جنگل ابر شاهرود، جایی که آسمان به زمین می رسد

جنگل ابر کجاست

طبیعت ایران می‌تواند آدمی را شگفت زده کند؛ آنجا که در همجاوری بیابان، جنگلی در آغوش ابرها پنهان شده است. در استان کویری سمنان و در 45 کیلومتری شمال شاهرود، جنگلی بازمانده از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی وجود دارد، موسوم به جنگل ابر که در مرز دو اقلیم متفاوت، یعنی بین سمنان و گلستان قدرت طبیعت را به رخ آدمی می‌کشد. در ادامه این نوشتار با ما همراه شوید تا ببینیم جنگل ابر کجاست و سفری رویایی به این منطقه زیبا داشته باشیم.

گشت و گذاری در جنگل ابر و دیدنی های آن

جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین و معروف‌­ترین جنگل­‌های 45 میلیون ساله­ هیرکانی است که در شمال شرق ایران واقع شده است. این جنگل که 35 هکتار وسعت دارد، ادامه­ جنگل‌­های سرسبز شمال بوده و در اغلب مواقع با اقیانوسی از ابر پوشیده شده است و به همین جهت به آن جنگل ابر می‌گویند.

در این منطقه ابرها تا حدی به درختان نزدیک می‌شوند که گویی جنگل بر فراز ابرهاست. علت این پدیده طبیعی زیبا موقعیت جغرافیایی آن است که در واقع محل تلاقی دو اقلیم آب ‌و هوای متفاوت، یعنی ناحیه کم فشار دشت گرگان و ناحیه پرفشار منطقه ابر است. این منطقه باریک‌ترین قسمت سلسله جبال البرز بوده و مرزی است که دو اکوسیستم نیمه بیابانی و جنگلی را از یکدیگر جدا می‌سازد. این موقعیت باعث ایجاد  اقیانوسی از ابر در دل جنگل می‌شود.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر (عکس: کیان مدنی)

این جنگل به عنوان یک اثر طبیعی ثبت شده در فهرست میراث طبیعی ایران، در سال ۱۳۹۳ در فهرست مناطق حفاظت شده محیط زیست نیز قرار گرفت. در ادامه شما را با دیدنی‌ها و تفریحات در هنگام سفر و اقامت در جنگل ابر شمال آشنا می‌کنیم.

1. آبشار آلوچال

آبشار آلوچال از زیباترین و مشهورترین آبشارهای منطقه است. دو آبشار در فاصله چندصد متری بر روی هم ریخته و آبشار آلوچال را تشکیل داده‌اند. ارتفاع آن حدود 25 متر بوده و در دامنه‌های شمالی البرز شرقی قرار دارد. برای رسیدن به آبشار آلوچال باید پنج کیلومتر پیاده‌روی کنید.

2. دالان بهشت

در مسیر رسیدن به آبشار آلوچال یک منطقه بسیار زیبای جنگلی به نام جنگل دالخانی وجود دارد که به دالان بهشت معروف است. این مسیر پوشیده از درختانی است که شاخه‌هایشان در هم تنیده شده‌ است. دالان بهشت بعد از عبور از کوه رستم با درختان زیبا و پوشش گیاهی خاص خود، نمایان می‌شود.

جنگل دالخانی کجاست؟

دالان بهشت رامسر (عکس: ذبیح جوانبخت)

3. آبشار شرشر

در جنگل ده‌ها آبشار کوچک و بزرگ دیدنی وجود دارد که هنگام پیاده‌روی در جنگل هر بار ممکن است به یکی از آنها بربخورید، اما یکی از آبشارهای معروف که البته مسیری صعب‌العبور دارد، آبشار شرشر است. مسیر سخت رسیدن به این آبشار به گونه‌ای است که تنها کوهنوردان و طبیعت‌گرد‌های حرفه‌ای می‌توانند خود را به آن رسانده و از تماشای آن لذت ببرند.

4. چشمه سارها

یکی دیگر از زیبایی‌های این جنگل، وجود چشمه‌های فراوان در آن است. دو چشمه معروف، یعنی چشمه ترش و چشمه قطری در این ناحیه از جمله مکان‌های دیدنی هستند که تماشای آنها روح آدمی را تازه می‌کند. گردشگران می‌توانند در کنار این چشمه‌ها اتراق کرده و از صدای آب و هوای دلپذیر لذت ببرند.

5. قلعه ماران

قلعه ماران را می‌توان بر فراز کوهی در دل جنگل رویایی ابر مشاهده کرد. این قلعه که در دوره ایلامی‌ها ساخته شده است، هنگام طلوع خورشید، مانند کشتی در میان اقیانوس در میان ابرها غرق می‌شود. برای رفتن به این مکان دیدنی لازم است که تجهیزات کافی با خود داشته باشید و یک راهنما نیز شما را همراهی کند.

6. گونه‌های نادر از گیاهان دارویی

یکی از جذابیت‌های طبیعی جنگل زیبای ابر وجود گیاهان دارویی فراوان در کنار درختانی چون راش، بلوط، توسکا و… در این منطقه بکر و زیباست. این جنگل از مهمترین مناطق کشور است که دربردارنده گیاهان دارویی شناخته شده و کمیاب همچون سرخدار بوده و خیلی از گردشگرانی که شناختی از گیاهان دارویی دارند، جمع‌آوری این گیاهان هنگام سفر به این منطقه برایشان هیجان‌انگیز خواهد بود. حتی خیلی از گیاه‌شناسان ایرانی و خارجی برای پژوهش در مورد گیاهان دارویی به این منطقه سفر می‌کنند.

7. پیاده روی در آغوش ابرها

مهمترین زیبایی این جنگل رازآلود که سال‌ها خانه حیوانات و گیاهان متنوعی بوده است، پدیده نشست ابرهاست. برای اینکه هنگام سفرتان به جنگل ابر شمال، این پدیده جالب را تجربه کنید، قبل از رفتن، اطلاعات هواشناسی منطقه را بررسی نمایید. بهترین شرایط هوایی برای ایجاد اقیانوس ابر در دل جنگل، این است که روستای علی آباد کتول، هوای بارانی داشته و همزمان هوای شاهرود صاف و بی‌ابر باشد. در این صورت احتمال اینکه بتوانید شما نیز همچون درختان در میان ابرها غرق شده و همزمان از صدای پرندگان و شرشر آبشارها لذت ببرید، بسیار زیاد می‌شود.

جنگل ابر

جنگل ابر (عکس: آزیتا سوریان)

تفریح در جنگل ابر شاهرود

اما چه کارهایی در این جنگل زیبا می‌توان انجام داد که از سفرمان بیشترین لذت را ببریم؟

  1. پیاده‌­روی و کوهنوردی

اگر اهل پیاده‌روی بوده و به کوهنوردی علاقه‌مند هستید، سفر به این جنگل برایتان بسیار مهیج خواهد بود. از همان ابتدا کوله را بسته و در میان این طبیعت بکر شروع به پیاده‌روی کنید. در مسیر خود به آبشارها و چشمه‌های دلنواز  جنگل می‌رسید و روحتان تازه خواهد شد. کوه‌­ها و تپه­‌های سرسبز منطقه نیز برای علاقه‌مندان به کوهنوردی ایده‌ال است.

  1. دوچرخه­‌سواری

دوچرخه‌سواری یکی از تفریحات رایج و پرطرفدار در این جنگل است و اگر به این منطقه سفر کنید به احتمال زیاد به گروه‌های دوچرخه‌سوار برخواهید خورد. اگر شما هم از علاقه‌مندان به دوچرخه­‌سواری هستید، از این فرصت استفاده کرده و تجهیزات لازم مانند دوچرخه کوهستان، کلاه ایمنی، عینک آفتابی، لباس بارانی و… را همراه داشته باشید.

  1. عکاسی

جنگل رویایی ابر برای علاقه‌مندان به عکاسی یک جاذبه ایده‌آل است. چشم‌اندازهای بسیار زیبا و طلوع و غروب آفتاب در میان اقیانوسی از ابر، گونه‌های مختلف حیوانات و پوشش گیاهی متنوع، همه و همه سوژه‌های نابی برای عکاسی هستند. پس اگر به این منطقه سفر کردید، از ثبت لحظه‌هایی که آسمان به زمین می‌رسد، غافل نشوید.

  1. پرنده ‌نگری

از دیگر تفریحات جذاب جنگل دیدنی ابر می‌توان به پرنده‌نگری اشاره کرد. اکوسیستم خاص منطقه باعث شده است که این جنگل میزبان گونه‌های مختلف پرندگان باشد. اگر با دقت به گوشه و کنار طبیعتی که در آن هستید، بنگرید، آشیانه‌های پرندگان را خواهید دید و تماشای پرندگان مخصوصا اگر در رابطه با آنها اطلاعاتی داشته باشید، بسیار برایتان جذاب خواهد بود.

جنگل ابر کجاست؟

جنگل زیبای ابر در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود در استان سمنان و در 12 کیلومتری روستای ابر قرار دارد و برای رفتن به آن باید به سمت بسطام در 4 کیلومتری شمال شهر شاهرود رفته و بعد در 18 کیلومتری جاده شاهرود – آزادشهر به سمت روستای ابر و جنگل زیبای ابر بروید. بخش زیادی از این جنگل مرز استان سمنان و استان گلستان است و از شمال به جنگل‌های استان گلستان، از جنوب به کوه قاسم، کوه ابر و قطری، از شرق به منطقه اولنگ و از غرب به کوه یخام و تکیاتو می‌رسد.

مسیر دسترسی به جنگل ابر

از هر کجا که بخواهید به جنگل ابر شمال بروید، ابتدا باید خود را به استان سمنان رسانده و بعد از سمت شاهرود یا بسطام به سوی آزادشهر حرکت کنید. سپس با عبور از روستای قلعه نو خرقان، وارد جاده‌ جنگل خواهید شد. پس از رسیدن به جنگل باید اتومبیل خود را در جایی پارک کرده و با پای پیاده از گشت و گذار در این جنگل لذت ببرید.

اگر می‌خواهید بدون اتومبیل شخصی به این جنگل سفر کنید، باید ابتدا خود را با قطار یا اتوبوس به شاهرود رسانده و سپس در میدان امام شاهرود با استفاده از تاکسی یا اتوبوس‌هایی که به طرف روستای ابر می‌روند، به جنگل ابر بروید.

بهترین فصل سفر به جنگل ابر

بهترین زمان سفر به این جنگل زیبا نیمه اول سال یعنی فصل بهار و فصل تابستان است. هوای این منطقه در شش ماهه اول سال مطبوع و معتدل بوده و آنچه که این جنگل را جادویی کرده است، یعنی ابرهای جاری در میان درختان را بیشتر در نیمه اول سال می‌توان دید. در همین نیمه اول سال هم باز پیشنهاد می‌کنیم، اواخر فروردین تا اواخر خرداد را برای سفر به جنگل جادویی ابر انتخاب نمایید، چرا که هوا بسیار دلپذیر بوده و ابرها آنقدر به شما نزدیک هستند که می‌توانید روی آنها راه بروید.

اگر چه پاییز یک جنگل با چنین پوشش گیاهی متنوعی بسیار جذاب است، اما هوای سرد و بارانی در نیمه دوم سال، سفر به این منطقه را سخت می‌کند. برای رفتن به این منطقه در پاییز و زمستان حتما باید تجهیزات کامل با خود داشته باشید.

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل ابر

در مسیر رفتن به جنگل ابر و در نزدیکی‌های آن، دیدنی‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد و اگر به این منطقه سفر کردید، بازدید از این جاذبه‌ها را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید.

  1. روستای ابر

در فاصله 12 کیلومتری جنگل زیبای ابر، روستای ابر در میان دشتی وسیع قرار دارد. این روستا که دشتی کویر مانند است، میزبان خیلی از گردشگرانی است که برای دیدن جنگل جادویی ابر به این منطقه سفر کرده‌اند. خیلی از مسافران قبل یا بعد از گشت و گذار در جنگل در این روستا استراحت می‌کنند و به همین علت امکانات اقامتی خوبی در روستا برای گردشگران مهیا شده است.

  1. روستای شیرین آباد

در 7 کیلومتری جنگل ابر روستای زیبایی وجود دارد، به نام روستای شیرین آباد که ابرها احاطه‌اش کرده‌اند. طبیعت بکر و سرسبز این روستا بسیار برای گردشگران جذاب است و ارزش آن را دارد که حد فاصل این روستا تا جنگل را پیاده طی کنند. امکانات اقامتی روستای زیبای شیرین آباد اما به اندازه روستای ابر نیست، با این حال تماشای این روستای رویایی و فرصت نفس کشیدن در میان ابرها را از دست ندهید.

روستای شیرین آباد در نزدیکی جنگل ابر

طبیعت روستای شیرین آباد (عکس: جواد موسوی)

  1. جنگل اولنگ

در حدود 50 کیلومتری جاده شاهرود به آزادشهر، جنگلی بکر و زیبا وجود دارد به نام اولنگ که ادامه دهنده جنگل‌های استان گلستان به سمت شاهرود است و به ارتفاعات شهر شاهرود ختم می‌شود. هوای مطبوع، رودها و چشمه‌های زلال و ارتفاع بالا شرایط ایده‌آلی برای زندگی انواع گیاهان و حیوانات ایجاد کرده است. این جنگل شگفت‌انگیز بسیار وسیع است و بهتر است برای گشت و گذار در آن یک راهنمای تور همراهتان ببرید. همچنین تجهیزات لازم مانند خوراکی، لباس گرم، عینک آفتابی و پلاستیک زباله با خود داشته باشید.

جنگل اولنگ در نزدیکی جنگل ابر

جنگل اولنگ (عکس: سپهر علی‌پور)

  1. دشت آفتابگردان و شقایق‌های کالپوش

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به شاهرود دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش است که در استان سمنان، میامی، بعد از حسین آباد کالپوش قرار دارد. زیبایی این منطقه در فصل بهار بسیار شگفت‌انگیز و رویایی است، گویی که تکه‌ای از بهشت پیش رویتان نمایان شده است. یادتان باشد دوربین عکاسی با خود داشته باشید. در زمان‌های خاصی از سال در این منطقه گردشگری، جشنواره‌های محلی که با رقص و موسیقی همراه هستند، برگزار می‌شود که می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

  1. منطقه حفاظت شده خارتوران

از منطقه حفاظت شده خارتوران که در 250 کیلومتری جنوب شرق شهرستان شاهرود قرار دارد، می‌توان با عنوان آفریقای ایران نام برد؛ چرا که محل زندگی گونه‌های جانوری محافظت شده از  جمله پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان است. اما مهمترین دلیل شهرت این بزرگترین منطقه حفاظت شده ایران، یوزپلنگ ایرانی است که در این منطقه از آن حفاظت می‌شود. منطقه حفاظت شده خارتوران در یونسکو نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش ثبت شده است.

منطقه حفاظت شده خارتوران

منطقه حفاظت شده خارتوران (عکس: دانیال)

  1. بازار شاهرود

اگر به شاهرود رفتید تا جاهای دیدنی شاهرود بازدید کنید، حتما سری هم به بازار شاهرود در خیابان جمهوری بزنید. قدمت این بازار سرپوشیده به دوران قاجار بازمی‌گردد و معماری بسیار زیبایی دارد. این بازار دو راسته اصلی به نام راسته بازار و بازار انارکی‌ها و پنج ورودی اصلی داشته و در آن همه اجزا و ارکان یک بازار سنتی دیده می‌شود.

  1. چشمه هفت رنگ مجن

در روستای مجن در شهرستان شاهرود چشمه آبی وجود دارد که به چشمه هفت رنگ مجن معروف است. آبی که از این چشمه می‌جوشد، رنگین کمانی است از رنگ‌های آبی، نارنجی، قهوه‌ای، فیروزه‌ای و… علت رنگی بودن آب چشمه هفت رنگ مجن وجود مواد معدنی و کانی‌ها در آب آن است. به باور ساکنان محلی منطقه، آب این چشمه برای رفع مشکلات پوستی، عصبی و عضلانی بسیار مفید می‌باشد.

  1. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

در نزدیکی جنگل ابر شاهرود، در روستای قلعه­نو خرقان می‌توانید سری به آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی بزنید. شیخ خرقان از شاعران و عارفان بزرگ ایران می‌باشد که نقش مهمی در حفظ فرهنگ ایران زمین داشته است.

  1. مجموعه بایزید بسطامی

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به جنگل ابر شاهرود، مجموعه بایزید بسطامی است که در بسطام قرار دارد. در این مجموعه، می‌توانید از  آرامگاه بایزید که از عرفای بزرگ اهل تصوف بوده است، مسجد بایزید، مدرسه بزرگ شاهرخیه، مقبره غازان خان، حکمران دیگر دوره ایلخانی و بنای الجایتو دیدن کنید. معماری همه بناها بسیار دیدنی و زیباست.

اقامت در سفر به جنگل ابر

هنگام سفر برای اقامت در جنگل ابر، گزینه‌های متعددی وجود دارد. جدا از امکان اقامت در هتل‌های شاهرود، شاید اقامت در روستای ابر بهترین گزینه باشد چرا که هم به جنگل نزدیک است و هم اقامتگاه‌های متعددی در آن وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به اقامتگاه‌های بومگردی دالان بهشت، کومه سبز و پازینه اشاره کرد. همچنین چندین خانه مسافر به نام‌های کوهنوردان زولان، دهکده ابری، هیرکانی ابر، دهکده زیبای من، اقیانوس ابر و خانه دوست در این روستا پذیرای مسافران هستند. حتی می‌توانید برای اقامت در جنگل ابر در همان نزدیکی خانه یا ویلا اجاره کنید.

جنگل ابر شمال

جنگل ابر (عکس: مصطفی بهشتی)

اگر از آن دسته افراد علاقه‌مند به کمپ زدن در طبیعت هستید، می‌توانید در جنگل رویایی ابر چادر برپا کرده و شب را با شنیدن صداهای عجیب و هیجان انگیز صبح نمایید. اما یادتان باشد برای کمپینگ در جنگل باید تجهیزات کافی مانند وسایل برپایی آتش و لباس گرم، با خود داشته باشید و به همراه راهنما و در قالب تور مجاز طبیعت گردی، برای خوابیدن در جنگل اقدام نمایید.

زیبایی فوق‌العاده جنگل ابر را وقتی در کنار دیدنی‌های اطراف این منطقه و شهر شاهرود بگذارید، برای سفر به این میراث طبیعی خارق‌العاده ایران زمین، تردید نخواهید کرد. اگر هم پیش از این به جنگل زیبای ابر سفر کرده‌اید، تجربیات خود را با همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد