آبشار شیوند ایذه؛ معرفی مسیر دسترسی، آدرس و عکس

آبشار شیوند کجاست؟

این‌بار می‌خواهیم شما را با یک آبشار زیبا در جنوب ایران آشنا کنیم. آبشاری که برای رسیدن به آن باید مسیری را با قایق طی کنید. آبشار شیوند آبشاری با ارتفاع 45 متر در ایذه خوزستان است. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی و مسیر دسترسی به آن ادامه مقاله را دنبال کنید.

گشتی در آبشار شیوند و دیدنی های آن

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و از جاهای دیدنی خوزستان آبشار شیوند در شهرستان ایذه است. این آبشار با 45 متر ارتفاع در ساحل غربی دریاچه سد کارون 3 قرار دارد و با طبیعت بکر و منحصر به فردش هر سال گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این آبشار که از کوه‌های منگشت جاری می‌شود، پس از عبور از کوچه باغ‌های شیوند به رود کارون می‌ریزد.

شما پس از بازدید از آبشار و لذت بردن از زیبایی‌هایش می‌توانید گشتی در کوچه باغ‌ها و محله‌های روستا بزنید و عسل و رب انار تازه، پنیر و کره محلی، روغن محلی، نان تازه، ترشی و لواشک خانگی، صنایع دستی مانند جاجيم، نمد، شال گردن، خورجين، گليم و فرش دستباف را خریداری کنید. یکی دیگر از جذابیت‌های سفر به این آبشار تجربه قایق سواری بر دریاچه کارون است که در ادامه بیشتر درمورد آن صحبت خواهیم کرد. در مسیر رسیدن به آبشار مناظری شگفت انگیز و زیبا را می‌توانید ببینید.

آبشار شیوند

آبشار شیوند (عکس: سعید مویدی)

در شیوند انواع گونه‌های جانوری اعم از پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بز کوهی، سنجاب ایرانی، کبک، تیهو، کمرکولی، سنگ‌چشم و دارکوب و گیاهانی مانند بلوط ایرانی، بن سرخ، پونه، کتیرا، بنه، کلخنگ، انجیر و کیکم، انار، انگور، انجیر، گردو و… به اهمیت و ارزش این منطقه افزوده‌اند.

آبشار شیوند کجاست و چگونه باید به این آبشار برویم؟

حال وقت آن رسیده که ببینیم آبشار شیوند کجاست و چگونه باید به آنجا رفت. این آبشار زیبا در استان خوزستان، جنوب شرقی شهر ایذه، روستای شیوند قرار دارد. باید به شما بگوییم که برای رسیدن به این آبشار جاده مخصوصی وجود ندارد؛ زیرا با ساخت سد کارون 3 راه‌های فرعی و روستایی این منطقه به زیر آب رفتند. بنابراین برای رسیدن به روستای زیبا و قدیمی شیوند باید از طریق دریاچه سد اقدام کنید.
شما ابتدا باید به شهرستان ایذه بروید و از میدان ورودی این شهر جاده خروجی را پیش بگیرید و به سمت روستای رکعت بروید تا پس از عبور از سد کارون 3 و گذر از پل‌های قوسی وارد یک مسیر فرعی شوید. پس از 800 متر به اسکله رکعت خواهید رسید. اکنون از اسکله رکعت تا اسکله شیوند 14 کیلومتر مسیر دریایی پیش رو دارید که به دو روش می‌توانید این مسیر را طی کنید.

روش اول (با باروج): باروج‌ها نوعی وسیله نقلیه هستند که مردم و وسایل نقلیه آنها مانند ماشین یا موتورها را به آن‌طرف دریاچه منتقل می‌کنند. باروج‌ها ساعت حرکت مشخصی دارند، رایگان هستند و از اسکله رکعت تا شیوند را در حدود 80 دقیقه طی می‌کنند. گاهی در طول مسیر نیز برای سوار یا پیاده کردن مسافران روستایی توقفی کوتاه نیز دارند.

باروج در شیوند

باروج در شیوند(عکس: مصطفی جعفرزاده)

روش دوم (با قایق‌های تندرو): قایق‌ها ساعت حرکت مشخصی ندارند و مسیر اسکله رکعت تا شیوند را در حدود 40 دقیقه طی می‌کنند. این قایق‌ها 6 نفر ظرفیت دارند و هزینه‌ای حدود 120 تا 150 هزارتومان از مسافران می‌گیرند. ( بسته به اینکه بین راه از تنگه قاسمی هم دیدن کنید یا خیر)

پس از اینکه به اسکله شیوند رسیدید باید با نیسان‌ حدود 2 کیلومتر مسیر سنگلاخی را طی کنید تا به روستای شیوند و یک و نیم کیلومتری آبشار برسید. نهایتا حدود نیم ساعت پیاده روی دارید تا آبشار زیبای شیوند را از نزدیک ببینید.

بهترین زمان سفر به آبشار شیوند

ابشار شیوند در همه فصل‌ها زیبا و دیدنی است اما با توجه به اینکه خوزستان آب و هوای گرمی دارد، بهترین زمان سفر به آبشار شیوند را فصل‌های بهار و پاییز معرفی می‌کنند. در فصل بهار طراوات و شادابی را در طبیعت اطراف آبشار خواهید دید و هوای بهاری را استشمام خواهید کرد و در فصل پاییز شیوند پر از درختان با برگ‌های زرد و نارنجی می‌شود. رنگبندی برگ‌های پاییزی در کنار درختان انار زیبایی روستای شیوند و طبیعت اطراف آبشار را چنیدن برابر می‌کنند. توجه داشته باشید با توجه به اینکه مسیر رسیدن به آبشار کمی پیاده‌روی دارد، بارش‌های زمستانی این مسیر را لغزنده و دشوار خواهند کرد.

آبشار شیوند ایذه

آبشار شیوند ایذه(عکس: علی تهرانی‌مجد)

دیدنی های نزدیک به شیوند

قابل ذکر است که دیدنی‌های شیوند تنها به آبشارش محدود نمی‌شود. در سفر به شیوند می‌توانید از دیگر مکان‌های تاریخی این روستا از جمله کاورانسرای قدیمی مربوط به دوره صفوی، دو آسیاب، گورستان، قلعه مخروبه متعلق به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد، امامزاده محمد، سیاه چال قدیمی و… نیز دیدن کنید. همچنین در اطراف شیوند و در شهرستان ایذه جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که در صورت داشتن وقت کافی می‌توانید در مسیر رفت یا برگشت از آنها دیدن کنید. برخی از این دیدنی‌ها عبارتند از:

  • تنگه قاسمی: در طول مسیر رسیدن به شیوند در دل کوه‌های منگشت و سمت غربی دریاچه، تنگه قاسمی را خواهید دید. در این تنگه آبشار کوچکی را خواهید دید که در کنار فضای اطرافش منظره‌ای زیبا را خلق کرده‌اند. ورودی تنگه بسیار کوچک است و فقط به اندازه ورود یک قایق جا دارد.
  • دشت سوسن: اگر در فصل بهار به سفر می‌روید و فرصت کافی برای گشت و گذار دارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما به دشت سوسن سر بزنید. دورتادور این دشت را کوه‌‌های زاگرس فرا گرفته‌اند و گل‌های قرمز شقایق دشت را زیبا و شگفت‌انگیز کرده‌اند. جذابیت دیگری که این دشت دارد عبور رود کارون از میان دشت و مجسمه‌های سنگی قدیمی هستند.‌

    دشت سوسن

    دشت سوسن (عکس: کمالی)

  • قلعه تل: این قلعه در فاصله بین شهرستان ایذه و باغملک قرار دارد و از آثار تاریخی و قدیمی استان خوزستان به حساب می‌آید. این قلعه یک بنای کهن خشتی و گلی است که شروع ساخت آن به سال 1790 میلادی بازمی‌گردد.

    قلعه تل

    قلعه تل ایذه (عکس: نسترن کیانی)

  • سنگ نگاره کول فرح: در 7 کیلومتری شمال شرقی ایذه در منطقه‌ای به نام تنگه کول فرح یک سنگ‌نگاره مربوط به دوره عیلامیان وجود دارد که ارزش دیدن و وقت گذاشتن دارد.

    سنگ نگاره کول فرح

    سنگ نگاره کول فرح (عکس: مالک)

  • پل شالو: پل شالو یکی از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان ایذه با قدمت چندهزارساله است. مسیر دسترسی به پل شالو در زیر قرار داده شده است.

محوطه باستان‌شناسی شمی، نیایشگاه تاریشا یا اشکفت سلمان، تالاب میانگران، باجول، جزیره کوشک و… از دیگر جاهای دیدنی ایذه نزدیک به آبشار شیوند هستند.

اقامت در سفر به شیوند

مهم‌ترین مسئله در سفر به آبشار زیبای شیوند موضوع اقامت است؛ به ویژه برای کسانی به صورت خانوادگی به این منطقه سفر می‌کنند و فرزند کوچک دارند. برای اقامت در سفر به شیوند می‌توانید کمپ برپا کنید. اما باید بدانید که کمپینگ در اطراف آبشار امکان‌پذیر نیست و هیچ امکاناتی اعم از سرویس بهداشتی، رستوران، سوپر و… نزدیک به آبشار وجود ندارد؛ به همین دلیل برای چادر زدن باید به فضای روستا بازگردید. اما اگر به کمپینگ علاقه ندارید می‌توانید خا‌نه‌های روستایی را برای اقامت اجاره کنید. هم امنیت بیشتری خواهید داشت و هم به اقتصاد مردم محلی روستا کمک خواهید کرد.

روستای شیوند

روستای شیوند (عکس: علیرضا جوزی)

نکات مهم در سفر به شیوند

در پایان قصد داریم نکاتی را به شما بگوییم که در سفر به شیوند باید به آنها توجه داشته باشید. این نکات تجربه افرادی است که قبلا به این منطقه سفر کرده‌اند.

  • مسیری که باید پیاده طی کنید تا به آبشار برسید کمی ناهموار و دشوار است. پس کفش مناسب پیاده‌روی، آب و مواد غذایی برای رفع خستگی و یک کوله سبک همراه داشته باشید.
  • عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه، دوربین عکاسی و… از دیگر ملزومات سفر به شیوند هستند.
  • توجه داشته باشید که با توجه به ناهمواری‌های جاده آبشار، این مسیر اصلا برای کودکان و افراد سالمند مناسب نخواهد بود.
  • برای اطلاع از ساعت حرکت باروج و قایق می‌توانید از مردم محلی پرس و جو کنید و طوری برنامه‌ریزی کنید که تا قبل از حرکت باروج خود را به اسکله برسانید.

با آبشاری زیبا در جنوب ایران آشنا شدید. اکنون می‌دانید که آبشار شیوند کجاست و مسیر دسترسی به آن چگونه است. آیا تا به حال به شیوند سفر کرده‌اید؟ از نظر شما این منطقه چه جذابیت‌هایی دارد؟ اگر تجربه‌ای از سفر به این منطقه و دیدنی‌هایش دارید لطفا آن را با ما و دیگر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۲ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. مارال پاسخ

    من از این روستا، عسل خریدم. آخه می‌گند عسلی که درست می‌کنند، اصل هست. راستی، لواشک خیلی ترشی هم داره.

  2. مریم پاسخ

    من از طبیعت‌گردی و دیدن آبشار خیلی لذت می‌برم و این دفعه هم تصمیم گرفتم به دیدن آبشار شیوند برم. کسی از نزدیک آبشار شیوند را دیده تا برامون بیشتر تعریف کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد