ورود / ثبت نام

ایذه کجاست؟ معرفی جاهای دیدنی ایذه + آدرس و عکس

0 از 5
/ 3 امتیاز

شهر زیبای ایذه یکی از شهرهای باستانی ایران و یکی از جاهای دیدنی خوزستان به شمار می‌رود. آثار کشف شده در این شهر نشان می‌دهد ایذه قدمتی طولانی در تاریخ ایران باستان دارد. به همین دلیل نیز سالانه گردشگران بسیاری را جذب شگفتی‌های چندین هزار ساله خود می‌کند. در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین جاهای دیدنی ایذه را بشناسیم و در مورد مسیر دسترسی به آن‌ها، بهترین زمان سفر،‌ سوغاتی‌ها و شرایط اقامت در این شهر اطلاعات بیشتری کسب کنیم؛ پس  با ما همراه باشید.


 

فهرست مطلب:

ایذه کجاست؟

همان طورکه اشاره شد، این شهر در شرق استان خوزستان قرار گرفته و از سمت غرب با مسجد سلیمان، از سمت شمال با لردگان، از سمت جنوب با کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شرق با استان چهار محال بختیاری همسایه است. این شهر بین اصفهان و خوزستان قرار داشته و با اهواز 182 کیلومتر فاصله دارد.

برای رفتن به این شهر می‌توانید از مسیرهای دسترسی زیر استفاده کنید.

  • مسیر اول: با خودرو شخصی ابتدا از سمت تهران به استان اصفهان بروید. سپس از آنجا به شهرکرد رفته و بعد از رسیدن به شهرکرد، به بروجن و ناغان بروید. بعد از گذشتن از شهرستان لردگان، با توجه به تابلوهای راهنمایی وارد این شهر شوید. فاصله اصفهان تا این شهر حدود 400 کیلومتر است.
  • مسیر دوم: از سمت اهواز هم می‌توانید به این شهر بروید. ابتدا از اهواز به سمت هفتکل و باغملک بروید. سپس با توجه به تابلوهای راهنمایی وارد این شهر شوید. اگر این مسیر را برای رفتن به این شهر انتخاب کنید، حدود 180 کیلومتر در راه خواهید بود.

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی اهواز با آدرس + عکس

گشت‌وگذاری در ایذه

بسیاری از ساکنان این منطقه بختیاری بوده و با گویش لری بختیاری صحبت می‌کنند. بد نیست بدانید که بیشتر اهالی این شهر به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. از محصولات کشاورزی آنها هم می‌توانیم به برنج، جو یا گندم اشاره کنیم.

ناگفته نماند که اهالی این شهر آداب و رسوم جالبی هم دارند که از جمله آنها می‌توان به مراسم چوب بازی و دستمال بازی در عروسی اشاره کرد. همچنین پوشش زنان و مردان اهالی این شهر آنقدر جذاب است که مسافران نیز اغلب وسوسه می‌شوند، پوشش آنها را امتحان کنند. مردان این شهر چوقا و شلوار دبیت بر تن می‌کنند. بر تن زنان این شهر هم بیشتر لباس بلند چاکدار به همراه روسری‌های بلند به چشم می‌خورد.

سابقه تاریخی این منطقه بسیار زیاد است و در جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی در آن وجود دارد. در ادامه به برخی از دیدنی‌های این شهر اشاره شده است.

ایذه کجاست؟

جاهای دیدنی ایذه با آدرس

شهر باستانی ایذه که در قدیم به آن مالمیر نیز می‌گفتند علاوه بر دیدنی‌های تاریخی، آب و هوای خوب و جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که گردش در آن‌ها روح هر کسی را تازه می‌کند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین دیدنی های ایذه همراه با آدرس آشنا می‌شویم.

۱. پل شالو

پل شالو یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ایذه است. طبق تحقیقات این پل بیش از ۲هزار سال قدمت دارد. پل شالو در اصل به عنوان گذرگاهی برای عشایر بختیاری در مسیر جاده دزپارت ساخته شده بود که امروزه با آبگیری سد کارون ۳ زیر آب رفته و بخش بزرگی از تاریخ ایران باستان را با خود به زیر آب برد.

در حال حاضر تنها چیزی که از این پل قابل رویت است، دو ستون سخت و محکم و طناب‌های مستحکمی است که دو سر پل را به هم وصل کرده‌اند. طبق مکتوبات قدیمی، نام این پل از طایفه شالو گرفته شده که در این منطقه زندگی می‌کردند.

آدرس پل شالو: ۳۵ کیلومتری جاده ایذه، دهدز

۲. قلعه تل

قلعه تل مانند سایر جاهای دیدنی ایذه که معرفی کردیم قدمتی طولانی ندارد. ساخت این قلعه در دوره قاجار و در سال ۱۷۹۰ میلادی آغاز شده که متعلق یه محمدتقی خان چهارلنگ بختیاری است. این قلعه در واقع محل زندگی پایتخت نشینان بود که در مناطق خوش آب و هوا می‌ساختند. قلعه تل از خشت و گل و شهری به نام قلعه تل شاخته شده است. سال‌ها بعد زمانی که جنگی میان خوانین در گرفت، این قلعه به عنوان یک مرکز نظامی با موقعیت خوب دفاعی، مورد استفاده قرار گرفت.

آدرس قلعه تل: حد فاصل شهرستان‌های باغملک و ایذه در مسیر شاهی استان فارس و خوزستان

قلعه تل (عکس: سجاد کردیان)

۳. نیایشگاه تاریشا یا اشکفت سلمان

یکی دیگر از مشهورترین جاهای دیدنی ایذه نیایشگاه تاریشا یا اشکفت سلمان است. اشکفت سلمان در واقع ۴ کتیبه است که نقش‌های برجسته‌ای روی آن‌ها حکاکی شده و قدمت آن به دوان ایلامی بازمی‌گردد.

دو مورد از این کتیبه‌ها بر تنه یک صخره و دو مورد از آن‌ها در داخل یک غار قرار دارند. نقش‌های این کتبه‌ها تصویری از شاه بومی به نام آیاپیر است به همراه همسر و خواهرش. در تصویری دیگر همسر و خواهر شاه را کنار یک کاهن می‌بینیم. از همین روی تصور می‌شود که اشکفت سلمان در واقع نیایشگاه همسر شاه (هوهین) بوده است. این تصاویر از قدیمی‌ترین تصاویری هستند که در آن نقش یک زن نیز همراه مردان حکاکی ‌شده است.

آدرس نیایشگاه تاریشا یا اشکفت سلمان: ۳ کیلومتری جنوب غربی ایذه،‌ غار اشکفت سلمان

اشکفت سلمان از جاهای دیدنی ایذه (عکس: کیمیا)

۴. سنگ نگاره کول فرح

سنگ نگاره کول فرح یکی دیگر از آثار باستانی چندین هزار ساله‌ای است که تاریخ غنی کشورمان را نشان می‌دهد. این سنگ نگاره روی خود ۶ نقش‌ برجسته‌ دارد که هر کدام تصاویری مانند حمل مجسمه خدایان، مراسم قربانی کردن گاو، عبادت در عبادتگاه و… را نشان می‌دهند. آثار به جا مانده روی این سنگ نگاره از دوران ایلامیان به یادگار مانده و در واقع مراسم مذهبی آن‌ها را به تصویر می‌کشد. طبق نظر کارشناسان و با توجه به شواهد، این منطقه به احتمال زیاد پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی) بوده است.

آدرس سنگ نگاره کول فرح: ۷ کیلومتری شمال شرق ایذه، تنگه کول فرح

سنگ نگار کول فرح (عکس: آرش نجفی)

۵. محوطه باستانی شمی

در روستای شمی شهرستان ایذه‌ محوطه‌ای وجود دارد که به نام «محوطه باستانی شمی» شهرت یافته است. در این منطقه آثاری یافت شده که قدمتی طولانی دارند. طبق تحقیقات قدمت اغلب این آثار به سال‌های ۱۷۱ تا ۱۳۸ پیش از میلاد بازمی‌گردد؛ در واقع این آثار به دوران الیمائیه مربوط هستند. سنگ‌های مرمرین، گورستان قدیمی، مجسمه برنزی سردار پارتی و… از جمله این آثار هستند.

از معروف‌ترین پدیده‌های کشف شده در این منطقه همان مجسمه برنزی است که بیش از ۲۸۵ متر ارتفاع و ۷۰ متر عرض دارد. این مجمسه خدمت بسیاری به محققان و باستان شناسان در مسیر کشف حقایق دوران پارتی و سرزمین ایلامیان کرد. این مجسمه اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

آدرس محوطه باستانی شمی: شمال شهرستان ایذه،‌ ۹ کیلومتری روستای شمی

۶. نقش برجسته خنگ کمالوند

نقش برجسته خنگ کمالوند یکی دیگر از آثار فاخر تاریخی در این منطقه است. این نقش برجسته روی دیوار شرقی یک تنگه باریک پیدا شده که بر بلندای کوه رشید قرار دارد. نقش برجسته خنگ کمالوند تصویر یک اصیل زاده سوار بر اسب و یک کاهن را نشان می‌دهد. همچنین نوشته‌هایی هم روی کتیبه دیده می‌شود که نشان می‌دهد این کتیبه نیز مربوط به دوران الیمايی است. این کتیبه در سال ۱۹۶۳ توسط والتر هینز کشف شد.

آدرس نقش برجسته خنگ کمالوند: ۷ کیلومتری شمال شهر، روستای کمالوند

۷. دشت سوسن

منطقه‌ای وسیع به نام دشت سوسن در ایذه قرار دارد که روستاها و دشت‌های زیادی را در دل خود جای داده و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایذه به حساب می‌آید. بهترین زمان سفر به دشت سوسن فصل بهار است که هر سال مسافران زیادی برای تفریح به این منطقه سفر می‌کنند. رود کارون از میان این دشت زیبا عبور می‌کند و باعث حاصلخیزی خاک این دشت می‌شود؛ به همین علت است که این دشت دارای انواع درختان، گیاهان بومی و پوشش گیاهی غنی است.

آدرس دشت سوسن: ۳۵ کیلومتری شمال غربی ایذه

بیشتر بخوانید: دشت سوسن کجاست؟ معرفی بهشتی در ایذه + عکس و آدرس

۸. بقعه امامزاده سلطان ابراهیم (ع)

بقعه امامزاده سلطان ابراهیم (ع) مدفن ابراهیم مرتضی بن عبدالله بن حمزه بن موسی از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) است. این بقعه تاریخی در دامنه کوه مرتفعی به همین نام قرار داشته و برای مردم محلی ارزش معنوی بسیاری دارد. محیط اطراف بقعه طبیعتی سرسبز و دلنواز دارد. آبشار معروفی هم در این منطقه وجود دارد که یکی از جاذبه‌های طبیعی آن به شمار می‌رود.

آدرس بقعه امامزاده سلطان ابراهیم (ع): دهستان سوسن، روستای کارتا، ۴۲ کیلومتری ایذه

۹. تالاب میانگران

تالاب میانگران یکی از جاهای دیدنی ایذه با مساحتی شگفت انگیز است. این تالاب در واقع دشتی از آب با مساحتی بیش از ۲۴۰۰ هکتار در جنوب غربی کوهپایه زاگرس بوده که پناهگاه حیات وحش منطقه به شمار می‌رود. در تالاب میانگران پرندگان و حیوانات مختلفی دیده می‌شود که به صورت فصلی یا دائمی در آن زندگی و تولید مثل می‌کنند.

حیات پرندگانی مانند تنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، سرسبز، خوتکا، اردک مرمری، اردک سرسفید، غازپیشانی سفید کوچک، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری تا حدود زیادی به این تالاب وابسته است. از طرفی طبیعت این تالاب نیز بسیار بکر و زیباست.

آدرس تالاب میانگران: جنوب زاگرس، حدود یک و نیم کیلومتری شهر

تالاب میانگران از جاهای دیدنی ایذه

۱۰. آبشار شیوند

در دامنه کوه‌های منگشت ایذه پدیده طبیعی زیبایی به نام آبشار شیوند را می‌توان دید. این آبشار از دیدنی‌های  طبیعی این شهر است که هر ساله طبیعت دوستان بسیاری را جذب شگفتی خود می‌کند. آبشار شیوند با ارتفاعی بیش از ۹۰ متر، در روستایی به همین نام قرار دارد. طبیعت و آب و هوای این روستا برای گردش‌های تابستانی و بهاری بسیار مناسب است. گردشگران بسیاری برای گردش در تپه‌های سرسبز و کوهنوردی در کوه‌های سر به فلک کشیده آن به این روستا می‌روند.

آدرس آبشار شیوند: ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهر در روستای شیوند

از دیگر جاهای دیدنی این شهر می‌توانیم به آبشار توف اسپید، آثار باستانی خونگ اژدر، سد کارون، طاق طویله، دهکده زراس و... اشاره کرد. اگر به این شهر سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم رفتن به دشت سوسن را به هیچ وجه از دست ندهید.

طاق طویله (عکس: پیام)

چه زمانی به ایذه سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به مالمیر از اوایل اسفند تا اواخر اردیبهشت ماه است. این شهر یکی از خنک‌ترین شهرهای خوزستان بوده و آب و هوای معتدل و خنکی دارد. از آنجایی که ایذه بین رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد، معمولا زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک و مطبوعی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم در روزهای خنک‌تر سال مانند اوایل بهار و اواخر تابستان به این شهر سفر کنید.

هر چند که سفر به مالمیر در پاییز و زمستان‌ نیز خالی از لطف نیست. کوه‌های مرتفع این منطقه یکی از مناطق مورد علاقه کوهنوردان و یخ نوردان است. همچنین گردش در هوای خنک پاییزی و دشت‌های پر از برگ‌های زرد و نارنجی و قرمز یکی از خاطره‌های به یاد ماندنی خواهد بود.

در این شهر ارتفاعات و کوه‌های زیادی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کوه آبندان، کوه پیرقدی، کوه شاویش، کوه زرد و کوه جیوه اشاره کرد. پوشش گیاهی منطقه نیز متنوع است. پیشنهاد می‌شود در سفر به این شهر حتما از دشت سوسن بازدید نمایید. لباس گرم و دوربین فیلم‌برداری به همراه خود داشته باشید و با دوربین عکاسی خود از دشت سوسن عکس بگیرید. این دشت آنقدر زیباست که به هیچ وجه از عکس گرفتن آن خسته نخواهید شد.

جاهای دیدنی ایذه

غذاهای محلی و سوغات ایذه

غذا و خوراک محلی این شهر بسیار دلچسب است. از آنجایی که آب‌وهوای این منطقه بسیار سرد بوده، در این شهر همیشه لبنیات تازه محلی وجود دارد. این لبنیات شامل شیر، کره، سرشیر، دوغ، کشک، ماست، پنیر پوست و... می‌شود. غذاهای محلی این شهر هم زبانزد عام و خاص است.

از هنرها و صنایع دستی مشهور این شهر می‌توان به بافت قالی و قالیچه‌های بختیاری، گلیم، نمد، گیوه، چوقا و تراشیدن سنگ‌ها و خلق آثاری مانند شیرسنگی و… اشاره کرد. از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر قالی و قالیچه‌های بختیاری است که به دست زنان هنرمند این منطقه و همچنین به صورت صنعتی تولید می‌شود و از دیرباز در این شهر رواج داشته است.

اگر به این شهر سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه چشیدن غذاهای محلی آن را از دست ندهید. از غذاهای محلی این شهر می‌توان به امگشت پلو، اشکنه، انواع نان محلی، کباب بختیاری، گردو پلو و انواع آبگوشت اشاره کرد.

اگر قصد خرید سوغات داشته باشید، می‌توانید سوغاتی‌هایی همچون قالی و قالیچه، گیوه، نمد و شیر سنگی را به عنوان صنایع دستی این شهر برای خود یا دوستان‌تان تهیه کنید. البته اگر بیشتر اهل شکم‌گردی هستید، می‌توانید لبنیات تازه این شهر را هم به عنوان سوغات برای خود و خانواده خریداری نمایید.

اقامت در ایذه

برای اقامت در این شهر گزینه‌های مختلفی از جمله هتل، اقامتگاه بوم‌گردی و کمپ در دشت سوسن پیش روی شماست. برای همین با توجه به علاقه خود می‌توانید یکی از آنها را برای اقامت در این شهر انتخاب کنید.

اگر قصد اقامت در هتل را دارید؛ بد نیست بدانید که در ایذه تنها یک هتل به نام هتل آنزان، در خیابان امام وجود دارد. هتل آنزان یک ستاره بوده و دارای امکانات رفاهی قابل قبول از جمله رستوران، نمازخانه، تلویزیون، یخچال، اینترنت و... است.

اگر قصد اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی را دارید، می‌توانید از بین بوم‌گردی‌های زیر اقامتگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

  • اقامتگاه بوم‌گردی لچک: این بوم‌گردی در روستای خنگ اژدر قرار دارد. معماری این بوم‌گردی به صورت کاهگلی بوده و فضای اقامتگاه هم به صورت سنتی است. از امکانات داخل اقامتگاه می‌توان به آشپزخانه عمومی، راهنمای محلی، پارکینگ، سیستم‌های مناسب سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد. اگر مایل به چشیدن غذاهای محلی این شهر باشید، می‌توانید از صاحب اقامتگاه درخواست کنید، تا برایتان درست کند.
  • اقامتگاه بوم‌گردی الیما: این بوم‌گردی در روستای تکاب قرار دارد. بوم‌گردی الیما مجهز به 7 اتاق بوده و ظرفیت پذیرش 35 مسافر به طور همزمان را دارد. از امکانات داخل این بوم‌گردی می‌توان به آشپزخانه، غذاهای محلی، پارکینگ، راهنمای تور و... اشاره کرد. گفتنی است که این بوم‌گردی صبحانه محلی رایگان هم دارد.
  • اقامتگاه بوم‌گردی پاپیلا: این بوم‌گردی در دشت سوسن قرار دارد. برای همین اگر قصد ماندن در دشت سوسن را دارید، بوم‌گردی پاپیلا بهترین انتخاب است. بوم‌گردی پاپیلا مجهز به 10 اتاق بوده و ظرفیت پذیرش 71 نفر گردشگر را به طور همزمان دارد. از امکانات این بوم‌گردی می‌توان به راهنمای تور، اینترنت رایگان، پارکینگ و انواع غذاهای محلی خوشمزه اشاره کرد.
  • اقامتگاه بوم‌گردی قلعه سرد: این بوم‌گردی در روستای قلعه سرد قرار دارد. این روستا آب‌وهوای بسیار خنکی دارد. برای همین بسیاری از مسافران را به سمت خود جذب می‌کند. از امکانات این بوم‌گردی می‌توان به آشپزخانه، اینترنت، پارکینگ، سرویس و حمام به صورت عمومی اشاره کرد. این بوم‌گردی دسترسی بسیار خوبی به آبشار توف سپید دارد.

اگر مایل به اقامت در بوم‌گردی نیستید، جای نگرانی نیست چون می‌توانید کمپ در طبیعت دشت سوسن را انتخاب کنید. اما حتما تمامی تجهیزات طبیعت‌‌گردی و کمپینگ را به همراه خود داشته باشید، تا مشکلی در سفر برایتان پیش نیاید.

در این مطلب با جاهای دیدنی این شهر زیبا و مسیر دسترسی به آن‌ها آشنا شدیم. همچنین در مورد بهترین زمان سفر، سوغات و شرایط اقامت در این شهر نیز اطلاعاتی کسب کردیم. امیدواریم از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

آبشار
دشت و صحرا
غار

پیشنهاد ما: الان سفر کنید.

الان زمان مناسبی برای سفر به ایذه است. اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور زمان مناسبی برای سفر به این منطقه می‌باشد.
0 از ۵ / 3 امتیاز
تورهای ایذه
متاسفانه توری برای ایذه پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های ایذه و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی ایذه
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
نیلوفر
می‌خواهم بروم
نوشته شده در 1400,4,13

من شنیدم، شهر دیدنی به اسم ایذه هست که خیلی قشنگه. این دفعه تصمیم گرفتم به این شهر سفر کنم تا از نزدیک تمام دیدنی‌ها را ببینم، باید بگم ایذه که یکی از شهرهای خوزستان هست خیلی جاهای دیدنی و قشنگی داره.

مریم
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,4,27

من به ایذه سفر کردم و باید بگم شهر خیلی قدیمی و قشنگی هست که خیلی جاهای دیدنی داره. یکی از این جاها پل شالو هست که در گذشته برای گذر عشایر بختیاری ساخته شده بوده.

یاسی
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,7,17

من اهل ایذه هستم و پیشنهاد میدم به رود کارون هم سری بزنید. این رود خیلی معروفه و ما ایذه‌ها حتماً در ماه برای نهار به کنار این رود میریم.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 3 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟