کویر ورزنه اصفهان کجاست؟ راهنمای سفر و اقامت

کویر ورزنه

اگر از تماشای تپه‌های شنی و مناظر کویری لذت می‌برید، حتما سفر به کویر ورزنه را در برنامه مسافرت‌های آینده خود بگنجانید. این کویر که در استان اصفهان قرار دارد به دلیل تنوع پوشش گیاهی و جانوری و تپه‌های شنی زیبا مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. اگر تا به حال درباره این کویر چیزی نشنیده‌اید و دوست دارید اطلاعات بیشتری از آن داشته باشید، با ما همراه شوید.

کویر ورزنه کجاست؟

کویر ورزنه یا همان کویر حسن آباد در 117 کیلومتری شرق استان اصفهان قرار دارد. وسعت این کویر به بیش از 16 هزار هکتار می‌رسد. کویر حسن آباد از شمال تنها 10 کیلومتر با روستای ورزنه و رودخانه زاینده رود فاصله دارد و از جنوب نیز به روستای حسن آباد منتهی می‌شود. در شمال شرقی کویر تالاب گاو خونی قرار دارد و نزدیکی کویر به این تالاب باعث شده تا گونه‌های متنوعی از گیاهان مانند گیاه اسکنبیل، درختچه تاغ و گیاه نسی در آن رشد کنند.

متاسفانه به دلیل کم آب شدن تالاب گاو خونی و تغییر اکوسیستم این ناحیه، گونه‌های گیاهی و جانوری نایاب آن رو به انقراض هستند و بسیاری از پرندگان نیز از این اقلیم کوچ کرده‌اند. در گذشته در این کویر و اطراف آن گونه‌های جانوری متنوع و نایابی مانند روباه شنی، موش پا مسواکی و پرنده سارگپه پا بلند زندگی می‌کردند. در حال حاضر بسیاری از این گونه‌های جانوری در مناطق تحت حمایت و حفاظت محیط زیست زندگی خود را ادامه می‌دهند.

مسیر دسترسی به کویر ورزنه

برای رسیدن به کویر ورزنه بسته به مبدا سفرتان مسیرهای متفاوتی را در پیش‌رو خواهید داشت. در اکثر مواقع مسافران براساس اینکه کویر ورزنه کجاست و کدام شهرها در مسیرشان قرار دارد، مسیر دسترسی خود به این منطقه را انتخاب می‌کنند. در اکثر موارد مسافران خود ابتدا خود را به تهران یا اصفهان می‌رسانند و باقی مسیر به صورت زیر است:

1. مسیر دسترسی ورزنه کویر از تهران

  • ابتدا وارد بزرگراه خلیج فارس شوید.
  • از شهرهای اردستان و کاشان عبور کنید تا به ورودی شهر نایین برسید.
  • مسیر خود را به سمت تنگستان تغییر دهید.
  • از سمت چپ جاده، وارد ورودی شهر ورزنه شوید.
  • پس از رد کردن روستای ورزنه در 10 کیلومتری جنوب این روستا به کویر خواهد رسید.

2. مسیر دسترسی کویر ورزنه از اصفهان

  • به بزرگراه شهید دستجردی بروید و مسیر را به سمت شرق ادامه دهید.
  • وارد بلوار غدیر شوید و خود را خیابان فرهنگ برسانید.
  • در ادامه به خیابان قلعه شور بروید وارد بزرگراه خرداد شوید.
  • پس از گذر از خیابان نیک آباد و بلوار شهدا به جاده اصفهان-ورزنه خواهید رسید.
  • با رانندگی در جاده اصفهان-ورزنه، یه میدا آزادی می‌رسید.
  • مسیر خود را در این میدان به خیابان بهشتی ادامه دهید تا به کویر برسید.

شهرت زیاد این کویر باعث شده تا تابلوهای راهنمای زیادی در مسیر برای شما تعبیه شده باشد و شما هیچگاه نیاز به پرسیدن سوال کویر ورزنه کجاست؟ نخواهید داشت.

نکته: توصیه می‌کنیم در صورتی که تمایل به بازدید از مناطق بکری از کویر را دارید که هیچ‌گونه مراکز تفریحی و رفاهی در آن قرار ندارد به بخش شرقی کویر بروید. از آنجا که برای رسیدن به این منطقه نیاز به گذر از شنزارهاست، توصیه می‌کنیم از ماشین‌های آفرود و کمک تورلیدر تور کویر استفاده نمایید.

کویر ورزنه

ورزنه کویر (عکس: مسعود جنتی)

 تفریح در کویر ورزنه

این کویر زیبا به دلیل وزش باد‌های متفاوت دارای تپه‌های شنی بسیار زیبایی به صورت هرمی، هلالی و طولی است و مناظر چشم نوازی را برای گردشگران خود مهیا کرده که نظیرش را در کمتر جایی یافت می‌کنید. بیایید با تفریحات این کویر آشنا شویم.

1. تپه نوردی و پیاده روی روی شن‌ها: یکی از بهترین تجربیات هر گردشگر در سفر به مناطق کویری پیاده روی و قدم زدن بر روی رمل و تپه‌های شنی بدون کفش و جوراب است. تماس پوست پا با شن‌های داغ کویر تمامی استرس‌ها و تنش‌های روحی را از شما خواهد گرفت و احساس شادابی و سرزندگی را به شما هدیه خواهد کرد.

کویر ورزنه

ورزنه کویر (عکس: رسول)

2. تماشا و رصد ستارگان: یکی از مهمترین و جذاب‌ترین دلایل سفر به کویر ورزنه تماشای آسمان پر ستاره و زیبای آن است. به دلیل گرم و خشک بودن اقلیم کویر، هیچ‌گونه ابری در آسمان وجود ندارد و ستارگان مانند جواهری در تاریکی شب می‌درخشند.

3. سایت گردشگری واحه: در کویر زیبای ورزنه به دلیل استقبال گردشگران مجتمع گردشگری واحه تاسیس شد تا تمام تفریحات ممکن در کویر برای شما مهیا شود. این سایت بزرگترین سایت تفریحی گردشگری کویری ایران است که با تفریحات هیجان‌انگیز خود، بسیاری از گردشگران عاشق عیجان را به سوی جذب کرده است. از جمله تفریحات موجود در این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتورهای چهارچرخ یک نفره و دو نفره
  • شتر سواری
  • زیپ لاین
  • سافاری با ماشین‌های مدل بالای آفرود
  • پاراگلایدر
  • باگی سواری
  • شن سواری

نکته: در این مجموعه جهت افزایش رفاه حال گردشگران سرویس بهداشتی، رستوران، شربت خانه و محلی جهت کمپینگ نیز وجود دارد تا بتوانید اوقات خوبی را با دوستان و خانواده خود داشته باشید.

کویر ورزنه یا کویر حسن آباد

کویر حسن آباد (عکس: مرتضی برجسته)

بهترین فصل سفر به کویر ورزنه

بعد از اینکه پاسخ سوال کویر ورزنه کجاست را پیدا کردید، باید به دنبال بهترین زمان سفر به این منطقه کویری باشید. از آن جایی که اقلیم کویر بسیار گرم و خشک است، بهترین زمان سفر به ورزنه کویر اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

اگر تمایل دارید در سفر خود شب ‌مانی داشته باشید و ستارگان را تماشا کنید بهتر است در فصلی سفر کنید که شب‌های بسیار سردی نداشته باشد. همچنین اگر قصد سفر به کویر برای بازی‌های مهیج و تپه نوردی در شن‌ها را دارید، باید فصلی را انتخاب کنید که آفتاب خیلی شدید نباشد و به شوست شما آسیب نرساند. به نظر می‌رسد بر اساس تمامی این گفته‌ها بهترین فصل سفر به کویر ورزنه، فصل پاییز است چرا که شب‌ها خیلی سرد نیستند و روزهای آن نیز آفتاب بسیار ملایم است. همچنین با انتخاب این فصل می‌توانید سفر خود را به صورت هیچهایک نیز انجام دهید.

ورزنه کویر یا حسن آباد

ورزنه کویر (عکس: ایوان)

اگر پیش از غروب آفتاب کویر را ترک کنید و برنامه کمپینگ و شب مانی نداشته باشید، فصل زمستان نیز گزینه بسیار خوبی برای شماست. شب‌های زمستانی کویر دمای هوا به بیش از 10 درجه زیر صفر می‌رسد و تحمل آن برای هیچ فرد غیرحرفه‌ای و غیر بومی ممکن نیست. با این حال برخی از افراد با استفاده از تجهیزات کامل و حرفه‌ای کمپینگ، ممکن است که در این فصل نیز برای شب مانی به کویر سفر کنند.

همچنین اگر می‌خواهید برای پیاده‌روی بر روی رمل‌های شنی و بازی‌های مهیج سایت گردشگری واحه به این منطقه سفر کنید، فصل تابستان را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم. چرا که گرمای هوا تا حدی در فصل تابستان بالا می‌رود که برخی از مردم بومی نیز نمی‌توانند در این محیط تاب بیاورند. به همین دلیل توصیه می‌شود در فصل‌های تابستان و بهار، به خصوص نیمه دوم بهار تا آخر تابستان به این منطقه سفر نکنید.

کویر ورزنه

حسن آباد کویر

 دیدنی های نزدیک به ورزنه

کویر ورزنه تنها جاذبه دیدنی این منطقه نیست و شما در صورت تمایل می‌توانید با طی چند کیلومتر، جاذبه‌های دیگری را نیز ببینید. از بهترین دیدنی‌های نزدیک ورزنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پل تاریخی ورزنه: یکی از پل‌های تاریخی که روی رود زاینده اصفهان بنا شده پل ورزنه است. در حال حاضر جهت حفظ استحکام پل رفت و آمد وسایل نقلیه روی آن ممنوع شده است. از مهم‌ترین مصالح استفاده شده در این پل می‌توان به لاشه سنگ، ملات ساروج و گچ، آجر و خاک اشاره کرد. این پل در شمال شهر ورزنه است و از سایت گردشگری واحه تنها 12 کیلومتر فاصله دارد.
  2. کاروانسرای قلعه خرگوشی: قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه باز می‌گردد و یکی از یک هزار کاروانسرایی است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد. این کاروانسرا در چند کیلومتری تالاب گاوخونی قرار دارد و فاصله آن تا شهر ورزنه تنها 60 کیلومتر است. تمامی اتاق‌ها و اسطبل‌ها با سنگ گرانیت و آجر ساخته شده‌ و همین موضوع باعث استحکام این بنا پس از گذشت چند صد سال شده است. این کاروانسرا در جاده ورزنه-کوه سیاه، ده عقدا، بیابان خرگوشی، جنوب باتلاق گاوخونی قرار دارد.
  3. آسیاب شتر: مردم ورزنه و توابع اطراف آن سعی کرده‌اند که زندگی خود را با استفاده از شرایط و داشته‌های خود تطبیق دهند. آسیاب شتر یکی از مواردی است که می‌تواند این ادعا را تایید کند. از آنجا که در این منطقه دسترسی خیلی خوبی به آب و باد برای آسیاب کردن دانه‌های گندم، غلات و حبوبات وجود ندارد، مردم ورزنه و حسن آباد از شتر برای انجام این کار کمک می‌گرفتند. این آسیاب در  شهر ورزنه قرار دارد و فاصله آن تا سایت گردشگری واحه کمتر از 12 کیلومتر است.
  4. گلوچاه حاج ابراهیم ورزنه: این گلوچاه نوعی سیستم استخراج آب از چاه با گاو بوده است. گاو حاج ابراهیم تنها با صدای این مرد مهربان شروع به حرکت و آوردن آب به بیرون می‌کند و با هیچ صدا و آوازی دیگری از جای خود تکان نمی‌خورد. بسیاری از گردشگران پس از بازدید از کویر به این گلوچاه نیز سر می‌زنند و از بالا آوردن آب توسط این گاو متفاوت دیدن می‌کنند.

 اقامت در کویر ورزنه

اگر تمایل دارید یکی دو روزی را در شهر تاریخی ورزنه بمانید، اما تمایلی به کمپینگ و شب مانی در چادر و طبیعت ندارید، بهتر است به اجاره سوئیت در کویر ورزنه یا هتل ورزنه فکر کنید. این شهر به دلیل حفط بافت سنتی خود فاقد هتل‌های شیک و لوکس است. لذا پیشنهاد می‌کنیم فکر رزرو هتل ورزنه را از سر خود بیرون کنید و به دنبال مواردی دیگری برای اقامت در کویر ورزنه باشید.

اجاره سوئیت در ورزنه و یا خانه‌های مردم محلی یکی دیگر از گزینه‌های پیش روی شماست. اما اگر تمایل دارید در اقامتگاه‌های سنتی با دکوراسیون‌های محلی و سنتی بمانید می‌توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید:

  • اقامتگاه سنتی ورزنه: ورزنه، خیابان دکتر بهشتی، کوچه شهید مقصودی
  • اقامتگاه بومگردی سپنتا: ورزنه، خیابان دکتر بهشتی، روبروی صندوق امین، پلاک ۹
  • اقامتگاه سنتی چاپاکر: ورزنه، بلوار شیخ بهایی، برج کبوترخانه، خیابان شهید باقری، مقابل دبیرستان سعدی، پلاک ۵۳
  • اقامتگاه سنتی نگار: ورزنه، کوچه‌ مسجد جامع ، پلاک ۲۸
  • اقامتگاه سنتی حافظ: ورزنه، خیابان دکتر بهشتی، کوچه ابوذر

شما می‌توانید با اقامت در کویر ورزنه اوقات بیشتری را در این شهر تارخی سپری کنید و دیدنی‌های تاریخی و جذاب این شهر را نیز از نزدیک ببنید. به‌علاوه توصیه می‌کنیم اگر قصد سفر به استان اصفهان را دارید از بازدید از جاهای دیدنی اصفهان غافل نشوید. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری در مورد این کویر دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد