چپ جاده برسید. کمی جلوتر از این مسیر، روستای جلیزجند قرار دارد. با وارد شدن به این روستا و پیمودن آن تا انتها، به ورودی واشی می‌رسید.

بعد از رسیدن به ورودی، باید اتومبیل‌های خود را در پارکینگ مخصوص پارک کرده و به صورت پیاده راهی مسیر تنگه شوید. بد نیست بدانید که فاصله تهران تا واشی حدود دو ساعت است.

سفر به تنگه واشی و دیدنی‌های آن

زمانی که از روستای جلیزجند می‌گذرید، در حین مسیر طبیعت سرسبز و محیط اطراف، شما را بسیار به خود مبهوت می‌کنند. به طوری که دوست دارید همان لحظه از اتومبیل پیاده شوید و با طبیعت عکس بگیرید.

گندم و انواع باغ‌های میوه، زمین‌های کشاورزی، نمای صخره‌های غول پیکر از دور، همه و همه از زیبایی‌های مسیر تنگه واشی فیروزکوه است.

بد نیست بدانید که واشی به معنی چمن و سرسبزی است. به همین جهت نام این تنگه را واشی گذاشته‌اند. در این تنگه، انواع گیاهان دارویی کمیاب پیدا می‌شود که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود.

زمانی که به ورودی تنگه رسیدید؛ باید از اتومبیل خود پیاده شوید و پیاده ادامه مسیر را بروید. پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا کفش‌های پلاستیکی مخصوص آب را از محلی‌های روستا خریداری کنید، تا در رودخانه و آبشارهای واشی مشکلی برایتان پیش نیاید. در ادامه دیدنی‌های مسیر واشی را معرفی می‌کنیم.

  • تنگه اول: ابتدا وارد تنگه اول واشی می‌شوید و باید پاهایتان را در آب قرار دهید. زمانی که پاهایتان را در داخل آب قرار می‌دهید، ممکن است از سردی اذیت شوید؛ اما بعد از مدتی به سردی آب عادت می‌کنید. حس کردن و لمس کردن قلوه سنگ‌ها در آب، آنقدر لذت بخش است که تجربه دلنشینی را برایتان می‌سازد. میزان آب تنگه در فصل تابستان، تقریبا تا زانوهایتان می‌آید، اما حجم آب با توجه به فصل‌های دیگر متفاوت است.

    تنگه واشی

    تنگه اول (عکس: رضا شهرپارس)

  • کتیبه واشی: بعد از این که 150 متر از تنگه اول عبور کردید کتیبه‌ای تاریخی، مربوط به دوره فتحعلی‌شاه قاجار توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند. شاید باورتان نشود، اما این کتیبه دیدنی و جذاب، حدود 185 سال عمر دارد و به دستور فتحعلی‌شاه قاجار روی دیوار حکاکی شده است. زمانی که از نزدیک کتیبه را مشاهده می‌کنید، به قدیمی بودن آن پی می‌برید و نام نقاش و معماران این کتیبه را هم می‌توانید ببینید.

    کتیبه واشی

    کتیبه واشی (عکس: مجید مومنی)

  • دشت ساواشی: اگر تنگه اول را با موفقیت پشت سر بگذارید و سردی آب شما را خسته نکند؛ به دشت ساواشی برای استراحت می‌رسید. در این دشت می‌توانید کنار درخت‌های سرسبز، زیر آفتابی گرم استراحت کنید و خستگی خود را رفع کنید. اگر از سختی مسیر خسته نشده باشید، می‌توانید ادامه مسیر را بروید تا به تنگه سا برسید.

    دشت ساواشی

    دشت ساواشی

  • تنگه سا: این تنگه حجم آب کمتری دارد و مسیر آن از تنگه اول راحت‌تر است. چشمه‌های آب، گیاهان روی دیواره‌ها نمای جذابی به این تنگه داده‌اند، به طوریکه دوست دارید ساعت‌ها به آن‌ها خیره شوید. اگر از این تنگه هم با موفقیت عبور کنید و در حین مسیر خسته نشوید. در انتهای این تنگه به آبشار تنگه واشی، جذاب‌ترین آبشار می‌رسید.

    تنگه ساواشی

    تنگه ساواشی (عکس: رضا)

  • آبشار واشی: زمانی که صدای خروشان آب را در نزدیکی آبشار می‌شنوید، آرامشی وصف نشدنی دست پیدا می‌کنید. سفر در فصل تابستان به این تنگه، این تمایل را در شما ایجاد می‌کند که به زیر آبشار بروید و آبتنی حسابی داشته باشید. کنار آبشار می‌توانید بنشینید و خستگی خود را رفع کنید. اگر اهل کوهنوردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مسیر آبشار را ادامه دهید، تا به طبیعت زیبا و بهشت واشی برسید و در آنجا کمپ کنید.

از دیگر تجربه‌هایی که می‌توانید در حین مسیر به آبشار واشی داشته باشید؛ اسب سواری در آب‌های سرد رودخانه است. اسب سواری، حس شیرین و لذت بخشی به شما می‌دهد. اسب‌ها را می‌توانید از ابتدای مسیر تنگه کرایه کنید تا از پیاده‌روی حین مسیر هم خسته نشوید.

بهترین زمان برای بازدید از واشی

از آنجایی که آب‌های تنگه واشی فیروزکوه بسیار سرد است. شاید نتوانید برای مدت زیادی در آب بمانید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل‌های گرم سال به ویژه مرداد ماه به این تنگه سفر کنید، تا بتوانید سردی آب را تحمل کنید و از مسیر تنگه لذت ببرید.

اگر زیادی شلوغی را دوست ندارید و می‌خواهید در حین مسیر کسی نباشد، ایرانگرد به شما پیشنهاد می‌کند در روزهای وسط هفته به این تنگه بروید، تا فقط تور مسافرتی خودتان در مسیر تنگه باشد.

اگر اهل ریسک و هیجان هستید، می‌توانید در فصل‌های زمستان  و بهار هم به این منطقه سفر کنید؛ اما حجم آب بسیار بالا می‌آید و شاید نتوانید به انتهای تنگه واشی برسید.

البته ناگفته نماند که دشت سرسبز واشی در فصل بهار، بسیار زیبا و دیدنی است. می‌توانید در همان ابتدای ورودی واشی کمپ کنید و اوقات خوشی را کنار خانواده بگذرانید. دیدن سرسبزی طبیعت، آنقدر جسم و روحتان را جلا می‌دهد که تا مدت‌ها آرامش دارید.

تنگه ساواشی

تنگه ساواشی

دیدنی‌های نزدیک به تنگه واشی

زیبایی‌های تنگه‌ واشی فیروزکوه به همین جا ختم نمی‌شود. بعد از تفریح و گردش در واشی، می‌توانید به دیدنی‌های نزدیک و جذاب اطراف تنگه و فیروزکوه بروید، تا سفر خوشی را برای خودتان بسازید. در ادامه برخی از این دیدنی‌های نزدیک به واشی را معرفی می‌کنیم.

  • چشمه آب معدنی خمده: یکی از مکان‌هایی که بعد از واشی می‌توانید بروید، چشمه آب معدنی خمده است که در 30 کیلومتری فیروزکوه قرار دارد. در این چشمه هم می‌توانید آبتنی کنید. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید از آب این چشمه برای آب‌درمانی استفاده می‌کنند و برای بسیاری از بیماری‌هایی نظیر کمردرد و زانو درد مفید است.
  • تنگه میشینه: بعد از واشی؛ تنگه میشینه از معروف‌ترین تنگه‌های فیروزکوه محسوب می‌شود. طبیعت زیبا، آب لاجوردی شفاف، کوه‌های صخره‌ای، همه و همه از جمله دلایل رفتن گردشگران به این منطقه است. این تنگه به مرگ معروف بوده، چرا که جان بسیاری از پرندگان را در حین آب خوردن می‌گیرد. برای رفتن به این تنگه، کافیست به 30 کیلومتری جاده فیروزکوه بروید.
  • روستای سله بن: در قسمت‌های غربی فیروزکوه روستایی به نام سله بن قرار دارد. همچنین دریاچه سد نمرود داخل آن بسیار معروف و دیدنی است. طبیعت بکر و حیرت‌آور این روستا هر کسی را به خود مبهوت می‌کند.
  • پل ورسک: در مسیر جاده فیروزکوه، پلی با قدمت بسیار بالا به نام ورسک وجود دارد. معماری پل آنقدر زیباست که تمایل دارید حتما با آن عکس بگیرید. قدمت پل به دوره جهانی اول برمی‌گردد. بد نیست بدانید که این پل از دیدنی‌های معروف سوادکوه محسوب می‌شود.

    پل زیبای ورسک

    پل زیبای ورسک (عکس: کوروش تهرانی)

  • غار رودافشان: یکی دیگر از جاهایی که در نزدیکی تنگه واشی و 60 کیلومتری فیروزکوه قرار دارد؛ غاری به نام رودافشان است. اگر اهل طبیعت‌گردی هیجان‌انگیزی هستید، پیشنهاد می‌کنیم دیدن این غار را به هیچ وجه از دست ندهید. در این غار قلوه سنگ، قندیل‌های روی دیوار، سنگ‌های آهکی و مخروطی شکل توجه شما را به سمت خود جلب می‌کنند.

از دیگر دیدنی‌های نزدیک به تنگه واشی فیروزکوه، می‌توان به غار بورنیک، روستای هرانده، روستای لزور، قلعه لاجورد و برج سنگی دیده‌بانی اشاره کرد.

نکات مهم در سفر به تنگه واشی

حالا که می‌دانید تنگه واشی کجاست. در سفر به این تنگه یک سری نکات را حتما رعایت کنید، تا سفری امن با خیالی راحت داشته باشید. برخی از این نکات شامل:

  • حتما وسایل مورد نیاز نظیر کفش مناسب آب و کوهنوردی همراه خود داشته باشید.
  • وسایل لازم طبیعت‌گردی مانند لباس اضافه و گرم، عصای کوهنوردی، عینک، کلاه، ضدآفتاب، کیف مناسب را همراه خود داشته باشید.
  • به طبیعت و سرسبزی تنگه آسیبی نرسانید و شاخه‌های درختان را نشکنید.
  • در محیط دشت ساواشی آتش روشن نکنید، تا آسیبی به محیط زیست نرسد.
  • اگر قصد کمپ، کنار آبشار واشی را دارید، حتما وسایل مورد نیاز کمپینگ را همراه خود داشته باشید.
  • برای شب ماندن در واشی، حتما همراه با چند نفر یا تور به این تنگه بروید، تا مشکلی برایتان پیش نیاید.
  • امکانات زیادی در واشی وجود ندارد؛ پس حتما هر آنچه که نیاز دارید را همراه خود بردارید.
  • روی کتیبه‌ها به هیچ عنوان چیزی ننویسید، تا این اثر ارزشمند همیشه محفوظ بماند.
  • حتما همراه خود کیسه زباله داشته باشید و از ریختن زباله در محیط رودخانه و طبیعت پرهیز کنید.
تنگه واشی

تنگه واشی (عکس: علی‌سینا فروزبخش)

اقامت در سفر به واشی

اگر قصد دارید شب را در تنگه واشی بمانید، می‌توانید به اقامتگاه‌های بومگردی با امکانات بسیار کامل نظیر اقامتگاه حاج محمد، اقامتگاه متا و اقامتگاه آرش کمانگیر در فیروزکوه بروید.

اما اگر اهل ریسک هستید و هیجان را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم شب را در طبیعت، کنار آبشار واشی یا دشت ساواشی کمپ کنید.

برای کمپینگ حتما وسایل مورد نیاز از جمله زیرانداز، چادر، ظرف، مواد غذایی اولیه، وسایل پخت و پز، کیسه‌ زباله، ضدآفتاب، کلاه، عینک، چاقو، چراغ قوه، لیوان، هدلامپ، لباس اضافه و گرم، پتو، وسایل بهداشتی مورد نیاز، گازهای پیک‌نیکی و… را همراه خود داشته باشید.

البته ناگفته نماند برای اینکه راحت سفر کنید و در مسیر تنگه اذیت نشوید، حتما این وسایل را در کوله‌پشتی مناسب طبیعت گردی بگذارید تا حمل آن برایتان آسان باشد.

در پایان سفرتان به واشی، می‌توانید انواع سوغاتی‌های خوشمزه روستای جلیزجند نظیر دوغ پنج گیاه، گیاهان خوشبو آویشن و نعناع، لواشک و رب آلوچه را از محلی‌های روستا تهیه کرده و برای دوستان خود هدیه ببرید. با خرید از محلی‌های روستا هم به جامعه محلی گردشگری کمک کرده‌اید و هم دوستانتان را خوشحال می‌کنید.

حالا که با این تنگه آشنا شده‌اید، بهتر است در فصل مناسب، مانند مرداد ماه به سمت این تنگه حرکت کنید و سفری خوش را تجربه کنید. به‌علاوه اگر اهل طبیعت گردی و ساکن استان تهران هستید، روستای افجه نیز مقصدی مناسب برای سفرهای یک روزه است. در پایان فراموش نکنید که اگر تجربه رفتن به این تنگه را داشته‌اید و اطلاعات دیگری در مورد تنگه واشی می‌دانید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۳.۸۳ از ۵ – ۱۰ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد