تالاب شادگان خوزستان کجاست؟ راهنمای سفر به سرزمین خانه‌های روی آب

تالاب شادگان کجاست

تالاب شادگان خوزستان سرزمینی آبی است. نقطه‌ای از جاهای دیدنی خوزستان که تلاقی آب و آفتاب و نخل و نی زار ترکیب جذابی را بوجود آورده‌اند. از یک سو گاومیش‌ها برای آب‌تنی به آب می‌زنند و از سوی دیگر پرندگان مهاجر بر فراز آب و نخل بال می‌کشند. مردانی سوار بر قایق‌ها با پارویی در دست در تالاب تصویر اولیه شما از این منطقه خواهد بود. همزیستی مسالمت آمیز حیوان و انسان به وضوح در این تالاب قابل رویت است. اگر می‌خواهید بدانید تالاب شادگان کجاست و چه امکانات و تفریحاتی دارد با ما همراه شوید.

تالاب شادگان و امکانات و تفریحات آن

تالاب شادگان بزرگترین تالاب ایران است؛ که در جنوب استان خوزستان قرار دارد. از مسیر جاده شادگان به دارخوین که حرکت کنید؛ در ادامه مسیر به روستای صراخیه می‌رسید. این روستا درحاشیه تالاب قرار دارد. در بخش غربی روستای صراخیه ایستگاه قایق سواری است. در ایستگاه قایق سواری همیشه چندین قایق وجود دارد. با استفاده از قایق‌های کرایه‌ای می‌توانید گشتی در تالاب بزنید و لحظات جالبی را تجربه کنید. در روزهای شلوغ تالاب، گردشگران در سایه استراحتگاهی که در جوار ایستگاه قایق سواری است منتظر می‌مانند تا بتوانند دل به آب بسپارند.

هورالعظیم یا تالاب شادگان

هورالعظیم (عکس: احسان احمدی)

شاید هنگام ورود به این منطقه تصور کنید که همه خانه‌ها کاملا در آب هستند و اتصالی به خشکی ندارند اما در حقیقت چنین نیست و خانه‌های که با بلوک و آجر سیمانی ساخته شده‌اند از یک طرف به خشکی و از سه طرف به آب راه دارند. به همین علت تصور می‌شود که خانه‌ها روی آب قرار گرفته‌اند. در کنار هرخانه تعدادی قایق هست که وسیله رفت و آمد اهالی تالاب است.

عبور از میان نیزار‌ها با قایقی که آب‌های تالاب را می‌شکافد و خواب پرندگان را آشفته می‌کند؛ تجربه ای است که از سفر به این تالاب از یاد نخواهید برد. اين تالاب مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر است. دیدن از نزدیک پرندگانی چون اردک کرکری، انواع غاز وحشی، لک لک‌ها و فلامینگو در حین گردش در تالاب بسیار جالب و البته دلنشین خواهد بود.

به‌علاوه مضیف‌هایی (استراحتگاهی ساخته شده از نی و برگ درخت نخل) نیز برای گردشگران در جزیره‌ای وسط تالاب تدارک دیده شده است. در مضیف‌ها بومیان منطقه با چای و قهوه از شما پذیرایی می‌کنند‌. استراحت در مضیف‌ها و بهره‌مندی از طعم دلچسب قهوه در قاب خاطرات شما تا همیشه باقی خواهد ماند.

از بازارچه خرید سوغات و صنایع دستی که اغلب شامل سبد و حصیر و زنبیل است می‌‌توانید حاصل دست هنرمندان تالاب نشین را خریداری کنید. از دیگر امکاناتی که در اطراف این تالاب وجود دارد می‌توان به پارکینگ، مسجد(مسجدی بدون گنبد و مناره)، تعدادی کپر و آلاچیق برای استراحت و رستوران محلی اشاره کرد.

هورالعظیم

هور العظیم (عکس: مهدی بابایی)

 تالاب شادگان کجاست؟

این تالاب نزدیک به شهرستان‌های شادگان، ماهشهر و آبادان است. در گویش محلی به اینجا هور یا هور العظیم می‌گویند. برای رسیدن به مرکز تفریحی و گردشگری تالاب شادگان خوزستان چندین راه دسترسی دارید اما بهتر است از جاده آبادان ـ اهواز حرکت کنید؛ به سه راهی شادگان ـ دارخوین که رسیدید وارد جاده تالاب شوید. این یک جاده آسفالتی است. بعد از طی مسیری نزدیک به روستای صراخیه این جاده آسفالتی از وسط تالاب می‌گذرد. پس از گذر از میان آب‌ها به تالاب و روستای صراخیه می‌رسید. اینجا ونیز خوزستان است.

در عبور از جاده شادگان ـ دارخوین نرسیده به روستا اولین نمایی که از این روستا می‌بینيد زنانی است که در سایه سار حصیر‌ها نشسته‌اند و ماهی‌های تازه تالاب را می‌فروشند. انواع ماهی‌های تازه تالاب از جمله شانک، ‌حمري‌، هامور،كپور، صبور و… را می‌توانید اینجا تازه تهیه نمایید.

بهترین زمان سفر به تالاب هورالعظیم

به دلیل قرار گرفتن اين تالاب در منطقه گرمسیری سفر در تابستان به این منطقه پیشنهاد نمی‌شود. چرا که تحمل گرما و شدت شرجی هوا در این منطقه در تابستان برای غیر بومیان دشوار است. اما بهترین زمان بازدید از روستای صراخیه و هور العظیم از اواخر پاییز تا پایان زمستان و اوایل بهار است.

لازم به ذکر است اگر در پاییز به تالاب شادگان بروید پرندگان مهاجری را می‌بینید که مهمان تالاب شده‌اند. در فصل بهار نیز اعتدال هوا خیلی ملموس نیست اما در این فصل نیز گردشگران بسیاری عازم این منطقه می‌شوند.

تالاب شادگان خوزستان

هورالعظیم (عکس: محمود آتش پنجه)

جاذبه‌های نزدیک به شادگان

مهمترین هدف گردشگران برای سفر به شادگان بازدید از هور العظیم است. از دیگر جاذبه‌های نزدیک به شادگان پناهگاه حیات وحش را می‌توان نام برد که غنی از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. بازدید از روستای صراخیه و دیدن خانه‌هایی روی آب و ساخته شده از خشت و نی نیز می‌تواند عجیب و البته جالب باشد.

آرامگاه ملافاضل لنکرانی از شاعران معاصر و نامدار این منطقه و مضیف‌ها نیز از دیگر بخش‌های مهم این ناحیه هستند. در سفر به شادگان حتما سری به بازارهای سرپوشیده بزنید. در این بازارها انواع صنایع دستی ساخته شده با نی و حصیر را می‌توانید خریداری کنید و در پایان سفر کام خود را با خرمای شادگان شیرین کنید.

هورالعظیم

تالاب شادگان خوزستان (عکس: مهدی)

تالاب شادگان خوزستان جزو تالاب‌هایی است که توسط سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است. اما این تالاب با وجود جذب گردشگران بسیاری از سراسر ایران متاسفانه هنوز دارای امکانات کامل و کافی نیست. اینجا اقامتگاه مناسبی برای اینکه چند روزی بتوانید ساکن شوید وجود ندارد و باید هتلی را در آبادان یا اهواز جهت اقامت رزرو نمایید.

نکات مهم و سوالات رایج در سفر به شادگان

در سفر به تالاب شادگان حتما نکات مهمی را رعایت کنید تا مشکلی در سفر نداشته باشید. از این نکات می‌توان اشاره کرد به:

  • به هنگام قایق سواری در آب تالاب هیچ گونه زباله نریزید تا مشکلی برای آلودگی آب تالاب پیش نیاید.
  • حتما از زنان روستا که ماهی تازه تالاب را به فروش می‌رسانند، خرید کنید تا کمکی هم اقتصاد و درآمد جامعه محلی کرده باشید و هم طعم ماهی تازه جنوب را بچشید. ماهی‌های تالاب بعد از پخت بسیار خوشمزه و دلچسب هستند.
  • برای دیدن پرندگان مهاجر حتما در اواخر پاییز و زمستان به این تالاب بروید. یادتان باشد مواظب باشید که ناخواسته صدمه‌ای به این پرندگان نزنید.
  • در اطراف این تالاب اقامتگاهی برای ماندن وجود ندارد. شما می‌توانید برای اقامت به شهر آبادان یا اهواز بروید.
  • در سفر به تالاب یادتان نرود که دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا از طبیعت سحرانگیز شادگان عکس‌های ناب بگیرید.
  • اگر عاشق تجربه‌های ناب و معرکه هستید؛ حتما تجربه ماهیگیری در تالاب را به همراه اهالی روستا داشته باشید. همچنین می‌توانید تجربه دیدن گاومیش‌ها را در اطراف تالاب داشته باشید.
  • در نهایت ناگفته نماند که در سفر به تالاب حتما تجهیزات مناسب از جمله کوله مناسب، کرم ضدآفتاب، عینک و کلاه به همراه خود داشته باشید.

اکنون بریم سراغ سوالات متداولی که اغلب در مورد سفر به این تالاب به وجود می‌آید.

  • چگونه باید به تالاب شادگان برویم؟ بهترین مسیر از این قرار است که از اهواز به سمت آبادان حرکت کنید. پس از آنکه به سه راهی شادگان ـ دارخوین رسیدین، مسیر تالاب را در پیش بگیرید. تابلوها راهنمای شما هستند که مسیر درستی را انتخاب کنید. در این جاده  آسفالت پیش بروید تا به تالاب برسید.
  • چه زمانی از تالاب شادگان بازدید کنیم؟ از اواخر پاییز تا اوایل بهار زمانی مناسبی برای بازدید از این منطقه است. اما اگر در تعطیلات نوروز به این منطقه سفر کنید، می‌توانید از بازارهای نوروزی آبادان هم دیدن کنید.
  • آیا تالاب آب دارد؟ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده که فعلا ورود آب به شکل نوبتی انجام می‌شود. در نتیجه آب به تمام بخش‌های تالاب نمی‌رسد اما این تالاب خشک نیست. بنابراین پیش از عزیمت به تالار با اداره حفظ محیط زیست تماس گرفته و مطمئن شوید که بخش تفریحی تالاب آب داشته باشد.

امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اختصاص امکانات کافی به این منطقه باشیم. با این حال زیبایی‌های چشمگیر این منطقه همه ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. در پایان لطفا اگر اطلاعات دیگری از این تالاب دارید، آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد در میان بگذارید.

امتیاز ۳.۷۷ از ۵ – ۱۰ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. محسن پاسخ

    تالاب شادگان خیلی خوشگه. من این تالاب رو دیدم از نزدیک، توی اسکله قایق های موتوری هست که میتونین قایق اجاره کنید و دوری بزنید توی تالاب. وقتی قایق به وسط تالاب میرسه موتورقایق رو خاموش میکنن که بتونید از آب زلال تالاب گیاهای زیرآب رو ببینید.

  2. مهدی پاسخ

    من از تالاب شادگان خوزستان خیلی تعریف شنیده بودم، دلم می‌خواست که از نزدیک ببینم. به‌خاطر همین امسال قصد دارم که به این تالاب سفر کنم. فکر می کنم جای قشنگی باید باشه.?

    1. علی پاسخ

      من به‌تالاب شادگان خوزستان رفت، واقعاً قشنگه پیشنهاد میدم اگر نرفتید. حتماً در برنامه سفر خود بازدید از این تالاب را قرار بدید. این تالاب پر از آب هست که درختان نخل و نیزارها درون این تالاب هستند.

  3. یاسی پاسخ

    تالاب شادگان جزء بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران که منظره خیلی قشنگی داره و با قایق می‌تونی سرتاسر تالاب را دور بزنی و جاذبه‌های دیدنیش را ببینی.

  4. مبینا پاسخ

    من در فصل تابستان به تالاب شادگان رفتم. اما پیشنهاد میدم اگر می‌تونید فصل خنکی را برای دیدن این تالاب انتخاب کنید، چون هوا خیلی گرمه و کلافه میشید.

  5. شیرین پاسخ

    من در خوزستان زندگی می‌کنم و از این تالاب دیدن کردم، صحنه جالبی که این تالاب داره اینه‌که خانه‌های روستایی از یک‌طرف در خشکی و از سه‌طرف در آب قرار گرفته‌اند. در این تالاب پرنده‌های قشنگی مثل اردک کرکری، غاز وحشی، لک‌لک دیده میشه که صحنه تالاب را زیباتر می‌کنه.

  6. سعید پاسخ

    من در فصل پاییز به تالاب رفتم هم هوای خنک و دل‌پذیری داشت و هم پرنده‌های مهاجر را می‌تونستی ببینی. راستی فراموش نکنید دوربین و یا موبایل خود را برای عکس گرفتن حتماً شارژ کنید تا از عکس گرفتن منظره‌های زیبا غافل نشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد