آبشار وارک خرم آباد؛ زیباترین آبشار طبقاتی لرستان

وارک لرستان

آبشار وارک یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که جزو آبشارهای طبقاتی محسوب می‌شود و با طبیعت بکر و مسحورکننده‌ خود به نگین استان لرستان مبدل شده است. این آبشار در جنگلی از درختان زیبای بلوط، انجیر کوهی، گلابی و زالزالک قرار دارد. بنابراین برای تمام علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی این آبشار مقصدی ایده‌آل است. اگر شما هم به طبیعت‌گردی و بازدید از این آبشار علاقه‌دارید با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به وارک، مسیر دسترسی و سایر جاذبه‌های اطراف آن بیندازیم.

سفر به آبشار وارک لرستان

آبشار وارک در استان لرستان و در نزدیکی شهر زیبای خرم آباد قرار گرفته است. به لحاظ اقلیمی استان لرستان یک اقلیم چهارفصل دارد؛ این ویژگی در کنار مناطق کوهستانی این استان سبب شده تا لرستان زادگاه آبشارهای زیبای بسیاری باشد. یکی از این آبشارهای حیرت‌انگیز وارک واقع در خرم آباد است که به جرات می‌توان گفت که نظیر آن در دیگر نقاط کشور پیدا نمی‌شود. طبیعت بکر و هوای عاری از آلودگی این منطقه باعث می‌شود تا به محض رسیدن به وارک انگشت به دهان بمانید.

ارتفاع آبشار اصلی از مجموعه آبشار پلکانی وارک 57 متر است و در دیگر آبشارهای این مجموعه آب از ارتفاع‌های 7 و 15 متری به سمت زمین جاری می‌شود، اما آنچه این آبشار را متمایز می‌کند عرض نسبتا زیاد آن است. آبشار وارک لرستان بالغ بر 50 متر عرض دارد.

تماشای این آبشار و گوش سپردن به صدای جریان آب بهترین راهکار کاهش برای استرس‌های روزمره و بازیابی آرامش است. فشار آب و ارتفاع زیاد باعث می‌شود که آب آبشار سفید به نظر بیاید؛ این مسئله زیبایی آبشار را دو چندان کرده است.

آبشار پلکانی وارک

آبشار پلکانی وارک (عکس: امیر کریمی)

آبشار وارک کجاست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم آبشار وارک در استان لرستان و در نزدیکی شهر خرم‌آباد قرار دارد. موقعیت جغرافیایی استان لرستان به گونه‌ای است که به اکثر شهرهای غرب، شمال غرب و شهرهای مرکزی کشور نزدیک است. بنابراین اغلب هموطنان‌مان برای بازدید از این آبشار به سفری چند ساعته یا یک روزه نیاز دارند.

دو مسیر اصلی برای رسیدن به وارک وجود دارد که بسته به مبدا سفر می‌توانید یکی را انتخاب کنید. این دو مسیر به شرح زیر هستند:

  1. مسیر اول: در 48 کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد روستای زیبایی به نام وارک وجود دارد. پس از رسیدن به این روستا باید لوازم سفر خود را بردارید و بقیه مسیر را از میان درختان بلوط و زالزالک پیاده طی کنید. این پیاده‌روی
    آبشار وارک کجاست

    ابشار وارک لرستان (عکس: میثم)

    تقریبا یک ساعت به‌طول می‌انجامد.

  2. کمربندی خرم‌آباد: آبشار وارک لرستان 40 کیلومتر با سه راهی پلیس راه خرم آباد- بروجرد فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار از این مسیر کافی است 14 کیلومتر در جاده کمربندی خرم‌آباد به سمت جنوب رانندگی کنید تا به یک سه راهی برسید. با استفاده از تابلوهای راهنمای موجود در سه راهی، مسیر آبشار نوژیان را انتخاب کنید. پس از طی کردن چند کیلومتر به سه راهی دیگری می‌رسید که سمت چپ آن به آبشار نوژیان و سمت راست آن به آبشار وارک خرم‌آباد ختم می‌شود. مسیر آبشار را تا جایی که می‌شود با ماشین ادامه دهید. مابقی مسیر که تقریبا 5 کیلومتر است را باید از میان جنگل پیاده طی کنید تا کم‌کم صدای آبشار را بشنوید و زیبایی‌های آن از لابه‌لای درختان بلند پدیدار شود.

بهترین زمان سفر به آبشار وارک

بهترین زمان سفر به آبشار وارک از اردیبهشت ماه تا مهر ماه محسوب می‌شود. این آبشار در فصل بهار در پرآب‌ترین حالت خود است؛ در نتیجه عظمت و شکوه بیشتری دارد. باوجود اینکه در فصول بهار و تابستان طبیعت اطراف آبشار زیبایی بیشتری دارد؛ اما بازدید از این آبشار در اوایل پاییز نیز خالی از لطف نیست.

آب‌وهوای استان لرستان در فصل پاییز اگرچه ممکن است کمی سرد باشد، اما درختان چند رنگ قرمز و زرد جلوه دیگری به این آبشار می‌بخشند که تماشای آن خالی از لطف نیست.

آبشار وارک خرم آباد

ابشار وارک (عکس: حامد)

جاذبه‌های نزدیک به وارک

استان لرستان 50 آبشار بزرگ و کوچک دارد؛ از این‌رو به این استان عروس آبشارهای ایران می‌گویند. بنابراین شاید بد نباشد در سفر به آبشار وارک خرم آباد به فکر بازدید از آبشارها و جاذبه‌های طبیعی دیگری که فاصله اندکی با آن دارند نیز باشیم. از زیباترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک به این آبشار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گردشگاه جنگلی و آبشار نوژیان: در 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد، یکی از مرتفع‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران و استان لرستان قرار دارد. این آبشار که 95 متر ارتفاع و پنج متر عرض تاج دارد، از مشهورترین آبشارها و مکان‌های تفریحی لرستان می‌باشد که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. گردشگاه جنگلی و آبشار نوژیان در نزدیکی روستای نوژیان و بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو قرار دارد و گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.

    نوژیان

    نوژیان (عکس: حمیدرضا هاتفی)

  2. آبشار آب سفید: یکی دیگر از آبشارهای زیبای ایران، آبشار آب سفید است که در جنوب شرقی استان لرستان قرار دارد. ارتفاع این آبشار که در دامنه‌های کوه‌های زاگرس واقع شده 70 متر ارتفاع داشته و به عروس زیبای آبشارهای ایران معروف شده است. این آبشار ابتدا به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و در نهایت به رود دز می‌ریزد. به این آبشار، آب سفید می‌گویند زیرا هنگام برخورد آب با سنگ، حباب‌های سفیدی ایجاد می‌شود که این آبشار را بسیار تماشایی می‌سازد. مسیر دسترسی به این آبشار از سمت جاده شهر الیگودرز است.

    آبشار آب‌سفید

    آبشار آب سفید (عکس: مسیح مسیحا)

  3. آبشار چکان: در جنوب غربی شهر الیگودرز می‌توانید از یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان لرستان یعنی آبشار چکان دیدن کنید. ارتفاع این آبشار 30 متر و عرض تاج آن چهار متر است. این آبشار زیبا در نزدیکی روستاهای حسین آباد و دهقادی قرار داشته و مشرف بر دره چکان است. از تماشای این آبشار در طبیعت بکر و زیبای دامنه کوه‌های زاگرس لذت خواهید برد.

    آبشار چکان

    آبشار زیبای چکان (عکس: مسعود قاضی‌زاده)

  4. آبشار سرکانه: یکی دیگر از آبشارهای دیدنی استان لرستان آبشار سرکانه یا آبشار گریت است. به این آبشار، آبشار هفت چشمه نیز گفته می‌شود. این آبشار زیبا در شمال شرقی خرم آباد در بخش پاپی قرار دارد و فاصله آن تا ایستگاه راه‌آهن سپیددشت 30 کیلومتر است. آبشار گریت که در نزدیکی روستایی به نام گریت عباس آباد واقع شده است، 15 متر ارتفاع دارد و در میان درختان بلوط و زالزالک خودنمایی می‌کند. آبشار سرکانه در اثر عبور رودخانه ترس گریت از روی ناهمواری‌ها به طرف رودخانه سزار ایجاد شده است.

    آبشار سرکانه

    آبشار سرکانه (عکس: احمد بیات)

  5. آبشار افرینه: یکی از آبشارهای عریض و پر آب استان لرستان آبشار افرینه در روستای افرینه است که در بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر قرار دارد. ارتفاع این آبشار زیبا 10 متر بوده و با داشتن عمقی در حدود 14 متر برای شنا کردن خطرناک است. سرچشمه این آبشار که از تلاقی رودهای افرینه و چشمک تشکیل شده است، در حوالی جاده خرم آباد- اندیمشک، در 38 کیلومتری خرم آباد قرار دارد و دسترسی به آن آسان است.

سوالات متداول در سفر به وارک

  1. آبشار وارک در کجا قرار دارد؟ این آبشار در نزدیکی خرم آباد و در استان لرستان قرار دارد. که برای رسیدن به آن دو مسیر وجود دارد.
  2. بهترین زمان سفر به وارک چه زمانیست؟ فصل بهار به خصوص از اوایل اردیبهشت ماه تا آخر مهرماه بهترین زمان بازدید از این آبشار است.
  3. جاهای دیدنی وارک کجاست؟ در سفر به این آبشار می‌توانید از آبشارهای اطراف آن نیز مانند آبشار نوژیان، آب سفید، چکان و… دیدن کنید.

بیش از 33 رودخانه کوچک و بزرگ در استان لرستان به صورت دائمی در جریان است. وجود آب فراوان به این منطقه حال و هوای دیگری به آن بخشیده و جای‌جای لرستان را سرسبز و زیبا کرده است. هر کجا که این رودخانه‌ها به پرتگاه سنگی رسیده‌اند با سقوط خود چشم‌انداز زیبایی را پدید آورده‌اند که چشم هر بیینده‌ای را نوازش می‌کند و روح خسته‌اش را جلا می‌بخشد. بنابراین لرستان یکی از بهترین مقاصد برای گردشگری است. نظر شما چیست؟ چه اطلاعات دیگری در مورد آبشار وارک دارید؟ لطفا نظرات خود را  با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۶۱ از ۵ – ۹ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. مرادی پاسخ

    به‌من گفته بودند، در اطراف این آبشار، آبشارهای زیبای دیگه هم وجود داره که تا اون‌جا میرید، حتماً از دیدن آن غافل نشوید. یکی از این آبشارها، آب سفید بود که خلقت زیبایی خدا واقعاً در این آبشار دیدنی بود. نمی‌دونستم برای چی به‌این آبشار آب سفید میگند، بعد از پرس‌وجو فهمیدم، آب این آبشار آن‌قدر تمیز و زلال که وقتی در آب سنگ میندازی حباب‌های زیبایی تشکیل میشه.

  2. مریم پاسخ

    در ایران ابشارهای زیبایی وجود دارد که یکی از آن‌ها ابشار وارک هست. هیچ‌وقت موقعیت سفر به‌این ابشار برای من فراهم نشده بود تا این‌که با گروهی از دوستانم که اهل طبیعت‌گرد هستند و تقریباً تمام طبیعت‌های دور ایران و ابشارهای آن را گشته بودند، راهی ابشار وارک شدیم. پیشنهاد میدم کوله‌پشتی خود را در این سفر از میوه پر نکنید، چون در اطراف این جنگل، میوه‌های خوش‌طعمی مثل زالزالک و انجیر کوهی و حتی گلابی و بسیاری دیگر میوه‌ها وجود دارد و من‌که میوه زالزالک خیلی دوست دارم، از خوردن آن‌ها سیر نشدم. جالبی ابشار وارک، این است‌که به صورت طبقه به‌وجود آمده است.

  3. سروش رضایی پاسخ

    من در نوروز به ابشار وارک سفر کردم. اما پیشنهاد میدم به‌دلیل آب و هوای مناسب از اردیبهشت ماه تا شهریور به آبشار وارک سفر کنید. در صورتی‌که، از آب و هوای سرد لذت می‌برید، در پاییز می‌توانید برید تا از برگ‌های درختان قرمز و زرد لذت ببرید.

  4. فاطمه محمدی پاسخ

    به نظر من سفر به استان لرستان فقط باید تو پاییز باشه تا بتونی درخت ها با برگ های رنگارنگ و ببینی. درسته هوا یکم سرد میشه اما طبیعتش بینهایت قشنگه تو این فصل. آبشار وارک هم که خیلیییی قشنگه اصلا نمیشه تا لرستان بری و از ابشار دیدن نکنی.

  5. سهیل پاسخ

    در اطراف ابشار وارک، جنگل و آبشار نوژیان نیز وجود دارد که پیشنهاد میدم به‌دیدن این آبشار و جنگل زیبا هم بروید. آبشارهای زیبای دیگری به‌نام چکان، سرکانه، افرینه نیز هستند و با این‌که همه در اطراف هم هستند، هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. پس پیشنهاد میدم فقط به‌دیدن آبشار وارک بسنده نکنید و در اطراف آن هم دوری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد