ورود / ثبت نام

اصفهان: معرفی تمام جاهای دیدنی اصفهان (۱۴۰۲) + آدرس و عکس

0 از 5
/ 7 امتیاز

اصفهان شهری زیبا در دل تاریخ ایران است. این شهر مرکز شهرستان و استان اصفهان بوده و سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد به شمار می‌رود. شهر اصفهان که به شهر گنبدهای فیروزه‌ای معروف است در دوره‌های مختلف تاریخ پایتخت ایران بوده و به همین دلیل از هر نظر به خوبی رونق یافت و دیدنی‌های تاریخی بسیاری نیز بر جای ماند. در این مطلب با جاهای دیدنی اصفهان و هر آنچه را که برای یک سفر دلچسب به اصفهان نیاز است آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

فهرست مطلب:

موقعیت جغرافیایی نصف جهان

اصفهان که مرکز استان اصفهان است تقریبا در مرکز کشورمان قرار دارد و از هر شهر ایران که قصد سفر به نصف‌جهان را داشته باشید به آسانی می‌توانید به این شهر بروید. مسیر هوایی، مسیر ریلی یا سفرهای جاده‌ای را ترجیح می‌دهید؟ پاسخ هر چه که باشد، می‌توانید به طریقی که تمایل دارید به اصفهان بیایید. فرودگاه نصف جهان روزانه میزبان پروازهای زیادی است و ترمینال مسافربری اصفهان نیز پذیرای مهمانان از اکثر مناطق کشور است. پس برای سفربه اصفهان نگران نباشید.

موقعیت جغرافیایی استان اصفهان باعث شده تا در این استان هم طبیعت‌گردی و هم کویرنوردی را تجربه خواهید کرد. حتی اگر به کوهنوردی هم علاقه داشته باشید، اصفهان مقصد خوبی برای شماست.

جاهای دیدنی اصفهان

مکان های دیدنی اصفهان بسیار زیبا و بی‌نظیر هستند. تاریخ غنی اصفهان منجر به دیدنی‌های تاریخی متعدد و شگفت‌انگیزی در این شهر شده که در کنار دیدنی‌های طبیعی، هر ساله هزاران گردشگر را به اصفهان می‌کشاند. در ادامه برخی از جاهای دیدنی اصفهان را به تفکیک آورده‌ایم.

دیدنی های اصفهان:تاریخ گردی

۱. میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان میدانی بسیار زیبا در قلب اصفهان است. دور تا دور این میدان حجره‌هایی برای فروش صنایع دستی اصفهان و لوازم مورد نیاز مسافران وجود دارد. همچنین چهار اثر تاریخی ارزشمند به نام‌های سردر قیطریه در سمت شمال،‌ مسجد تاریخی امام در جنوب، مسجد شیخ لطف الله در شرق و عمارت عالی قاپو در غرب آن دیده می‌شود.

میدان نقش جهان یکی از معروف‌ترین دیدنی های اصفهان است که هر ساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج از ایران از آن بازدید می‌کنند.

آدرس میدان نقش جهان: میدان امام حسین (ع)، خیابان سپاه

۲. پل خواجو اصفهان

پل خواجو یکی از زیباترین مکان های تاریخی اصفهان و جهان به شمار می‌رود. این پل در زمان حکومت شاه عباس دوم روی رودخانه زاینده رود بنا شد. طراحی متقارن و کاشی کاری‌های زیبا موجب شگفتی هر بیننده‌ای است.
در آن زمان از این پل به عنوان سد نیز استفاده می‌شد. به علاوه در مرکز این پل اتاقکی به نام بیگلر بیگی بنا شد. این اتاقک مخصوص خاندان سلطنتی بود تا هنگام تماشای مسابقات یا منظره زاینده رود از آن استفاده کنند.

آدرس پل خواجو: بین خیابان کمال اسماعیل و بلوار آینه خانه

۳. سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل که به نام پل الله وردی خان و پل جلفا نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی در اصفهان است که طرفداران بسیاری بین گردشگران دارد. این پل ۳۳ دهانه دارد و روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است.

معماری اعجاب انگیز و رواق‌های طاقی شکل بسیار زیبا جذابیت بسیاری به این پل بخشیده است. به خصوص در تاریکی شب که همه این زیبایی‌ها با نورپردازی شگفت انگیز ترکیب شده و هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کند.

آدرس سی و سه پل: میدان انقلاب،‌ خیابان چهارباغ عباسی

۴. کاخ چهل ستون اصفهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان که حتما نام آن را شنیده‌اید، چهل ستون است. کاخ چهل ستون از بناهای تاریخی دوران صفوی بوده و معماری آن ترکیبی از معماری ایرانی و خارجی است. ایوان این کاخ 20 ستون دارد و در مقابل کاخ استخری بزرگ وجود دارد و انعکاس ستون‌ها در آب استخر باعث شده که به این کاخ چهل ستون بگویند.

در دیوارهای این بنا نقاشی‌های مینیاتوری بسیاری دیده می‌شود که در کنار معماری ایرانی بسیار چشم نواز است. در این کاخ یکی از موزه‌ های اصفهان نیز وجود دارد که در آن اشیا، کتب و دست نوشته‌هایی از اصفهان قدیم به نمایش در می‌آید.

آدرس کاخ چهل ستون: شرق خیابان چهارباغ پایین،‌ جنوب خیابان سپه، غرب میدان نقش جهان

۵. عمارت هشت بهشت اصفهان

عمارت یا کاخ هشت بهشت اثری به جامانده از دوران صفوی و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است. این عمارت با طرح هشت پهلوی خود در میان باغی زیبا جلوه گری می‌کند. این بنا به دستور شاه عباس و در دو طبقه ساخته شد.

دیوارهای پوشیده از نقاشی‌ها و گچ بری‌ها و سقف مقرنس کاری شده، از جمله شگفتی‌های این بنا به شمار می‌رود. در مقابل ساختمان حوض بزرگی نیز وجود دارد که زیبایی عمارت را چندین برابر کرده است.

آدرس عمارت هشت بهشت: غرب خیابان چهارباغ عباسی، مقابل خیابان شیخ بهایی

۶. منارجنبان اصفهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان منارجنبان پرماجراست. همانطور که از نام آن می‌توان پی‌برد این بنا مناره‌ای متحرک دارد که موجب شگفتی گردشگران ایرانی و خارجی است. منارجنبان ایوانی بزرگ و دو مناره دارد. ماجرای جالب توجه در مورد منارجنبان این است که وقتی یکی از مناره‌ها تکان داده شود، مناره دوم نیز تکان می‌خورد.

پلکانی مارپیچ برای دسترسی به مناره‌ها ساخته شده و داخل هر مناره نیز ۱۷ پله برای رسیدن به انتهای مناره وجود دارد. البته در حال حاضر فقط یکی از این منارها تکان می‌خورد، زیرا مناره دیگر در جریان کشف راز بنا و بازسازی دوباره از حرکت ایستاده است.

آدرس منارجنبان: خیابان آتشگاه

۷. کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک که نام اصلی آن وانک آمنا پرکیج است در محله معروف جلفا و دوران شاه عباس دوم ساخته شد. این کلیسا عبادتگاهی برای ارامنه دوران بود.

در ساخت آن به تقلید از معماری ایرانی از دو گنبد و گچ بری‌ها و کاشی کاری‌های ایرانی استفاده شد. به علاوه دیوارهای داخلی نقاشی شده بنا که از روایت‌های انجیل الهام گرفته شده‌اند، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. همچنین در این کلیسا یکی از موزه‌ های اصفهان نیز وجود دارد که اشیا و کتب قدیمی را به نمایش می‌گذارد.

آدرس کلیسای وانک:‌ چهارراه حکیم نظامی، کوچه نظر شرقی، کوچه آلفرد

۸. آتشگاه اصفهان

آتشگاه بنایی متلعق به دوران ساسانی است. این بنا بر فراز کوهی به همین نام ساخته شده و محلی برای نگهداری آتش مقدس و انجام مراسم مذهبی بود.

بنای آتشگاه استوانه‌ای شکل بوده و هفت پنجره بزرگ و یک در دارد که از خشت و گل ساخته شده است. برای دیدن آتشگاه باید از کوه بالا بروید که از این مکان به راحتی می‌توانید مناطق اطراف را زیر پای خود ببینید.

آدرس آتشگاه:‌ ماربین، بلوار آتشگاه

۹. آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی

آرامگاه شیخ عبدالصمد در مجاورت مسجد جامع واقع شده و مناره بلند آن از فاصله بسیار هم پیداست. این مقبره یک گنبد هشت ضلعی و مناره بلند دارد.

معماری این بنا شامل کاشی کاری‌ها و مقرنس کاری‌های ظریف و زیبا معماری اصیل ایرانی را به خوبی نشان می‌دهد. در کنار این آرمگاه مسجد جامع نطنز با قدمتی هزار ساله وجود دارد که تاریخ غنی این شهر را به رخ می‌کشد.

آدرس آرمگاه شیخ عبدالصمد نطنزی:نطنز، خیابان مالک اشتر، مجاورت مسجد جامع نطنز

۱۰. خانه مشیرالملک اصفهان

خانه مشیرالملک از جمله خانه‌های اشرافی است که در زمان صفویه و برای استفاده شخصی خاندان مشیر انصاری ساخته شد. این خانه کاملا حس و حال خانه‌های قدیمی ایرانی را زنده می‌کند. خانه‌ها و اتاق‌ها دور تا دور حیاط دیده می‌شوند و در خروجی همگی به یک حیاط مشترک باز می‌شود. در مرکز حیاط حوض زیبایی وجود دارد و اطراف آن گل‌‌ها و درختچه‌هایی کاشته شده که زیبایی بنا را چندین برابر می‌کند. ارسی‌های متعدد با شیشه‌های رنگی یکی از نشانه‌های خانه‌های اصیل دوران صفویه است که در این خانه هم دیده می‌شود.

آدرس خانه مشیرالملک: خیابان هاتف، خیابان مشیر یخچال، ابتدای کوچه هارونیه

۱۱. آرامگاه بابا قاسم اصفهان

آرمگاه بابا قاسم یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان از دوران ایلخانی است. بابا قاسم از عرفای بزرگ زمان خود بود که مردم احترام بسیاری برای ایشان قائل بودند. از این رو در زمان مرگ در نزدیکی مدرسه‌ای که در آن مشغول به تدریس بود دفن شد و شاگردانش مقبره زیبای فعلی را بر مزار او ساختند. این بنا گنبدی ۸ ترک دارد و کاشی کاری‌های فیروزه‌ای دیوارها جلوه شگفت انگیزی به آن بخشیده است. از درون نیز مقرنس کاری ظریف طاق شبستان مانند اغلب بناهای تاریخی اصفهان هوش از سر هر کسی می‌برد.

آدرس آرامگاه بابا قاسم: چهار راه ابن سینا

۱۲. سردر و بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه یکی از بازارهای اصلی دوران صفویه است. ورودی این بازار سردری بزرگ و باشکوه است که نقش و نگارهای خیره کننده‌ای روی خود دارد. مقرنس کاری‌هایی هم در طاق‌های کوچک دورتادور سردر دیده می‌شود که زیبایی آن را بیش از پیش به رخ می‌کشد. این بازار هنوز هم پابرجاست و معمولا صنایع دستی اصفهان در غرفه‌های آن یافت می‌شود.

آدرس سردر و بازار قیصریه: ضلع شمالی میدان امام (نقش جهان)

۱۳. کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ یا تالار موسیقی عالی قاپو در زمان صفوی بنا شد و یکی از باشکوه‌ترین مکان های دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. کاخ عالی قاپو شش طبقه دارد و کاشی کاری‌ها و مقرنس کاری‌های سقف زیبایی شگفت انگیزش را چندین برابر کرده است. ۱۸ ستونی که در ایوان بزرگ کاخ ساخته شده یکی دیگر از جوانب شکوه بنا است. آخرین طبقه بنا به صورت برج بوده و به عنوان تالار موسیقی استفاده می‌شد، به همین دلیل به این بنا تالار موسیقی عالی قاپو نیز می‌گویند.

آدرس کاخ عالی قاپو: ضلع غربی میدان امام (نقش جهان)

۱۴. مسجد امام اصفهان

مسجد امام یکی از بناهای تاریخی شگفت انگیز جهان به شمار می‌رود. این مسجد گنبدی بسیار بزرگ و چهار مناره و دو شبستان دارد که هر کدام چهار ایوان داشته و شکوه و جلال میدان را صدچندان کرده‌اند. سردر مسجد نیز یکی دیگر از جلوه‌های ویژه آن است. سردر مسجد با ظرافت بی‌نظیری کاشی کاری شده و نقش و نگارهایش زبان زد است. به علاوه گنبد مسجد امام به گونه‌ای ساخته شده که اگر صدایی در مرکز آن ایجاد شود، صدا در سرتاسر صحن به گوش خواهد رسید.

آدرس مسجد امام: ضلع جنوبی میدان امام (نقش جهان)

۱۵. مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله مسجدی با شهرت جهانی است. چرا که نقش بی‌نقص این مسجد روی تمبرهای بسیاری از کشورها از جمله چین چاپ شد. مسجد شیخ لطف الله از جمله مسجدهایی است که مناره ندارد و گنبد آن از بزرگترین و مدورترین گنبدهاست. رواق آن به دقت و ظرافت کاشی‌ کاری شده و رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای و نارنجی مشهودترین رنگ‌ها هستند. تقارن بی‌نظیر رنگ و نقش‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های قابل ستایش در معماری مسجد شیخ لطف الله است.

آدرس مسجد شیخ لطف الله: ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان)

۱۶. محله جلفا اصفهان

محله جلفا محله‌ای در بافت قدیمی اصفهان است که قدمت تاریخی بلند بالایی دارد. در زمان شاه عباس وقتی ارمنی‌ها برای ارتقای فرهنگ و صنعت ایران وارد کشور شدند، در محله‌ای ساکن شده و معماری آن را به نوعی با معماری و سبک ارمنی تلفیق کردند. دیدن تاریخ صدها سال گذشته و تلفیق معماری ارمنی و ایرانی قطعا تجربه‌ای جذاب خواهد بود. کلیسای وانک و بیت اللحم نیز در این محله قرار دارند. به علاوه بازارهایی این محله وجود دارند که هنوز هم فعال هستند و می‌توانید لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید.

آدرس محله جلفا: خیابان نظر شرقی، محله جلفا

دیدنی های طبیعی اصفهان

اغلب مسافران شهر زیبای اصفهان برای بازدید از دیدنی‌های تاریخی شگفت انگیز این شهر عازم اصفهان می‌شوند. در حالی که نباید از دیدنی های طبیعی اصفهان خوش آب و هوا غافل شد. برخی از مهم‌ترین دیدنی های طبیعی این شهر را در ادامه آورده‌ایم.

۱. باغ پرندگان اصفهان

باغی در ساحل زاینده رود وجود دارد که مخصوص پرندگان ساخته شده است. در این باغ برکه، فضای سبز کافی، صخره و قفس‌های شیشه‌ای و آهنی وجود دارد.

بیش از ۱۳۰ گونه پرنده در باغ پرندگان نگهداری می‌شود که دیدن آن‌ها از نزدیک هم امکان پذیر است. پرندگانی مانند اردک، قو، تیهو، کبک، عقاب، شاهین،‌کرکس و غیره را به راحتی می‌توان در این باغ دید.

آدرس باغ پرندگان: میدان سهررودی،‌ خیابان الفت

۲. تونل آکواریم اصفهان

اولین تونل آکواریم ایران در اصفهان ساخته شد؛ آکواریوم اصفهان تونلی شیشه‌ای که در دل آکواریم بزرگی قرار دارد و با ورود به آن گویی در درون آکواریم قدم می‌زنید. اطراف و بالای سرتان را که نگاه کنید ماهی‌های زیبای بسیاری را خواهید دید که به هر طرف شنا می‌کنند و طبیعت و رنگ‌های شگفت انگیز خود را به رخ می‌کشند.

آبزیانی مانند کوسه، اسب آبی، خرچنگ، خروس ماهی، پیرانا، هشت پا و ماهی‌های رنگارنگ دیگر در این آکواریم نگهداری می‌شوند. به‌علاوه در قسمتی از تونل هم می‌توانید خودتان به انواع ماهی‌های رنگارنگ غذا دهید و نهایت لذت را ببرید. 

آدرس تونل آکواریم:‌ خیابان الفت، پارک ناژوان

۳. چهارباغ عباسی اصفهان

خیابان تاریخی چهارباغ عباسی یکی از زیباترین خیابان‌های اصفهان به شمار می‌رود. قدمت بالای این خیابان به دوره شاه عباس اول می‌رسد. در کنار قدمت تاریخی، زیبایی طبیعی آن نیز قابل ستایش است.

درختان کهنسال سر به فلک کشیده‌ای که به خصوص در فصل پاییز طبیعت دوستان و عکاسان بسیاری را مجذوب شگفتی خود می‌کنند. در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان انواع مغازه‌های پوشاک هم وجود دارد که محال است از آن‌ها خرید نکنید. بعد از یک پیاده‌روی جانانه در خیابان چهارباغ عباسی هم می‌توانید به یکی از کافه‌های چهارباغ بروید و خودتان را یک قهوه ترک دبش و خوشمزه مهمان کنید.

آدرس چهارباغ عباسی: بین دروازه دولت و سی و سه پل

۴. کویر ورزنه اصفهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان که بسیار خاص و متفاوت بوده و بازدید از آن نباید فراموش شود، کویر ورزنه است. در کویر ورزنه می‌توانید از تورهای شترسواری، گردش و ماشین سواری در تپه‌های ماسه‌ای و غیره استفاده کنید. در کویر ورزنه چاه‌های باستانی و تالاب نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید؛ تالاب‌هایی مانند تالاب بین المللی گاو خونی که تنها ۳۰ کیلومتر از این منطقه فاصله دارد. می‌توانید برای بازدید از این منطقه از تور کویر استفاده کنید تا دغدغه‌ای نداشته باشید.

آدرس کویر ورزنه: ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرق اصفهان

۵. کوه صفه اصفهان

تفرجگاه کوهستانی صفه که مردم محلی به آن کوه صفه نیز می‌گویند، یکی دیگر از جاهای دیدنی در اصفهان است. این کوه به بام اصفهان نیز مشهور بوده و در قله آن می‌توانید تمام مناطق اطراف را زیر پای خود ببینید. به علاوه چندین چشمه و غار نیز در این کوه وجود دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های این کوه تفرجگاه بزرگ آن است. در کوه صفه می‌توانید از شهربازی،‌ زیپ لاین، باشگاه بولینگ، تله کابین،‌ رستوران‌های خوب و غیره استفاده کنید.

آدرس کوه صفه: بزرگراه شهدای صفه

سوغات و صنایع دستی اصفهان

همانطور که دیدیم تاریخ اصفهان قدمتی طولانی و غنی دارد که بر سوغات و صنایع دستی قدیمی آن نیز تاثیر گذاشته و این صنعت را بسیار پررونق کرده است. برخی از صنایع دستی در اصفهان بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. برای مثال صنعت خاتم کاری که در آن روی چوب و فلز و غیره نقش‌ و نگارهای زیبا می‌آفرینند،‌ طرفداران بی‌شماری دارد.

از دیگر کارهای بی‌نظیر شهر اصفهان میناکاری است. میناکاری هنری است که در آن روی لوازم مسی و گاها نقره و طلا، نقش‌هایی دلخواه به رنگ‌های فیروزه‌ای، آبی و کم و بیش قرمز و سبز استفاده می‌شود. این ظروف را می‌توانید به عنوان سوغاتی بسیار ارزشمند تهیه کرده و به عزیزانتان هدیه دهید.

از دیگر هنرهای ظریف و ارزشمند اصفهان می‌توان به مسگری،‌ قلم زنی، منبت کاری، معرف کاری، زربافی، نگارگری، گیوه بافی‌، قالی بافی و غیره اشاره کرد.

از سوغاتی‌های خوراکی محبوب اصفهان می‌توان گز، پولکی، سوهان، شیرینی کرکی، بریان، خورش ماست و غیره را برشمرد.

سوغاتی‌های خوراکی اصفهان را در تمام شیرینی‌ فروشی‌های این شهر به راحتی می‌توان تهیه کرد. برای تهیه صنایع دستی اصفهان بهتر است به بازارهای قدیمی مانند بازار بزرگ قیصریه در میدان نقش جهان سر بزنید.

به علاوه برای خرید پوشاک‌های با کیفیت و برند هم می‌توانید سری به مراکز خرید اصفهان بزنید. از بهترین مراکز خرید اصفهان می‌توان اشاره کرد به:

  • مرکز خرید سیتی سنتر: این مرکز خرید در بزرگراه شهید دستجردی، روبه‌روی ورودی جنوبی سپاهان شهر واقع شده است.
  • مرکز خرید جلفا: این بوتیک‌ها در خیابان خاقانی کوچه چهارسوقی‌ها واقع شده است.
  • مرکز خرید پارک: مجتمع تجاری پارک در خیابان چهارباغ بالا، روبه‌روی اداره برق واقع شده است.
  • مرکز خرید کوثر: برای خرید از این مرکز در خیابان چهارباغ بالا، روبه‌روی مجتمع آبنوس واقع شده است.
     

بهترین رستوران های اصفهان

اصفهان شهری بزرگ و توریستی است. بنابراین طبیعی است که پر از انواع رستوران‌ها و غذاخوری‌ها باشد. اما ممکن است ندانیم کدام یک از آن‌ها بهتر هستند و می‌توان با خیالی راحت از خدمات آن‌ها استفاده کرد. در ادامه چند مورد از بهترین ترین رستوران های اصفهان را معرفی کرده‌ایم.

۱. رستوران نقش جهان اصفهان: رستوران نقش جهان رستورانی سنتی در میدان نقش جهان،‌ جنب مسجد شیخ لطف الله، سرای هنرمندان اسپادانا است.

۲. رستوران ترنج اصفهان: رستوران ترنج رستورانی سنتی در خیابان خاقانی، کوچه هوانس شیرازی، کوچه رامین، خانه هوانس (خانه ترنج) است.

۳. رستوران خوان گستر اصفهان: رستوران خوان گستر رستورانی نیمه سنتی و نیمه مدرن در بزرگراه شهید دستجردی، سیتی سنتر، طبقه سوم است.

۴. رستوران شهرزاد اصفهان: رستوران شهرزاد رستورانی مدرن با دکوراسیون سنتی در خیابان چهارباغ عباسی، خیابان عباس آباد است.

۵. رستوران بریانی اعظم اصفهان: رستوران بریانی اعظم رستورانی مدرن بوده و چهار شعبه دارد.

  • آدرس شعبه ۱: دروازه دولت، ابتدای چهارباغ پایین.
  • آدرس شعبه ۲: خیابان مسجد سید، جنب اداره پست
  • آدرس شعبه ۳: خیابان کمال اسماعیل، جنب پمپ بنزین
  • آدرس شعبه ۴: خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، جنب پمپ بنزین

۶. رستوران هرمس اصفهان: رستوران هرمس کافه رستورانی است که به پیتزاهای ایتالیایی و استیک‌های لذیذش معروف بوده و سه شعبه دارد.

  • آدرس شعبه ۱: خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک.
  • آدرس شعبه ۲: سیتی سنتر، طبقه اول، هرمس برو بار.
  • آدرس شعبه ۳: خيابان مير، چهار راه آب ٢٥٠.

۷. رستوران شب نشین اصفهان: رستوران شب نشین رستورانی مدرن در بلوار آتشگاه، بعد از کوه آتشگاه، باغ رستوران شب نشین است.

۸. رستوران باستانی اصفهان: رستوران باستانی رستورانی سنتی در میدان امام، جنب مسجد امام است.

۹. رستوران آرک اصفهان: رستوران آرک رستورانی مدرن و لوکس در خیابان جلفا، کوچه کلیسای وانک است.

۱۰. رستوران جارچی باشی اصفهان: رستوران جارچی باشی رستورانی سنتی با قدمت ۴۰۰ سال است که در خیابان سپه، خیابان حکیم، کوچه هفتم (کوچه باغ قلندرها)، مجموعه تاریخی اقامتی ملک سلطان جارچی باشی قرار دارد. بنای این رستوران یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود.

۱۱. رستوران هوگر اصفهان: رستوران هوگر کافه رستورانی نیمه مدرن و نیمه سنتی در دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوچه شماره ۱، خانه دهشتی است.

12. رستوران قاطی پلو: اگر عاشق انواع غذاهای محلی مثل قیمه نثار قزوین یا چکدرمه پلو گلستان هستید؛ پس بدون بروبرگرد به رستوران قاطی پلو در مجموعه ایران زمین اصفهان بروید. فضا، معماری، پرسنل و طعم و کیفیت غذاهای این رستوران فوق‌العاده است و شما را حسابی عاشق خودش می‌کند. ناگفته نماند که کنار غذای اصلی، در این رستوران می‌توانید خورش ماست اصفهان، سالاد شیرازی، ترشی و… را هم امتحان کنید. 

از سایر رستوران‌های خوب اصفهان می‌توان به سرای حاج میرزا،‌ رستوران قصر منشی، خانه تاریخی میناس، فست فود آرابو، فرنی حافظ، رستوران حاج اسماعیل چلویی و غیره اشاره کرد. سرای حاج میرزا که در گویش اصفهانی به چاحج‌میرزا نیز شهرت دارد یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود.

اگر به رستوران‌های معروف اصفهان رفتید، یادتان نرود که حتما غذاهای محلی و معروف اصفهان از جمله بریان و خورش ماست را امتحان کنید. همچنین فراموش نکند که طعم بی‌نظیر دوغ و گوشفیل را نیز به عنوان دسر تست کنید.

بهترین زمان سفر به اصفهان

اصفهان از نظر آب و هوایی شهری نیمه خشک و نسبتا کویری است. بنابراین بهترین زمان سفر به اصفهان فصل‌های خنک‌تر سال مانند اواخر تابستان و اوایل بهار است. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و اواخر شهریور تا پایان مهر ماه برای سفر به نصف جهان و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان مناسب‌تر هستند.

اما از آنجایی که فصل گرم‌تر سال رودخانه زاینده رود نیز رو به خشکی می‌رود، اصفهان نسبتا گرم‌تر بود و سفر به این شهر چندان مناسب نیست. بری مثال ماه‌های اواخر خرداد تا اواخر شهریور ماه زمان مناسبی برای سفر به اصفهان به نظر نمی رسد.

هتل ها و اقامتگاه های اصفهان

هتل‌ها و اقامتگاه‌های بسیاری در شهر زیبای اصفهان مشغول خدمت رسانی به مسافران و گردشگران هستند. در ادامه برخی از بهترین هتل های اصفهان و اقامتگاه های اصفهان از لوکس‌ترین تا اقتصادی‌ترین‌ها را معرفی می‌کنیم.

بهترین هتل های اصفهان

  1. هتل عباسی اصفهان: هتل عباسی هتلی ۵ ستاره و لوکس در چهارباغ عباسی، خیابان آمادگاه است.
  2. هتل پارسیان کوثر اصفهان: هتل پارسیان کوثر هتلی لوکس و مجهز در خیابان ملت، مقابل سی و سه پل است.
  3. هتل سفیر اصفهان: هتل سفیر هتلی چهارستاره در چهار باغ عباسی، خیابان آمادگاه (شهید مدنی)، مقابل هتل عباسی است.
  4. هتل آسمان اصفهان: هتل آسمان هتلی چهارستاره در خیابان شهید مرتضی مطهری، مقابل پل فلزی است که تنها رستوران گردان اصفهان را دارد.
  5. هتل خواجو اصفهان: هتل خواجو اصفهان هتلی چهارستاره در خیابان چهارباغ خواجو، خیابان شهدای خواجو است.
  6. هتل آوین اصفهان: هتل آوین هتلی سه ستاره و نسبتا اقتصادی‌تر در خیابان هاتف، روبروی کوچه ی مشیر (کوچه نور) است.
  7. هتل سنتی عتیق اصفهان: هتل سنتی عتیق هتلی اقتصادی و به صرفه با قدمت ۲۰۰ سال و معماری سنتی بسیار زیبا در خیابان ولیعصر، کوچه ی شماره ۹، بن بست اژه ای ها، بن بست نسترن است.
  8. هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان: هتل چهار ستاره پارسیان عالی قاپو در خیابان شمس آبادی، انتهای خیابان عباس آباد، خیابان چهار باغ عباسی در سمت چپ واقع شده است.
  9. هتل زهره اصفهان: هتل سه ستاره زهره در خیابان فردوسی، بعد از خیابان منوچهری، روبه‌روی مسجد ستاری واقع شده است.
  10. هتل پیروزی اصفهان: هتل چهار ستاره پیروزی در میدان امام حسین، ابتدای چهارباغ پایین واقع شده است.
  11. هتل سنتی طلوع خورشید اصفهان: اقامتگاه سنتی طلوع خورشید اصفهان در خیابان ابن سینا، کوچه شماره 37 درخیابان میرعلاالدین در فرعی سوم واقع شده است.
     

بهترین اقامتگاه های اصفهان

  1. اقامتگاه کریاس اصفهان: اقامتگاه کریاس اقامتگاهی سنتی با قدمتی ۱۵۰ ساله در خیابان استانداری، کوچه شهید عمرانی، سمت راست پارکینگ پشت مطبخ، پلاک ۳۹ است.
  2. اقامتگاه خان نشین اصفهان: اقامتگاه خان نشین اقامتگاهی سنتی با قدمتی ۲۵۰ ساله در خیابان ولیعصر، کوچه ی شماره ۹، بن بست اژه‌ای ها، بن بست نسترن است.
  3. اقامتگاه ایروانی اصفهان: اقامتگاه ایروانی اقامتگاهی سنتی و نسبتا اقتصادی‌تر در خیابان ابن سینا،کوچه میر علاءالدین ۳۷، کوچه مسجد جامع، پلاک ۴ است.
  4. اقامتگاه سرای اردیبهشت اصفهان: اقامتگاه سرای اردیبهشت اقامتگاهی سنتی در خیابان آبت الله کاشانی، حد فاصل خیابان شیخ بهایی و خیابان طالقانی ، کوچه ۳۱ است.
  5. اقامتگاه سنتی کاخ سرهنگ اصفهان: اقامتگاه سنتی کاخ سرهنگ در خیابان چهارباغ پایین، ما بین چهارراه تختی و شهدا، انتهای کوچه 16 واقع شده است.
  6. اقامتگاه سنتی گل آرا اصفهان: اقامتگاه سنتی گل آرا اصفهان در خیابان هاتف، انتهای کوچه مشیر یخچال، مسجد ذوالفقار، پشت پاساژ گل بهار واقع شده است.
  7. اقامتگاه سنتی قصر منشی اصفهان: اقامتگاه سنتی قصر منشی اصفهان در خیابان نشاط، کوچه قصر منشی غربی واقع شده است.
  8. اقامتگاه سنتی عتیق اصفهان: اقامتگاه سنتی عتیق اصفهان در خیابان چهارباغ پایین، میدان شهدا، خیابان ابن سینا در کوچه 37 واقع شده است.
  9. اقامتگاه سنتی میناس اصفهان: اقامتگاه سنتی میناس اصفهان در خیابان حکیم نظامی، کوی سنگ تراش‌ها در کوچه 22 واقع شده است.

در این مطلب با جاهای دیدنی اصفهان و سوغات و هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر آشنا شدیم. امیدواریم از سفر به شهر اصفهان لذت ببرید. در سفر به اصفهان نیز می‌توانید سری به روستای ابیانه نیز بزنید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید.

0 از ۵ / 7 امتیاز
تورهای اصفهان
متاسفانه توری برای اصفهان پیدا نکردیم:(
بقیه تورها را ببینید یا برای تورهای این مقصد هشدار ثبت کنید.

مجری تور هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
ویلا، آپارتمان و هتل های اصفهان و اطراف آن
متاسفانه در این مقصد اقامتگاهی برای نمایش نداریم ^_^
با ثبت درخواست رزرو میتوانیم در اسرع وقت در این مقصد یا نزدیک به آن اقامتگاهی برایتان پیدا کنیم.

صاحب اقامتگاه هستید؟ به ایرانگرد بپیوندید.
نقد و بررسی
نقد و بررسی اصفهان
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
الهام
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,4,27

من در اصفهان زندگی می‌کنم و فکر نمی‌کنم کسی تا این‌جا اومده باشه و پل خواجو و سی‌وسه پل را ندیده باشه. پل خیلی قدیمی که دیدنی هست و پیشنهاد میدم از دیدن آن غافل نشوید.

مریم
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,3,18

من اهل اصفهان هستم و پیشنهاد میدم به محله جلفا برید. این محله مال ارامنه هست و معماری خیلی قدیمی داره که کلیسا وانک و بیت‌اللحم در آن‌‌جا قرار گرفته و محله و بازار خیلی قشنگی داره که من عاشق خرید از اون بازار هستم.

شادی
اینجا بوده‌ام
نوشته شده در 1400,3,17

اگر دنبال صنایع‌دستی در اصفهان هستید، پیشنهاد میدم به سردر قیصریه برید تا هم از این بازار قدیمی دیدن کنید و هم صنایع‌دستی معروف را خریداری کنید.

پرسش و پاسخ
پاسخ پرسش‌های خود را از مشاوران آشنا به منطقه بگیرید.
سوال جدیدی بپرسید
امتیاز 0 از 5 / 7 امتیاز
سهولت دسترسی
پوشش اینترنت
حمل و نقل عمومی
سطح امکانات
تمیزی مقصد
آیا این صفحه برای شما مفید بود؟