آبشار پلنگ دره کجاست؟ راهنمای سفر به زیباترین آبشار مازندران + عکس

پلنگ دره

پلنگ دره نام آبشاری در شیرگاه مازندران است. این آبشار در واقع یک چشمه از زیبایی‌های بی پایان خطه سرسبز شمال ایران بوده و طرفداران بسیاری در میان گردشگران و طبیعت دوستان دارد. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم پلنگ دره کجاست و چه دیدنی‌ها و تفریحاتی دارد. همچنین بهترین زمان سفر به این منطقه و شرایط اقامت در آن را هم بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

پلنگ دره کجاست؟

همانطور که گفتیم پلنگ دره در واقع یک آبشار در دل جنگل‌های شهر شیرگاه است که مقصدی ایده‌آل برای طبیعت گردی محسوب می‌شود. این شهر یکی از شهرهای سرسبز و مسافرپذیر سوادکوه به شمار م‌رود که فاصله‌ای ۳ ساعته با تهران دارد. شهر شیرگاه از سمت جنوب به شهرهای زیرآب و پل سفید و از شمال به قائم شهر می‌رسد. همچنین فاصله تهران تا این آبشار حدود ۲۴۱ کیلومتر اندازه گیری شده است.

مسیر دسترسی به آبشار پلنگ دره

اگر با تور پلنگ دره برای بازدید از این آبشار می‌روید، حتما راهنمایی هم برای طی مسیر جنگلی شیرگاه وجود دارد. اما اگر به تنهایی قصد سفر دارید برای رسیدن به این آبشار باید از جاده فیروزکوه حرکت کنید تا به شیرگاه برسید. در ابتدای این شهر یک پل آهنی وجود دارد. اگر جاده فرعی موجود در کنار این پل را در پیش بگیرید، به جایی می‌رسید که مسیر پیاده‌روی تا آبشار شروع می‌شود. در ادامه باید حدود ۱۳ کیلومتر را به صورت پیاده طی کنید تا به این آبشار برسید.

شگفتی ها و دیدنی های زیباترین آبشار مازندران

آبشار پلنگ دره در دل جنگل‌های شیرگاه قرار دارد و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. جنگلی انبوه و پر از طراوت و آرامش که قدم زدن در آن به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌شود. دیدنی‌ها و تفریحات آن یکی از جذاب‌ترین‌ها برای علاقمندان به طبیعت بکر شمال و سوادکوه است. برخی از دیدنی‌ها و تفریحات این منطقه را در ادامه آورده‌ایم.

۱. مسیر خاکی از شیرگاه تا آبشار

مسیر خاکی از شیرگاه تا آبشار که باید پیاده طی شود، مسیری بسیار زیبا و رویایی است. پیاده روی در قلب جنگلی انبوه و سرسبز قطعا بسیار جذاب خواهد بود. جنگلی که سکوت و آرامش آن ترس شیرینی در قلب آدمی ایجاد می‌کند. جنگلی که در آن درختان کهنسال و سر به فلک کشیده همه جا پوشانده‌اند. به طوری‌که وقتی بالای سرتان را نگاه کنید جز درختان و باریکه‌های ضعیف نور چیز دیگری نخواهید دید.

به‌علاوه انتهای مسیر پیاده‌ از کنار روخانه‌ای عریض می‌گذرد. برخی از راهنمایان تور پلنگ دره به مسافران پیشنهاد می‌کنند از داخل رودخانه عبور کنند که به آن رودخانه نوردی می‌گویند. برخی نیز مسیر کنار رودخانه را ترجیح می‌دهند. صدای رود خروشان و آواز پرندگان هنگام عبور از مسیر پاکوب، آرامش روح نوازی دارد که توصیه می‌کنیم آن را از دست ندهید.

مسیر خاکی آبشار پلنگ دره

مسیر خاکی آبشار (عکس: امیر سپهرام)

۲. آبشار و حوضچه پلنگ دره

این آبشار در انتهای مسیر پیاده روی قرار دارد که مقصد نهایی مسافران است. آبشاری با ارتفاع ۸ متری که از میان صخره‌ها و درختچه‌ها سرازیر می‌شود. در پای آبشار حوضچه‌ای ایجاد شده که محل آبتنی و رفع گرما و خستگی مسیر است. عمق این حوضچه نسبتا خوب است به طوری که می‌توانید از ارتفاع چند متری درون آن شیرجه بزنید و لذت پرش از ارتفاع در حوضچه را تجربه کنید.

حوضچه آبشار پلنگ دره

حوضچه آبشار (عکس: سعید کلاشلو)

۳. عکاسی در سفر به آبشار دره

یکی از تفریحات سفر به منطقه شیرگاه، عکاسی از مناظر و طبیعت شگفت انگیز آن است. فرصت عکاسی از تپه‌های سرسبزی که اسب‌های زیبا در آن به چرا مشغول‌اند، مسیر جنگلی در میان درختان انبوه، رودخانه‌ای خروشان در دره‌ای پوشیده از درختان سر به فلک کشیده، آبشاری زلال و زیبا در دل جنگل و… قطعا به راحتی و در هر جایی پیش نمی‌آید. بنابراین دوربین عکاسی را خود را در سفر به شیرگاه مازندران به همراه داشته باشید زیرا این آبشار یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال است

بهترین زمان سفر به پلنگ دره

حال که به خوبی دریافتیم پلنگ دره کجاست و چه تفریحات و دیدنی‌هایی دارد، بیایید ببینیم بهترین زمان سفر به این منطقه چه زمانی است. این آبشار در منطقه جنگلی قرار دارد، بنابراین سفر به آن نیمه اول سال بهتر به نظر می‌رسد. به خصوص از اواسط فروردین تا اواسط شهریور بهترین زمان سفر به این آبشار محسوب می‌شود. تور پلنگ دره نیز معمولا در همین زمان فعال‌تر بوده و مسافران و علاقمندان بسیاری را به این منطقه می‌برد.

بااین‌حال این آبشار زیبا در سایر فصل‌ها هم زیبایی خاص خود را دارد. برای مثال می‌توان گفت این منطقه در فصل پاییز یکی از زیباترین جلوه‌ها را دارد؛ جنگلی غرق در رنگ زرد و قرمز و نارنجی پدیده‌ای است که در کمتر جایی می‌توان دید. روخانه‌ای جاری در میان برگ‌های پاییزی و بوی نم و زمستانی که نسیم خنک پاییزی به همراه می‌آورد، تجربه‌ای لذت بخش خواهد بود.

آبشار پلنگ دره

پلنگ دره (عکس: مهین برزگر)

دیدنی های نزدیک به شگفت انگیزترین آبشار مازندران

شیرگاه علاوه بر این آبشار زیبا دیدنی‌های دیگری هم دارد که اغلب ناشناخته هستند. با این حال بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. در نزدیکی این آبشار دیدنی‌هایی وجود دارد که می‌توانید پس از بازدید از آبشار از آن‌ها هم دیدن کنید. برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه‌ آورده‌ایم.

۱. پل شاه عباسی: این پل که به نام‌های پل دختر کرج و پل سلیمانیه نیز شناخته می‌شود، یکی از دیدنی‌های نزدیک به شیرگاه است. این پل که از جاهای دیدنی کرج نیز محسوب می‌شود روی رودخانه کرج و دوران سلجوقی ساخته شده است. روی بقایای پل قدیمی، پل جدیدی ساخته شد که ری و قزوین را به یکدیگر متصل می‌کند. فاصله این پل تا آبشار در حدود ۱۳ کیلومتر اندازه‌گیری شده است.

آدرس پل شاه عباسی: البرز، رودخانه کرج- چالوس

۲. پل راه آهن شیرگاه: این پل راه آهن به نام پل راه آهن سرتپه هم شناخته مي‌شود. طبق گفته مورخان این پل مربوط به دوران پهلوی اول بوده و میان دو تپه مرتفع قرار گرفته است. دیدن پلی تاریخی که دره میان تپه‌ها را مرتفع کرده و آن‌ها را به هم متصل می‌کند، خالی از لطف نیست. برخی از روزهای سال مه غلیظی این پل را خود غرق می‌کند؛ مهی که از بالای تپه‌ها به زمین نزدیک‌تر می‌شوند. گردش و عکاسی از این منظره زیبا را فراموش نکنید. فاصله این پل تا آبشار شیرگاه در حدود ۱۳ کیلومتر است.

آدرس پل راه آهن شیرگاه: شیرگاه، محله سرتپه،‌ پل راه آهن

پل راه آهن شیرگاه

پل راه آهن شیرگاه (عکس: محمدطاها جباری)

۳. جاده نارنج بن: این جاده یکی از جاده‌های اصلی تهران به مازندران است و از محله‌ای به همین نام می‌گذرد. این جاده از منطقه‌ای جنگلی عبور کرده و رودخانه‌ای هم از کنارش جاری است. جاده‌ای رویایی که می‌توان ساعت‌ها محو زیبایی‌اش شد. پیاده روی و قدم زدن در این جاده می‌تواند یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات سفر به این منطقه به شمار رود. فاصله آبشار تا جاده نارنج بن در حدود ۴/۱۳ کیلومتر تخمین زده می‌شود.

آدرس جاده نارنج بن: محله نارنج بن شیرگاه

۴. پارک جنگلی اندارگلی: این پارک یکی دیگر از دیدنی‌های نزدیک به پلنگ دره است. در این پارک می‌توانید از تفریحات و طبیعت بکر لذت ببرید. همچنین آبشار معروفی به نام آبشار جلسنگ نیز در این پارک وجود دارد که می‌توانید از آن نیز بازدید کنید. فاصله این پارک تا شیرآباد در حدود ۲۴ کیلومتر است که در این صورت می‌توانید سری به آبشار شیرآباد نیز بزنید.

آدرس پارک جنگلی اندارگلی: سوادکوه شمالی، منطقه لفور

پارک جنگلی اندارگلی

پارک جنگلی زیبای اندارگلی

اقامت در سفر به پلنگ دره

اگر با تور پلنگ دره به این منطقه سفر کرده‌اید، قطعا اقامتگاه یا ملزومات کمپینگ نیز در اختیار دارید. اما اگر به همراه خانواده هستید، بهتر است بدانید در جنگل و نزدیکی‌های آبشار اقامتگاهی وجود ندارد. با این حال می‌توانید در یک جای هموار و در نزدیکی آبشار کمپ کنید و از طبیعت و آب و هوای خنک آن لذت ببرید.

اما اگر قصد دارید در اقامتگاه بمانید، بهتر است نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها را برگزینید. برخی از این اقامتگاه‌ها عبارتند از:

  • اقامتگاه بوم گردی سرای رستم که در فاصله ۱۴ کیلومتری قرار دارد
  • مهمانسرای افضل روآر با فاصله ۱۴ کیلومتری
  • مجموعه اقامتی نامدار در فاصله ۱۷ کیلومتری
  • مجموعه اقامتی امیر در فاصله ۲۰ کیلومتری

همچنین می‌توانید از روستاهای اطراف آدرس خانه‌های گردشگری را هم بگیرید. خانه‌های شخصی که برخی از مردم روستا مخصوص گردشگران در نظر می‌گیرند و به مدت یک یا چند شب با قمیت مناسبی اجاره می‌دهند.

در این مطلب بررسی کردیم که پلنگ دره کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد. همچنین بهترین زمان سفر به این منطقه و شرایط اقامت در آن را مورد بحث قرار دادیم. امیدواریم از سفر به شیرگاه و بازدید از این آبشار لذت ببرید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۳۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد