آبشار کلیره (بتلیم) کجاست؟ راهنمای سفر + عکس

آبشار کلیره

در دل یکی از روستاهای سرسبز شمال ایران آبشاری قرار دارد که همگان را شیفته و مجذوب خود کرده است. این آبشار به کلیره معروف بوده و در روستای بتلیم بخش بندپی شرقی استان مازندران قرار دارد. اگر به دنبال طبیعت گردی و ماجراجویی هیجان‌انگیز هستید، با ما در این مطلب همراه باشید تا با آبشار کلیره، دیدنی‌های نزدیک به آن و بهترین زمان سفر به کلیره بیشتر آشنا شوید.

سفر به آبشار کلیره: تجربه هیجان انگیز در آغوش طبیعت

آبشار کلیره در دل روستایی سرسبز و جنگلی باشکوه قرار دارد. اگر به دنبال طبیعت‌گردی منحصر به فردی هستید رفتن به این آبشار بهترین گزینه است، چرا که حدود یک ساعت باید از جنگلی بکر و ناب با درختانی سرسبز و بلند قامت عبور کنید تا به آبشار کلیره برسید.

در مسیر رسیدن به آبشار و عبور از جنگل انواع درختان بلند قامت مثل توسکا، راش، سرخدار، گردو، انجیلی، ممرز و… توجه شما را به خود جلب می‌کنند. با دیدن این همه درخت و سرسبزی، شگفت زده شده و انگار در بهشت قدم می‌زنید. در حین قدم زدن در جنگل، گاهی اوقات به بالای سر خود نگاه کرده و از تلفیق آسمان و سرسبزی درختان لذت ببرید.

آبشار کلیره در استان مازندران

آبشار بتلیم (عکس: آی فیلم)

هنگامی که به آبشار می‌رسید و صحنه دیدنی و باشکوه طبیعت را نظاره می‌کنید، آفرینش و عظمت هستی را متوجه می‌شوید. صدای خوردن آب بر روی سنگ‌ها و درختان آرامش دلپذیری را به روح و جسم شما هدیه می‌دهد، به‌طوریکه هیچ وقت دوست ندارید این لحظه دوست داشتنی را از دست دهید.

خوب است بدانید که روستای بلتیم در حدود 45 کیلومتری شهر بابل استان مازندران قرار دارد و هر ساله گردشگران زیادی به این روستا و آبشار سفر می‌کنند. از جذابیت‌های منحصر به فرد این روستا سرسبزی درختان، عطر گل‌ها، جاده زیبا، آبشار خروشان، مردم مهمان‌نواز و مهربان هستند.

دیدنی ها و شگفتی های آبشار بتلیم

همانطور که گفته شد آبشار کلیره در دل روستای بتلیم قرار دارد و خود این روستا دارای دیدنی‌های منحصر به فردی است که بسیار دلنشین و جذاب هستند. برخی از این دیدنی‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • کشاورزی و دامداری: بد نیست بدانید که مردم این روستا به فعالیت دامداری و کشاورزی به طور سنتی می‌پردازند و شیر گاوها را به طور روزانه می‌دوشند. اگر اهل تجربه کردن کارهای جدید هستید می‌توانید در کارهای کشاورزی و دامداری به اهالی روستا کمک کنید و خاطره‌ای خوش برای خودتان ثبت کنید.
  • کلبه‌های چوبی: در مسیر رسیدن به آبشار کلبه‌های چوبی اطراف جنگل، توجه شما را به خود جلب کرده و کسی در آن‌ها سکونت نمی‌کند؛ اما در فصل بهار که هوای شمال بسیار دلنشین است، می‌توانید در این کلبه‌ها اقامت کنید.
  • حسینیه روستا: یکی دیگر از مکان‌های دیدنی روستا حسینیه آن است که اهالی آنجا به هنگام عزاداری و مراسم‌های دیگر در این مکان کنار همدیگر جمع می‌شوند.
  • منطقه ییلاقی حاجی شیخ موسی: یکی دیگر از دیدنی‌های این روستا در مسیر رسیدن به آبشار منطقه ییلاقی اهالی روستا بوده که در فصل‌های بهار و تابستان به این مکان می‌روند و مردمان آن بسیار مهمان‌نواز هستند.

    منطقه ییلاقی حاجی شیخ موسی

    روستای ییلاقی حاجی شیخ موسی

  • درختان بلند قامت: همانطور که گفتیم در مسیر رسیدن به آبشار، انواع درختانی بلند قامت همچون گردو، راش، سرخدار و… وجود دارند که زیبایی جنگل را دو چندان کرده‌اند.

آبشار کلیره کجاست؟

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که آبشار کلیره کجاست؟ این آبشار در فاصله 45 کیلومتری شهرستان بابل در استان مازندران قرار دارد که خود این آبشار در دل جنگل‌های روستای بتلیم است.

این روستا نیز در سجارود قرار گرفته و به دلیل داشتن مسیر جنگلی زیبا، بیشتر مسافران و گردشگران را به خود جذب کرده است. در ادامه مسیر دسترسی به این روستا را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

مسیر دسترسی به کلیره

برای رسیدن به آبشار بتلیم ابتدا باید از جاده فیروزکوه به شهر بابل بروید و بعد از رسیدن به شهرستان بابل، از طریق جاده شهید صالحی به گلوگاه بروید. بعد از رسیدن به گلوگاه، منطقه ییلاقی حاجی شیخ موسی در انتهای جاده را با توجه به تابلوهای راهنمایی پیدا کنید.

در انتهای این مسیر روستای بتلیم قرار دارد. هنگامی که به روستا رسیدید، از ماشین و یا اتوبوس پیاده شده و در یکی از مسیرهای مشخص وارد جنگل شوید و بعد از یک ساعت نیم پیاده‌روی در جنگل، به آبشار کلیره می‌رسید.

حتما حواستان باشد که با یک راهنمای محلی و یا تور یک روزه به این آبشار بروید، چرا که ممکن است مسیر آبشار را در دل جنگل پیدا نکنید. اگر تنهایی می‌خواهید به این مکان بروید، حتما همراه خودتان نرم افزار جی پی اس داشته باشید، تا به راحتی به این آبشار برسید.

بهترین زمان سفر به کلیره

همانطور که می‌دانید جنگل‌ها همیشه زیبا و سرسبز بوده و در هر فصلی جذابیت‌های منحصر به فردی دارند. از آن جایی که این آبشار در دل جنگل‌های شمال قرار گرفته بهترین فصل سفر به این آبشار در بهار و تابستان است.

در فصل بهار و تابستان طبیعت زیبای این آبشار بسیار دیدنی و جذاب است و عطر گل‌های بهاری در دل جنگل شما را مست می‌کنند. در فصل پاییز خش خش کردن برگ‌ها در زیر پایتان بسیار دلنشین بوده و به هیچ عنوان از نگاه کردن به درختان پاییزی جنگل و این آبشار سیر نمی‌شوید.

سفر به این آبشار در فصل زمستان دارای کمی ریسک بوده و ممکن است خطراتی از قبیل سرمازدگی و حیوانات وحشی شما را تهدید کنند. در صورتی که قصد سفر در این فصل را دارید حتما از تورلیدر یا راه‌بلد کمک بگیرید.

دیدنی های نزدیک به آبشار کلیره

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در نزدیکی این روستا دیدنی‌های منحصر به فرد و جذاب دیگری هم وجود دارد که بعد از رفتن به آبشار می‌توانید به این جاذبه‌های گردشگری در شمال ایران بروید. برخی از این جاذبه‌های گردشگری اطراف کلیره شامل موارد زیر هستند:

  • جنگل نارنجلو: این جنگل در قسمت بندپی غربی شهرستان بابل قرار دارد. جنگل‌های آن بسیار بکر و ناب بوده و جزو منطقه حفاظت شده به حساب می‌آیند. قدم زدن در این طبیعت سرسبز حال و هوای دیگری دارد.
  • پارک جنگلی بابلکنار: این پارک جنگلی در فاصله 22 کیلومتری شهرستان بابل قرار دارد و هر ساله به دلیل طبیعت زیبای آن گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.
  • دریاچه کامی کلا: این دریاچه در شهرستان بابل قرار دارد و در فصل بهار و تابستان بسیاری از مسافران به این مکان می‌روند. چشم انداز دریاچه و طبیعت آن بسیار شگفت‌ انگیز است و رفتن به این مکان را به هیچ عنوان از دست ندهید.
  • سد شیاده: این سد نیز در نزدیکی روستای شیاده در بخش بندپی غربی شهرستان بابل قرار دارد. اگر می‌خواهید ماهیگیری را تجربه کنید، رفتن به این سد را از دست ندهید. همچنین سرسبزی اطراف این سد، بسیاری از مسافران را جذب خود کرده است.

    سد شیاده

    سد شیاده (عکس: حمید صبوری‌فرد)

  • آبشار کیمون: به جز کلیره، آبشار دیگری هم به نام کیمون در نزدیکی شهرستان بابل قرار دارد که دارای جذابیت بکر و منحصر به فردی است.
  • آبگرم ازرو: اگر دچار بیماری‌هایی مانند کمردرد و یا روماتیسم هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به آبگرم ازرو در شهرستان بابل بروید. این آبگرم دارای ترکیباتی مثل گوگرد است که بسیاری از بیماری و دردها را درمان می‌کند. طبیعت زیبا و سرسبز آن، بسیاری از گردشگران را راهی سفر به این آبگرم می‌کند.

    آبگرم ازرو

    آبگرم ازرو (عکس: مبین)

  • جنگل ویوج: این جنگل در نزدیکی روستای شیاده قرار دارد. درختان این جنگل مانند بهارنارنج و گردو هستند که در فصل بهار عطر بهارنارنج این درختان، شما را مست و عاشق خودشان می‌کنند.

اقامت در سفر به کلیره

برای اقامت در کلیره می‌توانید خانه‌های روستایی را اجاره کنید یا در دل جنگل کنار آبشار کمپ کنید. برای کمپ کردن در دل جنگل حتما وسایل مورد نیاز اعم از چادر، چراغ قوه، چی‌پی‌اس، پاوربانک، ظروف مورد نیاز، مواد اولیه غذایی، کلاه، عینک آفتابی، ضدآفتاب، لباس مورد نیاز و دیگر موارد را به همراه داشته باشید. برای آنکه وسیله‌ای را از قلم نندازید بهتر است قبل از انکه اسباب سفر را جمع کنید یک چک لیست سفر تهیه کرده تا وسیله‌ای را فراموش نکنید.

اگر اهل آب‌تنی و شنا هستید، پیشنهاد می‌کنیم شنا کردن در این آبشار را به هیچ عنوان از دست ندهید، تا خاطره‌ای ماندگار برای خودتان بسازید. به همین جهت حتما وسایل شنا به همراه خود داشته باشید.

اگر اهل کمپ کردن در دل جنگل نیستید، می‌توانید به شهرستان بابل رفته و از طریق مسکن‌های بابل، ویلا با امکانات عالی اجاره کنید. قیمت اجاره ویلا در فصل‌های تعطیلات گران است؛ اما اگر در زمان‌هایی که تعطیل نیست به این مکان بروید، می‌توانید با قیمت کمتری ویلای مورد نظر خود را برای اقامت اجاره کنید.

حالا که می‌دانید آبشار کلیره کجاست. برنامه سفر خود را آماده کنید و در فصل مناسب، راهی سفر به بابل شوید. اگر اهل هیجان و تجربه‌گردی ناب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به این آبشار بروید و سفری خوش با خاطره‌ای هیجان انگیز برای خود و خانواده بسازید.

در پایان سفر خود به این آبشار، می‌توانید انواع سوغاتی‌های مازندران مثل کلوچه، آلو جنگلی، دوغ محلی، لواشک، زیتون، سیر ترشی و… را برای دوستان خود به سوغات ببرید. اگر شما تجربه سفر به آبشار کلیره را دارید یا اطلاعات دیگری در مورد این مکان جذاب دارید آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۴.۳ از ۵ – ۱۲ رای
spinner در حال ثبت رای

یک نظر

  1. مریم پاسخ

    من به آبشار کلیره رفتم، خیلی جای قشنگیه و جنگل خیلی خوبی هم داره. اما باید پیاده‌روی کنید پیشنهاد میدم، اگر رفتید کفش راحتی ببرید چون حدود یک‌ساعت پیاده‌روی داره.

  2. soheil پاسخ

    من عاشق سفر به طبیعت هستم و تصمیم دارم به تمام آبشارها سفر کنم. یکی از این آبشارها، کلیره هست که تعریفش را خیلی شنیدم.

    1. نگین پاسخ

      آبشار کلیره در روستای بتلیم در مازندران قرار داره. اگر طبیعت‌گردی را دوست دارید حتماً به‌این آبشار سر بزنید. در طول مسیر، درخت‌هایی مثل توسکا، راش و درخت میوه‌هایی مثل گردو، انجیل و غیره داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو تور گردشگری از ایرانگرد