کال جنی یا دره جن طبس؛ مقصدی زیبا اما ترسناک

دره کال جنی طبس

کال جنی طبس یکی از جاذبه‌های مرموز گردشگری کشورمان است که شباهت زیادی با گرند کنیون دارد. مناظر زیبا و در عین حال هراس انگیز این دره که می‌تواند مو را به تن هر گردشگری سیخ کند باعث شده تا نام جن را برای این دره انتخاب کنند. اگر کنجکاو شده‌اید که بیشتر راجع به این دره مرموز بدانید با ما همراه باشید تا با چگونگی به وجود آمدن، مسیر دسترسی و دیدنی‌های این دره آشنا شویم.

کال جنی و تاریخچه آن را بشناسید

کال جنی یا همان دره جن منطقه‌ای مرموز در استان خراسان جنوبی است که در شمال شهر طبس و در نزدیکی روستای ازمیغان قرار دارد. آثار باستانی موجود در کال جنی حاکی از آن است که قدمت این منطقه به دوره ساسانیان باز می‌گردد. این مکان در میان منطقه‌ای بیابانی واقع شده و سکوتی بی‌انتها در آن حکم‌فرماست که جو این مکان را بیش از پیش رازآلود و مهیج می‌کند. آب و هوای دره اندکی خنک‌تر از اطراف آن است؛ زیرا در کال جنی مقداری آب وجود دارد که خشکی هوا و دما را کاهش می‌دهد.

عبور جریان آب و سیلاب‌ها از این منطقه طی میلیون‌ها سال باعث به وجود آمدن این دره شده است. این مساله باعث شده است تا مردم محلی به آن کال یا همان دره ‌گویند. فرسایش زمین اشکال مختلف و مخوفی همانند دودکش و تنور است و از آنجا که در قدیم مردم علت ایجاد این اشکال را نمی‌دانستند ایجاد آن‌ها را به اجنه نسبت می‌دادند.

دره کال جنی

کال جنی (عکس: صبا بیات)

گذر آب‌های خروشان و بادهای تندرو برای صدها سال، مسبب اصلی فرسایش سنگ‌ها و خلق اشکال متفاوت و مخوفی همانند دودکش و تنور است. اما از انجا مردم محلی دلیل علمی به وجود امدن این اشکال را نمی‌دانستند، آن را به جنیان نسبت می‌دادند و بر این باور بودند که آنها در این منطقه زندگی می‌کنند.

اگرچه این باور تنها زاییده فکر و خیال مردمان این منطقه بوده اما وزش باد در میان سنگ‌ها و به وجود آمدن صدایی مانند زوزه نیز مزید بر علت شد تا بومیان محلی را بیش از پیش در این باره مطمئن کند. به همین دلیل مردم محلی این منطقه توصیه می‌کنند که به تنهایی و در تاریکی شب دره جن ها وارد نشوید و به داخل حفره‌های تنگ و تاریک موجود در دره نروید.

دیدنی های کال جنی

کال جنی

کال جنی (عکس: احسان احمدی)

وجود دره‌ای مخوف و منحصر به فرد در دل شهری کویری باعث شده که این منطقه به یکی از دیدنی‌ترین مناطق شهر طبس تبدیل شود و هر گردشگر کنجکاو و ماجراجویی را به سمت خود بکشاند. اصلی‌ترین دیدنی دره جن ها همان نقش و نگارهای زیبا و منحصر به فردی است که در اثر فرسایش زمین به وجود آمده است و منظره‌های بی‌بدیلی را برای تماشا  و عکاسی فراهم می‌آورد.

قدم زدن در میان این دره و تماشای آسمان صاف و زیبای کویر از دیگر تفریحات جذاب دره جن ها محسوب می‌شود. این دره که در برخی از قسمت‌ها به صورت V شکل و در برخی از جاها U شکل است چشم‌اندازهای زیبایی را برای گردشگران رقم می‌زند.

در برخی از قسمت‌ها دو دیواره دره به قدری به یکدیگر نزدیک هستن که به راحتی نمی‌توانید آسمان را ببینید. این موضوع باعث می‌شود که دره چهره ترسناک‌تری به خود بگیرد و گردشگران در هنگام قدم زدن در این مناطق هیجان بیشتری را احساس کنند.

با اینکه سال‌ها از گذر خروشان آب در این منطقه می‌گذرد، اما هنوز هم می‌توان در این منطقه آبشارهای کوچکی به نام “شلن” پیدا کرد که صدای جربان آب در آن‌ها در سرتاسر دره به گوش می‌رسد. همچنین تعدادی حوضچه‌ کم‌عمق نیز در این منطقه وجود دارد که فرصت مناسبی را برای آب‌تنی به شما می‌دهد.

کال جنی شامل یک دره اصلی و چند دره کوچک و فرعی می‌شود. آب جاری در دره اصلی از چشمه ازمیغان می‌آید که در مسیر خود نخلستان زیبایی را به وجود آورده است.

در دل دیواره‌ و جداره‌های کال جنی، خانه‌ها و تونل‌های کوچکی به نام گبر به چشم می‌خورد که زرتشتیان در آن زندگی می‌کردند و برخی معتقدند که تمام آنها با تونل‌هایی مخفی به یکدیگر متصل هستند و در گذشته از آنها به عنوان راه ارتباطی استفاده می‌کردند.

حفره‌های کوچک و بزرگ در دیواره دره از دیگر دیدنی‌های عجیب کال دره به شمار می‌رود، اما لقب شگفت انگیزترین حفره در دره جن به چاهی می‌رسد که در ارتفاع دو متری از زمین قرار دارد. شاید تصور کنید که این حفره نیز همانند دیگر حفره‌ها به دست طبیعت به وجود آمده است اما رد تیشه‌ها نمایانگر از آن حکایت دارد که تمام دالان‌ها و اتاقک‌های ساخته شده در انتهای این چاه ساخته دست بشر است و در گذشته جهت چله نشینی مورد استفاده قرار گرفته است.

دره جن

دره جن ها (عکس: احسان احمدی)

کال جنی کجاست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم دره جن ها در شهر طبس واقع شده است. اگر می‌خواهید به این منطقه سفر کنید و این مکان اعجاب‌انگیز و مسحورکننده را از نزدیک ببینید تنها کافی است مسیر زیر را در پیش بگیرید:

  1. پس از رسیدن به طبس، به سمت بشرویه رانندگی کنید. قبل از اینکه به روستای ازمیغان برسید، سه راهی استخر شاعر را خواهید دید.
  2. وارد جاده فرعی و خاکی شوید و 5 کیلومتر رانندگی کنید تا جاده به انتها برسد. این منطقه که کاملا سرسبز است و با نیزار و درختان نخل در هم تنیده محصور شده، ابتدای کال دره محسوب می‌شود.
  3. از این قسمت به بعد ماشین‌رو نیست و باید بقیه راه را با پای پیاده طی کنید. پیشنهاد می‌شود اگر تمایل دارید تا انتهای دره پیش بروید از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

توجه: این منطقه اگرچه بسیار زیبا و هیجان انگیز است اما می‌تواند اندکی خطرناک نیز باشد. لذا توصیه می‌شود در هنگام سفر به این منطقه علاوه بر داشتن کفش و لباس مناسب از افراد مطلع و آگاه جهت پیشروی در دره کمک بگیرید و به تنهایی در دل این دره نروید.

دره جن ها

دره جن (عکس: احسان دیدبان)

دره جن یا همان کال جنی در سال ۱۳۹۶ به شماره ۳۵۰ در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شد. به‌علاوه از آنجا که این منطقه در ناحیه کویری قرار گرفته و هوای گرمی دارد بهترین زمان سفر به دره جن پاییز و اوایل بهار است. زیرا در این فصول هوای این منطقه خنک و دلپذیر خواهد بود.

نظر شما درباره کال جنی چیست؟ چه اطلاعات دیگری از این مکان مرموز دارید؟ به یاد داشته باشید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد