ورود / ثبت نام

سرعین: معرفی دیدنی‌های سرعین + چشمه های آبگرم و جاذبه های اطراف

0 از 5
/ 5 امتیاز

اگر اهل سفر هستید، حتما در مورد دیدنی های سرعین مطلبی را خوانده یا شنیده‌اید. سرعین شهر کوچکی در 30 کیلومتری غرب اردبیل است که لقب شهر چشمه‌های آبگرم را دارد. آب و هوای عالی، طبیعت بکر و چشمه‌های آبگرم که خواص درمانی دارند باعث شده تا این شهر به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری استان اردبیل تبدیل شود. همچنین اکثر هتل های سرعین، خود دارای مجتمع آب درمانی هستند. اگر شما هم به فکر سفر به سرعین هستید با ما همراه باشید تا در ادامه با دیدنی های سرعین، بهترین چشمه‌های آبگرم آن و سوغات این شهر آشنا شویم.

 

فهرست مطلب:

دیدنی های سرعین

باید اعتراف کنیم که آنچه باعث شد تا شهر کوچک سرعین به مکانی سیاحتی تبدیل شود، وجود بیش از 10 چشمه آبگرم طبیعی است که به صورت مداوم از دل کوه سبلان می‌جوشند. در حقیقت چشمه های آبگرم گل سرسبد دیدنی های سرعین محسوب می‌شود. همان طور که می‌دانید گرمای طبیعی زمین باعث گرم شدن آب‌های زیرزمینی شده و حلالیت‌پذیری آب را افزایش می‌دهد. به همین دلیل هر آبگرم طبیعی بسته به موقعیت جغرافیایی و مواد معدنی موجود در زمین، دارای املاح مختلفی است.

مواد معدنی موجود در کوه سبلان نیز باعث شده تا آب گرم سرعین در ردیف آب‌های کلر و بیکربناته کلسیک گازدار قرار بگیرد که حاوی سیلیس و کلسیم قابل توجه‌ای است. همین مساله به آبگرم سرعین خواص شفابخشی داده است که آوازه آن نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان گسترش پیدا کرده، به‌طوری‌که برخی از پزشکان استفاده از چشمه‌های آبگرم سرعین را برای بیماران تجویز می‌کنند.

از مهم‌ترین خواص آب درمانی آبگرم سرعین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرامش‌دهنده اعصاب و روان
  • تسکین دردهای عضلانی
  • کاهش التهابات مفصلی
  • از بین بردن دردهای عصبی بدن
  • کاهش دردهای مزمن رماتیسمی

حال که از خواص بی‌نظیر درمانی آبگرم سرعین باخبر شدید، بدون شک تصمیم دارید که در سفر خود، تجربه آب تنی و استراحت در این پدیده طبیعی را پیدا کنید و از آن بهره کافی را ببرید. به همین دلیل در ادامه بهترین آبگرم های سرعین را به شما معرفی کنیم تا با انتخاب آن بهترین تجربه را داشته باشید.

  • مجتمع آب درمانی سبلان سرعین

این مجتمع که به عنوان برزگ‌ترین مرکز آب‌درمانی در خاورمیانه شناخته می‌شود، در مرکز شهر سرعین و در خیابان دانش واقع گرفته است که هتل و اقامتگاه‌های زیادی در اطراف آن برای مسافران وجود دارد.

مجتمع آب درمانی سبلان سرعین دارای تعداد زیادی استخر، جکوزی، وان یک نفره، سونای خشک، سونای بخار، دوش و خدمات درمانی و پزشکی است که با بالاترین استانداردهای جهانی مکانی بسیار ایده‌آل را برای تمامی مسافرین ایرانی و خارجی مهیا کرده تا بهترین خاطره را از آبگرم سرعین تجربه کنند. اینجا یک مکان ایده‌آل برای افراد علاقه‌مند به آب درمانی است تا از خواص چشمه‌های آب گرم سرعین بهره‌مند شوند. این آب که از دل زمین می‌جوشد، حاوی کلرو‌بیکرو بناته و کلسیک گازدار بوده و مقدار زیادی سیلیس دارد که خاصیت آرام بخشی به آن داده‌اند.

  • آبگرم بش باجیلار یا 5خواهر

آبگرم بش باجلار که به آن آبگرم 5 خواهر نیز می‌گویند، از نظر گنجایش و بزرگی دومین آبگرم سرعین محسوب می‌شود. دلیل اینکه به این آبگرم 5 خواهر نیز می‌گویند این است که آب آن از 5 دهنه چشمه تامین می‌شود که به صورت مداوم در حال جوشیدن است. به همین دلیل به نظر می‌آید آب تنی و استراحت در آبگرم بش باجلار بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده باشد چرا که آب گرم با دمای حدودا 35 درجه و سرعت نسبتا خوبی از زمین در حال جوشیدن است و مراجعان می‌توانند از آب تازه و گرم این مجتمع آب درمانی استفاده کنند. پنج چشمه سرعین دارای استخر، جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش انفرادی و پارکینگ است و یکی از بهترین انتخاب مسافران برای ریلکس کردن و آب درمانی به شمار می‌رود. آب شفابخش این آبگرم کمی کدر، بودار و ترش مزه است و به تسکین دردهای عصبی و درد مفاصل کمک می‌کند.

  • آبگرم گاومیش گلی

یکی دیگر از بهترین چشمه های آبگرم سرعین گاومیش گلی است. اگر به دنبال یک آبگرم سنتی با ظاهری قدیمی‌ هستید حتما باید سری به آبگرم گاومیش گلی بزنید. این آبگرم که در گذشته برای آب تنی گاومیش‌ها از آن استفاده می‌شد با گذشت زمان به پرآب‌ترین و بزرگترین چشمه آب معدنی ایران تبدیل شد و با آب داغ و  همیشه جوشانش از میهانان خود در یک استخر 400 متری روباز استقبال می‌کند. لازم به ذکر است که در نزدیکی این آبگرم، هتل‌های بسیار خوبی بنا شده تا مسافران تجربه دلپذیرتری از آب تنی در آبگرم گاومیش گلی داشته باشند.

این آبگرم گه از پرطرفدارترین آبگرم‌های سرعین است، در بخش مرکزی شهر قرار داشته و آبی همیشه جوشان، ترش مزه و بی‌رنگ دارد. گفته می‌شود استراحت در این آب‌ها به درمان و تسکین دردهای ناشی از بیماری‌های سیستم حرکتی مانند روماتیسم، بیماری‌های زنان و نارسایی‌های قلبی عروقی کمک کرده و برای تنظیم عملکرد غدد در بانوان، از بین بردن جای زخم و لکه‌های پوستی و همچنین تقویت جسمانی بدن مفید است.

  • آبگرم هتل رویال پارک

در هتل چهار ستاره رویال پارک سرعین، مجموعه آبدرمانی قرار دارد که تحت نظارت اتحادیه جهانی آبدرمانی بوده و دارای بخش‌های مختلفی از جمله استخر، جکوزی VIP، اتاق ماساژ و اتاق آرامش است. آب این مجموعه آبدرمانی از  چشمه گاومیش گلی تامین شده و همان طور که اشاره شد خواص فراوانی دارد. املاح این آب از طریق پوست سریع جذب شده و به درمان قارچ و دیگر بیمارهای پوستی کمک می‌کند. آبگرم هتل رویال پارک در خیابان دارایی سرعین قرار دارد.

  • آبگرم پهنلو و مجتمع آبدرمانی ارشاد

چشمه آبگرم معدنی پهنلو در شرق شهر سرعین قرار داشته و فقط مخصوص آقایان است اما آب مجتمع آبدرمانی هتل ارشاد نیز از آب چشمه پهنلو بوده و سالن‌های زنانه و مردانه جداگانه دارد. مجتمع درمانی ارشاد بخش‌های گوناگونی دارد که از جمله آنها می‌توان به استخرهایی برای کودکان، جکوزی، اتاق ماساژ، سونا، آبشار آب داغ، تونل آب سرد، حمام ترکی اشاره کرد. حوضچه آبگرم پهنلو یکی از بهترین آبگرم‌های سنتی است که بسیار تمیز بوده و تنها ظرفیت 50 نفر را دارد. آب آن نسبتا داغ، دائما جوشان و کمی مایل به سبز است و  باعث بهبود عملکرد دستگاه گردش خون می‌شود، به همین علت به پوست طراوت و شادابی می‌بخشد. آب پهنلو همچنین برای درمان دردهای عصبی، ماهیچه‌ای و مفاصل مفید است.

  • آبگرم قهوه‌ سویی

آبگرم قهوه‌ سویی در هتل آپارتمان قوه سویی قرار داشته و دارای استخر برای بزرگسالان و کودکان، جکوزی گروهی و... در سالن‌های مجزای زنانه و مردانه است. گفته می‌شود که آب این آبگرم که تیره و کمی ترش مزه است، برای چشم‌درد مفید بوده و حتی خوردن آن به درمان سنگ کلیه و بیماری‌های روده کمک می‌کند. همچنین استراحت در این آبگرم در درمان درد مفاصل، رماتیسم و آماس مفیده بوده و باعث آرامش آعصاب می‌شود.

  • مجتمع آبدرمانی ایرانیان

مجتمع آبدرمانی ایرانیان در ورودی شهر سرعین قرار داشته و یکی از تمیزترین مجتمع‌های آبدرمانی شهر است. این مجتمع نیز سالن‌های جداگانه مردانه و زنانه داشته به خاطر داشتن سیستم جمع‌آوری بخار، دید در فضای آن مختل نشده و محیط بیش از حد گرم نمی‌شود. دو سرسره مخصوص بزرگسالان و کودکان در این مجتمع آبدرمانی به آن فضایی تفریحی داده است.

آبگرم سرعین
  • آبگرم ساری سو

آب چشمه آبگرم ساری سو به دلیل رسوب املاح در سنگ‌های اطرافش، زردرنگ است و علاوه بر کمک به درمان آماس و تورم و درد مفاصل، باعث آرامش اعصاب می‌شود. استخر این آبگرم سنتی بوده و روزها مخصوص آقایان و شب‌ها مخصوص خانم هاست و خانم‌ها می‌توانند تا نیمه شب از آبگرم ساری سو لذت ببرند. این آبگرم در مرکز شهر سرعین و در انتهای خیابان ولیعصر قرار دارد.

  • آبگرم 9 چشمه

این مجموعه آب درمانی که به تازگی ساخته شده است، تمامی 9 چشمه آب گرم سرعین را در خود جای داده و حرارت همه در یک سطح یعنی حدود 35 درجه تنظیم شده است. این مجموعه در خیابان شریعتی و بالاتر از گاومیش گلی قرار داشته و همزمان خانم‌ها و آقایان می توانند در این مجموعه از ساعت هشت صبح تا یک نیمه شب در استخرهای مجزا از آبگرم بهره ببرند.

جاهای دیدنی اطراف سرعین

تمامی مکان‌های دیدنی سرعین از چشمه‌های آبگرم‌ درمانی گرفته تا روستاهای قدیمی و خوش آب و هوا، همگی به قدری زیبا و آرامش‌بخش هستند که می‌توانند تمامی تنش‌ها و افکار منفی را از ذهن و روح شما دور کنند. فریبندگی و مسحورکنندگی دیدنی‌های سرعین به قدری زیاد است که تمامی مسافران این شهر اعتراف می‌کنند که سفر کردن به سرعین سیرایی ناپذیر است و قصد دارند باز هم از این شهر دیدن کنند.

1. روستای کنزق؛ تجربه زندگی در غار

یکی دیگر از دیدنی های سرعین روستای کنزق یا گنزق در 2 کیلومتری شرق این شهر است که در کنار کوه سبلان قرار دارد. در این روستا خانه‌های صخره‌ای و زیرزمینی ناهمگونی به چشم می‌خورند که در سراشیبی دره با استفاده از ماسه فشرده و سنگ رسوبی ساخته شده‌ است. برخی از تاریخ‌دانان معتقد هستند که قدمت این خانه‌ها به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

با سفر به روستای کنزق تنها به آب و هوای تمیز و طبیعت بکر و دست نخورده نمی‌رسید، بلکه قدم به یکی از قدیمی‌ترین روستاهای دنیا گذاشته‌اید. با تلاش فرماندار سرعین در جهت رونق صنعت گردشگری برخی از غار‌ها و دخمه‌های زیرزمینی به مراکز اقامتی تبدیل شدند که اقامت در آن‌ها می‌تواند برای هر گردشگری تجربه‌ای جدید باشد که نظیر آن کمتر پیدا می‌شود.

2. روستای ویند کلخوران؛ دهکده‌ای سنگی

این روستا که در فاصله 5 کیلومتری شهر سرعین قرار دارد دارای خانه‌های سنگی است که در نوع خود بی‌نظیر هستند و پدیده‌‌ای در زمینه‌های معماری و باستان‌شناسی به شمار می‌روند. سفال‌های موجود در روستای ویند کلخوران نشان می‌دهند که در دوران‌های اشکانیان، ساسانیان و صفویان در این خانه‌ها حیات وجود داشته است. تماشای این روستا به همراه طبیعت سرسبز و دست نخورده و خانه‌ها و سنگ‌ قبرهای تراشیده شده از سنگ باعث می‌شود که حس کنید سفری به گذشته کرده‌اید.

3. روستای آلوارس؛ روستایی خنک و سرسبز

روستای آلوارس با قدمت حدودا 3 هزار ساله خود در فاصله 12 کیلومتری سرعین واقع شده است. زیبایی‌های روستا از چشمه‌های جوشان گرفته تا رقص گل‌های رنگارنگ در دشت سرسبز دامنه کوه سبلان همه و همه برای هر گردشگری چشم‌نواز هستند و او را به ستایش پروردگار وامی‌دارند.

آرامش، هوای تمیز و زیبایی‌های بی‌پایان خداوند در این روستا به قدری موج می‌زند که احساس می‌کنید اینجا تکه‌ای از بهشت روی زمین است. این روستا یکی از خنک‌ترین روستاهای سرعین محسوب می‌شود و بهترین گزینه برای فرار از گرمای داغ تابستان است. به‌علاوه، مردمان مهربان این روستا بسیار هنرمند هستند و سرشیر، نان لواش و ماهی قزل آلای خوشمزه‌ای دارند که حتما باید امتحان کنید.

4. پیست اسکی آلوارس؛ اسکی در فصل بهار

پیست اسکی آلوارس که در 24 کیلومتری سرعین و در نزدیکی روستای زیبای آلوارس واقع شده است، یکی از پرطرفدارترین دیدنی های سرعین به شمار می‌رود. از آنجا که این پیست در ارتفاع 3هزار و 200 متری از سطح دریا قرار دارد، این منطقه شاهد ریزش برف و باران بسیاری است. در نتیجه برای مدت 6 الی 8 ماه در سال این پیست برف دارد.

بنابراین اگر در فصل بهار هوس پیست رفتن و برف بازی به سرتان زد، نیازی به صبر کردن تا فصل زمستان نیست و می‌توانید با سفر به سرعین از پیست اسکی آلوارس لذت ببرید. این پیست مجهز به تله‌سیژ و کلاس‌های اسکی است و تمامی تجهیزات و امکانات رفاهی برای شما فراهم شده است.

پیست اسکی آلوارس (عکس: عادل محمدی)

بیشتر بخوانید: بهترین پیست اسکی ایران: معرفی ۲۱ پیست اسکی در کشورمان

5. روستای شایق؛ سرسبز و باصفا

اگر قصد دارید از روستای آلورس بازدید کنید حتما در مسیرتان به روستای شایق نیز سری بزنید چرا که چیزی از زیبایی کم ندارد. شایق بزرگ‌ترین روستای سرعین به شمار می‌رود و علت نام گذاری آن، مهاجرت طایفه‌ای به نام شایق در 250 سال است. این طایفه به علت آب و هوای خوب و چمنزارهای سبز شایق این منطقه را برای سکونت انتخاب کردند.

شغل و پیشه مردمان مهربان روستای شایق تا به امروز کشاورزی و دامداری است و زنان نیز به قالی‌بافی و گلیم‌بافی مشغول هستند. از مهم‌ترین مناظر طبیعی و باستانی این روستا می‌توان به تپه‌های زال تپه سی و کلک لر تپه سی اشاره کرد که دیدن آن از نزدیک می‌تواند روح هر بیننده‌ای را به پرواز در بیاورد.

6. تپه آناهیتا؛ محل عبادت زرتشتیان

تپه آناهیتا یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین است که قدمتی حدودا 2هزار ساله دارد و در گذشته روی آن آتشگاهی برای عبادت زرتشتیان ساخته شده بود. این تپه که به نام‌های دیگری اعم از تپه زرتشت و تپه سارقین نیز شناخته می‌شود، پس از هجوم اعراب به آذربایجان و سقوط امپراطوری ساسانی به فراموشی سپرده شد و با گذشت زمان دیوار قلعه و بنای موجود روی تپه از بین رفت و به ویرانه تبدیل شد.

لازم به ذکر است که در چند سال اخیر تپه آناهیتا ساماندهی شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنابراین در سفر به سرعین بازدید از تپه آناهیتا را از دست ندهید.

7. دره جنگلی ایردموسی؛ دره‌ای با طبیعت شگفت‌انگیز

دره جنگلی ایردموسی در فاصله 5 کیلومتری از شهر قرار دارد. طبیعت بکر و چشمه سارهای اطراف این دره فوق‌العاده زیبا بوده و برای عاشقان به طبیعت‌گردی مقصدی ایده‌آل محسوب می‌شود. برای رفتن به دره جنگلی ایردموسی حتما تجهیزات مناسب طبیعت‌گردی از جمله کوله و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

8. آبشار ورگه سران با چشم‌اندازی حیرت‌انگیز

از دیگر جاهای دیدنی سرعین می‌توان به آبشار ورگه سران اشاره کرد. این آبشار در 10 کیلومتری سمت شمال شهر در روستایی  به همین نام قرار دارد. در روستای ورگه سران به جز آبشار، چشمه‌های خروشانی همچون چهل چشمه و قیرخ بولاخ وجود دارد. طبیعت اطراف این آبشار بسیار زیباست و آرامشی وصف نشدنی به شما می‌بخشد.

9. دره گلستان؛ بکرترین دره

دره گلستان جزو بکرترین دیدنی های سرعین به حساب می‌آید که در فاصله 19 کیلومتری این شهر قرار دارد. دره گلستان را به اسم دره آبگیرهای طلایی هم می‌شناسند. چرا که دره گلستان میزبان دو آب‌گیر وسیع است. جاذبه‌های طبیعی این دره به قدری زیبا هستند که اصلا نمی‌توانید چشم از آن‌ها بردارید. در دره گلستان حیواناتی همچون کبک، قوچ و بز کوهی زندگی می‌کنند. ناگفته نماند که در این دره یک چشمه آب گرم طبیعی نیز وجود دارد.

10. روستای آتشگاه با آتشکده‌ای کهن

از دیگر دیدنی‌ های سرعین می‌توان به روستای آتشگاه اشاره کرد که در فاصله 5 کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. روستای آتشگاه جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی سرعین به حساب می‌آید. در روستای آتشگاه آتشکده‌ای کهن به نام آذرفریق بر بلندای تپه‌ای باستانی خودنمایی می‌کند. قدمت این آتشکده به دوره ساسانی برمی‌گردد که در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از آن باقی مانده است.

11. چشمه‌های بیله دره با خواص درمانی

از دیگر جاهای دیدنی سرعین می‌توان به چشمه‌های بیله دره اشاره کرد که در فاصله 3 کیلومتری شمال این شهرستان قرار دارند. این چشمه‌ها که از جاهای مختلف زمین می‌جوشد، خواص درمانی دارند. با رفتن به چشمه‌های بیله دره، می‌توانید سری هم به روستای بیله درق بزنید و از طبیعت بکر روستا نهایت لذت را ببرید.

بهترین فصل سفر به سرعین

سرعین معرب کلمه سریین به معنای خنک است. همان‌طور که از اسم این شهر می‌توان دریافت آب و هوای خنک از مهم‌ترین ویژگی‌های سرعین محسوب می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان سفر به سرعین اواخر فصل بهار و تابستان است تا علاوه‌بر آنکه از آب تنی در چشمه های آبگرم لذت ببرید، از گرمای تابستان نیز فرار کنید.

با این حال اگر از سرما لذت می‌برید می‌توانید در اوایل بهار و فصل پاییز نیز به این شهر سفر کنید و از زیبایی‌های طبیعت آن لذت ببرید.

غذاهای محلی و سوغات سرعین

دیدنی های سرعین تنها محدود به چشمه های آبگرم و مکان‌های زیبا نیست. سرعین شهری است پر از غذاها و خوراکی‌های خوشمزه که نظیر آن در هیچ کجای ایران و جهان پیدا نمی‌شود که از غذاهای محلی اردبیل نیز به حساب می‌ایند. صنایع دستی سرعین نیز به قدری زیبا هستند که اکثر گردشگران نمی‌توانند فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

از مهم‌ترین سوغاتی‌‌ها و غذاهای سنتی شهر سرعین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عسل طبیعی سرعین
  • حلوای سیاه
  • آش دوغ
  • حلوای زنجبیل اردبیل
  • سرشیر
  • رسته (نوعی شکلات محلی)
  • قچورکی (نوعی شیرینی)
  • کره محلی
  • جاجیم
  • گلیم

اقامت در سرعین

چشمه های آبگرم و دیدنی های سرعین یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران محسوب می‌شود که در آن تعداد زیادی اقامتگاه از هتل گرفته تا مهمانسرا آماده پذیرایی از مسافران است. علاوه بر آن در اکثر روستاهای اطراف این شهر نیز خانه‌های محلی برای اجاره دادن به مسافران در دسترس است.

هتل‌های مجهزی از جمله هتل سپید، کوروش، لاله، بوستان، قهوه‌سویی سرعین و... در سرعین وجود دارد که در مرکز شهر واقع شده‌اند و دسترسی مناسبی به تمام مکان‌های دیدنی سرعین به ویژگی چشمه‌های آبگرم سرعین دارند. به دلیل استقبال گسترده مسافران از این شهر توریستی در فصل‌های گرم سال توصیه می‌کنیم که پیش از حرکت، محل اقامت مورد نظر خود را حتما مشخص و رزرو کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین هتل های سرعین + عکس و آدرس

در این مطلب از سری مقالات معرفی شهر و روستا به سرعین رفتیم. دیدنی های سرعین به قدری متفاوت و جذاب هستند که برای تمام گردشگران در هر رده سنی جذابیت دارند. از جوانان عاشق طبیعت و اسکی گرفته تا سالمندانی که به دنبال آب‌درمانی و کسب آرامش هستند، همه و همه در سرعین اوقات خوشی را تجربه خواهند کرد.

از آنجا که هدف از هر سفر کاهش تنش و استرس و داشتن اوقات لذت‌بخش با کسانی است که دوست‌شان داریم، توصیه می‌کنیم با خرید تور مسافرتی سرعین از دغدغه‌های رزرو هتل، خرید بلیط و... رهایی پیدا کنید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید. در پایان فراموش نکنید که اگر اطلاعات دیگری در مورد این شهر دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

پیست
تپه
آب گرم

پیشنهاد ما: برای سفر عجله نکنید

بهترین زمان سفر: خرداد، تیر، مرداد و شهریور
برای سفر به سرعین بهتر است تا خرداد دست نگه دارید.
0 از ۵ / 5 امتیاز
ویلا، آپارتمان و هتل های سرعین و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی سرعین
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
هدیه نیک‌زاده
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1399,4,18

یکی از بهترین سفرهام قطعا سفر به اردبیل و سرعین بود. هوای پاکش، خوراکی های خوشمزه صبحا سرشیر تازه با عسل سبلان و ظهرا کباب عالی و بعدم آبگرم سرعین. وای همه شون دل چسب بودن واقعا.

کامران
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1399,4,18

همه فقط اردبیل رو به سرعین و آبگرمش میشناسن. آبگرم عالیه ولی فقط همینجا رو نرید. روستاهای اطراف سرعین هم خیلی دیدنی و دنج هستن سر بزنید و لذت ببرید. یادتون نره سرشیر بخورید عسل سبلانم سوغاتی بخرین بیارین.

مریم
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,2,22

منم حتماً سعی می‌کنم به سرعین سفر کنم. اما فقط به چشمه‌های گرم میرم. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم این شهر کوچیک جاهای دیدنی دیگری هم داشته باشه. چه حیف که‌تا سرعین بری و جاهای دیدنی را نبینی. پیشنهاد میدم اگر تا اون‌جا رفتید جاهای دیدنی سرعین را هم ببینید.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 5 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟